Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.8 Podstatná jména – opakování Název sady: Český jazyk 4. ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.8 Podstatná jména – opakování Název sady: Český jazyk 4. ročník."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.8 Podstatná jména – opakování Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd k zopakování podstatných jmen, jejich pádu, čísla, rodu a vzorů. Žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

2 Podstatná jména opakování

3 1. Dej slova v závorkách do náležitého tvaru a napiš je. Kouzelné říše bývají za vysokými (hora), za nekonečnými (les) a za hlubokými (řeka). Pohádkoví (král) obvykle mívají tři (syn) nebo tři (dcera). Zakleté (zámek) stojí obyčejně na skalnatých (kopec) nebo na osamělých (ostrov). Na lesních (mýtina) tančí krásné (víla). Nad ohnivými (drak) a jinými (nestvůra) vždy nakonec zvítězí dobrosrdeční (mládenec).

4 2. Doplň i,í nebo y v koncovkách podstatných jmen. Autobus_ brzy pokračují v cestě. Prožila jsem krásnou neděl_. Plyn se k nám dostává potrub_m. Mezi trs_ tráv_ se třpytila voda. Hus_ postávají na návs_ a na hráz_ rybníka. Pstruz_ žijí v horských potoc_ch. V těsné obuv_ mě bolí nohy. Trouchnivé pařez_ světélkují. Holub_ zobají zrní. Obdivuji lv_ a žiraf_. Jídlo bez sol_ mi nechutná. Na pol_ch zrají klas_ obil_. Rákos_ tiše šustí. Myslivci se ps_ chodí po les_ch. Zdá se mi o Honzov_. Blahopřáli vítěz_. Seznamte se s pravidl_.

5 3. Napiš podstatná jména v uvedených pádech a čísle a přiřaď jim správný vzor. údolí 7. j. ________ - ________ větev 6. mn. ________ - ________ dub 1.mn. ________ - ________ kašel 3. j. ________ - ________ pole 6. j. ________ - ________ ryba 7. mn. ________ - ________ koště 1. mn. ________ - ________ čáp 1. mn. ________ - ________ vůle 7. j. ________ - ________ obraz 7. mn. ________ - ________ otec 5. j. ________ - ________ král 6. j. ________ - ________ slovo 7. mn. ________ - ________ zlost 6. mn. ________ - ________ rádce 5. j. ________ - ________ cyklista 2. j. ________ - ________

6 4. Najdi a oprav chyby v textu. Aida Na dvorek vibjehl jesevčík aida. Je to ten Aida, není to ta Ayda. skloňuje se ten Aido, toho Aiduli, tomu Aidymu, vydím toho Aida, volám Aido! O Aidě slyším jen samou chválu. Proházym se s Aidou kašdí den. Dvěma babyčkám Aida nosý novýni. Kdiš se babička sešly, šlísel človjek pořát samý: „Ten Aida je skvělej jezevcik!“ (podle L. Aškenazyho)

7 Řešení 1. Dej slova v závorkách do náležitého tvaru a napiš je. Kouzelné říše bývají za vysokými horami, za nekonečnými lesy a za hlubokými řekami. Pohádkoví králové obvykle mívají tři syny nebo tři dcery. Zakleté zámky stojí obyčejně na skalnatých kopcích nebo na osamělých ostrovech. Na lesních mýtinách tančí krásné víly. Nad ohnivými draky a jinými nestvůrami vždy nakonec zvítězí dobrosrdeční mládenci.

8 Řešení 2. Doplň i,í nebo y v koncovkách podstatných jmen. Autobusy brzy pokračují v cestě. Prožila jsem krásnou neděli. Plyn se k nám dostává potrubím. Mezi trsy trávy se třpytila voda. Husy postávají na návsi a na hrázi rybníka. Pstruzi žijí v horských potocích. V těsné obuvi mě bolí nohy. Trouchnivé pařezy světélkují. Holubi zobají zrní. Obdivuji lvy a žirafy. Jídlo bez soli mi nechutná. Na polích zrají klasy obilí. Rákosí tiše šustí. Myslivci se psy chodí po lesích. Zdá se mi o Honzovi. Blahopřáli vítězi. Seznamte se s pravidly.

9 Řešení 3. Napiš podstatná jména v uvedených pádech a čísle a přiřaď jim správný vzor. údolí 7. j. údolími - stavení větev 6. mn. větvích - píseň lev 4.mn. lvy - pán kašel 3. j. kašli - stroj pole 6. j. poli - moře ryba 7. mn. rybami - žena koště 1. mn. košťata - kuře čáp 1. mn. čápi - pán vůle 7. j. vůlí - růže obraz 7. mn. obrazy - hrad otec 5. j. otče - muž král 6. j. králi - muž slovo 7. mn. slovy - město zlost 6. mn. zlostech - kost rádce 5. j. rádce - soudce cyklista 2. j. cyklisty - předseda

10 Řešení 4. Najdi a oprav chyby v textu. Aida Na dvorek vyběhl jezevčík Aida. Je to ten Aida, není to ta Aida. Skloňuje se ten Aida, toho Aidy, tomu Aidovi, vidím toho Aidu, volám Aido! O Aidovi slyším jen samou chválu. Procházím se s Aidou každý den. Dvěma babičkám Aida nosí noviny. Když se babičky sešly, slyšel člověk pořád samé: „Ten Aida je skvělý jezevčík!“ (podle L. Aškenazyho)

11 Použitá literatura JANÁČKOVÁ Zita, MŰHLHAUSEROVÁ Hana, PŘÍBORSKÁ Olga, ZBOŘILOVÁ Jitka. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. Brno: Nová škola, 2011, ISBN STYBLÍK Vlastimil a kol. Pracovní sešit k učebnici Český jazyk pro 4.ročník ZŠ. Praha: SPN, 2002, ISBN Obrázky z galerie klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.8 Podstatná jména – opakování Název sady: Český jazyk 4. ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google