Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKristina Janečková
1
TRAUMATIZACE DÍTĚTE RODIČOVSKÝM KONFLIKTEM MUDr. Eva Vaníčková,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže, 3. Lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze
2
Obsah přednášky Rodičovský konflikt a akční rádius Traumatizace dítěte – násilí a jeho formy Základní potřeby dětí a věkové zvláštnosti Trauma dítěte a stres Ochrana dětí
3
Rodičovský konflikt a akční rádius Konflikt z latinského confligó je srážka či střet dvou, do určité míry, se vylučujících či protichůdných snah, sil, potřeb, zájmů, hodnot nebo citů. Každý konflikt bývá doprovázený strachem, nejistotou a očekáváním; nenaplněná očekávání vedou k frustraci a mohou být spouštěčem agresivního chování. Každý konflikt v sobě ukrývá jádro problému – věcnou rovinu, a emocionální obal daný osobním prožitkem. Rozkolísání emocionální rovnováhy v rodině zasáhne všechny členy rodiny, je primárně odpovědné za traumatizaci dítěte a obtížné zvládání věcné stránky.
5
Rodičovský konflikt a akční rádius 2 Dítě je pasivním účastníkem rodičovského konfliktu, ale může být jedním či oběma rodiči vtahováno do aktivní role účastníka konfliktu. Dítě potřebuje porozumět konfliktu a svým emocím; jestliže jsou mu nesrozumitelné a nechápe souvislosti, začne obviňovat sebe sama jako zdroj problému a k vnějšímu konfliktu se tak připojuje i vnitřní konflikt. Tato situace je pro dítě obtížná a dlouhodobě neudržitelná. „Potřebuje přežít“ a proto se při vleklém řešení rodičovského konfliktu přiklání na stranu jednoho rodiče nebo jiného, jemu citově blízkého člověka. Rodičovský konflikt se ve vertikále přenáší i do rodin prarodičů a v horizontále do rodin sourozenců, přátel, známých, kolegů v zaměstnání, sousedů atd., ale spolu s dítětem také do škol a vrstevnických skupin dětí, které ho modifikují. Přenos konfliktu je ovlivňován jak emocionálním prožitkem, tak i věcným obsahem, které se odvíjejí od osobních představ, přání, tužeb a očekávání každého zúčastněného. To zpětně ovlivňuje primární rodičovský konflikt a často prohlubuje traumatizaci všech, čímž je primární konflikt posilován a rozšiřováno věcné jádro.
6
Děti mají pozitivní očekávání mají důvěru v dospělé neumí anticipovat důsledky rozhodnutí, jednání a chování uvědomování ženské a mužské role v různém věku dítěte sociální vzdor v pubertě resilience a kapacita adaptačních mechanismů zvládání stresu
7
Traumatizace dítě témě vždy deficit v naplňování základních potřeb má za následek subdeprivaci až deprivaci, frustraci a stres – rozvoj traumatu téměř vždy dítě jako svědek rodičovského konfliktu je forma pasivního psychického násilí většinou úmyslné zatajování konfliktu, jeho zkreslování, zveličování, vzájemné obviňování rodičů nebo dítěte, zablokovaná komunikace, vyhrožování a verbální agrese včetně vulgarizmů je formou aktivního psychického násilí vůči dítěti, která se předává z generace na generaci (rodinné konstelace)
8
Traumatizace dítě 2 mezi rodičem opačného pohlaví a dítětem se může vyvinout vztahový incest s následnou emocionální patologií, která je stejně závažná jako u incestního zneužití a u obou patologie přetrvává v dalším životě (role životního partnera jen obsazená a proto problémy ve vztazích) jeden z rodičů může použít falešné obvinění z týrání nebo sexuálního zneužití k získání výhody - Münchausenův syndrom by proxi, který je součástí sy CAN a v některých zemích podléhá povinnému hlášení a trestnímu postihu rodiče; i jiné formy syndromu (předstírání nemoci apod.) k získání výhody syndrom odcizení a ztráta odcizeného rodiče; dítě se ztotožní, přejímá názory, postoje a hodnoty rodiče, ke kterému se přikloní a negativně se vymezuje vůči druhému. Tím dítě potlačuje své citové potřeby vůči odcizenému rodiči, také ale část své identity, jejíž rozvoj končí ve 24 letech.
9
Traumatizace dítě 3 dítě se může před rodičovským konfliktem uzavřít do svého světa a ztrácí tak sociální vztahové zkušenosti, které mohou být zdrojem problémů v dospělosti; únik bývá někdy transformován pozitivně v úniku do světa literatury, umění, sportu apod. negativní vzory řešení konfliktů a jejich přenos do dalších prostředí a kamarádských i milostných vztahů (zdroj DN) ztráta či omezená komunikace s širší rodinou, přáteli může být účelová jako forma potrestání za újmu nebo může být eliminací další viktimizace vtíravá pozornost okolí ze strany nedostatečně komponovaných osobností v blízkosti dítěte, která je vedená spíše zvědavostí než touhou pomoci změna životního stylu dítěte s cílem minimalizace společně tráveného času v rodině, s přáteli apod., odchod z rodiny
10
Základní potřeby dětí biologické vzduch, voda, teplo výživa spánek obydlí, ošacení ochrana před nemocemi a úrazy
11
Základní potřeby dětí psychické množství, kvalita a proměnlivost podnětů řád a smysl podnětů pro učení citové a sociální vazby pro utváření osobnosti potřeba identity potřeba otevřené budoucnosti
12
Základní potřeby dětí sociální sociální dovednosti vzory pravidel chování v sociální komunikaci a porozumění nonverbální komunikaci ochrana před všemi formami interpersonálního násilí potřeba zvládání stresových situací porozumění intra a interkulturním rozdílům
13
Základní potřeby dětí emocionální pozitivní výchova dítěte a jeho bezpodmínečná akceptace navozující pocit lásky, jistoty a bezpečí jeden emocionální průvodce potřeba uvědomělého prožívání situací schopnost empatie veřejně prospěšné práce, dobrý skutek pocit sounáležitosti pocit jistoty v očekávání sociální podpory
14
Základní potřeby dětí duchovní potřeba přiměřeného sebepojetí potřeba hierarchie životních hodnot rodinná konstelace – paměť - svědomí životní příběh
15
Trauma dítěte Traumatická událost je nerovnováha mezi vnější příčinou a vnitřními mechanismy, které si s ní neumí poradit. Dítě na stav vnitřní nepohody reaguje změnou chování, kdy můžeme detekovat tzv. nespecifické behaviorální markery. Kromě toho se traumatické vzpomínky či události objevují u předškoláka ve hře (hádky rodičů, rozvod, bití apod.), u školáka se nejčastěji projevují jako školní fóbie, poruchy pozornosti a chování, ale také ve vyprávění příběhů či vírou v osudová znamení a pověrčivostí.
16
Trauma dítěte 2 Dospívající udělají všechno pro to, aby se vyhnuli obtěžujícím, nepříjemným traumatizujícím pocitům a myšlenkám. U traumatizovaných dívek i chlapců se proto častěji jako následek emocionální patologie rozvíjí syndrom rizikového chování, ale také somatické stesky. V chování pozorujeme odtažitost, vzdorovitost, depresi, somatické stesky, ale také radikální změnu vzhledu, zlost, touhu se pomstít a identifikaci se současnou subkulturou (HIP-HOP, EMO, SKATE, SKINHEADS, TATTOO, HOOLIGANS, VIRTUÁLNÍ KOMUNITY, HRÁČI PC HER ad.). Trauma zůstává uložené v paměti, díky níž je mozek trvale ve stavu zvýšené aktivity a ostražitosti; to je příčina bezdůvodného riskování, záchvatů paniky, zhoršené paměti, regresivního chování, odtažitosti a vztahových problémů, které jsou výsledkem obtížného prožívání a nikoli čistě pubertálního vzdoru vůči rodičovským autoritám.
17
Nespecifické identifikační markery zvýšená úzkostnost a iracionální obavy podrážděnost, smutek, apatie, deprese výbuchy hněvu, agresivní chování vyhýbavé, nutkavé chování snížené sebehodnocení obtíže v sociální komunikaci náhle zhoršený školní prospěch somatické stesky (noční můry, bolest hlavy, břicha, zvýšená teplota) poruchy příjmu potravy rozvoj syndromu rizikového chování
18
Následky Krátkodobé – bolest, negativní emoce Dlouhodobé – deprese, somatizace problémů Posttraumatická stresová porucha – změna osobnosti dítěte – vývojové trauma STRES
19
PYRAMIDA EXPOZICE DĚTÍ NÁSILÍM (Centrum prevence Atlanta) Sebevražedné chování – předčasné úmrtí Porucha zdraví a sociální problémy Rozvoj rizikového chování Narušení sociálních, emocionálních nebo poznávacích funkcí Osobní zkušenost s násilím/expozice
20
WHO – Evropská zpráva Zvýšené riziko nežádoucích dětských zkušeností je: sebevražda 40x abuzus drog 6x abuzus alkoholu 9x kouření 3x Zvýšené riziko rozvoje deprese, kardiovaskulárních onemocnění, obezity, diabetes mellitus 2. stupně, kloubních obtíží, nádorových onemocnění ad.
21
Stresory dětí jako zdroj traumatu narození nového sourozence 95 úmrtí rodiče, člena rodiny, kamaráda 90 - 95 rozvod rodičů či rozpad rodiny 85 - 99 úmrtí domácího mazlíčka 60 - 80 domácí násilí zahrnující děti 40 - 99 změna třídy, učitele, školy 40 - 69 stěhování 50 - 70 fyzický vzhled 30 - 60 nemoc, úraz, zdravotní handicap 40 - 85 dlouhodobý stres v rodině (nemoc, člen se zdravotním postižením, nezaměstnanost rodiče, velká odlišnost rodiny) 20 - 99 problémy s chováním 20 - 40
22
Ochrana dítěte – zpracování a přístup ke konfliktu naplňování všech základních potřeb dítěte včasné informování dítěte a demonstrace aktivního zvládnutí konfliktu ze strany rodičů management zvládání stresu koučink životního stylu rodiny v období řešení rodičovského konfliktu ohleduplné informování širší rodiny a okolí rodiny tabu pro vzájemné obviňování v rodině
23
Ochrana dítěte 2 přednost má práce s emocemi – porozumění emocím, hledání souvislostí s vnímáním a chováním dítěte přesměrování konfliktu na pozitivní bonus – otevřená diskuze, přehodnocení hodnot, priorit, koníčků, zachování úcty a respektu vede k posilování sebekoncepce, úcty k rodičům a pozitivnímu rozvoji osobnosti dítěte hledání řešení znamená ukončení negativních procesů a podporu kreativity, čímž se posiluje resilience dítěte umění řešit konflikt a ochrana dítěte před traumatizací je jediná cesta pro zachování zdraví a kvality života dítěte; současně je prevencí předávání emocionální patologie prostřednictvím rodinných konstelací
24
Děkuji vám za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.