Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Čína. všechny starověké státy, které už znáte, měly něco společného buď je tvořili Indoevropané (Řecko, Řím, Indie, Persie), nebo ležely v oblastech,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Čína. všechny starověké státy, které už znáte, měly něco společného buď je tvořili Indoevropané (Řecko, Řím, Indie, Persie), nebo ležely v oblastech,"— Transkript prezentace:

1 Čína

2 všechny starověké státy, které už znáte, měly něco společného buď je tvořili Indoevropané (Řecko, Řím, Indie, Persie), nebo ležely v oblastech, které se mohly vzájemně ovlivňovat, v okolí Středozemního moře (Egypt, Mezopotámie, Řecko, Řím) ve starověku vznikla jedna veliká mocná říše, která se státy, o nichž jsme se zatím učili, neměla vůbec nic společného – Čína Čína kulturně ovlivňovala po staletí velkou část Asie (Koreu a Japonsko) některé čínské vynálezy byly významné i pro rozvoj evropské kultury

3 Přírodní podmínky, zemědělství, řemeslo a obchod Čína je od okolního světa oddělená nepřístupnými horami, rozsáhlými pouštěmi a mořem vývoj v ní proto dlouho probíhal samostatně, neovlivňován žádnou jinou kulturou nejvíce lidí v povodí dvou čínských řek – Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) a Chuang-che (Žlutá řeka), které přinášely z hor dostatek vláhy na dolním toku Jang-c-ťiang se rozkládaly velké bažiny původně pokrývaly Čínu souvislé lesy, ale velká část jich byla vykácena už koncem doby kamenné

4

5 Zemědělství zemědělství se v Číně vyvinulo samostatně – nebylo odnikud přejato pěstovalo se obilí, čajovníky, batáty, ovoce, zelenina a hlavně rýže rýže potřebovala hodně vláhy, to se neobešlo bez zavlažovacích zařízení – nejprve se dařilo jen v úrodných rovinách kolem velkých řek → postupně se naučili budovat terasovitá políčka na svazích – tak mohli rozšířit plochu obdělávané půdy pluh, okopávání, hnojení – od 1. tis. př. n. l. předtím chov bource morušového a výroba hedvábí

6 Hedvábí housenka bource se živí listy morušovníku tvoří si kuklu z tenkého pevného vlákna – hedvábí když se kukla hodí do vroucí vody, dá se opět rozmotat na původní vlákno (dlouhé několik tisíc metrů) – z několika vláken se upřede nit pokud není kukla použita na výrobu textilního vlákna, vykuklí se z ní motýl https://www.youtube.com/watch?v=knBND3bFeas

7 Doplňte Hlavní čínské toky se nazývají ……………………………………….. V Číně se pěstovaly………………………………………………………… Pro pěstování rýže bylo potřeba …………………………………… Porovnejte čínské zemědělství s ostatními státy, které známe. Přírodní podmínky v Číně jsou ……………………………………… Hedvábí se vyrábí z ………………………………………………………

8 Řemeslo a obchod Číňané byli zruční řemeslníci již ve 3. tis. př. n. l. vyráběli keramiku na hrnčířském kruhu kovy uměli dříve odlévat než kovat (zpracování kovů) k odlévání používali postup zvaný ztracená forma velmi brzy také zvládli dokonalé zpracování hedvábných látek (saténu, sametu aj.) hedvábné látky byly hlavním předmětem vývozu vyváželo se z Číny kromě hedvábí i koření, kosmetika, porcelán a lakované výrobky (kalíšky, misky, skříňky apod.) v nejstarších dobách (původně) se v Číně platilo mušlemi nebo hedvábnými látkami, ale už v st. př. n. l. se objevily první kovové mince

9 Pravda x lež Číňané vyráběli keramiku ručně již ve 3. tis. př. n. l. Kovy uměli dříve odlévat než kovat. K odlévání nepoužívali ztracenou formu. Číňané uměli získávat hedvábí, ale neuměli ho zpracovat. Z Číny se vyváželo také koření, kosmetika, porcelán a lakované výrobky. Číňané platili kovovými mincemi.

10 Čínský stát - společnost první státní útvary na území Číny vznikaly už ve st. př. n. l. jejich panovník se nazýval wang wang byl neomezeným samovládcem s titulem „Syn nebes“ (prostředník mezi nebem a zemí) k řízení státu zapotřebí úřady, armáda, členění území na správní jednotky úředníky dosazoval wang a oni mu odváděli daně – ulovená zvěř, obilí, pracovní síly na veřejné stavby

11 Čínský stát - společnost nejvyšší společenská vrstva: 1. panovník + rodina a vysocí úředníci 2. svobodní zemědělci a řemeslníci – střední, nejpočetnější vrstva 3. nejníž – nesvobodní, bezprávní obyvatelé jako otroci (nebylo jich mnoho)

12 Vznik centralizovaného státu na území Číny států bylo ve starověké Číně víc a zápasily mezi sebou o nadvládu v roce 221 př. n. l. se podařilo získat nadvládu státu Čchin, podle kterého má Čína dodnes své jméno → vznik 1. centralizovaného státu v Číně a jeho vládce se prohlásil císařem na Čínu útočily ze severu kočovné kmeny – císařové nechali na obranu země postavit Velkou čínskou zeď (mohutná hradba dlouhá několik tisíc kilometrů)

13 Vznik centralizovaného státu na území Číny Číňané také napadali své sousedy – díky výbojům se jim otevřela cesta na západ a kolem přelomu letopočtu už obchodovali i s Římem v té době vznikla tzv. Hedvábná cesta – obchodní stezka, po které se dopravovalo zboží z Asie do Evropy Čína se stala jedním z nejmocnějších starověkých států, ale neustálá vojenská tažení vedla ke zbídačení rolníků → častá povstání – spolu s boji o moc způsobila začátkem 3. st. n. l. rozpad mocné říše na tři menší části

14 Otázky Kdy vznikaly v Číně první státní útvary? Jak vypadala čínská společnost? Porovnejte čínskou společnost s jinými starověkými státy. Kdy a jak vznikl v Číně první centralizovaný stát? Jak získala Čína svoje jméno? Co způsobilo její rozpad?

15 Kultura ve starověké Číně Číňané byli velmi vzdělaný národ když se Čína stala mocnou říší, ovlivnila její kultura i sousední státy (např. Japonsko) písmo – 2. tis. př. n. l. – nejstarší písemné památky čínské písmo znakové – z obrázkového písma, používá se dodnes velké množství znaků – pro běžné čtení potřeba asi 3000 význační císaři, vojevůdci, básníci, filozofové vynálezy: papír, kompas, střelný prach

16 Porcelán druh keramiky vyráběné ze zvlášť jemné hlíny, kaolinu porcelánové nádoby patřily v Evropě mezi luxusní dovozové výrobky, proto se Evropané snažili tuto techniku ovládnout

17 Filozofie nejvýznamnějším čínským filozofem mistr Kchung – Konfucius 6./5. st. př. n. l. veliký důraz na mravnost a konání dobra, přísnost k sobě a laskavost k druhým konfuciánství dodnes nejrozšířenějším filozofickým (myšlenkovým) směrem v Číně „Povinnost jinocha je chovat se dobře doma k rodičům a k starším lidem mimo dům, být opatrný v slibech a přesný v jejich dodržování, být laskavý ke každému, a zejména hledat spojení s Dobrem. Zbude-li ještě nějaká síla, až toto vše vykoná, nechť se vzdělává.

18 Doplňte Číňané používají písmo ………………………… od ……………….. Číňané přinesli lidstvu tyto vynálezy: …………………………… Tyto vynálezy lidem umožnily ………………………………………. Byly všechny tyto vynálezy přínosné?

19

20 Opakování – skupinová práce 1.Jakou část světa ovlivňovala Čína? 2.Měly některé čínské vynálezy vliv na Evropu? 3.Jaké byly přírodní podmínky v Číně? 4.Jakým způsobem probíhal vývoj v Číně? 5.Jaké řeky protékají Čínou? 6.Odkud bylo přejato zemědělství? 7.Jaké plodiny pěstovali? 8.Z čeho se vyrábí hedvábí? 9.Co se stane s bourcem, pokud není kukla použita na textilní vlákno? 10.Byli Číňané zručnými řemeslníky? 11.Jaká řemesla Čína ovládala? 12.Odkdy Číňané vyráběli keramiku pomocí hrnčířského kruhu? 13.Co se z Číny vyváželo? 14.Čím se platilo před mincemi? 15.Odkdy se platilo kovovými mincemi? 16.Kdy vznikly první čínské státní útvary? 17.Jak se nazýval panovník? 18.Jaké měl postavení? 19.Jak vypadala čínská společnost? 20.Podle čeho má Čína své jméno? 21.Proč byla postavena čínská zeď? 22.Co je to hedvábná cesta? 23.Kdy a proč se rozpadla Čína? 24.Byla Čína vzdělaným národem? 25.Kdy vzniklo písmo? 26.Jaké bylo? 27.Kolik má znaků? 28.S jakými vynálezy přišla Čína? 29.Jak se jmenoval nejvýznamnější čínský filozof?


Stáhnout ppt "Čína. všechny starověké státy, které už znáte, měly něco společného buď je tvořili Indoevropané (Řecko, Řím, Indie, Persie), nebo ležely v oblastech,"

Podobné prezentace


Reklamy Google