Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sociální (dostupné) bydlení Mgr. Martin Kroh předseda České společnosti pro rozvoj bydlení 25. února 2016.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sociální (dostupné) bydlení Mgr. Martin Kroh předseda České společnosti pro rozvoj bydlení 25. února 2016."— Transkript prezentace:

1 Sociální (dostupné) bydlení Mgr. Martin Kroh předseda České společnosti pro rozvoj bydlení 25. února 2016

2 Představení společnosti

3 Akademie pro bytové domy

4 reSITE 5. ročník mezinárodní konference a festivalu reSITE 2016, který pořádáme ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Letošní téma „Města a migrace“ nabídne úspěšná řešení, jak dokáží architektura, městské plánování, rozvoj nemovitostí, komunity a dopravní infrastruktury bezbolestně integrovat nové obyvatele v městském prostoru. Představí pojem migrace jako příležitost pro městský rozvoj. Jedinečná možnost potkat se se světoznámými mysliteli a lídry z oboru a o dosavadních zkušenostech, poznatcích a výzvách dnešní generace s nimi diskutovat prostřednictvím tohoto setkání. Kdy: 16. – 17. června 2016 Kde: Forum Karlínvíce na:

5 Odhad počtu osob ohrožených ztrátou bydlení dle obcí s rozšířenou působností (2015) Vyhodnocení průzkumu řešení bezdomovectví v obcích s rozšířenou působností. Průzkum pro Ministerstvo práce a sociálních věcí. Praha. Území Počet osob ohrožených ztrátou bydlení Počet osob ohrožených ztrátou bydlení na obyvatel Hlavní město Praha ,5 Středočeský kraj7 4315,8 Jihočeský kraj ,5 Plzeňský kraj4 5017,8 Karlovarský kraj ,5 Ústecký kraj ,6 Liberecký kraj ,5 Královéhradecký kraj2 0213,7 Pardubický kraj ,8 Kraj Vysočina4 1028,4 Jihomoravský kraj5 8695,0 Olomoucký kraj ,8 Zlínský kraj3 2685,6 Moravskoslezský kraj ,2 Česká republika ,8

6 Výdaje v oblasti státní sociální podpory a dávek v hmotné nouzi v oblasti bydlení Dávky na bydleníRok / období pol Doplatek na bydlení (v mil.) Příspěvek na bydlení (v mil.) [1 ] [1 ] Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí, červenec 2015

7 Statistická data: 77,9 % domácností bydlí ve vlastním bytě či domě, 18,1 % domácností bydlí v pod/nájmu. 52,3 % domácností pobírajících dávky v hmotné nouzi bydlí v pod/nájmu. 59,9 % domácností pobírajících příspěvek na bydlení bydlí v pod/nájmu. 13,2 % domácností vynakládá na bydlení více než 40 % svých disponibilních příjmů. Více než 40 % svých disponibilních příjmů vynakládají nejčastěji domácnosti jednotlivců a domácnosti osamělých rodičů. 51,8 % z domácností vynakládající na bydlení více než 40 % svých disponibilních příjmů představují domácnosti bydlící v pod/nájmu. 8,2 % všech českých domácností, tj domácností tvořených dospělými osobami a nezaopatřenými dětmi, vynakládá na bydlení více než 40 % svých disponibilních příjmů a současně jejich reziduální příjmy nejsou vyšší než 1,6 násobek jejich životního minima. Zdroj: MPSV ČR 2015

8 Statistická data: Domácnosti bydlící v pod/nájmu tvoří 55,0 % domácností, jejichž náklady na bydlení jsou vyšší než 40 % jejich disponibilních příjmů, a současně reziduální příjmy jsou nižší než jejich životní minimum. U domácností bydlících v pod/nájmu docházelo v posledních 12 měsících častěji ke kumulaci dluhů než u jiných domácností. V nejrůznějších formách nestandardního bydlení v prosinci 2014 žilo domácností příjemců doplatku na bydlení, což představuje cca osob. Specifickou ohroženou skupinu tvoří domácnosti příjemců doplatku na bydlení. V prosinci 2014 pobíralo tuto dávku domácnosti, přičemž nejčastějšími příjemci této dávky byly domácnosti užívající nájemní bydlení (54,3%). Druhou nejpočetnější skupinou jsou domácnosti spadající do kategorie „jiná“ (40,9 %), z nichž největší podíl tvoří domácnosti bydlící na ubytovnách. Zdroj: MPSV ČR 2015

9 Kompletnost a vyváženost je předpokladem funkčního systému bydlení: nájemní bydlení družstevní bydlení bytové spoluvlastnictví vlastnické bydlení

10 Výrazná dominance vlastnického bydlení = strukturální omezení možností nalezení bydlení pro domácnosti hledající nájemní bydlení

11 Dopad na stavebně-technický stav bytových domů = zejména v bytech s nejasnou vlastnickou strukturou, zatížených dluhovými dopady, nebo obydlených uživateli ohroženými sociálním vyloučením, dochází k zanedbávání (odkladu) údržby a zhoršování jejich stavebně-technického stavu.

12 Sociálně dostupné bydlení je neziskové bydlení = základní premisa, ke které dospěla celá řada zahraničních zkušeností.

13 Nezastupitelné roli obcí v oblasti sociálního bydlení odpovídá nezastupitelná role státu při jeho financování…

14 Společné principy sociálního bydlení: neziskovost (princip ekonomického, nikoliv tržního nájemného) dočasnost sociálního bydlení kompetence obcí (nebojme se jim dát důvěru) „Potřeba uceleného systému sociálního bydlení Komplexní řešení přináší Koncepce sociálního bydlení a v návaznosti na ni zákon o sociálním bydlení„

15 Kritické momenty sociálního bydlení: poskytováním bytů podle principu "housing first", tj. s přidělením bytu každému na základě míry jeho potřeby, nikoliv na základě zásluhovosti (zejména na základě snahy změnit svoji tíživou sociální situaci, snahy najít si práci apod.)

16 Kritické momenty sociálního bydlení: nedostatek motivace ke změně, občané v zaviněné nouzi mají potíže najít práci nebo nájemní bydlení (omezená dostupnost), jsou rizikem vzhledem k očekávanému nedodržování jejich závazků. Dostupnost práce a bydlení není možné zvýšit novou výstavbou, ale změnou chování uchazečů!

17 Sociální (dostupné) bydlení … … příležitost pro sociální bytové družstvo s dotvoření pravidel pro jeho fungování i podporu? (není třeba trvat na koncepci sociálního bytového družstva, nýbrž využít i neziskové organizace v podobě spolků či obecně prospěšných bytových společností)

18

19

20 Je vysoká energetická náročnost bydlení opravdu problémem především staršího bytového fondu?

21

22 Zdroj:

23 Děkuji za pozornost ! Mgr. Martin Kroh předseda České společnosti pro rozvoj bydlení


Stáhnout ppt "Sociální (dostupné) bydlení Mgr. Martin Kroh předseda České společnosti pro rozvoj bydlení 25. února 2016."

Podobné prezentace


Reklamy Google