Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NIZOZEMSKO Teritoriální seminář 31.1.2008 MPO Ing. Ivana Klímová, OEÚ ZÚ Haag.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NIZOZEMSKO Teritoriální seminář 31.1.2008 MPO Ing. Ivana Klímová, OEÚ ZÚ Haag."— Transkript prezentace:

1 NIZOZEMSKO Teritoriální seminář 31.1.2008 MPO Ing. Ivana Klímová, OEÚ ZÚ Haag

2 Mapa Nizozemska Sousedé: Německo a Belgie

3 Obsah  Role OEÚ v systému služeb exportérům  Základní informace o NL  Mezikulturní aspekty podnikání, image  Aktuální vývoj ekonomiky NL  Bilaterální vztahy: obchod a investice  Aktuality z oblasti regulace v NL  Odkazy  Kontakty

4 OEÚ Haag – služby Role OEÚ zastupitelského úřadu ČR v systému služeb státu pro exportéry ( viz „Export v kostce“) : - Prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR v Nizozemsku, - Asistence českým podnikatelům na trhu v NL, - Veletrhy, výstavy a prezentační akce, - Teritoriální informace - obchodní kontakty a informace o exportních příležitostech v NL. Další aktivity OEÚ v rámci zastupitelského úřadu.

5 Zastoupení ČR v NL: součinnost - Zastupitelský úřad: obchodně-ekonomický úsek (OEÚ) - CzechTrade Rotterdam - CzechTourism Amsterdam (příjezdový cestovní ruch) - Česká centra Haag (propagace kultury) - CzechInvest Brusel (kontaktní místo pro zahraniční investory z Beneluxu, vč. NL)

6 Základní informace o NL  Počet obyvatel: 16,4 mil. (NL)  Rozloha 41.527 km2, z toho: 33.783 km2 pevniny 26 % území pod úrovní hladiny moře  Státní zřízení: konstituční monarchie Královna Beatrix, premiér Jan Peter Balkenende  Strany vládní koalice: křesťansko-demokratická (CDA), sociálně demokratická (PvdA) a menší „protestantská“ Křesťanské unie  Součást Nizozemského království: Aruba a NL Antily: Bonaire*, Curaçao, Saba *, St. Eustatius *, St. Maarten * Reforma předpokládá, že 3 ostrovy získají od 15.12.2008 status NL municipalit, zbývající 2 ostrovy autonomii obdobně jako má Aruba. Podrobně viz Souhrnná teritoriální informace (STI) na www.businessinfo.czwww.businessinfo.cz

7 Základní informace o NL – II  Hlavní město: Amsterdam (741.329 obyv., resp. 1,1 mil. v aglomeraci)  Sídelní město královny a vlády: Den Haag (475,5 tis. obyv., resp. 620 tis. v aglomeraci)  12 provincií, např.: Jižní Holandsko (hl. město Haag) a Severní Holandsko, Limburg (hl. město Maastricht), Severní Brabantsko, Groningen, Utrecht, Flevoland (nejmladší-polder), Friesland… Podrobně viz Souhrnná teritoriální informace (STI) na www.businessinfo.czwww.businessinfo.cz

8 Nizozemsko – mapa provincií

9 Základní informace o NL – III  Společnost podle národností: cca 80% nizozemská národnost - tzv. „autochtonen“ 20% přistěhovalci - „allochtonen“, původ: Turecko, Maroko, Surinam, NL Antily a Aruba, Indonésie aj.  Podle vyznání: bez církevní příslušnosti 42 % římsko-katolická církev 30 %; reformované církve 20%; islám 6%; hinduismus 0,6%  Společnost podle výše příjmu (2005): průměrný hrubý příjem : 29 tis. EUR; cca 40% obyv. nad průměrem, cca 15% příjem přes 50 tis. EUR a 2% přes 100 tis. EUR Podrobně viz Souhrnná teritoriální informace (STI) na www.businessinfo.czwww.businessinfo.cz

10 Mezikulturní rozdíly? „Varován předem, vyzbrojen předem“  NL firmy často kladou otázky o mezikulturních rozdílech /teorie: NL „guru“ Hofstede, viz dále/  Žádné zásadní mezikulturní rozdíly mezi CZ a NL nejsou => podstatná je otevřenost a snaha naslouchat. Stereotypy neplatí zejména v prostředí „multinationals“.  NL charakteristiky: přímé jednání (=neomalené?)  Klíčový moment běžného života v NL: „Afspraak“ (appointment, schůzka,plánování času)  Tip: teplý oběd není zvykem. Káva = často návyk.  Zdatní obchodníci! Oblíbená kniha k tématu: „Undutchables“, Colin R. White

11 Srovnání CZ a NL – dimenze mezikulturní komunikace  Individualismus: v NL vyšší než v ČR Tip! Více iniciativy! Můžete se setkat s tím, že někdo sleduje své osobní cíle „bez ohledu“ na ostatní. Někdy to, co my vnímáme jako „výstřelky“, mohou Nizozemci vnímat jako projev individuality = tj. běžnou věc.  „Masculinity“ – míra tradičního rozdělení rolí ve společnosti – v NL nižší hodnota indexu než v ČR Tip! V NL si lidé cení volného času a „pracují, aby žili“; V konfliktních situacích se místo vyhrocování vyjednává; Ve společenských rolích panuje více rovnosti mezi muži a ženami.  Vztah k riziku (nejistotě, nejasnosti) – v NL větší míra akceptace nejistoty než v ČR: Tip! V NL se předpokládá o něco větší míra flexibility, než jsme zvyklí. V ČR je v různých oblastech života více pravidel (i nepsaných) než v NL.  Power Distance Index – míra rovnosti ve společnosti (např. i v organizaci mezi nadřízeným a podřízenými): téměř totožná v NL jako v ČR (Hofstede)

12 Image ČR  Aktuálně v kontextu vlny pracovníků z východní Evropy, zejm. z Polska (po otevření trhu práce pro EU NČS-8 od 1.5.2007). Trh práce v NL je potřebuje; sociálně je však vnímán problém, strach z opakování situace s emigrační vlnou z Turecka a Maroka - problémy integrace  Image ČR pozitivní: „ČR má jednu z nejvyšších životních úrovní mezi NČS EU, výjimečnou průmyslovou tradici, vysokou úroveň vzdělání a kultury“ a také nízkou pracovní mobilitu  Z NL k nám ročně jezdí cca 285 tis. turistů (5.)  Pojmy, které Nizozemci dobře rozpoznají: Václav Havel; značky Škoda a Baťa; české pivo a české sklo; fotbal nebo hudba, Sáblíková (rychlobruslení), Krajiček (NL tenis); Jiří Kylián (choreograf Nederlandse Dansteater) Obrázek - Protipovodňová ochrana u Rotterdamu (Maasluis) - ocelové „paže“ vyrobeny v ČR

13 Aktuální vývoj NL ekonomiky Výborné ukazatele, nejistota prognózy  Ekonomický růst 4,2% (3.Q 2007) Prognóza – 2007: 3%; 2008: zpomalení na 2,25%  Nezaměstnanost 4% (4.Q 2007) Pozn.: NL definice  Inflace 1,6% (2007) 1,9% (prosinec 2007); prognóza 2008: 2,25%  Státní rozpočet: cíl +0,5% HDP (2008)  Obchodní bilance: +5,1 mld. EUR (!) v 11/2007  9 179 úpadků firem za r. 2007

14 Graf: vývoj HDP NL (2004-2007)

15 Vybrané ukazatele  Zpracovatelský průmysl +2% (11/2007)  Stavebnictví +11% (1.-9.2007)  Podnikatelské služby +11% (1.Q 2007)  Maloobchod – food +8%; non-food +0,5%; supermarkety +9,6% (11/2007)  Důvěra výrobců 8 b. (prosinec 2007)  Důvěra spotřebitelů -2 b. (prosinec 2007)

16 Vzájemný obchod CZ- NL  NL v první desítce hlavních obchodních partnerů ČR V obchodních statistikách NL (které nejsou srovnatelné s CZ) nefigurujeme na viditelném místě; velká role sousedních zemí; Prioritní země Dutch Trade Board: Čína, Indie, Rusko; prioritní také NČS EU  Dynamický růst obratu bilaterálního obchodu, v posledních letech pro ČR mírně deficitní bilance 2006: obrat 162 mld. Kč, bilance -6 mld. Kč, vývoz 78 mld. Kč, dovoz 84 mld. Kč 2007 (leden – listopad): obrat 164 mld. Kč, bilance -8 mld. Kč

17 Graf: vývoj obchodu CZ - NL

18 Data: Vývoj obchodu CZ – NL Mld. Kč Období Vývoz DovozObrat Bilance 19992223 46 -1 20002629 55 -3 20013533 68 +2 20024931 80 +18 200356,531,5 88 +25 20047448,5122,5 +25,5 20056872,5141 -4,5 20067884162 -6 1.-11./20077886164 -8

19 Hlavní komodity obchodu CZ-NL  Vývozní komodity ČR: stroje a části (počítače), televizory, média, výrobky ze železa a oceli, osobní auta, lékařské přístroje, nábytek, hračky, oděvy, sklo.  Dovozní komodity: stroje a části (počítače), nákladní vozy, plasty, farmaceutické produkty, květiny a zelenina.  Největší položka - sk. SITC 7 Stroje a dopravní prostředky. Bilance za 11 měsíců r. 2007 pro ČR mírně přebytková.  Deficit vzniká ve sk. SITC 5 Chemikálie a SITC 0 Potraviny.

20 … a investice  NL na předním místě v žebříčku přímých zahraničních investic v ČR Nizozemské i nadnárodní firmy (Ahold, ING, Philips, Shell, CTP Invest, outsourcing výroby NL firem…a Foxxcon, UPC, Nokia, IKEA, Renault) Předběžná data ČNB, 1.-3.Q 2007: příliv investic z NL do ČR ve výši 52 mld. Kč r. 2006: 15 mld. Kč; Stav r. 2005: 427 mld. Kč (1.)  Také NL je jednou z destinací i českých investic NL jako sídlo firmy/holdingu nebo pobočky Předběžná data ČNB, 1.-3.Q 2007: NL mezi 3 největšími příjemci investičních toků z ČR (5 mld. Kč; v r. 2006: 409,5 mld. Kč; stav r. 2005: 18 mld. Kč)

21 Aktuality - regulace  Snižování daní právnických osob: 25,5% (2007,8, srov. s 34,5% v r. 2005)  Zavádění nových ekologických daní a poplatků – např. z letenek ( 11.25 EUR resp. 45 EUR; 2008)  Reforma systému regionálních zastoupení Obchodní komory – Kamer van Koophandel (KvK): z 21 na 12 zastoupení od 1.1.2008 ! Obchodní rejstřík: www.kvk.nlwww.kvk.nl  Snaha o usnadnění podnikání: např. reforma B.V. (s.r.o.); v polovině r. 2008 má začít fungovat „centrální registrace“ (obch.rejstřík+); vznikne informační místo na letišti Schiphol  Podpora inovací a udržitelné energetiky

22 Klíčové oblasti, ve kterých NL rozvíjí své kompetitivní výhody  Flowers & Food  Hightech systémy a materiály ( vč. nanotechnologií)  Water - „Voda“ a vše, co s ní souvisí  Chemie  Creatieve Industrie (např. design)  Penzijní fondy a fondy sociálního pojištění Vedle těchto 6 klíčových oblastí jsou za prioritní považovány také témata: Haag – „Residence of Peace and Justice“ Průřezově: ICT a Energetika www.innovatieplatform.nl

23 Aktivity 2008 Klíčová slova: vývoz služeb (mj. příprava publikace MPO), spolupráce ve výzkumu a vývoji, společné projekty na trzích ve třetích zemích Akce v NL:  ESEF Utrecht, 11.-14.3. /veletrh subdodávek/  PLMA Amsterdam, 27.-28.5. /mezinárodní veletrh/  Golfbeurs Amsterdam 2.-4.3., Wellness Utrecht 17.-19.3. /stánek CzechTourism/ Akce v ČR:  Nanotechnologie: follow-up k semináři v Haagu (NL ZÚ + ČAV)  NL mise: Ekologické veletrhy Brno, 20.-23.5. (VLM)  Prezentace Přístavu Rotterdam v ČR (červen) …… to be continued Podzim – výročí 1968: kulturní a odborné akce organizované velvyslanectvím ve spolupráci s Českými centry - příležitosti pro sponzoring

24 Minulé aktivity - příklady  2007: Projekt ek.diplomacie „České dny v NL“ Prezentace, networking, výstavy na severo- východě NL (Purmerend, Hoorn), Výstava mladých architektů (Eindhoven - Technická univerzita), Prezentace dodavatelů pro vesmírný průmysl (Czech Space Aliance – CzechTrade - ESTEC).  2006: Podnikatelská mise do NL v oborech strojírenství, kovo-, elektro- (seminář v Amsterdamu, návštěva ESEF) Kulatý stůl – nanotechnologie (Haag) Sektorové studie - zdravotnická technika a nábytek

25 Informační zdroje  www.businessinfo.cz www.businessinfo.cz  Souhrnná teritoriální informace  Mezinárodní organizace, např.: Europa.eu www.oecd.org/netherlands

26 Užitečné odkazy a organizace  Agentura na podporu obchodu: www.EVD.nlwww.EVD.nl  Obchodní komora (vč. rejstříku): www.KvK.nlwww.KvK.nl  Celní správa: www.douane.nlwww.douane.nl  Daňová správa: www.belastingdienst.nlwww.belastingdienst.nl  Státní správa: www.government.nlwww.government.nl  Podpora investic: www.nfia.nl + regionální agenturywww.nfia.nl  Privátní podpora obchodu: Fenedex, NCHFenedexNCH  Zaměstnavatelské svazy: VNO-NCW (největší svaz), MKB-Nederland (malé a střední podniky)VNO-NCW MKB-Nederland  Odvětvové svazy: FME-CWM (technologicky náročná odvětví), Metaalunie, Modint (textil)FME-CWMMetaalunieModint

27 Děkuji Vám za pozornost! Kontakt: Velvyslanectví ČR v Nizozemsku Embassy of the Czech Republic Paleisstraat 4, 2514 JA Den Haag The Netherlands www.mzv.cz/hague E-mail: commerce_hague@mzv.czcommerce_hague@mzv.cz

28


Stáhnout ppt "NIZOZEMSKO Teritoriální seminář 31.1.2008 MPO Ing. Ivana Klímová, OEÚ ZÚ Haag."

Podobné prezentace


Reklamy Google