Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: Číslo materiálu : VY_32_VENOSOVA_CH9_01 9

2 Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Škola - adresa: Ročník: Předmět: Klíčová slova: 9. ročník Chemie Ing. Linda Venosová ZŠ a MŠ Břeclav, Kpt. Nálepky 7 Fotosyntéza, buněčné dýchání, Výklad učiva fotosyntéza a buněčné dýchání, význam fotosyntézy, světelná a temnostní fáze, faktory ovlivňující fotosyntézu.

3 Fotosyntéza Buněčné dýchání

4 Co dělají zelené rostliny ve dne?  Fotosyntéza je složitý proces, probíhající v zelených částech rostlin – v chloroplastech. v chloroplastech.  Vytváří se při ní z CO 2 a H 2 O, monosacharid, účinkem světla a zeleného barviva chlorofylu.  Nezbytnými podmínkami fotosyntézy je: světlo, teplo, dostatek vody, CO 2  Rovnice fotosyntézy: 6 CO H 2 O → C 6 H 12 O O H 2 O

5 Význam fotosyntézy  Produkce kyslíku – neustálé obohacování atmosféry  Spotřeba CO2 – jeden z hlavních skleníkových plynů, které se podílí na globálním oteplování Země a tedy i na změnách klimatu.  Produkce organické hmoty – rostlinná strava

6  Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích – světelné (ve dne) a temnostní (v noci). 1.Světelná fáze Autor:Jon Sullivan V této fázi zachycují barviva světlo a jeho energii předávají zelenému barvivu – chlorofylu a. V něm se světelná energie přeměňuje na chemickou energii. Jak se jmenují organely, kde je chlorofyl? chloroplasty chloroplasty

7  Vzniklá chemická energie se podílí na dalších reakcích… jako je štěpení molekul vody = fotolýza vody: 2 H 2 O → 4H + O 2 Kyslík jako odpadní látka odchází do atmosféry a vodík rostlina využije k tvorbě enzymů.

8 Temnostní fáze fotosyntézy  V této fázi se spotřebovává energie („dobité baterie“) vzniklá ve světelné fázi fotosyntézy…  Dochází ke vzniku molekul monosacharidů. Ty se poté slučují na disacharidy (sacharóza) a polysacharidy (škrob) a ukládají se v zásobních orgánech (hlízy, plody, semena, kořeny…).

9 Faktory ovlivňující fotosyntézu  1. vnější podmínky  Světlo  Teplota (ideální °C)  Voda  Množství CO 2  2. vnitřní podmínky  Množství chlorofylu v rostlině  Stáří listů  Minerální výživa rostlin

10 :Pajast Zjednodušené schéma fotosyntézy

11 Buněčné dýchání  Jeden z nejdůležitějších životních dějů všech živých organismů – člověka, rostlin, hub, živočichů.  Při něm se pomocí kyslíku rozkládají sacharidy a vzniká energie.  Tato energie se používá k vytvoření energeticky bohaté sloučenina – ATP. Odpadem při dýchání je voda a CO 2.

12 Použitá literatura  Chemie 9 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia Autoři PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Autoři PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík, PhD. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007 Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007 ISBN ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 15.2.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:"

Podobné prezentace


Reklamy Google