Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování."— Transkript prezentace:

1 Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek

2 Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování nalezneme již ve starověkém Řecku a Římě (staří Římané měli svá rekreační centra a střediska zábavy). Nejznámějším průkopníkem organizovaného cestovního ruchu byl Angličan Thomas Cook ( ), jehož nedělní výlety vlakem do přírody lze považovat za první zájezdy tak, jak je chápeme dnes.

3 Němec Karl Baedecker (1801 – 1859) byl osobností, která dala současnou podobu tištěným průvodcům (jeho průvodci obsahovaly mapy, plány tras, údaje o památkách, ubytování,…). Průvodce Berlín a okolí z roku 1910

4 Řízení a organizace CR v České republice Cestovní ruch v České republice je předmětem zájmu a pravomocí několika orgánů na různých úrovních. 1) Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Je pověřeno výkonem státní správy v oblasti cestovního ruchu. Mezi hlavní činnosti patří: a) návrhy příslušných právních norem, které upravují CR b) tvorba a realizace programů zaměřených na rozvoj CR c) koordinace činnosti ostatních orgánů působících v CR d) získávání a rozdělování finančních prostředků pro rozvoj v CR e) sledování a analýza statistických údajů o CR https://www.mmr.cz/cs/Podpora-regionu-a-cestovni- ruch/Cestovni-ruch

5 2) Agentura CzechTourism Je státní příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a jež vyvíjí svou činnost v souladu s cíli zřizovatele, zřizovací listinou a platným statutem. Základním cílem CzechTourism je propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu v zahraničí i v České republice. K dosažení tohoto cíle plní CzechTourism v koordinaci s MMR ČR tyto hlavní úkoly: czechtourism/zakladni-informace/ czechtourism/zakladni-informace/

6 3) Regionální orgány státní správy Působí na úrovni úřadů krajských, městských a obecních. 4) Informační centra 5) Regionální, občanská sdružení v cestovním ruchu 6) Profesní sdružení cestovního ruchu – působí v oblasti služeb: a) ubytovacích a stravovacích b) informačních c) dopravních d) cestovních kanceláří

7 Orgány a organizace CR ve světě 1) Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO) https://www.mmr.cz/cs/Podpora-regionu-a-cestovni- ruch/Cestovni-ruch/Mezinarodni-spoluprace/Ucast- v-mezinarodnich-organizacich/Svetova-organizace- cestovniho-ruchu-%28UNWTO%29 2) Světová rada cestování a cestovního ruchu (WTTC) ace_cestovn%C3%ADho_ruchu 3) Evropská komise cestovního ruchu (ETC)

8 Právní úprava CR v České republice Cestovní ruch v České republice upravuje řada právních norem: Zákon o cestovním ruchu č. 159/1999 Sb. - novela cestovnim-ruchu.html Zákon o živnostenském podnikání Občanský zákoník Daňové zákony Devizový zákon Zákon o ochraně spotřebitele a další

9 Trh cestovního ruchu Trh CR je vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách CR. Subjekty trhu jsou: a) kupující – hodlají cestovat a uspokojovat svoje potřeby nákupen služeb CR. b) prodávající – na trhu CR poskytují služby (ubytovací, stravovací, dopravní, …). c) stát – pomocí právních norem reguluje fungování trhu CR.

10 Objekty CR, tj. zboží a služby, které jsou předmětem směny na trhu CR jsou: a) služby CR – ubytovací, dopravní, stravovací a další, b) zboží, které má doplňkový charakter – mapy, upomínkové předměty, c) volné statky, které nabízí krajina – moře, čistý vzduch, léčivé prameny. Mechanizmy, které na trhu CR působí: a) nabídka zboží, služeb a místních atraktivit CR b) cena zboží a služeb

11 Nabídka na trhu cestovního ruchu Součástí nabídky v cestovním ruchu jsou: a) služby CR, které uspokojují potřeby účastníků CR. Jejich sortiment je velmi početný a závisí na konkrétních formách CR. Jaké služby v CR znáte? (Řešení: ubytovací, stravovací, dopravní, kulturní, průvodcovské, směnárenské, pojišťovací, informační, lázeňské, zábavní, informační, kulturní,…)

12 b) atraktivity cílového místa, tzn. předpoklady rozvoje CR. Které předpoklady rozvoje CR znáte? (Řešení: lokalizační, selektivní, realizační) c) vybavenost cílového místa – tzn. kapacity a kvalita ubytovacích a stravovacích zařízení, dostupnost, sportovně-rekreační možnosti.

13 Poptávka na trhu cestovního ruchu Představuje ochotu účastníků CR zaměnit určité množství produktů CR za určité množství peněz. Vývoj poptávky v CR ovlivňují: ceny nabízených produktů, úroveň nabídky, příjmy obyvatelstva, spotřební zvyklosti lidí, politická, ekonomická a sociální situace v zemi pobytu, atd. Které módní trendy ovlivňují současnou poptávku v CR?

14 Hezký den


Stáhnout ppt "Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování."

Podobné prezentace


Reklamy Google