Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční."— Transkript prezentace:

1 CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční a nákladová funkce. Nabídka.

2 UTOPENÉ NÁKLADY   U RČITÉ NÁKLADY NEJSOU PRO SOUČASNÉ ROZHODNUTÍ JIŽ SMĚRODATNÉ ( JSOU „ UTOPENÉ “)   D NES PRODÁVÁM BYT ZA 3 MILIONY K Č. Z DÁ SE MI TO MÁLO, PROTOŽE JSEM HO KDYSI KOUPIL ZA 3.5 MIL. K Č. J ENŽE TO UŽ PŘI DNEŠNÍM ROZHODOVÁNÍ NEMÁ ŽÁDNOU VÁHU.

3 NÁKLADY PŘÍLEŽITOSTI   P OKUD STUDUJI, PŘICHÁZÍM O PENÍZE, KTERÉ JSEM SI MOHL VYDĚLAT.   P OKUD INVESTUJI PENÍZE DO NĚJAKÉHO PROJEKTU, PŘICHÁZÍM O ÚROKY, KTERÉ JSEM MOHL ZÍSKAT V BANCE.   P ODSTATOU NÁKLADŮ JE OBĚTOVANÝ VÝNOS Z DRUHÉ NEJLEPŠÍ PŘÍLEŽITOSTI.

4 EKONOMICKÉ NÁKLADY VERSUS ÚČETNÍ NÁKLADY   Ž IVNOSTNÍK NEZAHRNUJE DO ÚČETNICTVÍ SVOU MZDU, KTEROU BY MOHL VYDĚLAT. E KONOMICKÝ NÁKLAD TO JE, ÚČETNÍ NIKOLIV. J ESTLIŽE MÁ TEDY ÚČETNÍ ZISK 1 MIL. K Č, JE TŘEBA SE PODÍVAT, KOLIK BY MUSEL ZAPLATIT ZAMĚSTNANCI, KDYBY PRÁCI DĚLAL ZA NĚJ. 4

5 ZASTAVENÍ ČINNOSTI, ODCHOD Z TRHU   N ÁKLADY FIXNÍ NEZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ K Č )   N ÁKLADY VARIABILNÍ ZÁVISÍ NA ÚROVNI PRODUKCE. ( NAPŘ. 5 KČ / VÝROBEK )   P OKUD ŽIVNOSTNÍK POKRYJE ALESPOŇ VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE VYŠŠÍ NEŽ 5 K Č ), MÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. F IXNÍ NÁKLADY JSOU JIŽ ZAPLACENY, MŮŽE VYDĚLAT ALESPOŇ ČÁST Z NICH.   P OKUD ŽIVNOSTNÍK NEPOKRYJE VARIABILNÍ NÁKLADY ( CENA VÝROBKU JE NIŽŠÍ NEŽ 5 K Č ), NEMÁ SMYSL JEŠTĚ VYRÁBĚT. J E ČAS ODEJÍT Z TRHU. 5

6 6 Výrobní faktory Produkce Výrobní proces  Produkční funkce je popisuje vztah mezi množstvím výrobních faktorů a produkcí.  Výrobní faktory mohou být fixní a variabiln

7 7 Práce (L) Práce (L) Kapitál (K) Kapitál (K) Půda Půda

8 8 Zákon klesajících výnosů

9 9  Nákladová funkce popisuje vztah mezi celkovými náklady a produkcí.  Rozlišujeme  Celkové náklady (na produkci)  Průměrné náklady (na jednu jednotku)  Mezní náklady (na jednu dodatečnou jednotku)

10 10  Cílem výrobce je maximalizovat zisk.  Určitě se vyplatí se vyrábět pokud je mezní příjem vyšší než mezní náklad (MR > MC).  Na konkurenčním trhu je cena daná, výrobce ji nemůže ovlivnit P = MR.  MC postupně stoupají, optimum nastává v bodě MR=MC.

11 11  Nabídka firmy (FUNKCE) popisuje množství nabízeného množství statku (ČÍSLO) v závislosti na jeho ceně.  Nabídka je dána křivkou mezních (P=MR= MC). Zvýšení ceny statku P vede k růstu produkce do bodu, kdy jsou opět vyrovnány mezní příjem a mezní náklad.  Tržní nabídka je dána součtem individuálních nabídek firem.


Stáhnout ppt "CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční."

Podobné prezentace


Reklamy Google