Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1          © Oldřich Lukáš Centrum SOS Lidé lidem, o.s.        Prezentace č.1 z cyklu Pomoc skupinám ohroženým.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1          © Oldřich Lukáš Centrum SOS Lidé lidem, o.s.        Prezentace č.1 z cyklu Pomoc skupinám ohroženým."— Transkript prezentace:

1

2 1          © Oldřich Lukáš Centrum SOS Lidé lidem, o.s.        Prezentace č.1 z cyklu Pomoc skupinám ohroženým sociální exkluzí

3 2 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem (ESF) a státním rozpočtem České republiky ESF napomáhá rozvoji zaměstnanosti podporou zaměstnatelnosti, podnikatelského ducha, rovných příležitostí a investicemi do lidských zdrojů Tento dokument byl vytvořen za finanční pomoci Evropské unie a státního rozpočtu ČR. Za obsah tohoto dokumentu je odpovědna organizace Lidé lidem Prezentace je určena výhradně k nekomerčním účelům (sociální vzdělávání) a nesmí se stát zdrojem zisku

4 Prezentace byla vytvořena neziskovou organizací „Lidé lidem“ – Centrum sociálně orientovaných služeb (SOS) Poděkování za pomoc při vzniku prezentace patří všem partnerům, zejména pak Úřadu práce v Plzni

5 4 lidí ohrožených sociální nouzí lidí ohrožených sociální nouzí úřadů, razítek, žádostí a formulářů úřadů, razítek, žádostí a formulářů stresů, nerváků a existenčních starostí stresů, nerváků a existenčních starostí … jste opustili školní lavice a nemůžete najít uplatnění, … tušíte, že budete zaměstnavatelem propuštěni, … jste právě přišli o práci, … jste již bez zaměstnání příliš dlouho … … a chcete svoji situaci změnit … … a chcete svoji situaci změnit … ve které se však dá spolehlivě přežít, víte-li jak ve které se však dá spolehlivě přežít, víte-li jak ze které můžete brzy odejít, víte-li kam ze které můžete brzy odejít, víte-li kam kde můžete získat cennou pomoc a radu, víte-li od koho kde můžete získat cennou pomoc a radu, víte-li od koho

6 5 Dnes si popovídáme o úřadu práce: co je to vlastně za úřad co je to vlastně za úřad nebezpečné mýty a pověry o návštěvách ÚP nebezpečné mýty a pověry o návštěvách ÚP proč a kdy by nás měly služby ÚP začít zajímat proč a kdy by nás měly služby ÚP začít zajímat proč ho vlastně tolik potřebujeme proč ho vlastně tolik potřebujeme co nás čeká, aneb – poprvé na úřadu práce co nás čeká, aneb – poprvé na úřadu práce jdeme se zaregistrovat jdeme se zaregistrovat co získáváme, co musíme a nesmíme co získáváme, co musíme a nesmíme děláme, co třeba, a co dál ? děláme, co třeba, a co dál ?  

7 6 Co je to úřad práce budova, před kterou zejména v pondělí před osmou hodinou stává fronta prácechtivých nebo jen podporychtivých spoluobčanů budova, před kterou zejména v pondělí před osmou hodinou stává fronta prácechtivých nebo jen podporychtivých spoluobčanů státní instituce - úřad, který si nemůže dělat, co chce, a musí ctít zákony jako každý jiný státní instituce - úřad, který si nemůže dělat, co chce, a musí ctít zákony jako každý jiný dům plný úředníků, kteří nám mají (a většinou opravdu chtějí) pomáhat dům plný úředníků, kteří nám mají (a většinou opravdu chtějí) pomáhat úřad, který nám může (nejen) v případě ztráty zaměstnání významně pomoci radou, zprostředkováním, zvýšením kvalifikace a v neposlední řadě i finančně úřad, který nám může (nejen) v případě ztráty zaměstnání významně pomoci radou, zprostředkováním, zvýšením kvalifikace a v neposlední řadě i finančně významný nástroj státní politiky a politiky EU ve sféře pracovně právní a v oblasti sociální politiky (omezuje nebezpečí sociálního vyloučení) významný nástroj státní politiky a politiky EU ve sféře pracovně právní a v oblasti sociální politiky (omezuje nebezpečí sociálního vyloučení) místo, ke kterému jedni vzhlížejí s nadějí, druzí s odporem, neboť okolo něj koluje mnoho pověr a mýtů místo, ke kterému jedni vzhlížejí s nadějí, druzí s odporem, neboť okolo něj koluje mnoho pověr a mýtů    

8 7 Nebezpečné mýty a pověry o návštěvách ÚP Úřednice Úřednice si dělají, co chtějí, vše závisí na jejich libovůli Je Je to trapné a ponižující, chodí tam jen žebráci, flákači a dementi Ale kdež! Úřednice má přesně definované povinnosti a o všem se rozhoduje ve správním řízení, které má jednoznačná pravidla Když Když se jim nelíbíme, zametou s člověkem jak s hadrem, občan je proti nim bezmocný Ani tentokrát jsme netrefili do černého. Nelíbíme-li se úřadu, můžeme si na něj stěžovat. Dokonce i proti jeho pravomocným rozhodnutím můžeme využít různých tzv. opravných prostředků     Ani náhodou! V evidenci jsou i bývalí ředitelé podniků, náměstci primátora, známí umělci, politici…

9 8 Nebezpečné mýty a pověry o návštěvách ÚP Pravdou je, že přijdete-li poprvé (registrace), nejspíš si pár minut počkáme. Ale při dalších návštěvách jsme již zváni na konkrétní den i čas, takže by před námi neměl být téměř nikdo. Navíc Navíc musíte stát v pekelných frontách Zabaví Zabaví vám majetek Akorát Akorát člověka buzerují a vyslýchají, proč ještě nemaká Pravda je trochu jiná: na úřad opravdu musíme docházet, ale vesměs stačí jednou měsíčně. Hlavním cílem je dát nám další tipy na (pro nás co nejvhodnější) nová volná místa. Tak to už pleteme páte přes deváté. Úřednicím je náš majetek šuma fuk. Teprve po mnoha měsících, jsme-li stále bez práce a podporu v nezaměstnanosti už nedostáváme, může se stát, že pracovnice sociálního odboru úřadu, na kterém žádáme o sociální dávky, začnou zjišťovat, zda nevlastníme nadstandardní majetek (vlastník luxusní vily a několika aut by asi o sociální dávky žádat neměl). V žádném případě však nejde o zabavování majetku.

10 9 Proč by nás měly služby ÚP zajímat Informace o samotném úřadu Adresa úřadu práce, telefon, fax, , přehled kontaktních osob, úřední hodiny, struktura a přehled poboček úřadu práce, výroční zprávy dle zákona 106/99 Sb., bankovní spojení atd. Informace o samotném úřadu Adresa úřadu práce, telefon, fax, , přehled kontaktních osob, úřední hodiny, struktura a přehled poboček úřadu práce, výroční zprávy dle zákona 106/99 Sb., bankovní spojení atd. Inu, protože úřad práce hodně ví a hodně může … Začněme s informacemi, které jsou nám běžně (na internetových stránkách či přímo na úřadu) k dispozici: Informace pro uchazeče Základní informace o právech a povinnostech uchazečů a zájemců o zaměstnání, nabídka zařazení do programu „První příležitost“ a programu „Nový start“. Informace o státní sociální podpoře Informace pro uchazeče Základní informace o právech a povinnostech uchazečů a zájemců o zaměstnání, nabídka zařazení do programu „První příležitost“ a programu „Nový start“. Informace o státní sociální podpoře Poradenství Zajišťuje poradenské služby spojené s pracovněprávní problematikou pro uchazeče a zájemce o zaměstnání, posuzuje vhodnost zaměstnání vzhledem ke zdravotnímu stavu uchazeče o zaměstnání. IPS – informační a poradenské středisko zabezpečuje psychologickou poradenskou službu pro klienty ÚP, je nápomocné při výběru vhodné rekvalifikace a pracovní rehabilitace … Poradenství Zajišťuje poradenské služby spojené s pracovněprávní problematikou pro uchazeče a zájemce o zaměstnání, posuzuje vhodnost zaměstnání vzhledem ke zdravotnímu stavu uchazeče o zaměstnání. IPS – informační a poradenské středisko zabezpečuje psychologickou poradenskou službu pro klienty ÚP, je nápomocné při výběru vhodné rekvalifikace a pracovní rehabilitace … Hlášení volných míst Informace pro zaměstnavatele, jak mohou nahlásit nebo zrušit volná pracovní místa Hlášení volných míst Informace pro zaměstnavatele, jak mohou nahlásit nebo zrušit volná pracovní místa Politika zaměstnanosti Aktivní politika zaměstnanosti představuje systém nástrojů, které přispívají k tvorbě nových pracovních míst a napomáhají tak zmírňovat nepříznivou situaci občanů hledajících nové pracovní uplatnění. Nástroje, zásady pro užití prostředků APZ, formuláře pro APZ… Politika zaměstnanosti Aktivní politika zaměstnanosti představuje systém nástrojů, které přispívají k tvorbě nových pracovních míst a napomáhají tak zmírňovat nepříznivou situaci občanů hledajících nové pracovní uplatnění. Nástroje, zásady pro užití prostředků APZ, formuláře pro APZ… Zaměstnávání cizinců Informace pro zájemce o práci v České republice. Podmínky, formuláře a pokyny k zaměstnávání cizinců v ČR – zvlášť EU a ostatní svět Zaměstnávání cizinců Informace pro zájemce o práci v České republice. Podmínky, formuláře a pokyny k zaměstnávání cizinců v ČR – zvlášť EU a ostatní svět Práce v zahraničí Informace o volných pracovních místech na mezinárodním trhu práce. Informace a poradenství o pracovních a životních podmínkách v jednotlivých zemích EU, Norska, Islandu a Švýcarska. Práce v zahraničí Informace o volných pracovních místech na mezinárodním trhu práce. Informace a poradenství o pracovních a životních podmínkách v jednotlivých zemích EU, Norska, Islandu a Švýcarska. Evropský sociální fond Využití finančních prostředků z Evropského sociálního fondu. Grantové projekty, národní projekty, hodnotitelé projektů OP RLZ, rozpočet a předpokládané výstupy … Evropský sociální fond Využití finančních prostředků z Evropského sociálního fondu. Grantové projekty, národní projekty, hodnotitelé projektů OP RLZ, rozpočet a předpokládané výstupy … Kontrolní činnost Informace o kontrolní činnosti úřadu práce, předmět, pravomoci aj. Kontrolní činnost Informace o kontrolní činnosti úřadu práce, předmět, pravomoci aj. Přehled volných míst Informace pro občany hledající nové uplatnění na trhu práce. Roztříděno dle okresů i dle stupně vzdělání, částečně i dle druhu práce a zaměření klienta Přehled volných míst Informace pro občany hledající nové uplatnění na trhu práce. Roztříděno dle okresů i dle stupně vzdělání, částečně i dle druhu práce a zaměření klienta Statistiky Situace na regionálním trhu práce řečí čísel. Základní ukazatele a grafy dle skupin, vzdělání, věku, atd. Statistiky Situace na regionálním trhu práce řečí čísel. Základní ukazatele a grafy dle skupin, vzdělání, věku, atd.  

11 10 Informační a poradenskou činnost spojenou s hledáním nového zaměstnání jsme oprávněni vyžadovat u kteréhokoliv ÚP. Totéž platí pro poučení o našich právech a povinnostech. Informační a poradenskou činnost spojenou s hledáním nového zaměstnání jsme oprávněni vyžadovat u kteréhokoliv ÚP. Totéž platí pro poučení o našich právech a povinnostech. Proč by nás měly služby ÚP zajímat.. a také proto, že ÚP leccos musí … Jednak poradit, jednak pomoci. A to v dosti důležitých oblastech, především: Zprostředkovat nám vhodné zaměstnání je povinen ten úřad práce, v jehož územním obvodu máme trvalý pobyt (tzv. „příslušný ÚP“). A co víc – činí tak s ohledem na naši kvalifikaci a zdraví. Zprostředkovat nám vhodné zaměstnání je povinen ten úřad práce, v jehož územním obvodu máme trvalý pobyt (tzv. „příslušný ÚP“). A co víc – činí tak s ohledem na naši kvalifikaci a zdraví. Rekvalifikaci nám zabezpečí rovněž příslušný ÚP, pokud je potřebná k získání nových znalostí a dovedností, umožňujících nám pracovní uplatnění ve vhodném zaměstnání. Rekvalifikaci nám zabezpečí rovněž příslušný ÚP, pokud je potřebná k získání nových znalostí a dovedností, umožňujících nám pracovní uplatnění ve vhodném zaměstnání. Hmotné zabezpečení ÚP je také povinen nám poskytnout hmotné zabezpečení, budeme-li splňovat podmínky pro vznik nároku na ně. Hmotné zabezpečení lze poskytnout pouze tomu uchazeči o zaměstnání, který splňuje podmínku celkové doby předchozího zaměstnání v délce alespoň 12 měsíců v posledních třech letech před podáním žádosti o zprostředkování zaměstnání. Podrobněji je toto téma popsáno ve druhé části prezentace. Hmotné zabezpečení ÚP je také povinen nám poskytnout hmotné zabezpečení, budeme-li splňovat podmínky pro vznik nároku na ně. Hmotné zabezpečení lze poskytnout pouze tomu uchazeči o zaměstnání, který splňuje podmínku celkové doby předchozího zaměstnání v délce alespoň 12 měsíců v posledních třech letech před podáním žádosti o zprostředkování zaměstnání. Podrobněji je toto téma popsáno ve druhé části prezentace.  

12 11 Kdy by nás měly služby ÚP začít náramně zajímat … tušíme-li, že se nás chce zaměstnavatel zbavit; to proto, že nám ÚP poradí, na co si dát pozor, co zaměstnavatel může a nesmí … … tušíme-li, že se nás chce zaměstnavatel zbavit; to proto, že nám ÚP poradí, na co si dát pozor, co zaměstnavatel může a nesmí … … pokud jsme již dostali výpověď; to proto, že nám právník ÚP prověří, není-li v rozporu se zákonem, a sdělí, na co máme nárok … … pokud jsme již dostali výpověď; to proto, že nám právník ÚP prověří, není-li v rozporu se zákonem, a sdělí, na co máme nárok … … neplatí-li nám zaměstnavatel, co by měl; to proto, že nám úřad pomůže nejen radou, ale i finančně … neplatí-li nám zaměstnavatel, co by měl; to proto, že nám úřad pomůže nejen radou, ale i finančně... když jsme již přišli o práci, nebo nás život donutil ukončit podnikání; to proto, že stát za nás prostřednictvím úřadu převezme úhradu sociálního a zdravotního pojištění a navíc nám bude vyplácet podporu v nezaměstnanosti… (informace – viz odkaz na předchozím snímku)... když jsme již přišli o práci, nebo nás život donutil ukončit podnikání; to proto, že stát za nás prostřednictvím úřadu převezme úhradu sociálního a zdravotního pojištění a navíc nám bude vyplácet podporu v nezaměstnanosti… (informace – viz odkaz na předchozím snímku) … opouštíme-li školu a poprvé hledáme zaměstnání; úřad nám totiž pomůže nejen s vyhledáním vhodného pracovního místa, ale i finančně … … opouštíme-li školu a poprvé hledáme zaměstnání; úřad nám totiž pomůže nejen s vyhledáním vhodného pracovního místa, ale i finančně … … jsme-li již dlouho bez práce; to proto, že pouhá registrace na ÚP nám otevře cestu k sociálním dávkám na sociálních odborech obecních úřadů, a to i v případě, že již podporu od ÚP nepobíráme … … jsme-li již dlouho bez práce; to proto, že pouhá registrace na ÚP nám otevře cestu k sociálním dávkám na sociálních odborech obecních úřadů, a to i v případě, že již podporu od ÚP nepobíráme … … když jsme se rozhodli zvýšit své šance na získání práce; to proto, že nám ÚP může významně pomoci k rozšíření naší kvalifikace … (informace – viz odkaz na předchozím snímku) … když jsme se rozhodli zvýšit své šance na získání práce; to proto, že nám ÚP může významně pomoci k rozšíření naší kvalifikace … (informace – viz odkaz na předchozím snímku) … chceme-li začít podnikat; to proto, že nám úřad může finančně pomoci na startovací čáře … … chceme-li začít podnikat; to proto, že nám úřad může finančně pomoci na startovací čáře … … máme-li zdravotní problémy a omezení; to proto, že z nás může úřad učinit zajímavou pracovní sílu (náš zaměstnavatel získá různé atraktivní výhody) … máme-li zdravotní problémy a omezení; to proto, že z nás může úřad učinit zajímavou pracovní sílu (náš zaměstnavatel získá různé atraktivní výhody) … přicházíme-li z jiné země; to proto, že nám úřad poradí, co musí náš budoucí zaměstnavatel udělat, aby nás mohl legálně zaměstnat … přicházíme-li z jiné země; to proto, že nám úřad poradí, co musí náš budoucí zaměstnavatel udělat, aby nás mohl legálně zaměstnat

13 12 Povinnosti úřadu práce Úřad práce je založen zakládací listinou ve smyslu §2 Zákona č. 9/1991 Sb. o zaměstnanosti v platném znění. Úřad práce je založen zakládací listinou ve smyslu §2 Zákona č. 9/1991 Sb. o zaměstnanosti v platném znění. Výroční zpráva: Právník úřadu práce zpracuje a zveřejní vždy nejpozději do 1.2. Výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o činnosti úřadu práce v oblasti poskytování informací dle tohoto zákona. Výroční zpráva: Právník úřadu práce zpracuje a zveřejní vždy nejpozději do 1.2. Výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o činnosti úřadu práce v oblasti poskytování informací dle tohoto zákona.

14 13 Úřad práce se při svém rozhodování řídí zejména: Úřad práce se při svém rozhodování řídí zejména: Zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Nařízením vlády č. 515/2004 Sb. o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek Nařízením vlády č. 515/2004 Sb. o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek Vyhláškou č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Vyhláškou č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti Vyhláškou č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců Vyhláškou č. 519/2004 Sb., o rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání a zájemců o zaměstnání a o rekvalifikaci zaměstnanců Zákonem č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zaměstnanosti Zákonem č. 436/2004 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zaměstnanosti Zákoníkem práce v platném znění Zákoníkem práce v platném znění Podle §17 Zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím podléhá poskytování písemných informací úřadem práce zpoplatnění. Podle §17 Zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím podléhá poskytování písemných informací úřadem práce zpoplatnění.

15 14 Úhrada nákladů – úřad může chtít nějakou tu korunku … Úhrada nákladů – úřad může chtít nějakou tu korunku … Úřad práce je oprávněn žádat úhradu nákladů spojených s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a odesláním informací žadateli. Úřad práce si může podmínit poskytnutí informace zaplacením úhrady či zálohy nákladů předem. Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady. Úřad práce si může podmínit poskytnutí informace zaplacením úhrady či zálohy nákladů předem. Žadateli musí být na jeho žádost potvrzena předpokládaná výše úhrady. Úhrada je příjmem úřadu práce. Úhrada se platí předem před poskytnutím informace v pokladně úřadu práce. Úhrada je příjmem úřadu práce. Úhrada se platí předem před poskytnutím informace v pokladně úřadu práce. Zpět do hlavní prezentace

16 15 Úřadu se nelíbíme, úřednice nemilujeme, co s tím? Stížnost můžeme podat na oddělení kontroly příslušného úřadu Žádost, návrh, podnět či jiné dožádání lze podat na podatelně Opravný prostředek (odvolání apod.) proti rozhodnutí ÚP lze podat v podatelně v úředních hodinách, a to v termínech uvedených na příslušném rozhodnutí Postup vyřízení žádosti nebo opravného prostředku se řídí Zákonem č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) v platném znění a Zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím

17 16 Přezkum rozhodnutí Institut přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení připadá v úvahu především k nápravě právních omylů, tj. prostředek k odstranění rozporu rozhodnutí se zákony nebo jinými obecně závaznými předpisy. Podnět k přezkoumání mimo odvolací řízení není návrhem na zahájení správního řízení (na rozdíl od obnovy řízení). Příslušným k přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení je příslušný orgán vyššího stupně. Teprve po prošetření došlého podnětu, shledá-li příslušný správní orgán podnět opodstatněným, zahájí správní řízení z vlastní iniciativy. Řízení skončí zpravidla vydáním prvoinstančního rozhodnutí, jímž se přezkoumávané rozhodnutí zruší nebo změní. Nemůže být zrušeno nebo změněno rozhodnutí po uplynutí tří let od právní moci napadeného rozhodnutí. Proti takovému rozhodnutí lze rovněž podat odvolání (rozklad). Dokonce ani řízení, která již byla uzavřena, nejsou pro nás ztracena

18 17 Co je obnova řízení? Obnova řízení je mimořádným opravným prostředkem směřujícím proti pravomocným rozhodnutím vykazujícím nedostatky ve zjištění skutečného stavu věci nebo nedodržení některých procesních podmínek. Kdy je možno povolit obnovu řízení? Správní řízení, které nabylo právní moci, je možno na návrh účastníka obnovit Řízení lze nejen přezkoumat, ale i obnovit V jakých lhůtách je nutno uplatnit návrh na povolení obnovy řízení? Návrh je nutno podat u správního orgánu, který ve věci rozhodl v posledním stupni ve lhůtě 3 měsíců ode dne, kdy se účastník řízení dozvěděl o důvodech obnovy, nejdéle však do tří let od právní moci rozhodnutí. Zmeškání lhůty nelze prominout. Lze se odvolat i proti novému rozhodnutí vydaném v obnoveném řízení? Proti rozhodnutí vydané v obnoveném řízení lze podat ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení nového rozhodnutí rozklad. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. vyjdou-li najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které mohly mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohly být v řízení uplatněny bez zavinění účastníka řízení, záviselo-li rozhodnutí na posouzení předběžné otázky, o níž bylo příslušným orgánem rozhodnuto jinak, byla-li nesprávným postupem správního orgánu účastníkovi řízení odňata možnost účastnit se řízení, jestliže to mohlo mít podstatný vliv na rozhodnutí a nemohla-li náprava být zjednána v odvolacím řízení, rozhodnutí bylo vydáno vyloučeným orgánem, jestliže to mohlo mít podstatný vliv na rozhodnutí a jestliže nemohla náprava být zjednána v odvolacím řízení, rozhodnutí se opírá o důkazy, které se ukázaly nepravdivými, nebo rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem. Je-li na přezkoumání rozhodnutí obecný zájem, pak správní orgán nařídí obnovu řízení. Zpět do hlavní prezentace

19 18 Asistentka vedoucího pracovníka Asistentka vedoucího pracovníka Autolakýrnické práce Autolakýrnické práce BOZP BOZP Český jazyk pro cizince Český jazyk pro cizince Čtení technických výkresů – kurz pro svářeče Čtení technických výkresů – kurz pro svářeče Finanční management Finanční management Firemní logistik Firemní logistik Fotografické práce Fotografické práce Holičské kadeřnické práce Holičské kadeřnické práce Kosmetické práce Kosmetické práce Krupiér Krupiér Kurz elektrikářů k vyhl. č.50/78 Sb. Kurz elektrikářů k vyhl. č.50/78 Sb. Kuchařské a číšnické práce Kuchařské a číšnické práce Kurz k rozšíření řidičského oprávnění na skup. C, D, CE a DE Kurz k rozšíření řidičského oprávnění na skup. C, D, CE a DE Manikúra,nehtová modelář,Pedikúra Manikúra,nehtová modelář,Pedikúra Masér, masérka Masér, masérka Obchodní zástupce (dealer) Obchodní zástupce (dealer) Obkladačské práce Obkladačské práce Obsluha motorové pily Obsluha motorové pily Obsluha osobního počítače – ( MS Windows, Word, Excel, – Internet, Outlook ) Obsluha osobního počítače – ( MS Windows, Word, Excel, – Internet, Outlook ) Obsluha osobního počítače – správce sítě Obsluha osobního počítače – správce sítě Obsluha osobního počítače – AutoCad Obsluha osobního počítače – AutoCad Obsluha osobního počítače – tvorba WWW stránek Obsluha osobního počítače – tvorba WWW stránek Obsluha osobního počítače – grafické editory Obsluha osobního počítače – grafické editory Odborné stáže absolventů (jen rok 2004) Odborné stáže absolventů (jen rok 2004) Péče o zvířata v zájmových chovech a zooprodejnách Péče o zvířata v zájmových chovech a zooprodejnách Pedagogické minimum Pedagogické minimum Personalistika Personalistika Podnikatelské minimum Podnikatelské minimum Pokrývačské práce Pokrývačské práce Prodavačské práce Prodavačské práce Sanitář,Sanitářka Sanitář,Sanitářka Seřizování a obsluha NC strojů + programování NC stojů Seřizování a obsluha NC strojů + programování NC stojů Strojník stavebních strojů Strojník stavebních strojů Realitní makléř Realitní makléř Řidič motorových vozíků Řidič motorových vozíků Řízení malého a středního podniku Řízení malého a středního podniku Telefonická krizová intervence Telefonická krizová intervence Tiskař na polygrafických strojích Tiskař na polygrafických strojích Účetnictví (podvojné,mzdové, daňová evidence,daňový odborník) Účetnictví (podvojné,mzdové, daňová evidence,daňový odborník) Vazba a aranžování květin Vazba a aranžování květin Základní kurz sítotisku Základní kurz sítotisku Základní kurzy svařování Základní kurzy svařování Základy podnikání Základy podnikání ÚP - jaké rekvalifikace úřady práce poskytují? ÚP - jaké rekvalifikace úřady práce poskytují? ÚP - jaké rekvalifikace úřady práce poskytují? ÚP - jaké rekvalifikace úřady práce poskytují? Zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti v § 108 odst. 2 stanoví, že rekvalifikaci může provádět pouze akreditované zařízení a vzdělávací nebo zdravotnické zařízení, které má akreditované vzdělávací programy. Úřad práce provádí rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání nebo zájemců o zaměstnání na základě dohody mezi ÚP a rekvalifikačním zařízením. Spektrum rekvalifikačních kurzů je poměrně široké. Pro ilustraci připojujeme přehled kurzů realizovaných na ÚP v Plzni v roce 2004 a 1.pol. 2005: Zpět do hlavní prezentace

20 19 Podrobnější informace o podmínkách získání podpory ÚP nás sice poučí o našich právech a povinnostech, ale moc si toho nezapamatujeme a dlouhým nezáživným textům asi příliš rozumět nebudeme. Konstatování, že hmotné zabezpečení nám náleží při splnění stanovených podmínek, nám také žádná velká tajemství neodhalí. Proto neuškodí to nejpodstatnější si připomenout: Vhodné zaměstnání: Pokud nám ÚP do 7 kalendářních dnů ode dne podání žádosti nezprostřed- kuje vhodné zaměstnání nebo nezabezpečí možnosti rekvalifikace na nové pro nás vhodné zaměstnání, poskytne nám hmotné zabezpečení. Vhodné zaměstnání je zaměstnání, které musí odpovídat našemu zdravotnímu stavu s přihlédnutím k našemu věku, kvalifikaci, schopnostem, délce předchozí doby zaměstnání a možnosti ubytování. Zaměstnání, které by neodpovídalo našemu zdravotnímu stavu, je pro nás nevhodné. Výše hmotného zabezpečení se stanoví na základě průměrného měsíčního čistého výdělku, kterého jsme dosáhli v posledním zaměstnání. Jaké máme termíny? Požádáme-li ÚP o zprostředkování zaměstnání nejpozději do tří pracovních dnů ode dne skončení zaměstnání, hmotné zabezpečení nám bude náležet již ode dne následujícího po skončení zaměstnání, a to po dobu nejvýše 6 měsíců (zvýhodněným skupinám i déle – viz další snímky prezentace). Skutečnosti rozhodné pro poskytování hmotného zabezpečení jsme povinni doložit ÚP (zejména údaji uvedenými v potvrzení o zaměstnání) a změny těchto skutečností ohlašovat nejpozději do 7 kalendářních dnů.  

21 20 Podrobnější informace o podmínkách získání podpory Hmotné zabezpečení se neposkytuje, jestliže uchazeč o zaměstnání splňuje podmínky pro nárok na starobní důchod nebo plný invalidní důchod s výjimkou plného invalidního důchodu plně invalidního občana, který je schopen vykonávat soustavné zaměstnání jen za zcela mimořádných podmínek, je hmotně zabezpečen peněžitými dávkami nemocenského pojištění (zabezpečení) nahrazujícími ušlou mzdu (výdělek), nastoupil vojenskou základní (náhradní) službu, civilní službu, vazbu nebo výkon trestu odnětí svobody, bez vážných osobních nebo rodinných důvodů odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání nebo na rekvalifikaci pro nové vhodné zaměstnání anebo neplní po delší dobu podstatné povinnosti při rekvalifikaci, úmyslně maří součinnost s ÚP při zprostředkování zaměstnání, v posledních šesti měsících opětovně ukončil zaměstnání sám bez vážných důvodů, nebo s ním v této době bylo zaměstnání ukončeno pro neuspokojivé pracovní výsledky nebo pro porušování povinností vyplývajících ze zaměstnání. Hmotné zabezpečení se dále neposkytuje po dobu pobytu uchazeče o zaměstnání v cizině přesahující 30 kalendářních dnů. Pokud bychom onemocněli do 42 kalendářních dnů po skončení zaměstnání (v tzv. ochranné lhůtě), budeme po dobu nemoci zabezpečeni nemocenskými dávkami z titulu našeho posledního zaměstnání. Tato doba nemoci nemá vliv na délku podpůrčí doby. Pokud bychom onemocněli po uplynutí ochranné lhůty, bude nám po dobu nemoci poskytováno hmotné zabezpečení. Podpůrčí doba se o dobu nemoci prodlužuje. Co po uplynutí podpůrčí doby? Uchazeči o zaměstnání po uplynutí podpůrčí doby náleží opět hmotné zabezpečení, ale jen nastoupil-li po této době do zaměstnání a setrval-li v něm alespoň 6 měsíců. Není podmínkou, aby 6 měsíců odpracoval u stejného zaměstnavatele.  

22 21 Jako náhradní doba zaměstnání se započítává doba studia (přípravy pro povolání), přípravy občana se změněnou pracovní schopností pro pracovní uplatnění, výkonu vojenské základní (náhradní) služby v Armádě České republiky, výkonu civilní služby, osobní péče o dítě ve věku do tří let nebo o dítě ve věku do 18 let, je-li dlouhodobě těžce zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči, osobní péče o blízkou převážně nebo úplně bezmocnou osobu starší 80 let a doba pobírání plného invalidního důchodu. Náhradní doby se však nezapočítávají, pokud spadají do doby zaměstnání, kryjí se navzájem, započítávají se jen jednou. Pro nás je především důležité, abychom požádali příslušný ÚP co nejdříve po skončení zaměstnání o zprostředkování vhodného zaměstnání. Žádost s námi sepíše ÚP a zařadí nás do evidence uchazečů o zaměstnání. Doplňující informace o podmínkách získání podpory Zaměstnavatel má také své povinnosti je povinen nám v potvrzení o zaměstnání při skončení pracovního poměru uvést mj. den a způsob skončení pracovního poměru, délku doby zaměstnání, údaje o výši průměrného měsíčního čistého výdělku, zda nám bylo vyplaceno odstupné a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na hmotné zabezpečení. Odstupné Pokud s námi bude rozvázán pracovní poměr výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v ust. § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce nebo dohodou z týchž důvodů (tzv. organizačních důvodů), náleží nám při skončení pracovního poměru odstupné ve výši dvojnásobku průměrného výdělku. Odstupné vyplácí zaměstnavatel po skončení pracovního poměru v nejbližším výplatním termínu, pokud se nedohodne se zaměstnancem na výplatě odstupného v den skončení pracovního poměru nebo na pozdějším termínu. Uchazeči o zaměstnání, kterému bylo v posledním zaměstnání poskytnuto podle zvláštních předpisů odstupné, se hmotné zabezpečení poskytne až po uplynutí doby, která odpovídá výši poskytnutého odstupného. Tato doba se určí podle příslušného násobku průměrného měsíčního výdělku, kterým byla uchazeči o zaměstnání stanovena výše odstupného. Tento odklad výplaty hmotného zabezpečení nemá vliv na celkovou délku podpůrčí doby. I v tomto případě náleží uchazeči o zaměstnání hmotné zabezpečení po dobu 6 měsíců. Bylo-li uchazeči o zaměstnání poskytnuto odstupné v době poskytování hmotného zabezpečení nebo po uplynutí této doby, je povinen vrátit poskytnuté hmotné zabezpečení odpovídající době poskytnutého odstupného. Uchazeči o zaměstnání, který vede se zaměstnavatelem spor o skončení zaměstnání, se poskytuje hmotné zabezpečení zálohově.   Zpět do hlavní prezentace

23 22 Poradenská činnost Studium a rekvalifikace Složila jsem státnici na VŠ. Už dva roky nebydlím doma, žiji z alimentů a z příležitostné práce ve firmě, kde mám už asi rok a půl sepsanou dohodu o pracovní činnosti. Dále studuji dálkově a za studium musím platit. Jak se mám na úřadu práce zachovat, mám nárok na sociální podporu? Dá se započítat mé druhé studium jako rekvalifikace? Pokud pracovněprávní vztah na základě dohody o pracovní činnosti trvá déle než 1 rok, nárok na podporu by pravděpodobně vznikl a byl stanoven z průměrného měsíčního čistého výdělku dosaženého v tomto zaměstnání (50 % po dobu prvních tří měsíců a 45 % po dobu zbývajících 3 měsíců). V případě, že podmínky nesplníte, a tedy nebude vám vyplácena podpora v nezaměstnanosti, máte možnost se obrátit na odbor státní sociální podpory, který opět spadá organizačně pod příslušný úřad práce (věcně příslušný ÚP je podle místa trvalého bydliště) a zažádat zde o některou z dávek SSP. Pokud máte trvalé bydliště v Praze, tuto agendu obstarávají úřady městských částí. Další možností je obrátit se na příslušný pověřený obecní úřad a zažádat o dávku sociální péče. Podle zákona o zaměstnanosti se rekvalifikací rozumí získání nové kvalifikace nebo rozšíření stávající kvalifikace uchazeče o zaměstnání nebo zájemce o zaměstnání, tzn., že studium na střední či vysoké škole může být považováno za rekvalifikaci tehdy, jestliže rekvalifikace byla zabezpečena úřadem práce a uskutečnila se na základě dohody uzavřené mezi úřadem práce a uchazečem (zájemcem) o zaměstnání. pokrývá poměrně široký prostor. Pro ilustraci uvádíme jen tři příklady. Řada dalších rad seřazených dle kategorií je k dispozici na webových stránkách: sos.lidem.net sos.lidem.net  

24 23 Výpověď a podpora v nezaměstnanosti Jaký vliv má na podporu v nezaměstnanosti doba, po kterou jsem před tím pracoval či nepracoval, a jak ovlivní její výši důvody, proč mě zaměstnavatel propustil ? Nový zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, který nabyl účinnosti dnem 1. října 2004, vychází z principu, že ten, kdo přispíval na státní politiku zaměstnanosti, má nárok na to, aby mu z těchto prostředků byla hrazena podpora v nezaměstnanosti v době, kdy zaměstnání nemá. Ten, kdo do tohoto systému zapojen nebyl (nebo byl, ale po kratší než stanovenou dobu - tj. 12 měsíců), má nárok na služby ze strany úřadu práce, ale podporu v nezaměstnanosti nepobírá. Podpora v nezaměstnanosti nenáleží také uchazeči o zaměstnání, který je zabezpečen výsluhovým příspěvkem nebo příspěvkem za službu podle zvláštních předpisů, a tento příspěvek je vyšší než podpora v nezaměstnanosti, která by jinak uchazeči o zaměstnání náležela. Důvody skončení předchozího zaměstnání jsou právně relevantní v případě opětovného poskytování podpory v nezaměstnanosti.  

25 24 Když zaměstnavatel neplatí … Jak jsou chráněni zaměstnanci při platební neschopnosti zaměstnavatele? Ochrana zaměstnanců je stanovena dle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů v platném znění. Spočívá v přiznání mzdových nároků zaměstnanci, které mu nebyly vyplaceny zaměstnavatelem, který je v platební neschopnosti. Zaměstnancem se rozumí fyzická osoba, s níž zaměstnavatel sjednal pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti, na základě kterých ji vznikly v době 6 měsíců předcházejících měsíci, ve kterém byl podán návrh na prohlášení konkursu (dále jen „rozhodné období“), mzdové nároky nevyplacené zaměstnavatelem. Mzdovými nároky se rozumí mzda (plat), její náhrady a odstupné, které zaměstnanci náležejí z pracovního poměru, nebo odměna, popřípadě její náhrada, která zaměstnanci náleží podle dohody o pracovní činnosti, jejichž výplatu zaměstnavatel neprovedl. Zaměstnavatel je v platební neschopnosti, jestliže neuspokojil splatné mzdové nároky zaměstnanců a to dnem následujícím po dni, kdy byl na něho u příslušného soudu podán návrh na prohlášení konkursu. Návrh na prohlášení konkursu je oprávněn podat dlužník (zaměstnavatel) nebo kterýkoliv z jeho věřitelů (tedy i jeho zaměstnanci). O podaném návrhu informuje soud úřad práce, v jehož obvodu má zaměstnavatel sídlo, místo podnikání, bydliště nebo je zde umístněna organizační složka nadnárodního zaměstnavatele. Úřad práce poté zveřejní na své úřední desce informace o daném zaměstnavateli a o lhůtě k uplatnění nároků zaměstnanců. Mzdové nároky může zaměstnanec uplatnit nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy úřad práce zveřejnil informace soudu o podaném návrhu na prohlášení konkursu na úřední desce. Mzdové nároky může zaměstnanec uplatnit nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy úřad práce zveřejnil informace soudu o podaném návrhu na prohlášení konkursu na úřední desce. Zaměstnanec uplatňuje mzdové nároky u kteréhokoliv úřadu práce. Pokud zaměstnanec žádá o uspokojení mzdových nároků úřad práce, který není místně příslušný, postoupí neprodleně tento úřad práce žádost místně příslušnému úřadu práce. Mzdové nároky uplatňuje zaměstnanec písemně. Příslušné tiskopisy obdrží zaměstnanec u kteréhokoliv úřadu práce. Zaměstnanec uplatňuje mzdové nároky u kteréhokoliv úřadu práce. Pokud zaměstnanec žádá o uspokojení mzdových nároků úřad práce, který není místně příslušný, postoupí neprodleně tento úřad práce žádost místně příslušnému úřadu práce. Mzdové nároky uplatňuje zaměstnanec písemně. Příslušné tiskopisy obdrží zaměstnanec u kteréhokoliv úřadu práce. Mzdové nároky může zaměstnanec uplatnit nejvýše v rozsahu odpovídajícím mzdovým nárokům splatným za 3 měsíce v době 6 měsíců předcházejících měsíci, ve kterém byl podán návrh na prohlášení konkursu („rozhodné období“). Doba 3 měsíců se počítá zpětně od prvního dne měsíce, ve kterém byl podán návrh na prohlášení konkursu. Zaměstnanec si tedy nemůže sám určit, za které měsíce rozhodného období bude uplatňovat mzdové nároky. Mzdové nároky může zaměstnanec uplatnit nejvýše v rozsahu odpovídajícím mzdovým nárokům splatným za 3 měsíce v době 6 měsíců předcházejících měsíci, ve kterém byl podán návrh na prohlášení konkursu („rozhodné období“). Doba 3 měsíců se počítá zpětně od prvního dne měsíce, ve kterém byl podán návrh na prohlášení konkursu. Zaměstnanec si tedy nemůže sám určit, za které měsíce rozhodného období bude uplatňovat mzdové nároky. Úřad práce může uspokojit mzdové nároky zaměstnance uplatněné vůči jednomu a témuž zaměstnavateli v období 1 roku pouze jednou. Celková výše mzdových nároků vyplacených úřadem práce jednomu zaměstnanci, nesmí překročit za 1 měsíc jeden a půl násobek rozhodné částky. Rozhodnou částku stanoví Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhláškou vždy s účinností od 1. května kalendářního roku na dobu 12 kalendářních měsíců a to ve výši průměrné mzdy v národním hospodářství za předchozí kalendářní rok. Vychází se z rozhodné částky platné v den podání návrhu na prohlášení konkursu. Úřad práce může uspokojit mzdové nároky zaměstnance uplatněné vůči jednomu a témuž zaměstnavateli v období 1 roku pouze jednou. Celková výše mzdových nároků vyplacených úřadem práce jednomu zaměstnanci, nesmí překročit za 1 měsíc jeden a půl násobek rozhodné částky. Rozhodnou částku stanoví Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhláškou vždy s účinností od 1. května kalendářního roku na dobu 12 kalendářních měsíců a to ve výši průměrné mzdy v národním hospodářství za předchozí kalendářní rok. Vychází se z rozhodné částky platné v den podání návrhu na prohlášení konkursu. Pokud zaměstnavatel nepředloží seznam dlužných mzdových nároků zaměstnance, a tím nepotvrdí jeho nárok na uplatněné mzdové nároky, a ani zaměstnanec nepředloží doklady, které by výši mzdových nároků, jakož i dobu, za kterou je uplatňuje, prokazatelně osvědčily, budou mu rozhodnutím úřadu práce přiznány mzdové nároky pouze ve výši částky rovnající se minimální mzdě platné ke dni podání návrhu na prohlášení konkursu. Pokud zaměstnavatel nepředloží seznam dlužných mzdových nároků zaměstnance, a tím nepotvrdí jeho nárok na uplatněné mzdové nároky, a ani zaměstnanec nepředloží doklady, které by výši mzdových nároků, jakož i dobu, za kterou je uplatňuje, prokazatelně osvědčily, budou mu rozhodnutím úřadu práce přiznány mzdové nároky pouze ve výši částky rovnající se minimální mzdě platné ke dni podání návrhu na prohlášení konkursu. Jestliže úřad práce neuspokojil mzdové nároky ve výši uplatňované zaměstnancem nebo mzdové nároky nepřiznal vůbec, může je zaměstnanec uplatnit spolu s dalšími peněžitými pohledávkami, které má vůči zaměstnavateli, v konkursním řízení. Jestliže úřad práce neuspokojil mzdové nároky ve výši uplatňované zaměstnancem nebo mzdové nároky nepřiznal vůbec, může je zaměstnanec uplatnit spolu s dalšími peněžitými pohledávkami, které má vůči zaměstnavateli, v konkursním řízení.   Zpět do hlavní prezentace

26 25 Co Ochrana lidských práv Ochrana lidských práv Ochrana lidských práv Ochrana lidských práv Ochrana lidských práv: Ochrana lidských práv: Související ustanovení občanského zákoníku: § 7–10, 34 an., 43 an., § 51, 127 odst. 1 § 132 odst. 1, §135 odst. 2 § 151o, 151p odst.3 § 418, 461 odst. 1 § 486, 489,491, 829 Související ustanovení občanského zákoníku: § 7–10, 34 an., 43 an., § 51, 127 odst. 1 § 132 odst. 1, §135 odst. 2 § 151o, 151p odst.3 § 418, 461 odst. 1 § 486, 489,491, 829 Související předpisy: čl. 96 odst.1 Ústavy ČR čl. 11 odst.1 a čl. 37 odst 3. Listiny základních práv a svobod čl. 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv § 7 odst.1 a § 17, 123 občaqnského soudního řádu § 263 a 446 obchodního zákoníku Související předpisy: čl. 96 odst.1 Ústavy ČR čl. 11 odst.1 a čl. 37 odst 3. Listiny základních práv a svobod čl. 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv § 7 odst.1 a § 17, 123 občaqnského soudního řádu § 263 a 446 obchodního zákoníku


Stáhnout ppt "1          © Oldřich Lukáš Centrum SOS Lidé lidem, o.s.        Prezentace č.1 z cyklu Pomoc skupinám ohroženým."

Podobné prezentace


Reklamy Google