Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace slouží k výkladu nového učiva, součástí je i praktické využití poznatků v poezii Antonína Sovy.

2 Impresionismus vznikl koncem 19. století vznikl koncem 19. století projevil se zejména v malířství projevil se zejména v malířství pojem impresionismus je odvozen od obrazu Clauda Moneta Impression pojem impresionismus je odvozen od obrazu Clauda Moneta Impression v literatuře se uplatnil především v poezii v literatuře se uplatnil především v poezii (barevné odstíny a subjektivní pocity) (barevné odstíny a subjektivní pocity)

3 Claude Monet: Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce)

4 Znaky impresionismu: z lat. ipressio = dojem z lat. ipressio = dojem snaha zachytit daný okamžik, náladu, pocit snaha zachytit daný okamžik, náladu, pocit posílení lyričnosti poezie x lyrizace prózy posílení lyričnosti poezie x lyrizace prózy smyslově názorné obrazy – hmatové (vlhko), sluchové (šplouchání vody), čichové (rybina) i vizuální (lesk hladiny) smyslově názorné obrazy – hmatové (vlhko), sluchové (šplouchání vody), čichové (rybina) i vizuální (lesk hladiny) užívání bohatých básnických přívlastků (červánky v mze modré hynou) užívání bohatých básnických přívlastků (červánky v mze modré hynou) námětem jsou většinou naprosto všední objekty námětem jsou většinou naprosto všední objekty

5 Představitelé literárního impresionismu: Antonín Sova Fráňa Šrámek Rudolf Těsnohlídek

6 Antonín Sova: U řek U řek mám večer vlažný rád, u řek, kde plno mušlí leží, kde zvolna z řeky vstává chlad a bílá pěna z dálky sněží. U řek mám břízy nejraděj a olše, do nichž stín se dere, a cvrčků šum a vážek rej a v dálce města rysy šeré. Rád u řek rybáře já zřím za clonou par s lodičkou línou se ploužit šerem večerním, kdy červánky v mlze modré hynou. Najdi v textu rysy impresionismu. Sova bývá označován za básníka podzimu. Proč? lyrická krajinomalba, barvy, subjektivita, melancholie, stav duše melancholie a tesknota veršů = podzim

7 Antonín Sova: Rybníky Ty české rybníky jsou stříbro slité, žíhané temnem stínů pod oblaky, vloženy v luhy do zeleně syté jsou jako krajů mírné, tiché zraky. Tu sluka steskne v rákosí blíž kraje a kachna vodní s peřím zelenavým, jak duhovými barvami když hraje, se nese v dálce prachem slunce žhavým; chlad s vůní puškvorců na luka stoupá a s vůní otavy po kraji dýchá, vzduch mírně chlazen vlnami se houpá a něco jako věčný stesk v tom vzdychá. 1. Urči druh rýmu. 2. Podobně jako u líčení vyhledej specifické jazykové prostředky: personifikacemetaforyepiteta

8 Zdroje: MONET, Claude. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:. SOUKAL, Josef. Literární výchova. Praha: SPN, 1998, ISBN SOVA, A. U řek. In: To nejlepší z poezie 19. století. Praha: Levné knihy KMa, 2005, s.329. ISBN ilustrace klipart


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google