Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVěra Holubová
1
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Organizace veřejné správy v území Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec _______________________________________________ Konference Vysoké školy polytechnické Jihlava „Veřejná správa jako významný faktor rozvoje regionu“
2
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Základní předpoklady (podnět senátora RNDr. Miloše Vystrčila): institucionální (orgány veřejné správy s krajskou působností, krajské instituce, odpovídající organizační členění a územní obvody státních orgánů, přítomnost rozhodovacích kompetencí a právní subjektivita resp. míra samostatnosti organizačních jednotek,...), intelektuální (vzdělanost obyvatelstva, vysoké školy – charakter, velikost, tradice, oborová skladba, stabilita,..., střední školy, know-how ve výrobních i nevýrobních organizacích, kulturní vyspělost území, informační vyspělost území, úroveň a dostupnost veřejných služeb,...), etické (mravní úroveň ustálených, obvyklých vzorců chování a jednání). 220.9.2016 Organizace veřejné správy v území Předpoklady pro úspěšný rozvoj regionu
3
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Zdroje: věcné - majetkové (budovy, pozemky, běžné /univerzální/ i úzce specializované vybavení pracovišť včetně hw a sw prostředků ICT, strojů a přístrojů, technická konektivita), personální (kvalifikovaný a motivovaný personál, jeho věková a kvalifikační struktura), finanční (peníze, příjmy rozpočtů veřejnoprávních subjektů – orgánů veřejné moci, veřejnoprávních organizací, institucí), informační (know-how, znalosti, zkušenosti, tradice). 320.9.2016 Organizace veřejné správy v území Zdroje potřebné pro rozvoj regionu
4
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Základní požadavky na výkon správních činností: účelný, efektivní a hospodárný (podle tzv. pravidla 3E, tento požadavek vyplývá mimo jiné ze zákona o finanční kontrole ve veřejné správě), srozumitelný, jednoduchý, přehledný (to se týká oborového členění, vymezení územní působnosti a její skladebnosti, unifikace procesních pravidel a postupů, užití stejných právních zásad a analogií), kvalitní a profesionální, dobrá služba (pro občany i právnické osoby), dlouhodobě stabilní (bez zbytečných a zbytečně prudkých změn). 420.9.2016 Organizace veřejné správy v území Výkon správy v území
5
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Územní (regionální a místní) samospráva: přímý vliv (téma prezentací dalších přednášejících); volba priorit, alokace zdrojů do určitých oborů, územních jednotek (obec, mikroregion, osa/). Územní státní správa: nepřímý, přesto významný vliv; snadné, rychlé a vstřícné vyřizování úředních záležitostí, dobrá dostupnost služby (dopravní, časová), profesionální správa (podle práva, přiměřená aplikace, s rozumem). 520.9.2016 Organizace veřejné správy v území Veřejná správa jako důležitý faktor ovlivňující rozvoj (nebo naopak zaostávání) regionu
6
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Reforma veřejné správy: I. - obnovení základní územní samosprávy (r. 1990, vznik obcí, právní subjektivita, orgány obcí, volby do orgánů, působnost samostatná i přenesená, výkon státní správy – spojený model), II. - vznik vyšších územních samosprávných celků (r. 2000, Ústava ČR, ústavní zákon, vznik krajů, subjektivita, orgány, volby, v r. 2001-2 přenos kompetencí z okresních úřadů na obce a kraje, zánik okresních úřadů k 31. 12. 2002), III. – decentralizace, přenos kompetencí z ústředních orgánů státní správy na kraje příp. obce (tato etapa nikdy neproběhla, plán na zeštíhlení ústředních orgánů, uplatnění principu subsidiarity). 620.9.2016 Organizace veřejné správy v území Vývoj v oblasti reorganizace veřejné správy po „sametové“ revoluci (1/2)
7
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Koncepce II. a III. etapy reformy veřejné správy: návrh podle „odděleného“ modelu - II. polovina 90. let, prof. Yvonne Strecková, územní státní správa – státní orgány se všeobecnou působností, navrhovaná koncepce nebyla politicky přijata, uloženo přepracování podle „spojeného“ modelu, návrh podle „spojeného“ modelu - schváleno Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR 19. 5. 1999, doporučení vládě ČR připravit reformu vytvořením spojení státní správy a samosprávy v jednotnou veřejnou správu na všech územních úrovních. Spojený model byl aplikován i na úrovni VÚSC (kraje), v ČR funguje dobře, bez zásadních problémů dosud. 720.9.2016 Organizace veřejné správy v území Vývoj v oblasti reorganizace veřejné správy po „sametové“ revoluci (2/2)
8
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec státní správa v území vykonávána z velké části ÚSC (přenesená půs.), rozhodující je zákonná úprava = vůle parlamentu (zákonodárné moci), určitá míra nezávislosti ÚSC na státu => účinná automatická kontrola, menší náchylnost k systémovým chybám (motivace k připomínkování), vysoká stabilita, menší prostor pro zneužívání pro resortní, skupinové či osobní cíle, ale systém je náročnější na komunikaci, nejlépe odpovídající model principu subsidiarity, zvyšuje význam ÚSC, zřejmě nejlevnější, bezprostřední, přímá veřejná kontrola nad organizačními a procesními faktory, dílčí riziko neoprávněných zásahů územní samosprávy do výkonu státní správy (ÚSC někdy může být v konfliktu zájmů). 820.9.2016 Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (1/3) Spojený model výkonu státní správy a samosprávy v území
9
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec státní správa v území vykonávána všeob. územními orgány státu, rozhodující je vůle vlády jako celku (výkonné moci), koordinace ministerstvem vnitra nebo jiným, k tomu pověřeným ÚSÚ, lépe vyjadřuje mocenské ambice státu, výkon státní správy jednotný (procesně i věcně), snížené riziko neoprávněných zásahů samosprávy do výkonu státní správy, stabilita a resistence proti chybám a zneužití je však menší, než u spojeného modelu, dohled veřejnosti méně přímý, zprostředkovaný přes ústřední úroveň, asi i trochu vyšší náklady ve srovnání se spojeným modelem, je dobré, když územní obvody přesně odpovídají obvodům ÚSC, přiměřený prostor pro upl. principu subsidiarity. 920.9.2016 Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (2/3) Oddělený model výkonu státní správy v území od územní samosprávy – státní územní orgány se všeobecnou působností
10
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec státní správa v území vykonávána atomizovanými resortními orgány státu s územní působností, funguje silná vertikální podřízenost, rozhodující je vůle výkonné moci, avšak jen jednoho ÚSÚ (vč. projekce do osoby ministra, náměstka, ředitele), určité popření p. subsidiarity, absence horizontální komunikace a zejména koordinace mezi resorty a mezi jednotlivými úřady, riziko „resortismu“, procesních odchylek a znepřehlednění právní úpravy (vhodné jen pro spec. agendy), oslabená veřejná kontrola, často nepřátelské projevy vůči veřejnosti, silné riziko i fatálních systémových omylů, koncentrace moci, zneužívání pro osobní a skupinové cíle, riziko neskladebnosti územní působnosti, celková nepřehlednost pro klienty, nejvyšší náklady. 1020.9.2016 Organizace veřejné správy v území Základní charakteristiky organizačních modelů (3/3) Oddělený model výkonu státní správy v území od územní samosprávy – státní resortní, vertikálně řízené orgány
11
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Přednosti: veřejná správa blíže občanovi, díky přímé kontrole veřejnosti zpravidla vstřícnější, přátelštější, výkonnější, rovnoměrné pokrytí celého území státu veřejnou službou, respektování územního členění, vazba na dopravní obslužnost, přehlednější systém, úspornost, vyšší efektivnost výkonu veřejné správy, vyšší stabilita, menší rizika fatálních chyb a plošného zneužívání systému. Rizika: riziko zásahů samospráv do výkonu státní správy, možné potíže v realizaci státní politiky (to však může být i výhodou ). 1120.9.2016 Organizace veřejné správy v území Zpět ke spojenému modelu
12
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec odebírání správních agend ÚSC (MPSV-ÚP, MPO,...), návrhy s prvky centralizace a koncentrace moci (státní i osobní), snahy o uplatňování nejméně vhodného modelu – vertikálně organizovaných, resortních orgánů státní správy v území, bez opory v analýzách, ve výsledcích kontrolní činnosti, jen na základě politické vůle resp. vůle jednotlivce (člena vlády atd.), přímá podřízenost, absolutní poslušnost (výpověď), bez zpětné vazby, zmařené rozsáhlé investice krajů a obcí, značné personální škody, narušování dobře fungujícího systému, územní neskladebnost (ČOI), byrokratizace, vzdalování správy občanům, pokles kvality správy, zvýšené náklady, další veřejné výdaje (investice i provoz), bez meziresortní koordinace a spolupráce (OP s čipem vs. soc. karta). Čím jsou jednotlivé resorty k takovým krokům motivovány? 1220.9.2016 Organizace veřejné správy v území Navrhované (a také již uskutečněné) nekoncepční změny
13
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec standardní analýzy aktuálního stavu, identifikace silných a slabých stránek, příležitostí a rizik, inventura správních činností (Základní registry – Registr práv a povinností), jejich podrobný popis, snižování celkového rozsahu regulace, kde je to možné, korekce stávajícího systému, oprava systémových nedostatků, modernizace, účelné využívání ICT, celkové zefektivnění systému veřejné správy, důsledné dodržování cílů reformy – přiblížit výkon veřejné správy adresátům, předat vyšší rozsah činností na ÚSC, omezit kompetence (i kapacity) ÚSÚ, respektovat územní uspořádání státu. 1320.9.2016 Organizace veřejné správy v území Správné řešení ?
14
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec ředitel úřadu Krajský úřad kraje Vysočina Žižkova 57 587 33 Jihlava tel.: 564 602 250; 724 650 114 e-mail: kadlec.z@kr-vysocina.cz 1420.9.2016 Organizace veřejné správy v území
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.