Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluStrategické.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluStrategické."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluStrategické plánování na úrovni firmy (VY_32_INOVACE_05.02.05) AutorMgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management RočníkSedmý Datum tvorbyŘíjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku strategické plánování na úrovni firmy. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.

2 Strategické plánování v marketingu STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ - týká se všech činností celého podniku - manažerský proces rozvíjení shody mezi cíli, dovednostmi a zdroji organizace a jejími měnícími se tržními příležitostmi - cílem je vytvářet a měnit podnikatelské aktivity a produkty firmy tak, aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé zisky a růst - podstatou je rozhodování, které strategické obchodní jednotky (SBU) mají být budovány a rozvíjeny, které udržovány a které ukončovány Marketingové plánování - nedílnou součástí strategického plánování vychází ze sběru informací - činnost stále trvající, probíhající Systematický proces Činnost zaměřená na budoucnost Stále probíhající proces Koordinační proces - zainteresování veškerého oddělení (ti, co s tím mají co dočinění) Shromažďování výhod - lepší stanovení úkolů, cílů, určení zodpovědnosti výsledkem - písemný dokument - strategický plán

3 Strategické plánování v marketingu Typy plánování Časové hledisko krátkodobé 1-2 roky - vychází z dlouhodobého, řeší operativní problémy daného období střednědobé 3-5 let dlouhodobé 5-10let - investiční náklady, rozbory, vývoj nových výrobků Podle stylu plánování plánování shora dolů - vedení podniku stanoví cíle i plány plánování zdola nahoru - nižší úrovně formulují své vlastní cíle a překládají uvedení ke schválení plánování smíšené - vrcholové vedení stanoví plány a cíle - střední management Podle úrovní strategické plánování – širší marketingové cíle a strategie pro jejich dosažení taktické plánování – specifické marketingové taktiky (propagace, cenové taktiky, služby…) Podle organizační struktury společnost na úrovni firmy - korporace (případně na úrovni divizí) na úrovni jednotlivých SBU na úrovni každého výrobku

4 Strategické plánování v marketingu Na úrovni firmy (Korporační a divizní strategické plánování) 1)Definování poslání společnosti -Co podnikáme? Kdo je náš zákazník? Jaký máme pro zákazníka význam? Co budeme podnikat? Co bychom měli podnikat? 2)Určování strategických obchodních jednotek - každá představuje relativně samostatnou podnikatelskou aktivitu - každá má své konkurenty - každá má svého odpovědného manažera 3)Přiřazování zdrojů strategickým obchodním jednotkám -stanovení specifických strategií a poskytnutí potřebných fondů 4)Plánování nových podnikatelských aktivit a rušení aktivit starých -manažeři by se měli zabývat všemi strategickými možnostmi a nemarnit čas a energii zachraňováním ztrátových a neperspektivních obchodů

5 Strategické plánování v marketingu Na úrovni firmy Nejčastěji používaná analýza je portfoliová matice podíl-růst (BCG analýza): 1) Otazníky (Question marks) - SBU firmy, které se uskutečňují na trzích s vysokým tempem růstu, avšak vykazují relativně nízké tržní podíly - snaha vstoupit na trh, který prudce roste, ale obvykle na něm operuje vedoucí firma - vyžadují vysokou peněžní hotovost 2)Hvězdy (Stars) -získá vedoucí postavení na trhu -nemusí automaticky přinášet vysoké zisky (stále vysoké náklady na udržení postavení) 3)Dojné krávy (Cash cows) -pokud roční tempo růstu trhu klesne pod 10%, stává se hvězdou -produkuje velkou peněžní hotovost 4)Psi (Dogs) - vykazují slabé relativní tržní podíly na trzích s nízkým tepem růstu -mohou být dokonce ve ztrátě Po analýze následuje určení strategie firmy – 4 základní možnosti: Budovat Udržovat Sklízet Zbavovat se

6 Strategické plánování v marketingu Na úrovni firmy BCG analýza Tempo růstu trhu Relativní tržní podíl 16% 14% 12% 10% 8% 6% 4% 2% 10x 5x 2x 1x 0,5x 0,2x 0,1x OTAZNÍKY DOJNÉ KRÁVYPSI HVĚZDY

7 Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluStrategické."

Podobné prezentace


Reklamy Google