Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka."— Transkript prezentace:

1

2 Nabídka a poptávka

3 Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka je součtem individuálních nabídek na určitém trhu v daném časovém období

4 nabízené množství produktů je závislé na jeho ceně, pokud ostatní proměnné, jako např. cena materiálu, mzdové náklady, ceny substitutu, organizace trhu budeme považovat za konstantní

5 Graf nabídky Nabídková křivka stoupá zleva doprava.

6 tento průběh je způsoben tím, že: a) stávající výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby b) do odvětví vstupují noví výrobci – jsou to především ti, kteří doposud měli vyšší náklady na danou produkci a při nižší ceně nemohli produkt vyrábět vyšší cena produktu přiláká další výrobce a tím se zvýší nabízené množství

7 Druhy nabídky individuální – nabídka jednoho výrobce, určitého statku nebo služby dílčí – nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu agregátní – nabídka všech výrobců, všech druhů zboží v jednom státě

8 Poptávka je ochota a schopnost spotřebitelů kupovat statek nebo službu v určitém čase a místě a za určitou cenu velikost poptávky po určitém množství produktů za dané časové období je určováno řadou činitelů - cena poptávaného výrobku - ceny ostatních výrobků - důchody domácnosti - struktura potřeb domácnosti, působení reklamy - místo, kde spotřebitel žije

9 Graf poptávky Průběh poptávkové křivky znázorňuje závislost poptávaného množství na ceně. Poptávková křivka klesá zleva doprava

10 Zdůvodnění – kupující mají přirozenou snahu koupit potřebnou věc za nízkou cenu, je-li cena dané věci nízká, na trhu se objeví více kupujících Tvar a sklon poptávkových křivek pro různé výrobky je odlišný a poptávková křivka se posouvá doleva nebo doprava.

11 Elasticita poptávky poptávka pružná reaguje rychle a výrazně na změnu ceny, tím dojde ke změně v množství prodaného zboží. Původní poptávková křivka ztrácí platnost a vznikne nová – má jiné umístění popř. jiný tvar

12 poptávka nepružná nereaguje výrazně na změnu ceny. Projevuje se především u předmětu denní spotřeby a také u předmětů, které se dají obtížně nahradit substitutem

13 Druhy poptávky individuální – poptávka jednoho kupujícího po určitém druhu zboží. dílčí – je poptávka všech lidí z určité oblasti (město, kraj, stát) po určitém druhu zboží agregátní (celková) – poptávka všech lidí v určitém státě po všech statcích a službách

14 Zákony trhu Zákon nabídky s rostoucí cenou roste i nabídka zboží Zákon poptávky s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

15 Zdroje: Jena Švarcová a kolektiv: Ekonomie, stručný přehled P. Vavrla, J. Šamárek: Ekonomika podniku I. e106.gif hleb-pecivo.jpg ca.cz/grafika/poptavka.jpg


Stáhnout ppt "Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka."

Podobné prezentace


Reklamy Google