Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PhDr. Michal Botek, Ph.D. Fakulta tělesné kultury, Univerzity Palackého FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: FOTBAL.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PhDr. Michal Botek, Ph.D. Fakulta tělesné kultury, Univerzity Palackého FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: FOTBAL."— Transkript prezentace:

1 PhDr. Michal Botek, Ph.D. Fakulta tělesné kultury, Univerzity Palackého FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: FOTBAL

2 Základní charakteristika o kolektivní míčová hra, 10 hráčů v poli + brankář (střídání max. 3 hráči) (střídání max. 3 hráči) o cílem je dopravit více míčů do branky soupeře než jich obdržet o dva poločasy po 45 minutách oddělených 15 min přestávkou. o rozměry hřiště x m o vyžaduje vysokou úroveň kondice a specifických pohybových dovedností (střelba, přihrávka, klička, atd. ) dovedností (střelba, přihrávka, klička, atd. )

3 Posty ve fotbalu 1. Brankář 2. Obránce 3. záložník 4. útočník Rozestavení hráčů odpovídá konkrétní strategii.

4 Výška Váha (m) (kg) Věk Hráči (roky) Somatická charakteristika

5 výškaváha procento tuku (cm) (kg) (%) útočníci záloha obrana brankáři Somatická charakteristika

6

7 obrana záloha útok Analýza kondiční složky herního výkonu o OBJEM - za 90 min. uběhnou 10 – 12 km

8 o za zápas: 1000 – 1400 krátkodobých aktivitzměna 4-6 s o za zápas: 1000 – 1400 krátkodobých aktivit – změna 4-6 s  sprintů (doba min. 2 s)  vysoce intenzivní běh každých 70 – 90 s  50 x hra s míčem či souboj o míč  10 hlavičkových soubojů  atd.  nejvíce sprintů absolvuje kraj obrany a útok  2.5x více kraj obrany a 1.6x útok a stř. zálohy než stř. obrana Fotbal je AEROBNÍ sport, klade důraz na sílu, rychlost a výbušnost !!! chůzepoklus pobíhaní sprint běh pozadu

9 za 90 min. IZ ~ % SFmax (hranice ANP)  za 90 min. IZ ~ % SFmax (hranice ANP) Fotbal je aerobní sportem s vysokými nároky na aerobní kapacitu hráčů nutnou pro,,rychlostní vytrvalost“ !!! n typ zápasu (min) HR(beat/min) HRmax(%) Analýza kondiční složky herního výkonu

10 INTERMITENTNÍ POVAHA ZATÍŽENÍ o intenzivní pasáže hry = prudký vzestup potřeby ATP svaly o kyslíkový deficit → Glykogenolýza →vzestupLa + H + →pokles pH → o kyslíkový deficit → Glykogenolýza → vzestup La + H + → pokles pH → → nárazníkový systém → vzestupCO 2 → hyperventilace → nárazníkový systém → vzestup CO 2 → hyperventilace o během nižší intenzity dochází k obnovení O 2 do tkání, resyntéze ATP + využití Laktátu jako energie (čím vyšší VO 2 max, tím nižší O 2 def. a La) + využití Laktátu jako energie (čím vyšší VO 2 max, tím nižší O 2 def. a La)ANP

11 Hraniční intenzita, při které je udržována dynamická rovnováha mezi tvorbou a spotřebou laktátu. IZ laktát VO mmol/l IZ odpovídající ANP 87–90 % SFmax 82–85 % VO 2 max,,Anaerobní“ práh (ANP) - Laktátový práh (LP),,Anaerobní“ práh (ANP) - Laktátový práh (LP) Úroveň ANP lze tréninkem ovlivnit (společně s VO 2 max)

12 Vliv vytrvalostního tréninku na laktátový práh (LT)

13 Hladina laktátu [mmol/L] je vyšší v 1. ½ zápasu MLSS 2.5 – 8.0 [mmol/L] po 15 min. zatížení – nastává ve fotbale? Intermitentní povaha výkonu umožňuje fotbalistům s vyšší VO 2 max mít nižší koncentraci LA !!! Nejefektivnější odbourávání LA je při IZ do 60 % VO 2 max !!! během konec Laktát 1poločas (mmol/L) Laktát 2. poločas (mmol/L)

14 VO 2 max: 50–67 (75) ml.min -1.kg -1 brankáři: ~ 50 ml.min -1.kg -1 stř. záloha+krajní: ~ 65–70 ml.min -1.kg -1 AEROBNÍ KAPACITA a Limitující faktory

15 VO 2 max: 50–67 (75) ml.min -1.kg -1 Čím vyšší hodnota VO 2 max, tím větší vzdálenost a počet sprintů může fotbalista uskutečnit !!!

16 (Wasserman, 1999) ATP O2O2O2O2 O2O2O2O2 CO 2

17 Aerobní výkonnost - Limitující faktory KVS MSV (Q=SF x SV ) ANP (LP) Ekonomikapohybu MOŽNOSTI ŘEŠENÍ

18 Předsíň komora Konec naplnění komory cévy Konec vyprázdnění komory EJEKČNÍ FRAKCE = SV / EDV (60/100) End-diastolický End-systolický SV=EDV-ESV

19 Modelový příklad: 1. ↑ SV + VO 2 max : vysoce intenzivní intervalové tréninky : aplikace 8 až 10 týdnů/ 2x týdně : 3-8 min zatížení (90-95 % SFmax) x 2 : 3 minuty zotavení (60-70% SFmax) V závislosti na individuální odpovědi organismu ↑ VO 2 max o 10 až 30 %

20 Předsíň komora Konec naplnění komory cévy Konec vyprázdnění komory ↑ EJEKČNÍ FRAKCE ↑ = SV / EDV (70 / 100) End-diastolický ↓ End-systolický SV= EDV - ESV

21 : vysoce intenzivní IT (Helgerud et al., 2001) : Aplikace 8 týdnů/ 2x týdně : 4 min zatížení (90-95 % SFmax) x 4 opak : 3 minuty zotavení (60-70% SFmax) ↑ VO 2 max o 0.5 % po každé TJ Alternativa: běh do kopce (rychleji % SFmax) (Helgerud et al., 2001) Modelový příklad:

22 Aerobní INTERVALOVÝ trénink o opakované intervaly o vysoké intenzitě zatížení oddělené relativně krátkými intervaly klidu. oddělené relativně krátkými intervaly klidu. o tento trénink, považovaný mnohdy pouze za trénink anaerobní, zlepšuje i aerobní výkonnost anaerobní, zlepšuje i aerobní výkonnost (interval odpočinku je natolik krátký, že neproběhne plné zotavení (interval odpočinku je natolik krátký, že neproběhne plné zotavení a je stimulován aerobní systém). a je stimulován aerobní systém).

23 INTERVALOVÝ TRÉNINK jezaložený na dynamice spotřeby kyslíku (VO 2 ) o je založený na dynamice spotřeby kyslíku (VO 2 ) o krátký interval zatížení 15 s : 15 s zotavení – zvyšování aerobní kapacity 1 : 1* – zvyšování anaerobní kapacity 1 : 1 ( s) – zvyšování anaerobní kapacity 1 : 1 ( s) o* produkce laktátu, která neporušuje její rovnováhu !!! VO 2 max Z 15 s O čas Laktát 2-8 mmol/L SF VO 2

24 Zatížení s míčem: 4 min, IZ % SFmax, 2x Zotavení: 3 minuty výklus při 70 % SFmax (Hoff et al., 2002) Team 1. Zatížení 4x4 min / 3min zotavení 10 dní – 13 TJ (po běžném T) vs. Team 2. kontinuální vedení míče (~70 % SFmax) Zvýšení VO 2 max o 7,3 % u T1 !!!

25 Aerobní trénink stresuje víc vlákna ST (pomalá, červená) než vlákna FT (rychlá, bílá). zvětšují“Proto vlákna ST,,zvětšují“ svůj objem (protahování). I když se % ST a FT nemění, vytrvalostní trénink způsobí změnu charakteristiky vláken FT b (rychlá vlákna, která mají nižší aerobní kapacitu) na FT a (rychlá vlákna, která mají vyšší aerobní kapacitu).

26 Aerobní trénink zvyšuje počet krevních kapilár na jedno svalové vlákno počet kapilár na průřez svalu Obě tyto změny zlepšují prokrvení svalů!

27 Aerobní trénink a svalová buňka zvyšuje počet a objem mitochondrií. zvyšuje se aktivita většiny oxidativních enzymů. Všechny tyto změny jsou kombinované s adaptací transportního systému. To vede ke zlepšení funkční kapacity oxidativního systému a ke zvýšení vytrvalostní výkonnosti a tedy i hodnoty VO 2 max !

28 Účinky aerobního tréninku oZvyšuje aktivitu oxidativních enzymů a neovlivňuje aktivitu enzymů ATP-cyklu a aktivitu glykolytických enzymů.

29 Pyruvát (3C) CO 2 NAD + NADH + H + Acetyl-CoA (2C) Oxalacetát (4C) Citrát (6C) Izocitrát (6C) Alfa-ketoglutarát (5C) Sukcinyl-CoA (4C) Sukcinát (4C) Fumarát (4C) Malát (4C) CO 2 NAD + NADH + H + NAD + CO 2 GTP GDP P FADH 2 FAD NAD + NADH + H + citrátsyntáza dekarboxyláza dehydrogenáza dekarboxyláza dehydrogenáza dekarboxyláza

30 GENETIKA A LIMITY GENETIKA A LIMITY : potenciál organismu pro zvyšování VO 2 max je omezený! : absolutní hodnoty vzrostou max. o 10 až 30 % (50 %)

31 Hodnocení adaptability/trénovatelnosti  na základě změn v SF, které ovlivňuje aktivita ANS  metoda SA HRV

32 C D VO 2 max > 60 ml.kg -1.min -1 VO 2 max < 60ml.kg -1.min -1 VO 2 max < 60 ml.kg -1.min -1 VO 2 max < 60 ml.kg -1.min -1

33 DIAGNOSTIKA

34 PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ (PO) PŘE-ZÁVODNÍ PŘECHODNÉ : kdy provádět laboratorní vyšetření ??? PO ZÁVODNÍ PŘECHOD PO ZÁVODNÍ

35 Stanovení VO 2 max u fotbalistů ODHADEM (výpočet): např. z Cooper test, Leger test, Yo-Yo test o ODHADEM (výpočet): např. z Cooper test, Leger test, Yo-Yo test EXAKTNĚ: maximální zátěžový test (nejlépe na běhátku) o EXAKTNĚ: maximální zátěžový test (nejlépe na běhátku)

36 Yo-Yo intermittent Recovery Test (IR1) o specifický test na stanovení,,fotbalové zdatnosti“ + odhadu VO 2 max o opakovaný běh na 20 m zrychlovaný dle audio nahrávky do maxima, prokládaný aktivním 10 s zotavením prokládaný aktivním 10 s zotavením P. Krustrup, M. Mohr, T. Amstrup et al. The Yo–Yo intermittent recovery test: Physiological response, reliability, and validity Med Sci Sports Exerc, 35 (4) (2003), pp. 697–705

37 Fotbal je aerobní sportem, který klade důraz i na sílu, rychlost a výbušnost !!! Rychlost Akcelerace Sprint na 30 mVertikální skok Maximální síla (1 RM) (Bührle et al., 1977; Hoff et al., 2001)

38 Motorická jednotka vs. Nervosvalová ploténka : spojení motoneuronu se svalovými vlákny stejného druhu : velikost MJ od 5 do 1000 svalových vláken : diferenciace přesnosti pohybu; velká vs. malá MJ – 0.01 s

39 Aktivace svalových vláken rychlost vs odpor  TYP I. – pomalá (slow oxidative)  TYP I. – pomalá (slow oxidative) : při pomalých pohybech nebo nižším odporu (<20 %) : fire rate od 5 do 15 Hz : ↑ odpor = aktivace více MJ  TYP II. A – rychlá oxidativní (fast oxidative)  TYP II. A – rychlá oxidativní (fast oxidative)  TYP II. B – rychlá glykolytická (fast glycolitic)  TYP II. B – rychlá glykolytická (fast glycolitic) : vysoká rychlost a nízký odpor : vysoká impulzace (do 20 až 30 Hz) : ↑ odpor = aktivace MJ s nižší rychlostí stahu

40 DIAGNOSTIKA RYCHLOSTNĚ- SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ IZOKINETIKA: EXTENZE V KOLENI VERTIKÁLNÍ SKOK

41 o bez dopomoci rukou cm o s dopomocí rukou cm o 140 – 220 kg DIAGNOSTIKA RYCHLOSTNĚ- SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ

42 Sprint na 5, 10, 15, 20, 30 a 40 m

43 Modelový příklad Zaměření: neuromuskulární adaptace Zaměření: neuromuskulární adaptace (Hoff & Helgerud, 2002) : 3 x týdně/ 8 týdnů : 5 opakování / 4 série : zatížení 85 % 1 RM : vysoké úsilí v koncentrické fázi Efekt: 8 fotbalistů Půl-dřep z 161 Kg na 215 Kg Sprint 10 m: 1.91s na 1.81 (cca. 1 m)

44 ZÁVĚR: o Fotbal je aerobní sportem s vysokými nároky na aerobní kapacitu hráčů ( ~ >60 ml.kg -1.min -1 ). o Vyšší VO 2 max umožňuje fotbalistům lépe odolávat únavě. o Rozvoj kondičních schopností nejlépe s míčem. o Rozvoj speciální vytrvalosti I.: 3-8 min při % SFmax, aktivní zotavení 3 min (70 % SFmax) SFmax, aktivní zotavení 3 min (70 % SFmax) o Rozvoj rychlé-explosivní síly: vysoký odpor, ↓počet opakování, vysoké úsilí opakování, vysoké úsilí o Rozvoj speciální vytrvalosti II. : 50 – 70 m sprint x 14 – 10 opak. x 2-3 série, pauza 30 – 40 s, 3 min. série opak. x 2-3 série, pauza 30 – 40 s, 3 min. série

45 DĚKUJI ZA POZORNOST


Stáhnout ppt "PhDr. Michal Botek, Ph.D. Fakulta tělesné kultury, Univerzity Palackého FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: FOTBAL."

Podobné prezentace


Reklamy Google