Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management."— Transkript prezentace:

1 Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management

2 Stres považován za hlavní příčinu pracovní neschopnosti stres ničí zdraví a štěstí určitou míru stresu potřebujeme trpíme-li stresem, jsme v časové tísni fyzická stránka: mozek cítí zvýšené nároky, signalizuje to uvolněním různých hormonů (adrenalin noradrenalin, kortizon), svaly se napnou, srdce bije rychleji

3 stres je hnací silou k velkým výkonům naše tělo je připraveno na stres jako na výjimečnou situaci, ne na součást každodenního života

4 Stresory ječivý zvuk budíku únava odpolední pohovor zdržující děti zpoždění dopravní zácpa počítač telefon vnitřní stresory x vnější stresory

5 Cvičení I Posouzení

6 Vše pod kontrolou na papír tři sloupečky, do nich vypsat činnosti: prácevečeryvíkendy sepsat hlavní aktivity jednotlivých sloupců nad každou aktivitou se zamyslet která je plně pod kontrolou, která ne, hlavní roli hraje čas výsledkem není řešení, udává jen směr

7 Velké věci velké události v životě jsou velmi stresující sepsat, co jsme prožili v posledním roce 4 kategorie –maximálně stresující (smrt, rozvod,..) –velmi stresující (ztráta zaměstnání, svatba,...) –středně stresující (půjčka, dluhy, změna pracovních povinností..) –málo stresující (dovolená, pokuta,...)

8 zjednodušená verze tabulky životních krizí (Holmes a Rahe) antistresová obrana funguje většinou jen proti malým stresorům

9 Jak reagujete dle Dr. Meyera Friedmana zjišťujete, že vám ostatní lidé překážejí jste velmi nervózní často vybuchnete vzteky neúspěch považujete za významný problém potlačujete emoce vždy se pokoušíte dosáhnout ještě víc myslíte si, že život je neustálý zápas rádi pracujete s konečnými termíny rádi spolupracujete s jinými lidmi obvykle jste bezstarostní věci berete s klidem na neúspěch rychle zapomínáte nebráníte se emocím jste spokojeni s tím, jak se věci mají myslíte si, že život je v podstatě snadný rádi pracujete bez konečných termínů

10 u A je pravděpodobnější, že povede k nemocem vytvořeným stresem ti, co to někam dotáhnou, mají charakteristické rysy A pokud inklinujete k A, posun k rovnováze B je obtížný při uvědomění si pozice můžete zkusit vyrovnat A a B

11 Záznam emocí ohlédněte se zpátky za předešlým týdnem a poznamenejte si okolnosti, které byly stresující cílem vedení těchto záznamů je získat cit pro nebezpečné položky v rozvrhu a aplikovat na ně soubor nástrojů stres managementu

12 Fyzické prověrky Fyzické symptomy stresu pravidelné poruchy trávení nekvalitní spánek bolesti, které se dají zmírnit masáží ekzémy, pupínky, jiné kožní problémy časté bolení hlavy neustále se opakující drobné infekce potíže s popadáním dechu pocity závratí a třesů vyrážení studeného potu zjistíte, nakolik se už nacházíte ve stadiu chronického stresu

13 Emocionální a duševní kontrola Kolik symptomů vám zní povědomě? hodně zapomínáte dělá vám problémy rozhodnout se vaše řidičské schopnosti se zhoršují cítíte se velmi neklidní ostatní lidé vás rozčilují pociťujete neobvyklou netrpělivost máte časté výkyvy nálad trpíte nedostatkem koncentrace všechno se zdá být marné nedaří se vám mít věci pod kontrolou

14 Propadáte depresi Deprese je klinický problém, může přijít zvnějšku, ale i zevnitř (medicínská záležitost) neustále se cítíte unaveni bez ohledu na množství spánku cítíte se bezcenní a zbyteční máte problémy zvládnout svou práci (což jste předtím neměli) trápí vás nezvyklé myšlenky na smrt strachujete se, aniž byste k tomu měli skutečný důvod ztratili jste zájem o společenský život nebo o sex nedaří se vám dát dohromady dvě kloudné myšlenky POZOR – techniky pomohou od deprese způsobené vnějšími událostmi, při vnitřní formě deprese je třeba vyhledat lékaře

15 Loterie života na papír sepsat svoje aktivity (pracovní si společenské), co jste kdysi dělali a šlo vám dobře, co jste nedělali a chtěli byste dělat Představte si, že jste vyhráli obrovskou sumu peněz a již nikdy nemusíte chodit do práce co byste z napsaného dělali i tak co jiného byste dělali, když jste bohatí toto je nejcennější cvičení pro redukci stresu, získáte představy, co opravdu chcete dělat

16 Jste asertivní Situace ve frontě čekáte půl hodiny, objeví se mladík a stoupne si před vás dítě, které hlídáte, se dožaduje sladkostí, ale vy jste požádáni, abyste mu žádné nedávali koupili jste si CD přehrávač, nefungoval, vyměnili vám ho za jiný, ten se rozbil za týden, prodavač ho místo vrácení peněz odešle na opravu

17 Cvičení II Uvolnění stresu

18 Malé úspěchy důležitým faktorem je sebeúcta k získání sebeúcty je toto cvičení –sepište si hrstku úspěchů, kterých jste dnes dosáhli, měli byste být schopni říct aspoň něco pozitivního (přečetl jsem dětem pohádku, přišel jsem taky jednou včas) –toto opakujte každý den po dobu jednoho až dvou týdnů

19 Zvládnout konflikty Pokuste se sepsat, jak byste se zachovali v těchto dvou situacích kolega vás začne popichovat, že jste mu ukradl jeho nejlepšího zaměstnance zákazník si stěžuje, že kvůli vaší zpožděné službě zmeškal důležitou schůzku a chce to nějak řešit

20 Řešení snaha uklidnit druhou osobu ji většinou ještě více rozčílí nesmát se ani neusmívat otevřená pozice těla první slova by měla vyjadřovat souhlas rozhodným, ale přátelským tónem vysvětlete, proč nemůžete beze zbytku splnit všechna očekávání druhé strany rozhovor ukončete návrhem nějaké akce, která by mohla být přijatelná pro obě strany Ztlumení konfliktu je dobrou obranou proti stresu

21 Nepohřbívat se Každý z nás odkládá (den, kdy má učinit nějaké rozhodnutí, kdy má řešit nějaký problém, kdy říct někomu něco špatného) tato hlodavá obava nás stresuje zevnitř někdy stačí už naplánovat si je do diáře – ale pozor, neposouvat! ve chvíli, kdy ji naplánujete, už na ni nemyslete

22 Zachytit nápady nápady se zjevují naprosto neočekávaně, nejvíc stresující je snažit se je nezapomenout každý proto okamžitě zapište jednou týdně nápady projděte a přidejte mezi úkoly

23 Cvičením proti stresu Cvičení není dobré jen pro zdraví, ale i proti stresu, ale málokdo u rozhodnutí cvičit vydrží motivace vlastní osoby (přežít kvůli dětem) vybrat si cvičení, které vás baví dejte se dohromady s přáteli a udělejte z toho společenskou událost cvičení redukuje fyzické napětí, fyzická kontrola stresu je základním kamenem

24 Otázka prostředí na pracovišti strávíte mnohem víc hodin než v obývacím pokoji, snažte se prostředí si vylepšit sepište 10 věcí, které vám vadí sepište 10 věcí, které by prostředí mohly zpříjemnit překážkou mohou být finance, spolupracovníci, nadřízení

25 Smát se na celé kolo! Stres může tvořit uzavřený kruh, čím víc ho prožíváme, tím víc se cítíme nešťastní, to vyústí v další stres. Základní podmínkou je dostat se z tohoto kruhu, pomůže smích. sepište všechno, co vás rozesměje (ne jízlivý, vypočítavý, ale absolutní nekontrolovatelná veselost) knihy, filmy, večer s přáteli

26 Pročištění mysli krátkodobá paměť je schopna poradit si jen s maximálně sedmi položkami to platí i o seznamu úkolů každý den si sepište všechny činnosti a doplňte o nedořešené ze včerejška překvapivě pozitivně ovlivňuje úroveň stresu

27 Jste to, co jíte celkové zdraví pozitivně ovlivňuje stres základní stravovací návyky jsou jasné – jen je dodržovat hodně pít, ve stresu jsme více dehydratovaní nepřehánět to – to může naopak stres vyvolávat mírné množství alkoholického nápoje pomáhá při uvolnění

28 Přestávky pracujete pod tlakem, čas se krátí, pracujete dlouho do noci, čím víc se blíží termín, tím více jste ve stresu – toto není dobrá cesta, jak z mozku vyzískat maximum krátká přestávka povzbudí a svádí dále pokračovat bez přestávek naplánovat a nekompromisně dodržovat

29 Záchvaty vzteku typické za volantem, na letišti, u počítače škodí výkonnosti i zdraví při pocitu vzteku se několikrát zhluboka nadechněte, představte si nějakou humornou situaci s tím související (úředník za přepážkou nemůže za zpoždění letu, nenadávejte mu, usmějte se) úsměv je nepřítelem vzteku

30 Doteky a vůně masáž zmírňuje stres, některé základní druhy můžete provádět sami aromoterapie pomáhá též, ideální kombinace obojího

31 Rituální relaxace pravidelná činnost je účinnou metodou pro potlačení stresu rituál nemusí být velký nebo významný sklenice červeného vína, přečíst dětem pohádku jakákoli činnost nejlépe večer zkusit několik týdnů dodržovat

32 Nechat si poradit od svého rádce rádce nemusí být nutně terapeut, měl by být –absolutně důvěryhodný –někdo, kdo vás dobře zná, ale ne blízký přítel –někdo, kdo umí dobře naslouchat –někdo s kým jste v pravidelném kontaktu nutno si s ním pravidelně povídat neměl by být atraktivní opačného pohlaví, může vyvolat emocionální zmatek

33 Tréma mluvit před více lidmi je pro někoho děsivá skutečnost připravit naprosto dokonale vyzkoušet několik dní předem (mluvit do prázdna) po příchodu na akci prozkoumat a zkontrolovat dechové cvičení, usmívat se, vsugerovat si úspěch, sledovat posluchače „hrát divadlo“, užívat si to

34 Použité zdroje a literatura Clegg, Brian: Stress management ss.jpg

35 Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor: Ing. Eva Soukupová Předmět: Rozvoj osobnosti Datum:


Stáhnout ppt "Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Stress management."

Podobné prezentace


Reklamy Google