Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace."— Transkript prezentace:

1 Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace

2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Pravda nebo lež? Inflace zlevňuje zboží Při vysoké inflaci se vyplatí investovat peníze do nemovitostí Inflace postihuje nejvíce lidi se stálými příjmy Díky inflaci si za stejnou sumu peněz koupíme méně než uplynulý rok

3 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Co je to inflace? Jak se vypočítá míra inflace? Vysvětlíme si vztah mezi inflací a příjmy. Co je to reálný výdělek? Kdy je spoření finančně výhodné?

4 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Inflace a reálný výdělek První rok: 100 Kč Do prvního okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je uvedena v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do prvního koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za první rok ve výši 100 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Druhý rok: 110 Kč Do druhého okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do druhého koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za první rok ve výši 110 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Celk. hod. nákupu v daném roce: ……… ……… Celkový výdělek v daném roce: ……… 100 Kč 110Kč 119 Kč 110 Kč117Kč Třetí rok: 117 Kč Do prvního okénka vedle každé z uvedených pěti oblastí si zapiš cenu této položky, která je uvedena v tabulce. Celkovou hodnotu nákupu v tomto roce zapiš do třetího koše. Pod koš si zapiš svůj výdělek za třetí rok ve výši 117 Kč. Ověř, jestli jsi schopen nákup provést s tímto výdělkem. Tvůj výdělek se zvýšil, přesto jsi však v posledním roce nebyl schopen nákup provést, protože ceny vzrostly ještě více. Teď vypočti (v procentech na jedno desetinné místo), jakým tempem rostl tvůj výdělek a jakým tempem rostly ceny. Celkový růst cen v ekonomice nazýváme inflace. Celkový růst cen v ekonomice oproti předchozímu roku nazýváme roční míra inflace.

5 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Inflace a reálný výdělek Samotný růst výdělku tedy ještě neznamená, že tvé příjmy se skutečně zlepšují. K posouzení, jestli se zlepšují, nebo nemění, nebo zhoršují, musíš od ročního růstu svého výdělku odečíst inflaci. Výše vypočítané roční růsty výdělku se označují jako roční růsty nominálního výdělku. Následně spočítej roční růsty reálného výdělku, a to jako roční růsty nominálního výdělku snížené o roční míru inflace: ROČNÍ RŮST REÁLNÉHO VÝDĚLKU V DRUHÉM ROCE: 10% - 10% = 0% ROČNÍ RŮST REÁLNÉHO VÝDĚLKU V TŘETÍM ROCE: 6,4% - 8,2% = -1,8% Podle těchto výpočtů se tvůj reálný výdělek v druhém a v třetím roce zvýšil, snížil, nebo nezměnil?

6 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Koupit teď, nebo až za rok? Pan Nyklíček v obchodě uviděl horské kolo svých snů s cenovkou Kč. Chce si však kolo vybavit i dalšími doplňky (pumpička, zvonek, oblečení, svítidlo, atd.), na které mu už nezbývají peníze, protože má v tuto chvíli právě jen Kč. Proto se rozhodl, že peníze vloží na roční termínovaný vklad u zvolené banky a doufá, že po roce bude mít o tolik více peněz, aby si mohl koupit nejen kolo, ale i vytoužené doplňky. Vyber pro pana Nyklíčka banku a v její nabídce vhodný termínovaný účet: Název banky:…………………………………………………………………………………… Název účtu:……………………………………………………………………………………... Roční úroková míra:…………………………………………………………………………… Kolik peněz banka vyplatí panu Nyklíčkovi po roce? ………………………………………. Předpokládej, že inflace bude za rok stejná jako dnes (viz minulý úkol) a že se bude v této výši vztahovat i na horská kola. Kolik bude stát kolo za rok? …………………………………………………………………. Kolik bude mít pan Slimák za rok na cyklistické doplňky? …………………………… Koupit teď, nebo až za rok?

7 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 CLIL

8 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 Reálná úroková míra, aneb, kdy je spoření finančně výhodné? Pokud máš volné peníze, můžeš si za ně koupit věc (aktivum), které hned začneš užívat a nečekáš od něho žádný finanční výnos – mobilní telefon, kolo, PC atd. Nebo se můžeš rozhodnout peníze zhodnotit, tj. převést je na aktivum, které nemůžeš hned spotřebovávat, ale od kterého čekáš kladný finanční výnos – termínovaný vklad, akcie, stavební spoření atd. tato druhá možnost, často nazývaná spoření, je ale finančně výhodná jen za určitého předpokladu. Přijdeš na to, o jaký předpoklad se jedná? Na internetových stránkách vybrané banky najdi roční úrokovou míru, kterou tato banka nabízí na běžném účtu a dvou různých termínovaných účtech. Do tabulky doplň následující údaje: a)název účtu a banky b)roční úroková míra (tj. roční míra výnosu), c)poslední známá inflace – zjistíš na internetových stránkách Českého statistického úřadu (www.czso.cz), pod označením „meziroční přírůstek indexu spotřebitelských cen“,www.czso.cz d)reálná roční úroková míra, tj. roční úroková míra snížená o inflaci.

9 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje     M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN Kapitola 6.7, str. 134.


Stáhnout ppt "Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace."

Podobné prezentace


Reklamy Google