Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_31_ ROZVOJ AUTOMOBILISMU A LETECTVÍ – KONEC.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_31_ ROZVOJ AUTOMOBILISMU A LETECTVÍ – KONEC."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_31_ ROZVOJ AUTOMOBILISMU A LETECTVÍ – KONEC 19. STOLETÍ A ZAČÁTEK 20. STOLETÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro 8. ročník. POMOCNÝ MATERIÁL K VÝKLADU

2 Rozvoj automobilismu a letectví. Konec 19. a počátek 20. století

3 Gottlieb Daimler Gottlieb Daimler (17. března 1834 Schorndorf (Württemberg) – 6. března 1900 Cannstatt u Stuttgartu) je vynálezcem dnešního typu spalovacího motoru a konstruktérem prvních motocyklů a automobilů. Daimler sestrojil společně s Wilhelmem Maybachem v roce 1885 ve Stuttgartu první motocykl, a v roce 1886 také první čtyřkolý automobil poháněný spalovacím motorem. V roce 1892 Daimler zvětšil tehdy základní rozměry vozů a zkonstruoval tak první nákladní automobil.

4 Wilhelm Maybach August Wilhelm Maybach (* 9. února 1846 Heilbronn; † 29. prosince 1929 Stuttgart) byl německým konstruktérem automobilů.

5 Karl Benz Karl Friedrich Michael Benz (25. listopadu 1844, Karlsruhe – 4. dubna 1929, Ladenburg) byl německý automobilový konstruktér, který vyrobil první benzínový automobil na světě.

6 1871 První patent obdržel roku O několik let později zakládá firmu Benz & Cie. na výrobu průmyslových motorů. Karl Benz v mládí pracoval jako mechanik a během zaměstnání studoval. V roce 1871 založil se společníkem svou první firmu s materiály pro stavbu strojů a zařízení. Jeho však zajímaly motory a tak se pustil do stavby dvoudobého motoru v naději, že se mu podaří zdokonalit tehdejší konstrukci spalovacího motoru. 20. června 1872 se oženil s Berthou Ringer. První patent obdržel roku O několik let později zakládá firmu Benz & Cie. na výrobu průmyslových motorů. Benz se ovšem začal zabývat myšlenkou vytvořit prakticky využitelný automobil. O to se již několikrát pokoušeli jiní konstruktéři, avšak neúspěšně. Benz tedy začal s návrhem čtyřdobého motoru podle Ottova patentu (958 ccm) a podvozkem tříkolového vozu. Automobil měl mít elektrické zapalování, diferenciál a vodní chlazení.

7 V roce 1885 mohl Mannheimu předvést svůj automobil, na který 29. ledna 1886 dostal patent. Benz Velo jeho žena Bertha rozhodla podniknout 100km cestu z Mannheimu do Pforzheimu u Stuttgartu aby spolehlivost vozu dokázala V roce 1885 mohl Mannheimu předvést svůj automobil, na který 29. ledna 1886 dostal patent. Již v červenci roku 1886 začal s prodejem svého automobilu pod názvem Benz Velo. Spolehlivosti jeho vozu lidé nevěřili, a tak se jeho žena Bertha rozhodla podniknout 100km cestu z Mannheimu do Pforzheimu u Stuttgartu aby spolehlivost vozu dokázala. Několik let na to se Benz Velo stal prvním hromadně vyráběným automobilem, ale to už začal vyrábět i čtyřkolové automobily. Zemřel ve svém domě 4. dubna 1929.

8

9 Bertha Benzová Bertha Benz (rozená Cäcilie Bertha Ringer; 3. května 1849, Pforzheim – 5. května 1944, Ladenburg) byla manželkou Karla Benze. Byla první ženou-řidičkou automobilu vůbec a také prvním člověkem, který uskutečnil dálkovou jízdu v automobilu. Pro svůj přínos a podporu v činnosti svého muže, propagaci jeho práce je považována za průkopnici automobilismu.

10 Vložila do jeho firmy své předčasně vyplacené věno, s jehož pomocí bylo možno splatit dluhy a také vyplatit společníka Augusta Rittera, který těžkosti způsobil, a firmu tak zachránila před bankrotem. Bertha Benzová se narodila v roce 1849 ve Pforzheimu jako dcera tesařského mistra Karla Friedricha Ringera. Ve věku 23 let se 20. června 1872 v Ladenburgu vdala za Karla Benze. Svému muži poskytovala v jeho úsilí značnou oporu a to nejen psychologickou. Ještě před svatbou pomohla Benzovi z finančních těžkostí. Vložila do jeho firmy své předčasně vyplacené věno, s jehož pomocí bylo možno splatit dluhy a také vyplatit společníka Augusta Rittera, který těžkosti způsobil, a firmu tak zachránila před bankrotem. Vyplacení společníka také umožnilo Benzovým samostatnost v rozhodování o dalším vývoji jejich podniku.

11 5. srpna 1888 bez vědomí svého muže podnikla se svými syny – čtrnáctiletým Richardem a patnáctiletým Eugenem v Benzově tříkolce 106 kilometrů dlouhou jízdu z Mannheimu do rodného Pforzheimu. Později, poté co se Benzův patentovaný motorový vůz při krátkých zkušebních jízdách (téměř pokaždé ukončených poruchou) nesetkal s kýženým zájmem přihlížejících a potencionálních zákazníků, rozhodla se podpořit manžela velmi účinným způsobem. 5. srpna 1888 bez vědomí svého muže podnikla se svými syny – čtrnáctiletým Richardem a patnáctiletým Eugenem v Benzově tříkolce 106 kilometrů dlouhou jízdu z Mannheimu do rodného Pforzheimu. Z Mannheimu odjížděla za svítání a přes Bad Schönborn a jeho část Mingolsheim a Neulingen-Bauschlott dojela k večeru do Pforzheimu. Mezitím, pro uklidnění manžela poslala telegram o úspěšné cestě. Ačkoliv byla primárním cílem její jízdy návštěva její matky ve Pforzheimu, Bertha, která o ovládání automobilu na rozdíl od svých synů nic nevěděla, chtěla také předvést svému muži přínos veřejné prezentace vynálezu pro jeho komerční úspěch. Veřejné představení vozu a marketing totiž Benz jako typický vynálezce podceňoval.

12

13 Například protože v té době nebylo možno koupit benzín (Ligroin) jinde než v lékárně, poté co paní Benzové došlo palivo, stala se městská lékárna ve Wieslochu u Heidelbergu vlastně první „čerpací stanicí“ na světě. Také karburátor se palivem často zanášel a ucpával a bylo nutno jej čistit, k čemuž Bertha používala dlouhou a úzkou sponu do vlasů. Bylo třeba také velmi často dolévat vodu do odpařovacího, tedy ztrátového chladicího systému Cestou musela Bertha Benzová řešit mnoho technických a jiných problémů. Například protože v té době nebylo možno koupit benzín (Ligroin) jinde než v lékárně, poté co paní Benzové došlo palivo, stala se městská lékárna ve Wieslochu u Heidelbergu vlastně první „čerpací stanicí“ na světě. Také karburátor se palivem často zanášel a ucpával a bylo nutno jej čistit, k čemuž Bertha používala dlouhou a úzkou sponu do vlasů. Bylo třeba také velmi často dolévat vodu do odpařovacího, tedy ztrátového chladicího systému, systém bezztrátový byl vymyšlen až o dvanáct let později Wilhelmem Maybachem.

14

15 Tato první dálková cesta přinesla zájem přihlížejících i místních novin, rozptýlila také pochybnosti o spolehlivosti a bezpečnosti „automobilu“ a položila tak základ budoucímu úspěchu firmy. Tato první dálková cesta přinesla zájem přihlížejících i místních novin, rozptýlila také pochybnosti o spolehlivosti a bezpečnosti „automobilu“ a položila tak základ budoucímu úspěchu firmy. Vedla také k mnoha technickým zdokonalením Benzova vozu, například i k přidání dalšího převodu pro snazší zdolání větších stoupání, který v původním typu chyběl a vůz tak bylo někdy do prudšího kopce nutno tlačit. Bertha Benzová se do Mannheimu vrátila následujícího dne. Paní Bertha Benzová zemřela ve vysokém věku 95 let v Ladenburgu, městě ve kterém sídlila první dílna Karla Benze.

16 Dvoudobý zážehový spalovací motor

17 Čtyřdobý spalovací motor

18

19 Rudolf Diesel Rudolf Christian Karl Diesel (18. března 1858 Paříž – 30. září 1913) byl německý vynálezce, známý především díky svému vznětovému motoru.

20

21 1897vysokotlaký spalovací pístový motor se samočinným zážehem Dieselův motor nebo jednoduše diesel V roce 1897 zkonstruoval vysokotlaký spalovací pístový motor se samočinným zážehem, vyvolaným stlačením vzduchu do 3,5 Mpa. Byl to jeho největší úspěch. Tento typ vysokotlakého motoru, od té chvíle nazývaný Dieselův motor nebo jednoduše diesel, pracoval na tekuté těžké palivo (hnací olej). K zážehu paliva docházelo po jeho vytrysknutí do spalovací komory od zahřátého vzduchu v důsledku stlačení. V tomtéž roce se mu podařilo motor vylepšit tak, aby využíval tepelnou energii na 26 %, tedy dvakrát účinněji než v té době nejlepší parní stroj. Po dalších úpravách byl jeho motor roku 1900 vyznamenán na světové výstavě v Paříži Velkou cenou. Na základě tohoto úspěchu uzavřely s Dieselem smlouvu kodaňské loděnice. Roku 1911 byla v Kodani spuštěna na vodu loď Seelandia se dvěma osmi válcovými čtyřtaktními Dieselovými motory, které sloužily spolehlivě až do roku Vysoké technické přednosti tohoto motoru a také použití nafty jako paliva způsobily jeho rychlé rozšíření v průmyslu a dopravě.

22

23

24 Laurin & Klement Laurin & Klement Laurin & Klement je obchodní značka dnes již zaniklého výrobce jízdních kol, motocyklů a automobilů. Továrna pro výrobu vznikla v Mladé Boleslavi v tehdejším Rakousko Uhersku. Společnost založili v roce 1895 knihkupec Václav Klement (16. října 1868 – 13. srpna 1938) a strojní zámečník Václav Laurin (27. září 1865 – 4. prosince 1930).

25 Zpočátku vyráběli jízdní kola pod značkou „Slavia“ Od roku 1899 vznikaly první motocykly.Výroba automobilů začala v roce 1905 Zpočátku vyráběli jízdní kola pod značkou „Slavia“, o tři roky později vybavené i pomocným motorkem. Od roku 1899 vznikaly první motocykly. Výroba automobilů začala v roce 1905, v roce 1907 se firma změnila na akciovou společnost a ta se brzy stala největším výrobcem automobilů v Rakousko Uhersku. V roce 1912 převzala libereckou automobilku RAF. 27. června 1925 firmu převzal koncern Škoda (Laurin zůstal technickým ředitelem). Od tohoto okamžiku nesly vyrobené vozy nově vzniklé firmy Škoda Auto název Laurin & Klement - Škoda a poté pouze Škoda. 27. června 1925 firmu převzal koncern Škoda (Laurin zůstal technickým ředitelem). Od tohoto okamžiku nesly vyrobené vozy nově vzniklé firmy Škoda Auto název Laurin & Klement - Škoda a poté pouze Škoda. Výroba jízdních kol a motocyklů byla zastavena.

26

27

28

29

30 Tatra Tatra je český výrobce automobilů, třetí nejstarší automobilka na světě, sídlící v Kopřivnici. Přesný název: Tatra, a. s.

31 Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou V roce 1897 vyrobila první osobní automobil ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil. Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou, který začal v malé rodinné firmě vyrábět kočáry a bryčky. Postupně se rozrůstala a začala orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů. V roce 1897 vyrobila první osobní automobil ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil.

32 Ringhoffer - Tatra Ringhoffer V meziválečném období se firma jmenovala Ringhoffer - Tatra, nebo jen Ringhoffer, podle svého majitele. Nadále vyráběla osobní i nákladní automobily, železniční motorové vozy a dokonce i letadla. Výraznou osobností firmy byl konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka (v Tatře zaměstnán ). Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané koncepce podvozku s centrální rourou a kyvnými nápravami, který se také označuje jako páteřový rám ovšem ve světě je známější označení Tatra- concept. Tatra je také známa převážným využíváním vzduchem chlazených motorů.

33 je prvním továrně vyráběným automobilem na území Česka. NW Präsident je prvním továrně vyráběným automobilem na území Česka. První vůz byl vyroben v letech Automobil vyráběla továrna Nesselsdorfer Wagenbau- Fabriks-Gesselschaft A. G. v Kopřivnici (pozdější Tatra). První vůz byl vyroben v letech Konstrukce vycházela z vozů značky Benz a do vozů byl montován i originální motor mannhaimské automobilky. V roce 1898, krátce po dokončení, dojel první vyrobený automobil po vlastní ose z Kopřivnice do Vídně na výstavu. Po jejím skončení jej získal darem rakouská automobilový klub, ve 20. letech 20. století se vrátil do ČR už jako muzeální exponát. Technické parametry: Zdvihový objem: 2714 cm³ Výkon: 5 kW Maximální rychlost: 25 km/h

34

35

36

37 Praga Praga je bývalý český výrobce automobilů, motocyklů, autobusů, trolejbusů, leteckých motorů, tanků, převodovek a jiných stavebních skupin nákladních vozidel. Koncem roku 1909 bylo zavedeno označení Praga Praga Mignon Výroba automobilů začala jako společný projekt První česko-moravské továrny na stroje v Praze a Ringhofferových závodů v roce 1908 licencemi italské firmy Isotta Fraschini, o rok později francouzských značek Charon a Renault. Koncem roku 1909 bylo zavedeno označení Praga. První vlastní konstrukce byla roku 1911 Praga Mignon, vzniklá pod vedením konstruktéra Františka Kece. Rok na to následovala Praga Grand a o další rok později Praga Alfa.

38

39

40

41

42 Vzducholoď Vzducholoď je letadlo lehčí než vzduch (aerostat), nebo také řiditelný balón. Vzducholoď mívá obvykle doutníkový tvar, a zpravidla bývá vybavena jedním či více motory Jean- Baptiste-Marie Meusier První teoretický návrh řiditelné vzducholodi pochází z roku 1783 (kdy vzlétl první balón bratří Montgolfiérů), a vytvořil jej Jean- Baptiste-Marie Meusier. V té době byla její stavba nerealizovatelná pro neexistenci vhodného motoru. První skutečně fungující vzducholoď sestrojil až v roce 1852 Henri Giffard První skutečně fungující vzducholoď sestrojil až v roce 1852 Henri Giffard. Vybavil ji lehkým parním strojem vlastní konstrukce, ale byla řiditelná jen za úplného bezvětří.

43 vzducholoď La France 1884 Dalším krokem vpřed byla vzducholoď La France. Byla poháněna elektromotorem, vzlétla roku 1884 a byla první, která se byla schopna vrátit i proti slabému větru. V roce 1897 vzlétla první vzducholoď, poháněná spalovacím motorem unikátní celokovová (hliníková) vzducholoď Davida Schwarze V roce 1897 vzlétla první vzducholoď, poháněná spalovacím motorem. Zášleh plamene z motoru ale způsobil její požár a smrt vynálezce i posádky. Ve stejném roce se vznesla i unikátní celokovová (hliníková) vzducholoď Davida Schwarze. Ta ale krátce po startu zhavarovala vinou nezkušeného pilota. Ferdinandem von Zeppelinem První úspěšný let jeho 127 metrů dlouhé ztužené vzducholodi LZ 1 proběhl 17. října 1900 nad Bodamským jezerem Další historie je pak spojena s především s hrabětem Ferdinandem von Zeppelinem. Inspiroval se úspěchy i nezdary svých předchůdců. Využil především Schwarzova nápadu využití hliníkové kostry. První úspěšný let jeho 127 metrů dlouhé ztužené vzducholodi LZ 1 proběhl 17. října 1900 nad Bodamským jezerem. Před první světovou válkou byly vzducholodi dále zdokonalovány. Od roku 1910 pak začaly sloužit i civilní letecké přepravě.

44 vzducholoď La France

45 Vzducholoď Davida Schwarze Vzducholoď měla objem délku 47 metrů, objem 3600 m³, průměr 14 m. Kostra byla z duralu a obal z 0,2 mm tlusté hliníkové fólie. Byla vybavena motorem Daimler o výkonu 14 koní, který poháněl čtyři vrtule.

46 Vzducholoď LZ 1 LZ 1 byla první z řady ztužených vzducholodí, které sestrojil Ferdinand von Zeppelin. Provedla tři krátké lety a poté byla sešrotována. Technické parametry Objem: m³ vodíku v 17 oddílech ze zlatotepecké blány Délka: 128 m Průměr: 11,7 m Motory: Daimler 2 × 16 KS Dostup: 400 m Rychlost: 28 km/h, podle některých zpráv i přes 30 km/h Nosnost: 1400 kg

47

48 R 34 Britská vzducholoď R 34 byla prvním letadlem, které překonalo nonstop letem Atlantik ve směru východ- západ. Bylo to v roce 1919.

49

50 Vzducholoď Norge Vzducholoď N1, známější pod druhým jménem Norge byl první stroj, který přeletěl z Evropy do Ameriky přes severní pól. Průkopnické výpravy se zúčastnila šestnáctičlenná mezinárodní posádka. Velitelem expedice byl norský polárník Roald Amundsen, technickou stránku letu zajišťovala italská posádka pod vedením leteckého konstruktéra plukovníka Umberta Nobileho a letu se zúčastnil i jeden z hlavních sponzorů výpravy, Američan Lincoln Ellsworth. Vzducholoď vznikla v roce 1924, jednalo se o poloztuženou konstrukci, kterou Nobile později v Itálii a Rusku použil ještě několikrát.

51 Parametry vzducholodi délka 106 m max. průměr tělesa 19,5 m objem m³ náplň vodík obal čtyřvrstvá bavlněná tkanina, z vnitřní strany pogumovaná, zvnějšku opatřená hliníkovým nátěrem motory 3 zážehové Maybach Mb.IVa 245 HP v samostatných gondolách max. rychlost 113 km/h

52 LZ 127 Graf Zeppelin LZ 127 Graf Zeppelin byla nejúspěšnější vzducholoď z celé éry těchto strojů. Byla pojmenována po slavném staviteli vzducholodí, hraběti Ferdinandu von Zeppelinovi. Podobné jméno nese i Graf Zeppelin (letadlová loď).

53

54 Použité zdroje: Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům.www.google.cz Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: ČAPKA, František. VYKOUPIL, Libor. Dějepis pro 8. ročník. NOVOVĚK. 1. vydání. Nový Malín: Nová škola, s. r. o., učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj. 1657/ dne 26. ledna 2009 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.

55 ZDROJE PRO OBRÁZKY: daimler1.jpg/220px-Gottliebdaimler1.jpg daimler1.jpg/220px-Gottliebdaimler1.jpg enzportrait.jpg/220px-Berthabenzportrait.jpg enzportrait.jpg/220px-Berthabenzportrait.jpg content/uploads/2012/08/bertha_Benz_Motorwagen.jpg content/uploads/2012/08/bertha_Benz_Motorwagen.jpg bWhgQr1rCv8/T_1wSYa_CkI/AAAAAAAAAUA/mSi1fi43aQ8/s1600/Berth a+Benz+and+her+long-distance+trip+(6).jpg bWhgQr1rCv8/T_1wSYa_CkI/AAAAAAAAAUA/mSi1fi43aQ8/s1600/Berth a+Benz+and+her+long-distance+trip+(6).jpg jaknato/dvoutaktni-motor/2t_animace.gif jaknato/dvoutaktni-motor/2t_animace.gif motor/4t_animace.gif motor/4t_animace.gif

56 jpg/220px-Diesel_1883.jpg jpg/220px-Diesel_1883.jpg display/page/title/ __3.jpg display/page/title/ __3.jpg wbmmlCdN8aRPOjUrrdJbsNNgVKSQSHC66MihWg wbmmlCdN8aRPOjUrrdJbsNNgVKSQSHC66MihWg klement_logo_0.JPG klement_logo_0.JPG /e9CEOVS4j0I/s1600/ Laurin+%26+Klement.jpg /e9CEOVS4j0I/s1600/ Laurin+%26+Klement.jpg

57 /98tatra_first_truck.jpg 33/98tatra_first_truck.jpg club.com/graphics/articles/103/images/full/tatra- historie-vyroby-nakladnich-vozu-724.jpg club.com/graphics/articles/103/images/full/tatra- historie-vyroby-nakladnich-vozu-724.jpg obory/images/spolup_firmy/logo-praga.gif obory/images/spolup_firmy/logo-praga.gif g g 21/La_france_1884.png 21/La_france_1884.png

58 umb/9/9a/LaFranceAirship.jpg/150px- LaFranceAirship.jpg umb/9/9a/LaFranceAirship.jpg/150px- LaFranceAirship.jpg umb/1/10/SchwarzAirship.jpg/220px- SchwarzAirship.jpg umb/1/10/SchwarzAirship.jpg/220px- SchwarzAirship.jpg umb/e/e6/R34.jpg/300px-R34.jpg umb/e/e6/R34.jpg/300px-R34.jpg 6.jpg 6.jpg inLZ127PatchF.jpg inLZ127PatchF.jpg umb/1/1f/ZeppelinLZ127a.jpg/220px- ZeppelinLZ127a.jpg umb/1/1f/ZeppelinLZ127a.jpg/220px- ZeppelinLZ127a.jpg


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_31_ ROZVOJ AUTOMOBILISMU A LETECTVÍ – KONEC."

Podobné prezentace


Reklamy Google