Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lok.řady 122,123.  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lok.řady 122,123.  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva."— Transkript prezentace:

1 Lok.řady 122,123

2  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva nákladní lokomotiva  Provozovatel: ČD  Výkon: 2 040 kW  Max. rychlost: 90 km/h

3  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Tovární značení: 57 E 1 [57 E 2]  Rok výroby: 1967 [1971]  Vyrobeno ks: 55 [30]  Rozchod: 1 435 mm  Pojezd: Bo'Bo'  Trakční systém: 3 kVss  Délka přes nárazníky: 17 210 mm  Délka skříně: 15 970 mm  Šířka: 2 950 mm  Výška se st. Sběrači: 4 650 mm  Pevný rozvor:3 330 mm  Celkový rozvor: 11 500 mm  Minimální poloměr oblouku: 120 m  Služební hmotnost: 85 t

4  Max. hmotnost na nápravu: 21,3 t  Průměr nových dvojkolí: 1 250 mm  Průměr opotřebených dv.: 1 180 mm  Nápravový převod: 1:3,11  Výkon / přetlak kompresoru: 120 m 3 /h / 9 [10] bar  Regulace výkonu: odporová  Typ trakčních motorů: 6 AL 4846 ZT  Trvalý proud TM: 365 A  Hodinový proud TM: 420 A  Jm. napětí na svorkách TM: 3 000/2 V  Trvalá tažná síla: 154 [160] kN  Hodinová tažná síla: 187 [192] kN  Maximální tažná síla: 224 kN  Trvalý výkon: 2 040 kW

5  Hodinový výkon  2 340 kW  Trvalá rychlost  46,6 [46] km/h  Hodinová rychlost  43,8 [44] km/h  Maximální rychlost  90 km/h  Údaje v hranatých závorkách platí pro ř. 123  Údaje v hranatých závorkách platí pro ř. 123  Přezdívky  Dvojka Pro lokomotivy 122 podle konstrukční řady 2 (vychází tedy ještě z původního značení E 469.2). Trojka Obdoba pro řadu 123.

6 Vývoj a výroba.

7  Potřeba dalších nákladních elektrických lokomotiv ve druhé polovině šedesátých a na počátku sedmdesátých let stála u zrodu lokomotivní řady  E 469.2 (122) a následně i  E 469.2 (122) a následně i  E 469.3 (123).  Lokomotivy řady E 469.2 (122) byly dodány v roce 1967, řada E 469.3 (123) následovala v roce 1971. Na poslední vyrobené lokomotivě E 469.3030 byly testovány podvozky II. generace. Tato prototypová lokomotiva byla v roce 1988 přeznačena na řadu 124, konkrétně je značena jako 124.601-6 a slouží na ŽZO v Cerhenicích.

8 Provoz  Provozní určení lokomotiv řad 122 a 123 se oproti řadě 121 nezměnilo - vozba nákladních vlaků a dříve často i přeprava uhlí z Mostecké oblasti. V menším množství vedou tyto stroje osobní vlaky v mostecko-chomutovské oblasti. Nejčastěji lze však lokomotivy řad 122 a 123 spatřit v čele průběžných nákladních vlaků v okolí Ústí nad Labem, např. v relacích Ústí nad Labem-Všetaty, Děčín-Nymburk, Děčín-Kralupy nad Vltavou.

9  Narozdíl od řady 121 jsou novější lokomotivy 122 a 123 ještě plně v provozu, ačkoliv jejich technický stav není o mnoho lepší. Nanejvýš se provádí oprava laku. Některé lokomotivy obou řad jsou deponovány v DKV Ústí nad Labem, provozní jednotka Ústí nad Labem a v DKV Praha.

10 Mechanická část  Z konstrukčního hlediska se oproti lokomotivám řady 121 řady 122 a 123 změnily méně, než by se dalo očekávat podle skříně s novými čely.  Skříň svařovaná z ocelových plátů se až na detaily shoduje se skříní řady 130. Narozdíl od řady 121 mají nástupnické řady 122 a 123 stanoviště strojvedoucího přístupná z obou stran.

11  Zvenčí se řada 122 dá od řady 123 rozeznat podle hliníkové ozdobné lišty, lemující spodní část skříně. Mezi stanovišti se nachází strojovna, osvětlená z každé strany třemi velkými a jedním malým obdélníkovým oknem.  Otočnými čepy umístěnými pevně v rámu skříně je skříň spřažena se dvěma podvozky po dvou hnacích nápravách. Dvojkolí jsou klasické konstrukce s hvězdicemi a obručemi a v rámu podvozku jsou vedena svislými trny.

12  V rámu každého podvozku jsou pevně uloženy dva trakční motory s kloubovými spojkami, pohánějící dvojkolí jednostranným čelně ozubeným převodem.  Skříň lokomotivy je na podvozcích uložena prostřednictvím listových pružin sekundárního vypružení.  Primární vypružení je provedeno listovými pružnicemi, doplněnými vinutými ocelovými pružinami.

13  Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou systému DAKO DK-GP a přímočinnou brzdou. Ruční brzda lokomotiv řady 122 a 123 působí oproti řadě 121 jen na jedno dvojkolí přilehlého podvozku.  Rozdílné jsou i použité brzdiče - samočinná tlaková brzda lokomotiv 122 a 123 je již z výroby řízena dvěma brzdiči DAKO BS2 a kohoutové brzdiče přímočinné brzdy nahradily novější brzdiče DAKO BP.

14  Lokomotiva řady 122 má dva pístové kompresory Kovopol K 1 s elektrickým pohonem, zatímco u řady 123 je použit stejný počet pístových tříválcových kompresorů typu 3 DSK 100, rovněž elektricky poháněných.  Mezi podvozky jsou pod hlavním rámem zavěšeny dvě hlavní vzduchové jímky (p = 9 bar, resp. 10 bar u řady 123), jejichž celkový objem je 1 110 l.  Dva pomocné vzduchojemy mají objem celkem 240 l.

15  Brzdový rozváděč je typu DAKO LTR. Písty celkem čtyř brzdových válců o průměru 12" (pmax = 4 bar) jsou pákovím spřaženy s brzdovými špalíky, oboustranně brzdícími všechna dvojkolí. Zásoba písku v osmi písečnících činí 320 kg.

16 Elektrická část 

17  Elektrická část se prakticky shoduje s řadou 121. Byly použity modifikované trakční motory, v rámci řad 121, 122 a 123 ale s rozdílným výkonem. Jedná se o stejnosměrné sériové šestipólové elektromotory s pomocnými póly.  Motory jsou řazeny do dvou větví, řazených sériově nebo paralelně (sérioparalel).  Regulace výkonu je odporová, rozjezdové odporníky jsou umístěny na střeše lokomotivy. Odporníky jsou zhotoveny z litého železa a nejsou trvale zatížitelné.  Stykače jsou spínány elektropneumatickým pístovým servomotorem, ovládaným ze stanoviště volantem řídicího kontroléru.

18  Sběrače proudu jsou dvouramenné koncepce.  Palubní síť má napětí 48 V a je napájena z oceloniklové akumulátorové baterie o kapacitě 120 Ah.  Vlakový zabezpečovač je typu LS IV.  Lokomotivy jsou konstruovány pro mnohočlenné řízení a umožňují tak jízdu dvou spřažených lokomotiv řízených jediným strojvedoucím.

19

20

21

22

23

24

25

26

27


Stáhnout ppt "Lok.řady 122,123.  Výrobce: ŠKODA Plzeň  Rok výroby: 1967 / 1971  Trakce: elektrická stejnosměrná  Typ vozidla: čtyřnápravová skříňová nákladní lokomotiva."

Podobné prezentace


Reklamy Google