Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOlga Bílková
1
Projekt SUGAR Zapojení a zkušenosti partnera Statutární město Ústí nad Labem Vilém Čekajle Ing. Tereza Dostálová Statutární město Ústí nad Labem Brno 13. 11. 2010
2
Základní informace o projektu Název projektu: Sustainable Urban Goods Logistics Achieved by Regional and Local Policies – SUGAR Celkový rozpočet projektu 3 641 565,- € Rozpočet partnera – města Ústí nad Labem (včetně zapojení Ústeckého kraje) 227 990,- € Zahájení projektu 03/ 2009 Ukončení projektu 02/ 2012 2
3
Přehled partnerů 3 Projektu se účastní 17 partnerů/ institucí: 4 „good practice sites“ – Region Emilia Romagna (IT), Londýn (Transport for London) (UK), Paříž (FR) a Barcelona (ES); 7 „transfer sites“ - Palma de Mallorca (ES), Region Kréta (GR), Atény (GR), Poznaň (PL), Vratsa (BG), Celje (SL), Ústí nad Labem, Ústecký kraj a Praha (CZ); 2 zástupci Evropských sítí zahrnujících veřejné instituce POLIS (BE), CEI (IT); 4 odborné subjekty zajišťující technickou podporu: ITL (Emilia Romagna Region site-IT), INRETS (Paris site-FR), ILIM (Poznan site-PL), Czech Railways (Praha, Ústí nad Labem).
4
Hlavní aktivity a výstupy projektu (1) „Analýza best practice“ Ukázkový model koncepčního přístupu - vyhodnocení všech přístupů, které používají jednotlivá „zkušená města“ s cílem sestavení „ukázkového“ koncepčního modelu pro řešení městské logistiky Vyhodnocení příkladů dobré praxe – přehled nejlepších příkladů úspěšných postupů sebraných s ohledem na ukázkový model tak, aby ke každému kroku v připraveném modelu byl k dispozici konkrétní ukázkový příklad; 4
5
Hlavní aktivity a výstupy projektu (2) „Přenos zkušeností“ Zpracování základní analýzy aktuální situace ve městě; Kulaté stoly nad vybranými příklady dobré praxe; „Školení“ pro lokální odborníky se zaměřením na zajištění schopnosti využít ukázkových příkladů pro zlepšení situace v konkrétním městě/ regionu; Společné plánovací workshopy; „Enlarged Transfer Programme“; 5
6
Zapojení Ústí nad Labem do projektu Město již několik let aktivně řeší problematiku dopravy, která představuje ve městě jeden z hlavních problémů limitujících jeho další rozvoj; Přes snahu přistupovat k řešení problémů s dopravou moderními způsoby se městu některé problémy nedařilo vyřešit částečně i z důvodu nízkých zkušeností města s podobnými postupy; V roce 2008 se město úspěšně zapojilo do projektu Civitas+ Archimedes – tento projekt však řeší zejména osobní dopravu ve vztahu k bezpečnosti. Město se proto snažilo najít podobnou možnost pro řešení dopravy nákladní tak, aby bylo možno řešit dopravu jako celek. 6
7
Aktivity partnera – Ústí nad Labem Základní popis stávající situace ve městě tak, aby všichni partneři rozuměli, jaký je výchozí bod města; Popis opatření, která město realizuje, nebo plánuje realizovat a kde by město uvítalo pomoc či výměnu zkušeností; Analýza stávající situace s využitím nasbíraných zkušeností a opětovné zhodnocení vhodných opatření pro další postup; Návrh akčního plánu a strategie pro zlepšení přístupu města; Pilotní realizace vybraných opatření na území města; Veškeré aktivity jsou realizovány prostřednictvím účasti zástupců několika odborů města na aktivitách projektu s využitím technické pomoci externího odborného subjektu; 7
8
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (1) Analýza „best practice“ Na základě analýzy všech „učících se měst“ byl vytipován seznam oblastí, kde vyžadují města nejčastěji pomoc nebo příklad, který by mohly využít pro své další rozhodování; Pro tyto oblasti byl zpracován přehled vybraných známých příkladů úspěšných i neúspěšných opatření v rámci EU a vybraných států mimo EU; Přehled je zpracován tak, aby obsahoval všechny potřebné údaje, které byly diskutovány – kdo byl iniciátorem opatření, jaký mělo opatření rozpočet, jaké legislativní podmínky jsou nutné pro dané opatření, bylo opatření úspěšné či neúspěšné a proč; 8
9
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (2) Analýza „best practice“ Co přinesla zpracovaná analýza městu? Detailní ukázky např. přístupu zkušenějších měst ke sběru dat včetně detailních metodik, ukázky sebraných dat a ukázky jejich využití v praxi; Ukázky koncepčních a strategických materiálů zpracovaných zkušenějšími partnery; Rozsáhlý zdroj informací, ze kterých lze i do budoucna čerpat; 9
10
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (3) Studijní cesty (Paříž, Bologna, Barcelona, Londýn) Studijní cesty jsou plánovány v návaznosti na předchozí analýzu hlavních problémů jednotlivých „učících se měst“ – díky tomu je každá cesta specificky zaměřena podle toho o co mají učící se města největší zájem; Například studijní cesta v Paříži byla zaměřena na metody sběru a vyhodnocení dat, protože Francie má v tomto ohledu nejlépe hodnocenou metodiku; Studijní cesta v Bologni byla zaměřena na ukázku automatických systémů pro kontrolu vjezdu nákladních vozidel do centra města a na ukázku spolupráce kraje s městy v regionu při řešení otázek městské logistiky; 10
11
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (4) Studijní cesty (Paříž, Bologna, Barcelona, Londýn) Co přinesly zmíněné cesty městu? Každý partner má možnost vzít s sebou na studijní cestu zástupce všech důležitých odborů tak, aby praktické ukázky viděli všichni pracovníci, kteří by je měli využít; Kromě zástupců města je možno přizvat i odborníky, kteří pomohou městu s případnou aplikací prezentovaných metod a postupů v praxi; V rámci každé cesty je kromě teoretických přednášek ukázka praktické aplikace daného opatření v praxi; K většině prezentovaných opatření jsou k dispozici veškeré dostupné materiály, jako např. metodiky, konkrétní znění dané vyhlášky, prezentační či informační materiály, které město používá pro informování svých občanů apod. 11
12
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (5) Jak pomáhají získané zkušenosti řešit problémy ve městě? Město se do projektu primárně zapojilo s cílem získat informace o moderních metodách sběru dat a jejich zapojení do zpracování nového mobility plánu; Dosavadní účast v projektu ukázala, že z prezentovaných příkladů je možno použít výrazně více informací a zlepšit přístup města i dalších oblastech, jako je např. komunikace s podnikateli, veřejností a investory, nebo např. možnost řešit některé problémy se zásobováním formou nočního zásobování, nebo sdílených parkovacích pruhů apod. K většině dalších zvolených příkladů si město odneslo detailní popis možných řešení včetně např. příkladů vyhlášek apod. 12
13
Zkušenosti z již realizovaných aktivit (6) Jak pomáhají získané zkušenosti řešit problémy ve městě? Na základě získaných ukázek a zkušeností již proběhlo pilotní prověření nových metod sběru dat pro zpracování mobility plánu, probíhá pilotní testování zásobování v noci, proběhlo pilotní vymezení zásobovacích zón s využitím nové metodiky; Město v dalších etapách projektu plánuje nad rámec původního plánu projektu využít zkušeností nejen pro původně plánované zlepšení přístupu ke sběru a vyhodnocení dat, ale i pro širší úpravu přístupu k řešení nákladní dopravy ve městě, včetně uspořádání workshopů za účasti zahraničních partnerů pro místní dopravce a ostatní města v regionu; 13
14
Jak se stát partnerem projektu? Připravte si seznam oblastí, které by Vás jako město zajímaly – např. podpora inovací, doprava ve městě, územní plánování atd. Zkuste vymezit a popsat problém, který v dané oblasti řešíte – např. komunikace s podnikateli, spolupráce s univerzitou, dosažení dohody s dopravci, atd. (problémem může být i „Chtěli bychom více podpořit inovace ve městě, ale nevíme jak začít“) Ujasněte si, že na městě bude zájem a ochota se projektu aktivně účastnit – projekt bude pro město jenom tak přínosný, jak bude město připraveno jej „využít“ Kontaktujte „okamžitě“ po sepsání základního popisu možné partnery – pokud nevíte kde začít podívejte se na databázi námětů na stránkách programu; 14
15
Jak si projekt naplánovat? Sepište si stručný popis aktuální situace ve městě v dané oblasti; Stanovte si cíle – cíle musí odpovídat programu a jeho možnostem – nelze očekávat investice apod., Počítejte se skutečností, že projekt fakticky zahájí realizaci až cca za 2 roky od doby kdy jste připravovali myšlenku projektu, navíc je projekt vždy na cca 2 roky, takže plánujete aktivity na 5 let dopředu; Naprosto klíčové je zajistit vhodnou účast pracovníků města aby byl na úrovni města zajištěn přenos zkušeností do praxe – v rámci SUGAR vyřešeno zapojením „školitelů“ – odborníků, kteří se účastní projektu spolu s městem a následně pomáhají s přenosem do praxe; 15
16
Zkušenosti a doporučení s řízením projektu Připravte si detailní plán projektu - počítejte vždy s rezervou V rámci města počítejte s tím, že projekt má vždy přesah na více odborů; řízení projektu navíc vždy vyžaduje nejen administrátora, ale také někoho kdo rozumí dané problematice – zajistěte si již při přípravě projektu zapojení všech důležitých odborů a osob; Časová náročnost - jedná se sice o neinvestiční projekty, jejich administrace je však často náročnější díky nutnosti detailně evidovat velké množství vynaložených nákladů ve velkém detailu; 16
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.