Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Modul 2. Moderní prezentace: nový přístup k efektivním prezentacím Moderní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Modul 2. Moderní prezentace: nový přístup k efektivním prezentacím Moderní."— Transkript prezentace:

1 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Modul 2. Moderní prezentace: nový přístup k efektivním prezentacím Moderní prezentace 2 Struktura prezentace

2 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Šest znaků zapamato- vatelného sdělení Jak vyprávět příběh prezentace? Shrnutí A.I.D.A AIDA vám pomůže získat pozornost diváků Z každé vaší prezentace si diváci musí něco odnést. Žijeme v informační době a na každého z nás se valí obrovská spousta zpráv, o naši pozornost bojují stovky sdělení. Ať již budete přednášet ve škole nebo někde jinde, o pozornost diváků budete bojovat stejně. AIDA ;

3 Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí AIDA patří mezi jednu z nejdéle používaných pomůcek autorů reklamních textů a dopisů. Nabízí jednoduchý rámec, pomocí kterého budete stupňovat „nátlak“ na pozornost a paměť publika.

4 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Attention – Pozornost Získat v dnešní době pozornost není jednoduché. Uspějete jedině tak, že budete mít dostatek informací o lidech v publiku. Musíte vědět, co je zajímá, co je přitahuje, co jim vadí, po čem touží a čeho si váží. Pokud jste prošli pečlivě prvním modulem, budete mít po ruce všechny informace, které potřebujete k tomu, abyste zaujali své publikum. Vyjděte z kontextu a nebojte se využít dramatických okamžiků, tajemství, začněte řešit složité problémy. Pamatujte: pozornost publika můžete získat jen jednou. Interest – Zájem Jak vyvolat zájem? Využijete toho, co jste použili k získání pozornosti. Vysvětlete jim, co jim pomůže vaše vystoupení vyřešit. A řekněte jim to rychle. AIDA

5 Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Desire – Touha Vaše publikum musí chtít slyšet, co jim přicházíte nabídnout. Už jste jim slíbili, že přicházíte s něčím, co se jim bude hodit. Vykreslete jim, co se jim díky vám podaří. Vyprávějte příběh. Použijte konkrétní příklady ze života. Buďte realističtí. Můžete přehánět – ale nesmíte lhát. Action – Akce Co přesně má publikum po vašem vystoupení udělat? Co přesně má vědět? Co přesně má umět? Dali jste si práci, aby vás posluchači poslouchali. Vyvolali jste jejich zájem a – s nadsázkou – chtějí slyšet, co jim nabízíte. Nezapomeňte jim to říct. Doslova a polopaticky. AIDA

6 Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Šest znaků zapamato- vatelného sdělení Jak vyprávět příběh prezentace? Shrnutí A.I.D.A Efektivní prezentace musí svého diváka zaujmout, musí se z ní něco dozvědět a samozřejmě ho také musí bavit. Nejlepší způsob, jak diváky v křeslech uzemnit je vyprávět příběh. Co tvoří dobrý příběh? V dobrém příběhu se pořád něco děje a vždycky končí pointou. Stejně byste měli vystavět i svou prezentaci. Naplňte ji reálnými příběhy a příklady z každodenního života a uvidíte, že vás budou diváci nadšeně poslouchat. Jak vyprávět příběh prezentace

7 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Shrnutí příběhu Karkulky pomocí objektu SmartArt v aplikaci PowerPoint. (Obrázek vlka je překrytý poloprůhledným obdélníkem, aby působil méně výrazně.) Trojaktová struktura prezentace Červená karkulka získává od maminky košík plný mlsot a vydává se na svou slavnou cestu k babičce. Potkává vlka, který následně spěchá, aby jako předkrm slupl babičku. Karkulka přichází a diskutuje s vlkem o jeho tělesných vlastnostech. Vlk vyčerpán jejím vyptáváním ji slupne, že ji ani nepožvýká. Znaven usíná a je odchycen a následně rozpárán myslivcem, který nemá pochopení pro jeho tělesné potřeby. A nerozžvýkaná babička a Karkulka vyskakují z vlkova těla, objímají se s myslivce a divák se raduje, jak to všechno dobře dopadlo. Podívejte se na jakýkoliv kasovní trhák a zjistíte jedno: jeho příběh je poskládaný úplně stejně. Podívejte se na jakýkoliv knižní thriller (i ne-thriller) a zjistíte totéž: U obecenstva efektivní příběhy sledují již po tisíciletí stejnou linku a jejich příběhy prochází stejnými okamžiky. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace Trojaktová struktura prezentace

8 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí První akt (neboli dějství) uvede na scénu všechny klíčové prvky, hlavní postavy, prostředí, zápletku a naznačí požadovaný závěr. (Karkulka poučena vyráží přes les, setká se s vlkem, sežraná babička) Druhé dějství posouvá příběh kupředu, je v konfliktu s prvním dějstvím, postavy se zde dále vyvíjejí a reagují na měnící se podmínky. (Zvídavá Karkulka diskutuje s vlkem) Třetí dějství příběh ukončuje. Děj vyvrcholí, hlavní postavy se rozhodnou, učiní určité kroky, aby vyřešily situaci – a odkryjí, jak se jejich charakter změnil. (Vlk pozře Karkulku, je vzápětí usmrcen, Karkulka a babička jsou osvobozeny. A Karkulka poučena praxí ví, že chodit lesem není úplně dobrý nápad.) Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

9 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Kdybychom chtěli zajít do podrobností, můžeme poslední dějství rozdělit do dvou a získat čtyřaktovou strukturu. Tu již před více jak 2000 lety podrobněji popsal Aristoteles. A vy jste se díky tomu v 5. nebo 6. třídě učili, že nejdříve přichází úvod děje, potom se objeví zápletka, která směřuje k vyvrcholení a samozřejmě k závěru děje. Historií prověřená struktura příběhu udrží zájem posluchačů. Obrazně řečeno, dějová linie svazuje dohromady roztříštěné části informací. Děj vám pomůže zaměřit se na konkrétní myšlenky, objasnit slova a obrázky a ovlivnit vás v přípravě i vaše posluchače v průběhu prezentace. (Srov. Atkinson, 2008, str. 69) Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

10 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jak zapojit strukturu K přesvědčení posluchačů vám samozřejmě „jen“ prezentace nepostačí. Budete muset zapůsobit (a využít) jejich emoce (pathos), rozum (logos) a osobní důvěryhodnost (ethos), o kterých ve svých pracích o rétorice hovoří již Aristoteles. Dokonce i když se snažíte své posluchače „jen“ o něčem informovat, pořád je musíte přesvědčit, aby vás poslouchali. Co získají, když vás budou poslouchat? Představte si svého diváka, který stejně jako Karkulka vyráží na cestu. Na začátku (v prvním dějství) se musí dozvědět, co bude dělat (poslouchat, nebo vnímat) a proč. Přesvědčíte ho, aby se soustředil na vaše sdělení. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace Jak zapojit strukturu

11 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Divák se vydá na cestu vaší prezentací, která před něj postupně klade důkazy, fakta nebo informace. Předložíte mu logické důvody, které bude potřebovat, aby se dokázal rozhodnout. A ve třetím dějství se jeho cesta uzavře. Směřujte vaši prezentaci k jedinému okamžiku: k vyvrcholení, k emocionálnímu zážitku, který mu pomůže si vaši prezentaci zapamatovat, aby si na konci oddechl a mohl říci: Uf, dobře to (se mnou) dopadlo. Dějová osnova zajistí, že bude prezentace srozumitelná a věcná. Že bude směřovat k pointě a stanoví prioritu a pořadí vašich myšlenek. (Srov. Atkinson, 2008, str. 69) Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

12 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jak vytvořit dějovou osnovu prezentace? Cliff Atkinson nabízí ve své významné knize Beyond Bulletpoints (2007, česky Působivé prezentace, 2008) jednoduchý návod, jak dějovou linku prezentace vytvořit. Tuto strukturu si můžete stáhnout v anglickém jazyce také na stránkách autora a také na oficiálních stránkách MS Office. Česká verze se bohužel z českých stránek MS Office ztratila. Lze si ji však velmi snadno vytvořit.stránkách autora MS Office Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

13 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Dějství 1. Promyslete příběh Prostředí: Kde se nacházíme? Jaká je situace? (Pokud vaše prezentace řeší nějaký problém, zamyslete se, jakou roli v tomto řešení/v této situaci hrajete vy nebo vaše společnost.) Bod A. Jak je problém? Akce: Jakým způsobem se dostaneme z A do B? Bod B. Kam se chceme dostat? Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace Dějství 1. Promyslete příběh

14 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Klíčový bod - informace Vysvětlení - obsahPodrobnosti Shrňte klíčové informace do stručných a věcných nadpisů. Tyto potom podrobněji vysvětlete. A jako důkaz uvádějte další podrobnosti. Promyslete klíčové body prezentace. Jaké základní informace si mají posluchači z vašeho vystoupení zapamatovat? Shrňte klíčové informace do stručných a věcných nadpisů. Tyto potom podrobněji vysvětlete. A jako důkaz uvádějte další podrobnosti. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace Dějství 1. Promyslete příběh

15 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí I odborné přednášky mohou své diváky bavit. A nemusí to být jen díky jedinému zapamatovatelnému zážitku. Úplně stačí, když své informace uspořádáte způsobem, který ve svých přednáškách používal třeba Richard Feynman. Představte si sebe sama, dejme tomu odborníka na slovo vzatého, kterak sedíte na přednášce a očekáváte, že se dozvíte nové informace z oboru. Přednášející přijde - a začne mluvit o tom, co vy sami velmi dobře znáte. Popíše do detailu konkrétní projevy a na konkrétních příkladech vysvětlí, proč k nim dochází. Máte v hlavě jasný obrázek? Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

16 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Samozřejmě, že máte. Jste přece odborník. Jenže v tu chvíli přednášející trochu zazlobí - a váš obrázek rozbije napadrť novými informacemi. Nebo jej jinými informace doplní. A vám nezbydou než oči pro pláč. Nebo naopak pro smích. Na základě starých informací jste si začlenili informace nové. Díky tomu si je totiž snadněji zapamatujete. Jasné a konkrétní ukázky pomáhají zapamatování. A čím překvapivější budou, tím lépe si je budou diváci zapamatovat. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

17 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Bill Gates vypouští do publika světlušky, aby vysvětlil svůj pohled na budoucnost světové energetiky. Třetí dějství: Řešení/S.T.A.R. Pokud přicházíte s řešením problému, využijte třetího dějství a nabídněte svým posluchačům konkrétní kroky, které musí udělat, aby se jeho problém vyřešil. Využijte atraktivní formy sdělení – obrázky, konkrétní údaje, grafy a především tzv. testimonaly, tedy autentické výpověd od lidí, kteří vaše řešení využili. (Více viz Atkinson, 2008, str. 149n) Pro případ informativních prezentací, které většina učitelů a žáků připravuje, zvolte jiné zakončení. Během prezentace jste před svého posluchače předkládali jednotlivé informace a vysvětlovali, proč platné. Informace si ovšem vaši posluchači musí zapamatovat, a proto musíte přijít s interpretací či formou, kterou si vaši zapamatují. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace Třetí dějství: Řešení/S.T.A.R.

18 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí S.T.A.R. Nancy Duarte označila okamžik, kdy přednášející předává informaci emociálně silným, a proto zapamatovatelným způsobem jako S.T.A.R. - something, they will always remember, tedy něco, co si [publikum] navždy zapamatuje. (Duarte, 2010, str. 148n) Stačí několik konkrétních příkladů. Jamie Oliver vysypává na pódium kolečko cukru, aby si diváci uvědomili, kolik cukru sní průměrný žák základní školy, pije-li po dobu školní docházky slazená mléka. Bill Gates vypouští znakažené komáry během přednášky o malárii se slovy: „Není důvod, aby si měli malárii zažít jen chudí lidé.“ Doktorka Taylorová představí divákům dvě hemisféry mozku pomocí skutečného lidského mozku. Steve Jobs scrolluje kontakty v iPhonu. Nebo vytahuje z maličké kapsy v džínách iPod nano. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace S.T.A.R.

19 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Příkladů nejen v prezentacích na TED konferencích se najdou hromady. Nebojte se své publikum trochu překvapit. Díky tomu si totiž vaši přednášku zapamatují.TED konferencích I informativní prezentace nebo referát mohou sledovat dějovou linii. A mohou mít svůj S.T.A.R. okamžik. Nestačí ovšem jen klást jeden údaj vedle druhého. Faktům musíte vdechnout život, aby stály za sledování. Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

20 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Třeba taková velikost vesmírných těles. Co diváku řekne, že Slunce je 100x větší než Země? (informace) To si nikdo nedokáže představit. Vezměte ale do třídy hrášek a středně velký pomeranč - a je to jasné všem. (STAR + obsah) A když už budete mít v ruce hrášek a pomeranč, pošlete někoho z diváků do nejvzdálenějšího rohu v místnosti. Pokud budete mít štěstí a místnost bude alespoň 7 m dlouhá, můžete ukázat i další vesmírné rozměry, třeba vzdálenost Země od Slunce. (další podrobnosti) Jak vyprávět příběh prezentace > Vytvoření struktury prezentace

21 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jak vyprávět příběhy? Vyberte konkrétní téma Jakou věc se snažíte příběhem ilustrovat? Co přesně mají všichni vaši posluchači na konci prezentace udělat? Zapište si svůj cíl na samostatný list papíru - a celou prezentaci směřujte právě k tomuto jedinému okamžiku. Všechny příklady, události, obrázky, titulky musí vést diváka k tomu, aby se na konci prezentace zvedl a… udělal. U odborných prezentací, které diváku na první pohled "jen" předávají informace, vyberte jednu nejdůležitější informaci, ukažte ji z pohledu minulosti a současnosti. Využijte ji jako hlavní motivační nástroj a přitáhněte pozornost diváka k ostatním detailům. Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy? Vyberte konkrétní téma

22 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Přitáhněte diváky zajímavou situací Hned na začátku prezentace postavte před své diváky problém. Úvodní situace nemusí být životu nebezpečná, ale musí být natolik zajímavá a překvapivá, aby se chtěli dozvědět víc. Chcete, aby si řekli: „Jak to bude pokračovat? Tohle chci slyšet.“ Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy? Přitáhněte diváky zajímavou situací

23 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Vykreslete prostředí a představte hlavního hrdinu Příběh vaší prezentace může rozjet nějaká postava. V praxi přece existují skuteční zákazníci nebo klienti, kterým pomáháte řešit problémy. Určitě se najdou žáci a další lidé (či události), kteří váš vztah k tématu prezentace nějak obohatili. Nebo jste s nimi zažili opravdu „veselou historku z natáčení“. Vždy ale buďte konkrétní a vycházejte z reality (byť třeba změníte jména vystupujících osob). Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy? Vykreslete prostředí a představte hlavního hrdinu

24 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Informace také nevznikly samy od sebe. Někdo je objevil, někdo je zkoumal, někdo je popsal. A ten někdo má svůj příběh. Edison nevynalezl žárovku na první pokus, Einstein začal mluvit až někdy v 5 letech a navíc později propadal ve škole, Bedřicha Smetanu musel otec do školy doslova vodit, jinak by utekl, a Bohumil Hrabal pravidelně dostával pětky ze slohových prací. Toto jsou zapamatovatelné příběhy. Jak vyprávět příběh prezentace

25 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jindy se můžete v hlavní roli objevit vy sami a necháte diváka, aby se vydal ve vašich stopách. I zeměpisný referát může začínat poutavě. Vždy záleží na publiku, ale turistické zajímavosti vždy zaberou. Samozřejmě, že ne památky (pokud se k nim ovšem neváže nějaký obzvlášť krvavý příběh). Zaměřte se na život běžných lidí. Jaký alkohol se v dané lokalitě vyrábí? Jakou mají spotřebu na osobu? Jakou specialitku jí místní lidé? Jak tráví volný čas? Nemají nějaké netradiční zvyky? Najděte nějakou zajímavost, která divákům téma okamžitě prodá - a vyprávějte její „příběh“. Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy?

26 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Vytvořte zápletku příběhu Jaký problém pomáháte posluchačům vyřešit? Jakou situaci se snažíte příběhem ilustrovat? Musí to být něco, co se divák nebude moci dočkat, až uslyší. V příběhu se musí něco stát. Vyprávějte příběh o problému, který jste řešili - třeba takového, který se zdál na první, druhý i třetí pohled neřešitelný. Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy? Vytvořte zápletku příběhu

27 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Nechejte svůj příběh vyvrcholit - a rozuzlit. Váš příběh končí - a přichází jeho hlavní myšlenka: jak skončí a co to pro diváka znamená. Ty nejzapama- tovatelnější postavy si na začátku neví rady, v příběhu se změní a díky tomu začnou dělat nová rozhodnutí. Na konci příběhu (a celé prezentace) musí váš divák vědět, jak a proč jste vy nebo váš hrdina změnili své rozhodnutí, názor. Nebo to, jaký vztah k problému má(te). A pokud chcete vytvořit opravdu efektivní prezentaci, přesně říct, jak mají dále postupovat, pokud chtějí diváci také uspět. Jak vyprávět příběh prezentace > Jak vyprávět příběhy? Nechejte svůj příběh vyvrcholit - a rozuzlit.

28 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Šest znaků zapamato- vatelného sdělení Jak vyprávět příběh prezentace? Shrnutí A.I.D.A Modul 2. Moderní prezentace: nový přístup k efektivním prezentacím Jak zařídit, aby si publikum vaši prezentaci zapamatovalo? Jak zařídit, aby si jim informace z přednášky uložily do paměti na co nejdelší dobu? Existuje několik jednoduchých principů. Stačí, když se jimi budete při přípravě přednášky řídit – vaše sdělení se uloží posluchačům do paměti natrvalo. Šest znaků zapamatovatelného sdělení

29 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí V knize Made to Stick (česky vyšlo s podivným názvem „Jak zaujmout hned napoprvé “) zkoumají bratři Dan a Chip Heathové znaky, které způsobí, že si lidé některá sdělení zapamatují a jiná ne. „Zapamatovatelnost“ zprávy označují termínem stickyness, lepkavost. Jak má tedy vypadat sdělní, aby se v mysli posluchače doslova přilepila? (Heath, a další, 2008)

30 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Když se zdá být všechno důležité, ve výsledku není důležité nic. Zredukujte sdělení na absolutní minimum, vytáhněte jednu nejdůležitější myšlenku (tezi) a doplňte ji o fakta (která dokládají vaše stanovisko nebo podporují hlavní myšlenku). Při hledání se ptejte: 1.Jakou jednu informaci si mají posluchači z mého výkladu zapamatovat? 2.Proč na této informaci záleží? 3.V čem se mé řešení/informace liší od ostatních? 4.Proč bych se měl jako divák o vás vůbec zajímat? (Gallo, 2009 str. 17n.) Jednoduchý (Simple)

31 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí V průběhu celé přípravy si uvědomujte tyto hlavní body (2 – 4 podle délky vystoupení) a směřujte k nim všechny ostatní doplňující informace. Jednoduchost sdělení oceníte v okamžiku, kdy selže technika. Pokud si konkrétně promyslíte předcházející body, nemůže vás nefungující projektor vyvést z míry. Necháte si přinést flipchart, vezmete do ruky fixu - a všem ostatním ukážete, co přesně máte na mysli.

32 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jestliže chcete, aby si lidé vaše sdělení zapamatovali, musíte zařídit, aby oni sami chtěli zjistit, co máte na srdci. Překvapení. Přesně to vaši diváci potřebují. Překvapte je tím, že něco neví. Popište konkrétní situaci, aby si uvědomili, že jim opravdu něco chybí. A svou zprávou (nebo řešením) tuto mezeru zaplňte. Vezměte své posluchače nebo čtenáře na cestu za poznáním – od konkrétních projevů, přes celkový pohled až pod to nejdůležitější – praktické využití. Koneckonců, náš zákazník - a tedy i student či žák - si přece nekupuje produkt, ale řešení problému. Neočekávaný (Unexpected)

33 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí A co na tom, že jej budou muset díky vám řešit problémy, které by bez vašeho přičinění vůbec řešit nemusel? Nebo které si před vaším vystoupením vůbec neuvědomovali? Pro všechny případy platí jedno: musí najít důvod, proč vás poslouchat. Tak je překvapte. Neočekávaný (Unexpected)

34 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Mluvte srozumitelně, v kratších, ucelených větách, potlačte odkazovací zájmena a uvádějte přesvědčivé konkrétní příklady. Abstrakce jsou pro experty, vy však ve většině případů mluvíte především k laikům. Abyste mohli abstrahovat, musíte si nejprve diváky připravit. Používejte příklady, které si každý dovede snadno představit. Konkrétní (Concrete)

35 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Místo všeobecné odpovědi na otázku „S čím bojuje prezentátor?“ nemusíte přece mluvit o únavě či nezájmu. Uvádějte konkrétní příklady: Jak tato únava vznikla (jinými slovy, co vašeho posluchače unavilo)? O co by se váš divák mohl - kdyby nemusel sedět na vaší prezentaci – zajímat? Co by mohl dělat? Představte si konkrétní projevy vašeho problému a nápady, jak je zobrazit, se objeví samy. Konkrétní (Concrete)

36 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Na každém sdělení je nejdůležitější kontext a význam. Ukažte lidem projevy, které si dokážou představit – a uvěřit jim. Ukažte jim ale jen tolik údajů, aby vám dokázali uvěřit – a víc ani jeden. Zde se poněkud odbočím od pojetí „credibility" bratrů Heathových, kteří ji vnímají jako „uvěřitelnost" ve smyslu odborné erudice přednášejícího. Uvěřitelný (Credible)

37 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Žáci vnímají učitele většinou jako odborníky, a proto jejich tvrzením či závěrům věří. Problém je spíš v tom, že učitelé ve většině případů zapomínají ukázat, jak k těmto závěrům dospěli. Tím ovšem učitelé svému publiku dělají medvědí službu: nenaučí je nejen jak k závěrům dojít, ale také to, jak tyto následně ukázat ostatním a podpořit jimi své stanovisko). Jestliže jste někdy viděli lidský mozek, je naprosto jasné, že obě hemisféry jsou naprosto oddělené. A tady jsem vám jeden skutečný lidský mozek přinesla. Takže, toto je skutečný lidský mozek, toto je jeho přední část, toto je zadní část a toto visící je prodloužený mícha a takto by byl umístěn uvnitř mé hlavy. A když se na mozek podíváte,musí vám být naprosto jasné, že obě části mozku jsou zcela oddělené. Uvěřitelný (Credible) Taylor, J.B. Stroke of Insight. [Online: citace

38 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Člověka ovládají emoce. Divákům nestačí předložit fakta. Diváci si musí fakta prožít. Nejjednodušší způsob, jak donutit publikum, aby zaujalo stanovisko k faktům, je použít obrázek. Obrázkem svou myšlenku nejen doplníte, ale především vysvětlíte. Většina lidí bude navíc obrázek hodnotit. Tím je donutíte zaujmout k tématu nějaké stanovisko – a vyvoláte dojmy a rozjitříte pocity. Mluvíte o tom, že je důležité ovládat počítač? Proč k tomu nepoužít dostatečně „emocionálně" nabitý obrázek? Nebo zahájit zajímavým videem? Emocionální (Emotional)

39 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Příběhy provází člověka od prvopočátků. A informace se pomocí příběhů se předávaly již před tisíciletími. V lásce k příběhům se od našich předků, krčících se kolem ohně v jeskyni, příliš nelišíme. Stejně jako pravěcí lidé si i my dnes a denně vyprávíme příběhy. Na rozdíl od suchých údajů totiž vytváří kontext, který umožní posluchači, aby si představil, že je na místě hlavního hrdiny, že řeší podobný problém - a že prochází podobným dobrodružstvím. A právě díky tomuto kontextu přitahují příběhy naši pozornost, baví nás, vybízí k akci, dávají nám příklad, nebo nás učí, jak se zachovat. Podívejte se na sebe: kolik informací získáváte dennodenně od svých služebně starších kolegů nebo kamarádů prostřednictvím jejich „zážitků“? Vyprávějí vám, jaké problémy a jakým způsobem je vyřešili. A vy se od nich učíte. Příběh (Story)

40 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Jednoduchý, neočekávaný, konkrétní, uvěřitelný a emocionální příběh. Bude-li mít vaše prezentace těchto šest vlastností, vaši posluchači si vaše sdělení zapamatují. Neslibuji vám, že všichni. Jsem ale přesvědčen, že pokud upravíte pravidla „hry“ vaší prezentace právě pomocí výše uvedených znaků, uděláte obrovský krok k tomu, že se vaše publikum bude při prezentaci bavit. A pokud někdo zařídí, že se cítím dobře, proč na něj nebýt hodný?

41 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Šest znaků zapamato- vatelného sdělení Jak vyprávět příběh prezentace? Shrnutí A.I.D.A Druhý materiál vysvětluje, jak strukturovat vystoupení do uceleného „příběhu“, který zařídí, že si divák vaše vystoupení zapamatuje. V jednotlivých bodech se prochází vytvoření nejprve vytvoření trojaktové struktury prezentace, následně práce s příběhem a na závěr definuje základní znaky zapamatovatelného sdělení.

42 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Použitá literatura Duarte, Nancy Resonate. New York : John Wiley & Sons, Inc., ISBN: — slide:ology. Sebastopol : O'Reilly Media, Inc., ISBN: Hierhold, T Rétorika a prezentace. Praha : Grada Publishing, a.s., ISBN Lanier, Mark Tort War Stories. [Online] [Citace: ] Reynolds, Garr Don't make a speech. Put on a show. PresentationZen.com. [Online] [Citace: ] — Presentation Zen. Berkley : Pearsons Education, ISBN 13: — PresentationZen: Design. Berkley (CA, US) : New Riders, ISBN: — Prezentace a zen. Brno : Zoner, ISBN: Roam, Dan Nápady na ubrousku. [překl.] Krásenský D. Brno : Jan Melvil Publishing, s.r.o., ISBN Samara, T Grafický design. Praha : Slovart, s.r.o., ISBN Simmons, Annette Přesvědčujte a ovlivňujte pomocí příběhů. Praha : ComputerPress, Thomas, Nigel J.T Mental Imagery. Stanford Encyclopedia of Philosophy. [Online] Falů [Citace: ] Wieke, T Prezentace. Praha : Grada Publishing, a.s., ISBN Williams, Robin Non-Designer’s Design & Type Book. Berkley (Cal.,US) : Peachpit Press, SBN

43 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Použité obrázky Obrázky a kliparty MS Office. Použito se svolením společnosti Microsoft ASA%27s_Solar_Dynamics_Observatory_-_ jpg

44 AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Použité obrázky


Stáhnout ppt "AIDA Jak vyprávět příběh prezentace Šest znaků zapamatovatelného sdělení Shrnutí Modul 2. Moderní prezentace: nový přístup k efektivním prezentacím Moderní."

Podobné prezentace


Reklamy Google