Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká literatura po roce.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká literatura po roce."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká literatura po roce 1945 Autor Mgr. Věra Pilousová Tematický okruh 2. Česká poezie po roce 1945, Skupina 42, Jiří Kolář I Ročník čtvrtý Datum tvorby 1.pololetí školního roku 2012/2013 AnotacePrezentace připomíná Skupinu 42, osobnost Jiřího Koláře a díla z 1. období tvorby. Materiál je určen k práci s texty v hodinách,aktivizuje žáky při výkladu, směřuje k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků a orientaci ve vývoji poezie. Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Klíčová slova: rozdělení české poezie po roce 1945, Skupina 42.,Jiří Kolář, Křestný list, Ódy a variace, básnické jazykové prostředky:synestézie, oxymoron, literární koláž, metafora, personifikace, DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

2 ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

3 Skupiny v české poválečné poezii? B. Skupina 42 (1942 – 1948) – všední život ve velkoměstě E. Katoličtí básníci (B. Reynek, Jan Zahradníček) obavy z dalšího směřování vývoje C. Skupina Ra (1942 – 1948) – 2. vlna českého surrealismu D. Střední generace básníků ( narozených po r. 1900): František Halas, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan aj.) radost z osvobození a očekávání lepší budoucnosti A. Skupina Ohnice (1939 – 1947)- navazuje na J. Ortena

4 SKUPINA 42 JIŘÍ KOLÁŘ I. 2. ČESKÁ POEZIE PO ROCE 1945

5 : Skupina 42 Vznikla ze schůzek přátel ve čtyřicátých letech uprostřed 2. světové války. V Praze v Topičově salónu vystavovali malíři František Gross, František Hudeček, Kamil Lhoták, Jan Smetana, Jan Kotík, sochař Ladislav Zívr a fotograf Miroslav Hák. Z básníků se k nim přidali Jiří Kolář, Josef Kainar Jiřina Hauková a Ivan Blatný, po válce Jan Hanč Program vypracovali teoretikové umění Jindřich Chalupecký a Jiří Kotalík.

6 Kamil Lhoták - Balon nad předměstím (1942)

7 Kamil Lhoták Dvě montgolfiéry (1942)

8 Kamil Lhoták - Kolo

9 František Hudeček – Ulice večer

10 Jan Smetana- Stanice

11 Jan Smetana- Pražská zákoutí

12 Jan Smetana – Konečná stanice

13 Na jakou tematiku se zaměřovali? Vliv existencialismu (úzkost v době ohrožení existence ). Objevují ve městě novou poezii, hledají jistotu v „kamenné krajině velkoměsta“ Typické motivy: pusté zdi činžáků, dláždění ulic, stojany pouličního osvětlení, periférie, technická civilizace. Všední život člověka ve městě:„svět, ve kterém žijeme,“

14 Příklon k nestylizované realitě – prozaizace verše, volný verš, hovorová řeč, městský slang. Co bylo typické pro formu jejich poezie? Svět vidí jako nejednotný (disharmonický), rozpadá se jim na shluk útržků (fragmentů), které se prolínají ( simultánní výjevy). Kolážová kompozice. Odmítají pravidelný verš meditativní poezie současných básníků, členění na strofy a obrazná pojmenování, pojmenovávají skutečnost přímo.

15 JIŘÍ KOLÁŘ (1914 – 2002) básník dramatik překladatel a světově proslulý výtvarník

16 Ze života: Syn pekaře, vyučil se truhlářem. Prošel spoustou zaměstnání. Pouze umělecké činnosti se věnoval od r Po Únoru 1948 se stal „nežádoucí osobou“, roku 1952 byl dokonce vězněn. Měl přirozenou autoritu a výrazně ovlivnil celou řadu dalších umělců. Proslulý byl „Kolářův stůl“ v pražské kavárně Slávia, kde se scházely osobnosti neoficiální kultury.

17 Křestný list (1941) lyrická prvotina vyšla pod patronací Františka Halase, navazuje na klopýtavost a disharmonii jeho verše. Z díla:

18 Poezie Jsem obraz pro sluch A hudba pro oči Ztracený ráj kdy vracejí se ptáci V hledání na dluh trdluji Jsem ústa beze rtů A ruka bez prstů Popelka s prázdným oříškem Zrození nežádoucí časem zabrumlám si Jsem živá mrtvá voda Křestný list (1941):

19 Slovníček použitých básnických prostředků: metafora přenesení významu na základě podobnosti synestézie personifikace oxymoron přisouzení lidských vlastností neživým věcem spojení významově protikladných slov zaměňování vjemů různého smyslového původu

20 Poezie Jsem obraz pro sluch A hudba pro oči Ztracený ráj kdy vracejí se ptáci V hledání na dluh trdluji Jsem ústa beze rtů A ruka bez prstů Popelka s prázdným oříškem Zrození nežádoucí časem zabrumlám si Jsem živá mrtvá voda 1.Vyjadřuje lyrický subjekt pocity : b) rozpolcenosti a zklamání a) harmonie Úkoly a řešení:

21 Poezie Jsem obraz pro sluch A hudba pro oči Ztracený ráj kdy vracejí se ptáci V hledání na dluh trdluji Jsem ústa beze rtů A ruka bez prstů Popelka s prázdným oříškem Zrození nežádoucí časem zabrumlám si Jsem živá mrtvá voda 2. Vyhledjte v textu : b) oxymorona) synestézii

22 Z díla: Ódy a variace (vznik , vydáno 1946) Odpovídají už duchu programu Skupiny 42, klíčovým motivem je město. Ódu (tradičně vznešenou) užívá pro záznam všedního. Variace jsou základním prostředkem k vyjádření nezachytitelnosti proměn skutečnosti. Užívá formu literární koláže, vedle sebe klade nesouvisející útržky běžných hovorů, čímž vytváří překvapivé básnické asociace.koláže

23

24 Ráno Střechy vzlétají Dlouhé ubrusy plísně visí v cárech z drátů A řinou Po slizkých tělech kandelábrů Na rozmodralý asfalt Z boláků hotelů Uniká vyfintěný hnis Praménky Proplétající se kolem zdechlých opon Reklamních tabulí Ódy a variace (1946)

25 Kolem tetanovitých štítů A umírajících ohrad Vnikají Za sklíčeného smíchu rozdrancaných střevíčků A pozdravů chrchlotu zřízenců návěstních ústavů K trnoucímu srdci předměstí Svítání Zamačkává štěnice ohnípaných očí lamp Veliké červené plakáty.. Zvony rolet hlaholí

26 2.Tematika městské periférie, všední život, poezie fragmentů, volný verš, nepoetická slova, přímá pojmenování.. 1. Poslední verš je oslavou příchodu dne, dává mu slavnostní ráz : 1. Najděte souvislost mezi názvem básně a jejím posledním veršem? Úkoly a řešení: 2. Jaké prvky poetiky Skupiny 42 se v básni objevují? Ráno Střechy vzlétají Dlouhé ubrusy plísně visí v cárech z drátů A řinou Po slizkých tělech kandelábrů Na rozmodralý asfalt Z boláků hotelů Uniká vyfintěný hnis Praménky Proplétající se kolem zdechlých opon Reklamních tabulí Kolem tetanovitých štítů A umírajících ohrad Vnikají Za sklíčeného smíchu rozdrancaných střevíčků A pozdravů chrchlotu zřízenců návěstních ústavů K trnoucímu srdci předměstí Svítání Zamačkává štěnice ohnípaných očí lamp Veliké červené plakáty.. Zvony rolet hlaholí

27 Ráno Střechy vzlétají Dlouhé ubrusy plísně visí v cárech z drátů A řinou Po slizkých tělech kandelábrů Na rozmodralý asfalt Z boláků hotelů Uniká vyfintěný hnis Praménky Proplétající se kolem zdechlých opon Reklamních tabulí 3. Která slova vám připomínají Baudelaira a čím ? Baudelaira připomínají nepoetická slova a motivy ošklivosti..

28 Kolem tetanovitých štítů A umírajících ohrad Vnikají Za sklíčeného smíchu rozdrancaných střevíčků A pozdravů chrchlotu zřízenců návěstních ústavů K trnoucímu srdci předměstí Svítání Zamačkává štěnice ohnípaných očí lamp Veliké červené plakáty.. Zvony rolet hlaholí

29

30 Z díla: Dny v roce (1948) Básnická část záznamů od – Přináší nový žánrový prvek – deník, básně datované podle zápisu v deníku, dramatické vidění všedního života. Básník jako očitý svědek vidí a zaznamenává život. AŽ O PŮLNOCI ZMLKL ZPĚV a klavír přestal přetřásat s nocí svůj chléb. Světlo plné tajemství klouzalo po střechách a padalo jako vodopád na spící dlažbu 1..

31 Oblékl jsem se, sklidil ze stolu nedotčený papír uložil knihy, které jsem v poledne přichystal, snědl zbytek jídla, naposled umyl ruce a zapálil cigaretu, ale sešel jsem do druhého patra a vrátil se. Vyndal jsem opět knihy a papír a otevřel okno. Nesmírné stříbro padlo na věž a dvory. 14. března 1946

32 OKŘIKNI TO DÍTĚ….ZAVŘI OKNO… …zastav v koupelně…..utiš radio, …nedupej tolik….vypni telefon, ne, nemám hlad, ani žízeň ne. Měl uloženo vyřídit, že smrt přišla z ničeho nic, na kopnutí. Na jedno kopnutí, to byl výkon, a nyní sedí nad účtem za plyn. Co je komu do toho, co zažil nebo viděl. Hned ráno vyřídí ten omyl s plynem. Uloženo, kým? Mráz, nahota, bití, hnali nás jako zvěř…. 10. července

33 MRAČNA ZŮSTALA Noční déšť zničil neděli. Odejít. Alespoň na den od zkažených ryb, nádobí, mrtvol nábytku, krabů portrétů, dobytka kamen, zrcadel : všichni zůstali. Je třeba sehnat lístky, zadržet sliny, zříci se zloby a jít hledat jiný dne sen. Sen nevyžehlených kravat, puštěných ok,ondulací, 3.

34 programů kin a divadel, novin, výsledků zápasů, melodií nových šlágrů, až k ránu vysněná řeka a les ukrytý někde v díře pod schodištěm do sklepa srdce narovnají šat opráší vlasy umyjí ruce rozkoukají se -blaženě odvrhnou vše a porosí život i osud na kolenou Za odpuštění, jak vlastně činily po celý čas, i když říkaly sebehorší věci. 22. července 1946

35 1. Oba závěry (“ Zvony rolet hlaholí „ a „Nesmírné stříbro “) mají společné to, že z všední věci vytváří slavnostní chvíli, obraz rána a noci monumentalizují. 1.Všimněte si závěru 1. textu a srovnejte s předcházející básní Ráno, je zde souvislost? Úkoly a řešení: Ráno ……. Kolem tetanovitých štítů A umírajících ohrad Vnikají Za sklíčeného smíchu rozdrancaných střevíčků A pozdravů chrchlotu zřízenců návěstních ústavů K trnoucímu srdci předměstí Svítání Zamačkává štěnice ohnípaných očí lamp Veliké červené plakáty.. Zvony rolet hlaholí Oblékl jsem se, sklidil ze stolu nedotčený papír uložil knihy, které jsem v poledne přichystal, snědl zbytek jídla, naposled umyl ruce a zapálil cigaretu, ale sešel jsem do druhého patra a vrátil se. Vyndal jsem opět knihy a papír a otevřel okno. Nesmírné stříbro padlo na věž a dvory. 14. března 1946

36 OKŘIKNI TO DÍTĚ….ZAVŘI OKNO… …zastav v koupelně…..utiš radio, …nedupej tolik….vypni telefon, ne, nemám hlad, ani žízeň ne. Měl uloženo vyřídit, že smrt přišla z ničeho nic, na kopnutí. Na jedno kopnutí, to byl výkon, a nyní sedí nad účtem za plyn. Co je komu do toho, co zažil nebo viděl. Hned ráno vyřídí ten omyl s plynem. Uloženo, kým? Mráz, nahota, bití, hnali nás jako zvěř…. 10. července V textu 2. dokažte spojení „banálního“s tragickým: 2. Vzpomínky na utrpení z války vstupují do současnosti

37 MRAČNA ZŮSTALA Noční déšť zničil neděli. Odejít. Alespoň na den od zkažených ryb, nádobí, mrtvol nábytku, krabů portrétů, dobytka kamen, zrcadel : všichni zůstali. Je třeba sehnat lístky, zadržet sliny, zříci se zloby a jít hledat jiný dne sen. Sen nevyžehlených kravat, puštěných ok,ondulací, 3. programů kin a divadel, novin, výsledků zápasů, melodií nových šlágrů, až k ránu vysněná řeka a les ukrytý někde v díře pod schodištěm do sklepa srdce narovnají šat opráší vlasy umyjí ruce rozkoukají se -blaženě odvrhnou vše a porosí život i osud na kolenou Za odpuštění, jak vlastně činily po celý čas, i když říkaly sebehorší věci. 22. července Zamyslete se ve 3. textu, kam utíká člověk před tíhou všednosti? 3. Do vzpomínek na přírodu, kde je „vysněná řeka a ukrytý les“.

38 AŽ O PŮLNOCI ZMLKL ZPĚV a klavír přestal přetřásat s nocí svůj chléb. Světlo plné tajemství klouzalo po střechách a padalo jako vodopád na spící dlažbu Vyhledejte v textech personifikace: MRAČNA ZŮSTALA... od zkažených ryb, nádobí, mrtvol nábytku, krabů portrétů, dobytka kamen, zrcadel : všichni zůstali. 3.

39 AŽ O PŮLNOCI ZMLKL ZPĚV a klavír přestal přetřásat s nocí svůj chléb. Světlo plné tajemství klouzalo po střechách a padalo jako vodopád na spící dlažbu Najděte v textu přirovnání a metaforu Vyndal jsem opět knihy a papír a otevřel okno. Nesmírné stříbro padlo na věž a dvory. 14. března 1946

40 1. Monolog o všedních okamžicích. 4.Popište formu básnických textů. Na jakém kompozičním principu jsou založeny? Úkoly a řešení: 2. Dělí se na několik hlasů : úryvky všednodenních pokynů ženy a monolog muže, literární koláž. 3. Monolog z útržků a detailů životních situací, koláž.

41 Jiřího Koláře řadíme do Skupiny 42. Jiří Kolář stejně jako Skupina 42 se inspiroval velkoměstskou tematikou a zobrazoval ji jako všední nepřikrášlenou formou. Skupiny Ohnice, Skupiny 42, Skupiny Ra, skupiny básníků střední generace a skupiny katolických básníků. Do jakých skupin můžeme zařadit české básníky po roce 1945? Do které skupiny zařadíme Jiřího Koláře? Shrnutí: Co měl společného s programem Skupiny 42?

42 Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 4. ročník SOŠ, SPN 2005 Soukal, Josef a kol.: Literatura pro 3. ročník SOŠ, SPN 2003 Sochrová, Marie: Čítanka III. K literaruře v kostce, Fragment 2000 Sochrová, Marie: Čítanka IV. K literaruře v kostce, Fragment 2004 Machala, Lubomír a kol.:Panorama české literatury, Olomouc 1994 Hošek, Milan a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ, Didaktis 2010 Použité zdroje: Literatura

43 Použité zdroje: Obrázky


Stáhnout ppt "Číslo projektu Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Název materiálu Česká literatura po roce."

Podobné prezentace


Reklamy Google