Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno"— Transkript prezentace:

1 Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno

2 Obsah e-learning zavádění klíčových slov v cizím jazyce výuka odborných předmětů v cizím jazyce samostatná práce s využitím pracovních listů webové stránky věnující se chemii chemický freeware software (program ChemSketch)

3 E-learning – moderní elektronická podpora výuky E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků –Umožňuje dlouhodobě nemocným studentům vzdělávání z domova –Umožňuje on-line testování a automatické vyhodnocování znalostí –Všichni žáci naší školy mají přístup do všech portálů na všechny výukové moduly Využíváme 4 portály Využíváme 4 portály 3

4  Zadáme přihlašovací login uživatele a přihlašovací heslo E-learning

5  Tento portál je zaměřen na teoretickou výuku odborných předmětů (ANC, BCH, FYZ, OŽP, SCI)  Žáci vstupují na vzdělávací portál 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

6  Žáci si vyberou v daném vyučovacím bloku požadovaný modul (např. Dynamika v bloku Fyzika) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

7  Pro vlastní výuku žáci spouštějí text (webovou aplikaci) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

8  V textu se žáci pohybují po jednotlivých kapitolách obsahu nebo postupně pomocí navigačních šipek 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

9  Pro vlastní sebekontrolu po několika kapitolách mají žáci možnost spustit autotest, který jim okamžitě vyhodnotí získané vědomosti 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

10  Pro kontrolu znalostí žáků můžou učitelé vygenerovat vlastní test. 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

11  V testu učitelé vytvářejí otázky, ke kterým vytvářejí odpovědi, z nichž žáci vybírají (zatrháváním) ty správné 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

12  Počet otázek je libovolný, učitel určuje kolik otázek se bude žákům generovat (každý žák má jedinečnou kombinaci otázek)  Učitel určuje dobu spuštění testu a kritéria hodnocení 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

13 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří  Portál je určen pro podporu laboratoří  Žáci zde mají k dispozici kompletní návody do laboratoří (BIO, ANC, MŽP, MAP, FCH)

14  Žák si z daného výukového bloku (např. fyzikální chemie) vybere text ve formě webové aplikace 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

15  Podle textu se připraví na laboratoře 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

16  Spustí si flashovou animaci ovládání daného přístroje 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

17 3. Směrem k evropské úrovni  Třetí portál obsahuje odborná cizojazyčná slovíčka (anj a nej) do (anj a nej) do předmětů: ANC, předmětů: ANC, BCH, OŽP, FYZ BCH, OŽP, FYZ  Po přihlášení žáci spustí test (kliknutím na ikonu L)

18  Žáci si vyberou kategorii slovíček (např. Ekologii) 3. Směrem k evropské úrovni

19  Po vybrání kategorie slovíček, mají žáci k dispozici daná slovíčka včetně výslovnosti 3. Směrem k evropské úrovni

20  Nabyté znalosti může žák otestovat (např. spustí výběr slovíčka)  Z rozbalovacího menu vybírá k anglické (německé) verzi slovíčka český překlad 3. Směrem k evropské úrovni

21  Po vyplnění všech slovíček kliknutím na tlačítko „ Zkontroluj “ provede vyhodnocení 3. Směrem k evropské úrovni

22  Zeleně označené pole znamenají správné odpovědi 3. Směrem k evropské úrovni

23 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů  Systém přihlašování je stejný ve všech portálech  Předměty: ANC, BCH, MZP, FYZ, CHE anorg a org, BIO

24  Žák ke studiu může využít více nástrojů, např.: výukový text, pracovní listy 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů

25  Výukové texty – webové aplikace, prezentace apod. jsou cizojazyčné (anj nebo nej).  Úlohy zpracovávané žáky jsou ukládány do cizojazyčných pracovních listů (formát doc) 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů

26 Zavádění klíčových slov v cizím jazyce Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. 26

27 Ukázka z předmětu OŽP Keywords, Schlüsselwörter oxygen [oksidžən] der Sauerstoff kyslík nitrogen [naitrədžən] der Stickstoff dusík

28 Výuka odborných předmětů v cizím jazyce (ANJ a NEJ) V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí 28

29 Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP v NEJ 29

30 Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP 30

31 Samostatná práce s využitím pracovních listů Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL 31

32 Ukázka pracovního listu do předmětu MAP 32

33 33 Webové stránky věnující se chemii a dalším přírodovědným disciplínám

34 34 SPŠ chemická Aktivity školy: Aktivity školy: Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ

35 Testy na internetu vedy vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedy  Testy.nanic.cz – Přírodní vědy – jde o stránky věnující se on-line testům z přírodních věd, např. z chemie je k dispozici 109 testů, z biologie dokonce 447. Jde o krátké testy o deseti otázkách. Testy se vyhodnotí, včetně správných odpovědí. 35

36 veda.muni Dole na stránce  podívejte se  videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) Dole na stránce  podívejte se  videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig 36

37 Informace z chemie Metodický portál pro učitele:  DUM  Základní vzdělávání  průřezová témata: Člověk a příroda, Environmentální výchova a Člověk a jeho svět Ke stáhnutí materiály do výuky (prezentace, pracovní listy apod.) Pro otevření pracovních listů ve formátu.odt je nutné instalovat program pro otevírání OpenDocumentů, např. z program: „OpenOffice.org 3.4.0“.www.stahuj.cz 37

38 Informace z chemie - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … 38

39 Informace z chemie - Chemické experimenty Vzdělávací materiály (návody, k tomu videa, prezentace) on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 Vytvořeno SPŠ chemickou akademika Heyrovského v Ostravě 39

40 Informace z chemie - Chemické experimenty z/sezP1.htm z/sezP1.htm Chemické pokusy – hravě i doma Pracovní listy chemických pokusů pro 1.a 2. stupeň ZŠ 40

41 41 Informace z chemie - videa chemických pokusů videa s mluveným komentářem, s vysvětlením videa s mluveným komentářem, s vysvětlením

42 42 Testování chemického názvosloví Anorganika: Anorganika: Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování tvorby vzorců i názvů Testování tvorby vzorců i názvů Tvorba písemek a jejich uložení v pdf Tvorba písemek a jejich uložení v pdf

43 43 Testování chemického názvosloví Organika: Organika: Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Procvičování nelze ohodnotit Procvičování nelze ohodnotit Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků

44 44 Testy z chemie On-line testy o cca 10 otázkách On-line testy o cca 10 otázkách Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi I testy do Biologie I testy do Biologie

45 45 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj. cals cals cals cals Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ)  vyhledat  poté kliknu na odkaz dané látky  zobrazí se informace o produktu  MSDS (Bezp. Listy)  vyberu Ceská Rep  stáhnu v pdf Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ)  vyhledat  poté kliknu na odkaz dané látky  zobrazí se informace o produktu  MSDS (Bezp. Listy)  vyberu Ceská Rep  stáhnu v pdf

46 46 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj. Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači

47 47 Stránky s přírodovědným zaměřením – ŽP Ekologická stopa – jedince, států: dále uhlíková stopa Ekologická stopa – jedince, států: dále uhlíková stopa Světová statistika v reálném čase: Světová statistika v reálném čase: Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj. Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj.

48 48 Chemické programy freeware ChemSketch (www.slunecnice.cz) ChemSketch (www.slunecnice.cz)www.slunecnice.cz 48

49 49 ChemSketch Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Umí generovat název sloučeniny, M r,  … Umí generovat název sloučeniny, M r,  … Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Na internetu verze 12 Na internetu verze 12 Lze jej zdarma stáhnout na internetu: Lze jej zdarma stáhnout na internetu: (vyhledat ChemSketch 12) (vyhledat ChemSketch 12)http://www.slunecnice.cz

50 50

51 51 ChemSketch tvorba vzorců Vyhlazení vzorce : Vyhlazení vzorce : Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure 3D optimalizace vzorce 3D optimalizace vzorce Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů

52 52 ChemSketch – ionty a radikály Pomocí tlačítka Pomocí tlačítka

53 53 ChemSketch – tvorba vzorců Zobrazení uhlíků ve vzorci: Zobrazení uhlíků ve vzorci: Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík  Otevře se okno Properties  Common  Show Carbons  zaškrtneme (All)  Apply Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík  Otevře se okno Properties  Common  Show Carbons  zaškrtneme (All)  Apply V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma … V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma …

54 54 ChemSketch – tvorba vzorců Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Předefinované vzorce: Templates, F5 Předefinované vzorce: Templates, F5

55 ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vytvořte následující vzorce: Vzorce vyhlaďte: Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure Vyzkoušejte si 3D optimalizaci vzorce Vyzkoušejte si natáčení úhlů vazeb a změnu pozice substituentů 55

56 ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vyzkoušejte možnost výpočtů: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Vyzkoušejte předefinované vzorce: Templates, F5 Napište následující rovnici: (pro šipku přepneme do režimu Draw, nebo kliknutím na rožek ) 56

57 57 ChemSketch – schéma aparatur Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates  Lab Kit Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates  Lab Kit V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw

58 58 ChemSketch 3D zobrazení Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs  3D Viewer Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs  3D Viewer Na dolní liště přepneme Copy to 3D Na dolní liště přepneme Copy to 3D Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze nechat rotovat Vzorce lze nechat rotovat

59 zobra 59

60 ChemSketch animovaný gif Obrázek v ChemSketchi 3D nechám rotovat a kliknu na Auto Add Frame Pak File  Save as  ve fromátu Animated gif images Pak ctrl c  ctrl v 60

61 3D struktura Pomocí programu Anaglyph Maker lze vytvořit 3D vzorce – Potřebujeme k tomu 3D brýle (červeno-modré) – Freeware: Není třeba instalovat, spustíme AnaMaker.exe 61

62 3D struktura vytvořená pomocí programu ChemSketch a Anaglyph Maker V ChemSketchi vytvoříme vzorec, přeneseme do 3D viewer  uložíme jako obrazek1.bmp a pak mírně pootočíme vzorcem a uložíme jako obrazek2.bmp Otevřeme Anaglyph Maker a načteme levý a pravý obrázek (Load Left Image a Load Right Image) 62

63 3D struktura Označíme Anaglyph Red-blue  Make 3D image  vytvoří se anaglyph Poté uložíme jako jpg. 63

64 3D struktura Red-blue ethan 64

65 65 3D struktura Red-blue D-glukosa

66 66 ANP Sacharidy 66D-fruktóza

67 67 ANP Sacharidy 67Sacharóza

68 68 3D struktura Red-blue bicyklo[4.2.1]nonan

69 69 Vitamin B5 – 3D (panthothenová kys.)

70 70 Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Buriánek Ing. Tomáš Buriánek


Stáhnout ppt "Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno"

Podobné prezentace


Reklamy Google