Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní zeměpis Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní zeměpis Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN:"— Transkript prezentace:

1 Dopravní zeměpis Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Bangladéše a himálajských zemí

2 zdroj 1

3 Vlajka červený kruh značí slunce svobody – svobody bylo dosaženo v krvavých bojích zelená vyjadřuje rostlinné bohatství zdroj 1

4 zdroj 2

5 zdroj 3

6 Bangladéš km obyvatel Dháka Čitágong

7 zdroj 4 Dháka

8 Parlament v hlavním městě zdroj 5

9 Obyvatelstvo velmi vysoká hustota osídlení 97,7 % všech obyvatel tvoří Bengálci nejrozšířenějším náboženstvím v Bangladéši je islám (88 % věřících), hinduismus (11 %) úředním jazykem na celém území Bangladéše je bengálština bengálsky mluví 98 % všech obyvatel po celém území Bangladéše je snadné se domluvit anglicky

10 Vývoj počtu obyvatel

11 Zemědělství přes vytrvalou zahraniční pomoc zůstává Bangladéš jednou z nejchudších zemí světa 84 % obyvatelstva žije na vesnici převažuje zemědělství, ale pravidelné monzuny a následné záplavy zamezují růst tohoto sektoru a způsobují nedostatek potravin po Indii je Bangladéš druhý největší producent juty hlavní plodinou je rýže – 4. největší producent rýže na světě významný je také rybolov a pěstování čaje

12 Průmysl industrializace postupuje zatím pomalu díky zahraničním investicím se začala rozvíjet také výroba elektroniky vyniká potravinářský a textilní průmysl díky těžbě zemního plynu se daří chemickému průmyslu – největší továrna vyrábí močovinu K čemu se využívá močovina?

13 Doprava nedostatečná infrastruktura a špatná dopravní obslužnost brzdí rozvoj bangladéšské ekonomiky avšak situace se v posledních letech přece jen zlepšila –možnost lepšího propojení s Indií, Nepálem a Bhútánem himálajským státům by se umožnil lepší přístup k přístavům a Indii by se otevřela cesta do států jihovýchodní Asie

14 Železniční doprava celkem je k dispozici km železničních tratí – km úzkého rozchodu mm – 946 km širokého rozchodu mm široký rozchod se nachází v západním regionu díky mostu přes Jamunu se propojila západní část železniční sítě se střední a východní částí Bangladéše zdroj 7zdroj 6

15 Železniční doprava Maitree Express – nebo-li: Dhaka – Kolkata Express – vyjel v r po 43 letech – z Dháky odjíždí v úterý a v neděli – z Kolkaty vyjíždí ve středu a v sobotu – cestovní doba vlaku je 11–13 hodin – obdobou je Samjhauta Express „vlak přátelství“ mezi Pákistánem a Indií Láhaur – Dillí

16 Most přes řeku Jamunu jediné spojení západní a východní části země Železniční síť Bangladéše

17 Silniční doprava všechny regiony mají spojení po silnicích cesty měří celkem km – z toho zpevněných km otevřením víceúčelového mostu přes řeku Jamunu byla spojena východní a západní část země – most byl otevřen v roce 1998 – podstatné zjednodušení železničního a silničního spojení

18 Most přes řeku Jamunu jediné spojení západní a východní části země Silniční síť Bangladéše

19 Dháka cyklorikši a autorikši jsou hlavními způsoby městské dopravy dále dopravu zajišťují veřejné autobusy a taxi zdroj 8 zdroj 9

20 Vnitrozemská vodní doprava Bangladéš má společnou síť vodních cest s Indií důležitou roli mají vodní cesty v odlehlejších oblastech jejich význam se však s rozšiřováním silniční a železniční dopravy postupně snižuje výroba plavidel k přepravě osob i nákladu proto tvoří důležitou součást ekonomiky důležité jsou přívozy, ale většina z nich se nachází ve špatném technickém stavu – mnoho obětí na životech

21 Námořní doprava na bangladéšském pobřeží jsou hlavní přístavy Čitágong a Mongla přístavem Čitágong projde okolo 80 % importu a 75 % exportu – je důležitý pro zahraniční obchod mezinárodní námořní úřad (IMB) považuje bangladéšské vody za rizikové – řada obchodních lodí byla v napadena a okradena

22 Letecká doprava bangladéšská státní letecká společnost Bangladesh Biman létá do 26 zemí a provozuje 8 vnitrostátních linek existují i soukromé aerolinky v Bangladéši je celkem 17 letišť – z toho 15 z nich má zpevněnou RWY největší letiště se nachází v hlavním městě druhé největší letiště v zemi má město Čitágong – Shah Amanat International Airport

23 Shahjalal International Airport bývalý název Zia International Airport letiště pro hlavní město Bangladéše je lokalizováno 20 km severně od Dháky odbaví asi cestujících za rok zdroj 10

24 Specifika cestování letištní poplatek se platí při odletu dobré je cestovat vlakem – výhodné jsou spoje InterCity – cenou i kvalitou je příznivá 2. třída cestování vlastním automobilem či řízení vypůjčeného motorového vozidla se nedoporučuje telefonní linky bývají přetížené některá ubytovací zařízení odmítají společně ubytovat páry s různým příjmením

25 Nepál km obyvatel Káthmándú zdroj 11

26 zdroj 12

27 zdroj 13 Politická mapa Nepálu

28 Vlajka jediný stát na světě bez vlajky tvaru rovnoběžníka vlajka vznikla sešitím dvou trojúhelníkových plamenů červená a modrá jsou oblíbenými barvami Nepálu tvar vlajky připomíná Himálaj slunce a měsíc připomínají věčný koloběh času v minulosti představoval měsíc královskou dynastii

29 Nepál v roce 1923 přiznala Velká Británie samostatnost následuje období monarchie a občanské války do parlamentu zástupci maoistických povstalců od prosince 2007 je republikou obyvatelstvo – hinduismus (81 %) nepálština téměř 50 % obyvatelstva jedna z nejchudších zemí světa velké příjmy z turistického ruchu vývoz koberce, textilu, čaje v jižním Nepálu se narodil v roce 563 př. n. l. Buddha Jaké bylo státní zřízení Nepálu do roku 2007?

30 Silniční doprava pozemní doprava Nepálu je velmi složitá špatná síť neudržovaných km silnic – km silnic s pevným povrchem – hornatý povrch země – náročné klimatické podmínky – údržba komunikací je obtížná a nákladná rychlostní komunikace neexistují silnice z Káthmandú do města Hetauda je ve stádiu přípravy projektu

31 Hlavní silnice vedoucí na nepálsko-čínskou hranici zdroj 14

32 Ostatní druhy dopravy železniční spojení mezi indickým Jayanagar a nepálským Janakpurem je dlouhé 59 km a má úzký rozchod koleje 762 mm – Nepál má 130. nejdelší síť na světě celkem má Nepál 47 letišť z toho 11 letišť s pevným povrchem leteckou dopravu provozují Royal Nepal Airlines asi 20 menších soukromých společností – hlavně na domácích linkách

33 Krátké napojení nepálských železnic na Indii

34 Železniční stanice Janakpur zdroj 15

35 Vlak nepálských železnic zdroj 16

36 Vůz 1. třídy nepálských železnic zdroj 17

37 Tribhuvan International Airport leží asi 6 km od centra Káthmándú jediné mezinárodní letiště v Nepálu letiště má k dispozici dva terminály – jeden domácí a druhý pro zahraniční lety asi 30 mezinárodních linek provozuje spojení do Asie, Evropy a některých zemí Středního východu zdroj 18

38 Tribhuvan International Airport je hub pro Nepal Airlines zdroj 19

39 Tenzing-Hillary Airport letiště v nadmořské výšce m u města Lukla pravidelné lety z Káthmándú velmi složité přistání letadel – na letišti a v okolí je vysoce proměnlivé počasí – terén obklopující letiště – nakloněná RWY z města Lukla začínají lidé výstup na Mount Everest kvůli špatnému počasí mohou mít lety zpoždění nebo může být letiště uzavřeno Domácí úkol: zjištěte kdo byli Tenzing a Hillary.

40 Tenzing-Hillary Airport zdroj 20

41 Mount Everest zdroj 21 Najděte na mapě Mount Everest a zjistěte nadmořskou výšku.

42 Letecké spojení Káthmándú - Lukla

43 období dešťů je od června do září cestování autobusy je hodně vyčerpávající tam, kde je to možné, je lépe použít letecké dopravy v horských oblastech se často vyskytují pouze nezpevněné cesty pro pěší průkaz ISIC může být velmi výhodný – hlavně pro levnější ubytování do Nepálu se doporučuje přivézt hlavně americké dolary Specifika cestování

44 zdroj 22

45 Vlajka Bhútán znamená v překladu Dračí říše – drak se objevuje i na vlajce bílá barva draka představuje čistotu a poctivost drak nemá křídla a drží koule, které symbolizují vejce poznání a vesmír barva horního pole symbolizuje autoritu krále barva dolního pole značí duchovní moc a buddhismus

46 Bhútán km obyvatel Thimphu zdroj 23

47 Politická mapa Bhútánu zdroj 24

48 Obyvatelstvo úředním jazykem je dzongka (tibetočínský) negramotnost je značná (asi 80%) tibetský buddhismus (75 %), hinduismus (25 %) zbytek světa byl považován za tajemné a mysteriózní místo král je absolutním vládcem izolované společnosti, kde není vítaná turistika, vyjma doprovázených skupin až v roce 2000 povolil král sledování satelitní televize a internet

49 Hospodářství Bhútán je stranou od hlavního proudu politiky a obchodu od roku 2004 zákaz kouření a prodeje tabáku hlavní složkou ekonomiky je zemědělství téměř celý obchod je veden s Indií export elektrické energie z hydroelektráren koření a drahokamy

50 Doprava železnice zatím neexistuje, ale do budoucna je plánováno spojení s indickou sítí Bhútán má km silnic – asi km silnic má zpevněný povrch v zemi jsou pouze dvě letiště: mezinárodní letiště Paro Airport – jsou zde problémy s monzunovou oblačností vnitrostátní letiště Yongphulla Airport – letiště má již zpevněnou dráhu

51 Letiště v Bhútánu

52 Oprava silnic v Bhútánu zdroj 24

53 Paro Airport zdroj 25

54 Paro Airport zdroj 26

55 Specifika cestování do Bhútánu lze cestovat pozemní cestou z Indie nebo letecky na letiště Paro hranice s Čínou je uzavřená letecky přes Bangkok v případě letecké cesty přes Indii (Dillí, Kalkata) je dobré mít i indické vízum při nepřízni počasí je let zrušen a na další spojení je nutno čekat i několik dní bezpečnostní situace v Bhútánu je dobrá, ale vstup do některých lokalit není turistům dovolen

56 1. Jaké náboženství je nejrozšířenější v Bangladéši? A.buddhismus B.hinduismus C.islám D.křesťanství

57 2. Jaký rozchod kolejí se v Bangladéši nevyskytuje? A mm B mm C mm

58 3. Ve kterém regionu Bangladéše se vyskytuje široký rozchod? A.ve východní části země B.v západní části země Vysvětlete důvod výskytu širokého rozchodu v západní části Bangladéše.

59 4. Z jakého města zahajují lidé výstup na Mt. Everest? A.Paro B.Thimphu C.Lukla D.Tongsa

60 5. Která země jižní Asie je zatím bez železnic? A.Bangladéš B.Nepál C.Bhútán D.Srí Lanka

61 Použité zdroje HOSPODARZ, P. Dopravní zeměpis. 2. vyd. Praha : rok vydání a ISBN neuvedeno, strana 52, 58. KARTOGRAFIE PRAHA, a.s. Lexikon vlajek a znaků zemí světa. Praha : Kartografie Praha. ISBN , str. 123, 173, 44. MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Bangladéš [online] [cit ]. Dostupný na WWW:..http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/banglades/cestovani/index.htmlhttp://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/banglades/ekonomika/index.html MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Nepál [online] [cit ]. Dostupný na WWW:..http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/nepal/cestovani/index.htmlhttp://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/nepal/ekonomika/index.html MZV České republiky. Encyklopedie států, Asie, Bhútán [online] [cit ]. Dostupný na WWW:.http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/asie/bhutan/cestovani/index.html CIA. The World Factbook – Bangladesh [online] [cit ]. Dostupný na WWW:.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bg.html CIA. The World Factbook – Nepal [online] [cit ]. Dostupný na WWW:.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/np.html CIA. The World Factbook – Bhutan [online] [cit ]. Dostupný na WWW:.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/bt.html

62 Zdroje obrázků 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Bangladesh.svg 2.Shahid Parvez. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bangladesh_%28orthographic_projection%29.svg 3.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bg-map.png 4.Soman. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dhaka_%2862%29.JPG 5.Micah Parker. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dhaka_27.jpg 6.Ragib. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jamuna_Bridge.jpg 7.Chowdhury, R. A. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jamuna_Bridge_-_3.JPG 8.MAK; Jamil. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CNG_Scooter.JPG 9.Micah Parker. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dhaka_37.jpg 10.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Zia_aeropuerto_internacional.JPG 11.Rei-artur. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationNepal.svg 12.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Nepal.svg 13.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nepal_map_%28de%29.png

63 1.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arniko_Highway.jpg 2.Steffen Gauger. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:JanakpurRailwayStation.jpg 3.Ralf Lotys (Sicherlich). Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File: _Nepal_Railways_03.jpg 4.Ralf Lotys (Sicherlich). Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File: _Nepal_Railways_04.jpg 5.Ralf Lotys (Sicherlich). Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File: _Kathmandu_10.jpg 6.NA Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nepal_Airlines_B757_Combi.JPG 7.Jeremy Broomfield. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lukla_Airport_April_2010.JPG 8.Luca Galuzzi. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Everest_North_Face_toward_Base_Camp_Tibet_Luca_Galuzzi_2006.jpg 9.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flag_of_Bhutan.svg 10.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:LocationBhutan.png 11.Rainer Haessner. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bhutan_road_construction_1.jpg 12.Douglas J. McLaughlin. Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paro_Airport.jpg 13.Commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paroairport.JPG?uselang=cs Zdroje obrázků


Stáhnout ppt "Dopravní zeměpis Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN:"

Podobné prezentace


Reklamy Google