Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 4.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 4.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO Téma: Anatomie a fyziologie člověka – Pohybová soustava Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Pohybová soustava Skládá se z asi 600 kosterních svalů. Kosterní svaly jsou připojeny ke kostře. Můžeme je ovládat svou vůlí. Skládá se z asi 600 kosterních svalů. Kosterní svaly jsou připojeny ke kostře. Můžeme je ovládat svou vůlí.

3 Sval Kosterní svaly jsou hybnou, aktivní částí pohybového systému. Sval je orgán složený ze svalové tkáně, vaziva, nervů a cév. Největší část aktivní hmoty svalu připadá na příčně pruhovanou svalovou tkáň. Kosterní svaly jsou hybnou, aktivní částí pohybového systému. Sval je orgán složený ze svalové tkáně, vaziva, nervů a cév. Největší část aktivní hmoty svalu připadá na příčně pruhovanou svalovou tkáň.

4

5 Svalové vlákno Základní stavební jednotkou příčně pruhované svaloviny je svalové vlákno. Svalová vlákna jsou spojena vazivem ve snopečky – ty se sdružují ve snopce – ty tvoří svalová bříška, která na konci přecházejí ve vazivové šlachy – jimi se sval upíná na kostru. Povrch svalu kryje vazivová blána – povázka. Základní stavební jednotkou příčně pruhované svaloviny je svalové vlákno. Svalová vlákna jsou spojena vazivem ve snopečky – ty se sdružují ve snopce – ty tvoří svalová bříška, která na konci přecházejí ve vazivové šlachy – jimi se sval upíná na kostru. Povrch svalu kryje vazivová blána – povázka.

6

7 Činnost svalu Podstatou činnosti svalu je přeměna chemické energie v energii mechanickou. Zdroj energie je glykogen – živočišný škrob uložený ve svalech. Zvýšená fyzická námaha klade vysoké nároky na činnost srdce. Činnost svalů pomáhá udržovat stálou tělesnou teplotu. Podstatou činnosti svalu je přeměna chemické energie v energii mechanickou. Zdroj energie je glykogen – živočišný škrob uložený ve svalech. Zvýšená fyzická námaha klade vysoké nároky na činnost srdce. Činnost svalů pomáhá udržovat stálou tělesnou teplotu.

8 Svaly hlavy a krku 1. Svaly žvýkací - jsou uloženy okolo čelistního kloubu - mají význam při rozmělňování a ukusování potravy a při mluvení 1. Svaly žvýkací - jsou uloženy okolo čelistního kloubu - mají význam při rozmělňování a ukusování potravy a při mluvení

9

10 Svaly hlavy a krku 2. mimické svaly - při smrštění pohybují kůží a ovlivňují výraz obličeje podle duševního stavu - kruhové oční svaly pohybují víčky - kruhový ústní svěrač pohybuje rty 2. mimické svaly - při smrštění pohybují kůží a ovlivňují výraz obličeje podle duševního stavu - kruhové oční svaly pohybují víčky - kruhový ústní svěrač pohybuje rty

11 Svaly hlavy a krku 3. Svaly krku - slouží k pohybům krku a hlavy - nejmohutnější je zdvihač hlavy - upínají se na kosti hlavy, na páteř a žebra 3. Svaly krku - slouží k pohybům krku a hlavy - nejmohutnější je zdvihač hlavy - upínají se na kosti hlavy, na páteř a žebra

12 Svaly trupu - velký a malý prsní sval – pomocné dýchací svaly - mezižeberní svaly - bránice – hlavní dýchací sval - přímé a šikmé břišní svaly – břišní lis – důležité při vyprazdňování - trapézový sval a široký zádový sval – zajišťují pohyb horní končetiny a zdvihání trupu - velký a malý prsní sval – pomocné dýchací svaly - mezižeberní svaly - bránice – hlavní dýchací sval - přímé a šikmé břišní svaly – břišní lis – důležité při vyprazdňování - trapézový sval a široký zádový sval – zajišťují pohyb horní končetiny a zdvihání trupu

13 Svaly horní končetiny - deltový sval – pro pohyb v ramenním kloubu - dvojhlavý a trojhlavý pažní sval - ohybače a natahovače prstů a ruky uložené na předloktí - svaly ruky – hluboké dlaňové svaly, zajištění opozice palce - deltový sval – pro pohyb v ramenním kloubu - dvojhlavý a trojhlavý pažní sval - ohybače a natahovače prstů a ruky uložené na předloktí - svaly ruky – hluboké dlaňové svaly, zajištění opozice palce

14 Svaly dolní končetiny - svaly kyčelního kloubu – hýžďové svaly – podílí se na možnosti chůze - stehenní svaly – čtyřhlavý sval stehenní - bércové svaly - trojhlavý lýtkový sval, který se upíná Achillovou šlachou ke kosti patní - svaly nohy – důležité k zajištění podélné klenby nohy - svaly kyčelního kloubu – hýžďové svaly – podílí se na možnosti chůze - stehenní svaly – čtyřhlavý sval stehenní - bércové svaly - trojhlavý lýtkový sval, který se upíná Achillovou šlachou ke kosti patní - svaly nohy – důležité k zajištění podélné klenby nohy

15 Vady a nemoci pohybové soustavy - svalová ochablost – atrofie – nejčastěji při nepoužívání svalů - obrna – nemožnost ovládat svaly např. při poškození míchy - svalová ochablost – atrofie – nejčastěji při nepoužívání svalů - obrna – nemožnost ovládat svaly např. při poškození míchy

16 Otázky 1. Popište svaly hlavy a jejich hlavní funkci. 2. Které svaly umožňují pohyb v ramenním kloubu ? 3. Zjistěte na internetu, proč jsou důležité malé svaly nohy. 4. Pozorujte práci svalů při pohybu prstů na ruce. 1. Popište svaly hlavy a jejich hlavní funkci. 2. Které svaly umožňují pohyb v ramenním kloubu ? 3. Zjistěte na internetu, proč jsou důležité malé svaly nohy. 4. Pozorujte práci svalů při pohybu prstů na ruce.

17 Odpovědi 1. prezentace str. 8 a 10 – žvýkací – rozmělňování potravy, mimické – pohyb v obličeji 2. prezentace str. 13 – hlavně deltový sval 1. prezentace str. 8 a 10 – žvýkací – rozmělňování potravy, mimické – pohyb v obličeji 2. prezentace str. 13 – hlavně deltový sval

18 Anotace Cíl hodiny - seznámení s rozložením a funkcí jednotlivých svalů v lidském těle - upozornění na vhodnou fyzickou aktivitu, která přispívá k rozvoji svalstva, předcházení otylosti a k udržování dobré životní kondice. Znalosti je možno využít ve fyzice, výchově ke zdraví, chemii.

19 Použitá literatura, zdroje  LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN  IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN  JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN  EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan,  JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN  Zdroje : Vlastní tvorba 


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 4.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO."

Podobné prezentace


Reklamy Google