Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_15_James Clavell – Král Krysa TEMA:Světová literatura.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_15_James Clavell – Král Krysa TEMA:Světová literatura."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_15_James Clavell – Král Krysa TEMA:Světová literatura 20. století ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 James Clavell – Král Krysa

3 Anotace: Materiál je určen pro 4. ročníky čtyřletého studijního programu gymnázia či pro 6. ročníky šestiletého studijního programu gymnázia. Materiál zaměřen na rozvoj čtenářské gramotnosti. Studenti na základě ukázek mohou porovnat své zkušenosti s literárním zobrazením WWI a WWII. Studenti pracují s textem. Na základě jeho přečtení pak odpovídají na zadané otázky. Odpovědi lze zaznamenat na tabuli přímo do materiálu pomocí fixu či elektronického pera. Texty a úkoly lze využít i samostatně jako pracovní listy. Materiál je určen k interaktivní výuce

4 James Clavell Anglický spisovatel narozený v Austrálii Věnoval se i scénáristice a režii V průběhu WWII sloužil v armádě což se promítlo do jeho tvorby Po válce studoval v Anglii, následně odešel do USA a získal americké občanství Zemřel ve Švýcarsku

5 Král Krysa První autorův román (1962) Zachycuje vlastní zkušenost vsazenou do smyšleného příběhu Odehrává se v zajateckém táboře v období WWII a popisuje soužití zajatců různých národností, hodností a povah s japonskými dozorci Hlavní postavou je desátník King – díky své podnikavosti se stává „králem tábora“. Později se však ukazuje jeho pozice jako velmi pomíjivá. Snaží se přiblížit rozdílný styl života Američanů a Britů

6 Král Krysa – práce s textem Přečtěte si následující ukázku a odpovězte na otázky: 1)Kdo je vypravěčem příběhu? V jaké osobě je román napsán? 2)V čem spočívá „bohatství“ a v čem naopak „chudoba“ Krále (Des. King)? 3)Najdi v textu podklad pro tvrzení, že se děj odehrává v japonském zajateckém táboře.

7 Král Krysa – práce s textem Max a Dino byli nerozlučná dvojice. Takové to bylo vůbec v tomto světě Čangi. Zajatci jedli a žili v jednotkách. Dvoučlenných, tříčlenných a tu a tam čtyřčlenných Jeden člověk toho tolik nestihne, sám nestačí najít něco k jídlu, udělat si oheň, uvařit a sníst. Nejvýhodnější byla trojice. Jeden sháněl jídlo, druhý hlídal a třetí byl v záloze. Když ten v záloze nebyl nemocný, také on sháněl jídlo nebo hlídal. Všechno se rozdělovalo na tři díly: když člověk v pracovní skupině dostal vajíčko, ukradl kokosový ořech, našel banán nebo něco někde vyměnil, patřilo to jednotce. Byl to jednoduchý zákon, jako všechny přirozené zákony. Přežít se dá jenom vzájemným úsilím. Prohřešit se proti jednotce rovnalo se odsouzení k smrti, protože byl-li z ní někdo vyloučen, brzy se o tom dověděl celý tábor. A jednotlivec prostě sám přežít nemohl. Jenom Král nepatřil k žádné jednotce. Jenom on si stačil sám. Jeho postel stála na nejlepším místě baráku, pod oknem, kde byl cítit i ten nejjemnější závan vzduchu. Nejbližší sousední pryčna byla o osm stop dál. Král měl dobrou postel. Ocelovou. Měla pevnou drátěnku a slamník nacpaný kapokem. Ležely na ní dvě přikrývky a pod polštářem, vyběleným na slunci, zářilo čisté prostěradlo. Celou ji kryla moskytiéra. Bez poskvrny. Král vlastnil rovněž stůl, dvě pohodlné židle a po obou stranách postele kobereček. Na poličce za postelí leželo jeho holicí náčiní - strojek, štětka, mýdlo a čepelky - a talíře, hrnky, podomácku vyrobený elektrický vařič a pánve na vaření. V rohu viselo jeho šatstvo: čtyři košile, čtverý dlouhé a čtverý krátké kalhoty. Šestery ponožky a spodky byly vyrovnány na další poličce. Pod postelí stály dva páry bot, trepky a pár indických sandálů. Král si sedl na židli a přesvědčil se, že všechno je na svém místě. Zjistil, že vlas, kterým nenápadně ovázal svůj holicí strojek, zmizel. Parchanti všiví, řekl si v duchu, ještě od nich chytnu svrab. Neřekl však ani slovo. Příště to zamkne.

8 Král Krysa – práce s textem „Péťo, měl by ses poohlídnout ve Spojených státech. Každej je tam sám pro sebe a každej je stejně dobrej jako ten druhej. Potřebuješ jen najít nějakej fígl, abys byl lepší než ten druhej. Tomu říkám vzrušení! "Myslím, že bych to nedokázal. Já prostě nedokážu vydělávat peníze. Pro mě je nejlepší dělat to, do čeho jsem se narodil." "To je blbost. Jenom proto, že je tvůj táta důstojník." "To je u nás v rodině už od roku Přechází to vždycky z otce na syna. S takovou tradicí se těžko bojuje." "Taková doba," zabručel Král. Pak řekl: "Já vím jenom o tátovi a o dědkovi. Před nima není nic. Má rodina prej přišla do států asi v osmdesátejch letech." "Z Anglie?" "Kdepak. Myslím, že z Německa. Nebo snad ze střední Evropy. Kdo by se o to staral? Já jsem Američan a to se počítá." "A Marlowové jsou důstojníci a to se taky počítá." "Blbost. Záleží na tobě. Jen se na sebe podívej. Jseš na tom dobře, protože používáš svýho mozku. Kdybys chtěl, moh by z tebe bejt velkej byznysman.“ 1)V čem se liší hodnoty Kinga (USA) a Marlowa (UK) ? Proč? 2)Jak se liší jazyk používaný v promluvách postav od jazyka vypravěče?

9 Král Krysa – práce s textem Po přečtení následujícího textu odpovězte na otázky: 1)V jaké části románu byste hledali ukázku? Proč? 2)Jaký má význam pasáž o chování krys? 3)Podtrhněte v textu metaforu, přirovnání a personifikaci.

10 Král Krysa – práce s textem První nákladní auto se rozjelo, pak druhé a třetí. Celý konvoj vyjel z brány. Petr se ohlédl jenom jednou. Když už byl hodně daleko. Když už Čangi vypadalo jako perla ve smaragdové lastuře, modrobílé pod poklopem tropického nebe - když už Čangi stálo na nízkém návrší, obehnané pruhem zeleně, která se o kus dál vzdávala modrozelené barvě moře. Moře až k nekonečnému obzoru. Pak už se neohlížel. Té noci bylo Čangi prázdné. Zbavené lidí. Ale hmyz zůstal. A krysy. Ty také zůstaly. Pod barákem. A mnoho jich už pošlo, neboť jejich věznitelé na ně zapomněli. Ty nejsilnější však byly naživu. Adam rval dráty klece, aby se dostal k potravě, bojoval s dráty stejně zuřivě, jako s nimi bojoval od počátku svého zajetí. A jeho trpělivosti se dostalo odměny. Klec povolila a Adam se vrhl na žrádlo a zhltl je. Pak si odpočinul a s novými silami se vrhl na další klec a po jisté době zhltl i maso, které bylo v ní. Eva se k němu připojila, a milovali se a pářili. Později se zřítila celá jedna strana krytu, rozbila mnoho klecí a živí se živili mrtvými. A potom slabí živí se stali potravou silných živých, dokud nebyli stejně silní. A rvali se mezi sebou pářili se. Adam vládl nade všemi. Byl Král. Až do dne, kdy ho vůle být králem opustila. Pak pošel a stal se potravou pro ty silnější, nejsilnější byl vždycky Králem, nejenom zásluhou své síly, ale zásluhou své chytrosti, štěstí a síly dohromady. Mezi krysami.

11 Zdroje: CLAVELL, James: Král krysa, Praha 2008


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jan Dvořák NÁZEV:VY_12_INOVACE_01A_15_James Clavell – Král Krysa TEMA:Světová literatura."

Podobné prezentace


Reklamy Google