Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8

2 Anotace: Prezentace slouží žákům jako doplněk k výkladu nového učiva - AKUSTIKA. Jedná se o úvod k probíranému učivu. Autor: Mgr. Eliška Nováková Datum: únor 2013 Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák si procvičí a upevní učivo Speciální vzdělávací potřeby: -žádné- Klíčová slova: pružné těleso, zvuk, tón, hluk, rychlost zvuku Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 9. třída Celková velikost: 1 073 kB

3  nauka o zvuku Jak takový zvuk asi vzniká? Pokus: Nachystej si plastové pravítko, které položíš na stůl tak, aby delší část přesahovala hranu stolu. Kratší část na stole přidrž rukou.

4 Jak takový zvuk asi vzniká?

5 Pružné těleso  těleso, které se po ukončení působení deformační síly vrací zpět do původní polohy (plastové pravítko z předešlého pokusu)  pokud nedochází k deformaci, těleso se nachází v rovnovážné poloze  síla pružnosti – má opačný směr než deformační síla

6 Zvuk  je podélné vlnění  frekvence tohoto vlnění leží v intervalu od 16 Hz do 20 kHz  vzniká kmitáním nebo vlněním pružných těles  kmitající těleso kolem sebe stlačuje a zřeďuje vzduch

7 Zvuk  pokud chceme slyšet zvuk, musí existovat: a) zdroj zvuku b) prostředí, kterým se zvuk šíří c) zdravý sluch

8 Zvuk  můžeme ho rozdělit do dvou skupin: HLUKTÓN HLUK: vzniká nepravidelným chvěním zdroje TÓN: vzniká pravidelným chvěním zdroje

9 Vlastnosti zvuku VÝŠKA BARVA HLASITOST

10 Vlastnosti zvuku VÝŠKA  určena frekvencí  čím vyšší je frekvence, tím vyšší je tón  obecně platí, že menší tělesa kmitají s vyšší frekvencí (př. hudební nástroje)

11 Vlastnosti zvuku BARVA  je určena časovým průběhem  hudební nástroje o stejné výšce se mohou lišit zabarvením

12 Šíření zvuku Prostředí Rychlost zvuku (m/s) Vzduch340 Voda1 500 Led3 200 Rtuť1 450 Sklo5 200

13 Procvičování: Popiš, jak vzniká zvuk u následujících hudebních nástrojů: o klavír: ……………………………………………………. o housle: ………………………………………………….. o triangl: ………………………………………………….. o kytara: ………………………………………………….. o trubka: ………………………………………………….. struna se rozkmitá úderem kladívka na strunu struna se rozechvívá třením smyčce nástroj se rozvibruje úderem paličky struna se rozkmitá drnkáním vzduch se rozechvěje kmitáním rtů přitisknutých k nátrubku

14 Procvičování: …………………………… je takové těleso, které se po působení deformační síly vrací do své původní polohy. ………………. = nauka o zvuku. Zvuk je podélné vlnění s frekvencí ………………………….. Zvukům vyvolaným pravidelným chvěním zdroje říkáme ……….. a zvukům vyvolaným nepravidelným chvěním zdroje říkáme ………….. …………….. je vlastnost zvuku určena frekvencí. Ve vzduchu se zvuk šíří rychlostí ………………. Pružné těleso Akustika od 16 Hz do 20 kHz tón hlukVýška tónu 340 m/s

15  Prezentace je vhodným doplňkem k výkladu nového učiva - AKUSTIKA. Jedná se o úvod k danému učivu.  Lze ji využít i jako samostudium.  Konec prezentace je věnován opakování, které je doplněno i o řešení. Slouží žákům k okamžité kontrole.

16  http://www.clker.com/cliparts/9/7/e/6/11954457681289877466johnny_automatic_he adphones_1.svg.med.png http://www.clker.com/cliparts/9/7/e/6/11954457681289877466johnny_automatic_he adphones_1.svg.med.png  http://www.clker.com/cliparts/f/5/6/9/1194986632998301175funny_music_note_01.s vg.med.png http://www.clker.com/cliparts/f/5/6/9/1194986632998301175funny_music_note_01.s vg.med.png  http://www.clker.com/cliparts/v/t/F/1/6/P/note-md.png http://www.clker.com/cliparts/v/t/F/1/6/P/note-md.png  http://www.clker.com/cliparts/5/5/3/9/1259701003633825855mbtwms_Musical_note.svg.med.png http://www.clker.com/cliparts/5/5/3/9/1259701003633825855mbtwms_Musical_note.svg.med.png  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Graphophone1901.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c0/Graphophone1901.jpg  http://www.clker.com/cliparts/7/3/8/6/12344048891007139062alepando_Musical_sy mbol_bold.svg.med.png http://www.clker.com/cliparts/7/3/8/6/12344048891007139062alepando_Musical_sy mbol_bold.svg.med.png  http://www.clker.com/cliparts/E/Y/l/H/r/J/music-note-md.png http://www.clker.com/cliparts/E/Y/l/H/r/J/music-note-md.png  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Frankfurt_Katharinenkir che_Orgelprospekt_1990.jpg/521px- Frankfurt_Katharinenkirche_Orgelprospekt_1990.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Frankfurt_Katharinenkir che_Orgelprospekt_1990.jpg/521px- Frankfurt_Katharinenkirche_Orgelprospekt_1990.jpg  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Violin- Viola.jpg/412px-Violin-Viola.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/42/Violin- Viola.jpg/412px-Violin-Viola.jpg  http://www.clker.com/cliparts/f/4/b/8/1298581649420812415music%20note%20sh- md.png http://www.clker.com/cliparts/f/4/b/8/1298581649420812415music%20note%20sh- md.png  http://www.clker.com/cliparts/7/2/4/8/13424791601645582219rainbow_note- md.png http://www.clker.com/cliparts/7/2/4/8/13424791601645582219rainbow_note- md.png

17  Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 80- 7238-525-9.  Fyzika II pracovní sešit 2. díl. Olomouc: Prodos, 2009. ISBN 978-80-7230-247-5.  http://www.clker.com/cliparts/b/9/9/e/11949846011625403840bach_ganson.svg.me d.png http://www.clker.com/cliparts/b/9/9/e/11949846011625403840bach_ganson.svg.me d.png


Stáhnout ppt "Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8."

Podobné prezentace


Reklamy Google