Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Božena Němcová 1820 - 1862 PODLE NÁPOVĚDY JMENUJTE POVÍDKY BOŽENY NĚMCOVÉ Místo je protikladem nížiny. Opak slova zlý.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Božena Němcová 1820 - 1862 PODLE NÁPOVĚDY JMENUJTE POVÍDKY BOŽENY NĚMCOVÉ Místo je protikladem nížiny. Opak slova zlý."— Transkript prezentace:

1

2 Božena Němcová

3 PODLE NÁPOVĚDY JMENUJTE POVÍDKY BOŽENY NĚMCOVÉ Místo je protikladem nížiny. Opak slova zlý.

4 V zámku podzámčí a

5 I. Připomeňme si povídku 1) Jména všech postav, jejich práce, zájmy, problémy 2) Vysvětlete název díla. Existuje i dnes stejné rozdělení? 3) Názor autorky na šlechtu – dokázat příklady, vývoj myšlení šlechty. Idealizace. 4) Téma – dobří lidé 5) Příklady špatných vztahů, podvodů, pomluv

6 II. Seřaďte za sebou obrázky podle průběhu děje ABC D E

7 III. Otázky ke knize 1) Jak bylo rozděleno obyvatelstvo městečka podle tříd? 2) Jaké problémy měla Karásková, když se chtěla vdát? 3) Co měli nejchudší podle pána dělat, aby se mezi nimi neprojevila cholera? V čem byla ironie? 4) Proč bohatí chudým nepomohou? Srovnej s dnešním světem. 5) Proč bylo setkání Vojtěcha s Jolim v příběhu klíčové? Vycházejte z ukázky. čas: 00: :18http://www.youtube.com/watch?v=hta83OhNHkg 6) Jak byl Joli zajištěn v případě smrti majitelky? 7) Jak se liší postavení psa 19. st. a psa dnešního? 8) Co všechno dělali bohatí, aby se cholerou nenakazili? 9) Co dělali chudí, aby se cholera mezi nimi nešířila? 10) Jaké pomluvy vymýšleli Sára a Jacques, aby očernili Kláru? 11) Jak dlouho paní Skočdopolová bojovala s nemocí, než bylo jisté, že nezemře? 12) Co kladného ještě zařídila paní Skočdopolová před cestou do Itálie? (5)

8 IV. Vysvětlete zvláštní význam použitých literárních prostředků 1)„Můj zlatý Kalino, někdy třeba i čertu svíčku zažehnout!“ usmál se správec, který písaři přál. Vysvětlete podtržené. 2) Vysvětlete: žít z ruky do úst 3) „Drsná ruka bídy setřela růžový nádech jeho tváře.“ Jak tedy chlapec vypadal? 4) Vysvětlete a určete, o jaký literární prostředek se jedná: Čiňte čertu dobře, peklem se. Pomine trýzeň, nastane přízeň. Když nemůžeš kovat, nedýmej. Ona je tichá voda, ale ty břehy berou. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. 5) „Bohužel mezi námi je mnoho lásky na jazyku, v srdcích všad pramálo!“ Je to pravda?

9 b) Z jaké příčiny se cholera rozšířila? Poživa, byt, všeliké jiné potřeby, že čím dále, tím výše v ceně stojí, mzda za práce však nezvyšuje se v té míře, aby se to vyrovnalo, a tedy čím více jedna část obyvatelstva drahotou bohatne, tím více druhá část chudne a do bídy upadá, a následek bídy a strasti bývá konečně úmor, kterého se pak boháči lekají. Nahraďte archaismy současným výrazem poživavšeliké potřeby tím výše v ceně stojístrasti úmor

10 c) Vypište, co všechno by bohatí mohli udělat, aby z chudoby cholera nevznikala? Proč neotevřou boháči svoje zásobárny a neprodávají chudým lidem obilí za levnou cenu, aby se mohli pořádnou stravou posilnit, proč nevystaví dům, kde by měli za levnější činži zdravé byty, - proč nezřizují opatrovny pro děti chudých, aby když pro ně rodiče pracujou, nemusely je přenechat náhodě, - proč nezřídí nemocnice, aby chudý člověk ochuravě měl patřičného dohledu a opatrování, a tolik pracujícího lidu z nedostatku toho do roka nemřelo aneb nezmrzačilo? Proč smlouvají s chudým dělníkem o denní mzdu a toho do práce berou, kdo jim donucen nouzí za nejlevnější cenu pracovat se uvolí? Nahraďte archaismy současným výrazem činžeopatrovna museli děti přenechat náhodě když ochuravěl lidé nemřelinouze uvolí se pracovat

11 V. Práce s texty a) Vysvětlete vlastními slovy podle textu rozdíl mezi bohatým a chudým dítětem. Dítě bohaté dlouho zůstává dítětem, ono užije blahé doby krásné mladosti v radosti, - nezná jiných bolestí, leda když se mu hračka nedá nebo nepodaří nebo pokárání rodičů, nezná jiných starostí, leda o své učení. - Slabé jsou to mráčky, co nebe jeho kalí. Chudé dítě nezná takových radostí. V nejútlejším věku již život se všemi trpkostmi a bolestmi se před ně staví v celé své nahotě. Chladným ostrým dechem setře s něžného květu dětské duše útlý pel i skvoucí barvitost, jako mráz kdy spálí sotva rozvité poupě. Nahraďte archaismy současným výrazem (někde i více významů) blahá doba nezná jiných bolestí leda pokárání slabé jsou to mráčky, co nebe kalí nejútlejší věk trpkost setře z něžné duše pelskvoucí

12 VI. a) Zkuste částečně změnit příběh naší povídky tak, aby Vojtěch byl zápornou postavou. b) Zkuste částečně změnit příběh naší povídky tak, aby Sára byla kladnou postavou.

13 KONEC

14 Použité zdroje: %282%29.jpg elang=cs _Bo%C5%BEena_N%C4%9Bmcov%C3%A1.jpg Němcová, Božena. V zámku a podzámčí. Chyže pod horami. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, s.


Stáhnout ppt "Božena Němcová 1820 - 1862 PODLE NÁPOVĚDY JMENUJTE POVÍDKY BOŽENY NĚMCOVÉ Místo je protikladem nížiny. Opak slova zlý."

Podobné prezentace


Reklamy Google