Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno burianek@spschbr.cz
2
Obsah e-learning zavádění klíčových slov v cizím jazyce výuka odborných předmětů v cizím jazyce samostatná práce s využitím pracovních listů webové stránky věnující se chemii chemický freeware software (program ChemSketch)
3
E-learning – moderní elektronická podpora výuky E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků –Umožňuje dlouhodobě nemocným studentům vzdělávání z domova –Umožňuje on-line testování a automatické vyhodnocování znalostí –Všichni žáci naší školy mají přístup do všech portálů na všechny výukové moduly Využíváme 4 portály Využíváme 4 portály 3
4
Zadáme přihlašovací login uživatele a přihlašovací heslo E-learning
5
Tento portál je zaměřen na teoretickou výuku odborných předmětů (ANC, BCH, FYZ, OŽP, SCI) Žáci vstupují na vzdělávací portál 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
6
Žáci si vyberou v daném vyučovacím bloku požadovaný modul (např. Dynamika v bloku Fyzika) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
7
Pro vlastní výuku žáci spouštějí text (webovou aplikaci) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
8
V textu se žáci pohybují po jednotlivých kapitolách obsahu nebo postupně pomocí navigačních šipek 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
9
Pro vlastní sebekontrolu po několika kapitolách mají žáci možnost spustit autotest, který jim okamžitě vyhodnotí získané vědomosti 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
10
Pro kontrolu znalostí žáků můžou učitelé vygenerovat vlastní test. 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
11
V testu učitelé vytvářejí otázky, ke kterým vytvářejí odpovědi, z nichž žáci vybírají (zatrháváním) ty správné 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
12
Počet otázek je libovolný, učitel určuje kolik otázek se bude žákům generovat (každý žák má jedinečnou kombinaci otázek) Učitel určuje dobu spuštění testu a kritéria hodnocení 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP
13
2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří Portál je určen pro podporu laboratoří Žáci zde mají k dispozici kompletní návody do laboratoří (BIO, ANC, MŽP, MAP, FCH)
14
Žák si z daného výukového bloku (např. fyzikální chemie) vybere text ve formě webové aplikace 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří
15
Podle textu se připraví na laboratoře 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří
16
Spustí si flashovou animaci ovládání daného přístroje 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří
17
3. Směrem k evropské úrovni Třetí portál obsahuje odborná cizojazyčná slovíčka (anj a nej) do (anj a nej) do předmětů: ANC, předmětů: ANC, BCH, OŽP, FYZ BCH, OŽP, FYZ Po přihlášení žáci spustí test (kliknutím na ikonu L)
18
Žáci si vyberou kategorii slovíček (např. Ekologii) 3. Směrem k evropské úrovni
19
Po vybrání kategorie slovíček, mají žáci k dispozici daná slovíčka včetně výslovnosti 3. Směrem k evropské úrovni
20
Nabyté znalosti může žák otestovat (např. spustí výběr slovíčka) Z rozbalovacího menu vybírá k anglické (německé) verzi slovíčka český překlad 3. Směrem k evropské úrovni
21
Po vyplnění všech slovíček kliknutím na tlačítko „ Zkontroluj “ provede vyhodnocení 3. Směrem k evropské úrovni
22
Zeleně označené pole znamenají správné odpovědi 3. Směrem k evropské úrovni
23
4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů Systém přihlašování je stejný ve všech portálech Předměty: ANC, BCH, MZP, FYZ, CHE anorg a org, BIO
24
Žák ke studiu může využít více nástrojů, např.: výukový text, pracovní listy 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů
25
Výukové texty – webové aplikace, prezentace apod. jsou cizojazyčné (anj nebo nej). Úlohy zpracovávané žáky jsou ukládány do cizojazyčných pracovních listů (formát doc) 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů
26
Zavádění klíčových slov v cizím jazyce Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. 26
27
Ukázka z předmětu OŽP Keywords, Schlüsselwörter oxygen [oksidžən] der Sauerstoff kyslík nitrogen [naitrədžən] der Stickstoff dusík
28
Výuka odborných předmětů v cizím jazyce (ANJ a NEJ) V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí 28
29
Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP v NEJ 29
30
Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP 30
31
Samostatná práce s využitím pracovních listů Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL 31
32
Ukázka pracovního listu do předmětu MAP 32
33
33 Webové stránky věnující se chemii a dalším přírodovědným disciplínám
34
34 SPŠ chemická www.spschbr.cz www.spschbr.cz www.spschbr.cz Aktivity školy: Aktivity školy: Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ
35
Testy na internetu http:// http://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedy http:// http://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedy Testy.nanic.cz – Přírodní vědy – jde o stránky věnující se on-line testům z přírodních věd, např. z chemie je k dispozici 109 testů, z biologie dokonce 447. Jde o krátké testy o deseti otázkách. Testy se vyhodnotí, včetně správných odpovědí. 35
36
veda.muni www.veda.muni.cz www.veda.muni.cz www.veda.muni.cz Dole na stránce podívejte se videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) Dole na stránce podívejte se videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) http://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_3 100290113&feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube http://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_3 100290113&feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube http://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_3 100290113&feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig http://www.youtube.com/playlist?annotation_id=annotation_3 100290113&feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig 36
37
Informace z chemie Metodický portál pro učitele: www.rvp.cz DUM Základní vzdělávání průřezová témata: Člověk a příroda, Environmentální výchova a Člověk a jeho svět www.rvp.cz Ke stáhnutí materiály do výuky (prezentace, pracovní listy apod.) Pro otevření pracovních listů ve formátu.odt je nutné instalovat program pro otevírání OpenDocumentů, např. z www.stahuj.cz program: „OpenOffice.org 3.4.0“.www.stahuj.cz 37
38
Informace z chemie http://xantina.hyperlink.cz - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … http://xantina.hyperlink.cz - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … http://xantina.hyperlink.cz 38
39
Informace z chemie - Chemické experimenty Vzdělávací materiály (návody, k tomu videa, prezentace) http://www.eurogymnazia.cz/index.php?opti on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 http://www.eurogymnazia.cz/index.php?opti on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 Vytvořeno SPŠ chemickou akademika Heyrovského v Ostravě 39
40
Informace z chemie - Chemické experimenty http://www.chempokusy.webzdarma.c z/sezP1.htm http://www.chempokusy.webzdarma.c z/sezP1.htm Chemické pokusy – hravě i doma Pracovní listy chemických pokusů pro 1.a 2. stupeň ZŠ 40
41
41 Informace z chemie - videa chemických pokusů http://chemie.gfxs.cz/index.php?pg=videa, videa s mluveným komentářem, s vysvětlením http://chemie.gfxs.cz/index.php?pg=videa, videa s mluveným komentářem, s vysvětlením http://chemie.gfxs.cz/index.php?pg=videa
42
42 Testování chemického názvosloví Anorganika: http://anorganika.gfxs.cz/ Anorganika: http://anorganika.gfxs.cz/http://anorganika.gfxs.cz/ Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování tvorby vzorců i názvů Testování tvorby vzorců i názvů Tvorba písemek a jejich uložení v pdf Tvorba písemek a jejich uložení v pdf
43
43 Testování chemického názvosloví Organika: http://organika.gfxs.cz/ Organika: http://organika.gfxs.cz/http://organika.gfxs.cz/ Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Procvičování nelze ohodnotit Procvičování nelze ohodnotit Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků
44
44 Testy z chemie http://www.testpark.cz/testy/chemie http://www.testpark.cz/testy/chemie http://www.testpark.cz/testy/chemie On-line testy o cca 10 otázkách On-line testy o cca 10 otázkách Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi I testy do Biologie I testy do Biologie
45
45 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj. http://www.merckmillipore.cz/chemi cals http://www.merckmillipore.cz/chemi cals http://www.merckmillipore.cz/chemi cals http://www.merckmillipore.cz/chemi cals Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ) vyhledat poté kliknu na odkaz dané látky zobrazí se informace o produktu MSDS (Bezp. Listy) vyberu Ceská Rep stáhnu v pdf Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ) vyhledat poté kliknu na odkaz dané látky zobrazí se informace o produktu MSDS (Bezp. Listy) vyberu Ceská Rep stáhnu v pdf
46
46 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj. http://www.wikipedia.cz http://www.wikipedia.cz http://www.wikipedia.cz Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači
47
47 Stránky s přírodovědným zaměřením – ŽP Ekologická stopa – jedince, států: http://www.hraozemi.cz, dále uhlíková stopa Ekologická stopa – jedince, států: http://www.hraozemi.cz, dále uhlíková stopa http://www.hraozemi.cz Světová statistika v reálném čase: Světová statistika v reálném čase: http://www.worldometers.info/cz/ http://www.worldometers.info/cz/ http://www.worldometers.info/cz Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj. Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj.
48
48 Chemické programy freeware ChemSketch (www.slunecnice.cz) ChemSketch (www.slunecnice.cz)www.slunecnice.cz 48
49
49 ChemSketch Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Umí generovat název sloučeniny, M r, … Umí generovat název sloučeniny, M r, … Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Na internetu verze 12 Na internetu verze 12 Lze jej zdarma stáhnout na internetu: Lze jej zdarma stáhnout na internetu: http://www.slunecnice.cz (vyhledat ChemSketch 12) http://www.slunecnice.cz (vyhledat ChemSketch 12)http://www.slunecnice.cz
50
50
51
51 ChemSketch tvorba vzorců Vyhlazení vzorce : Vyhlazení vzorce : Vygenerujte název vzorců: Tools Generate Name from Structure Vygenerujte název vzorců: Tools Generate Name from Structure 3D optimalizace vzorce 3D optimalizace vzorce Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů
52
52 ChemSketch – ionty a radikály Pomocí tlačítka Pomocí tlačítka
53
53 ChemSketch – tvorba vzorců Zobrazení uhlíků ve vzorci: Zobrazení uhlíků ve vzorci: Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík Otevře se okno Properties Common Show Carbons zaškrtneme (All) Apply Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík Otevře se okno Properties Common Show Carbons zaškrtneme (All) Apply V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma … V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma …
54
54 ChemSketch – tvorba vzorců Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools Calculate Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools Calculate Předefinované vzorce: Templates, F5 Předefinované vzorce: Templates, F5
55
ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vytvořte následující vzorce: Vzorce vyhlaďte: Vygenerujte název vzorců: Tools Generate Name from Structure Vyzkoušejte si 3D optimalizaci vzorce Vyzkoušejte si natáčení úhlů vazeb a změnu pozice substituentů 55
56
ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vyzkoušejte možnost výpočtů: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools Calculate Vyzkoušejte předefinované vzorce: Templates, F5 Napište následující rovnici: (pro šipku přepneme do režimu Draw, nebo kliknutím na rožek ) 56
57
57 ChemSketch – schéma aparatur Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates Lab Kit Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates Lab Kit V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw
58
58 ChemSketch 3D zobrazení Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs 3D Viewer Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs 3D Viewer Na dolní liště přepneme Copy to 3D Na dolní liště přepneme Copy to 3D Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze nechat rotovat Vzorce lze nechat rotovat
59
zobra 59
60
ChemSketch animovaný gif Obrázek v ChemSketchi 3D nechám rotovat a kliknu na Auto Add Frame Pak File Save as ve fromátu Animated gif images Pak ctrl c ctrl v 60
61
3D struktura Pomocí programu Anaglyph Maker lze vytvořit 3D vzorce – Potřebujeme k tomu 3D brýle (červeno-modré) – Freeware: http://www.instaluj.cz/anaglyph-makerhttp://www.instaluj.cz/anaglyph-maker Není třeba instalovat, spustíme AnaMaker.exe 61
62
3D struktura vytvořená pomocí programu ChemSketch a Anaglyph Maker V ChemSketchi vytvoříme vzorec, přeneseme do 3D viewer uložíme jako obrazek1.bmp a pak mírně pootočíme vzorcem a uložíme jako obrazek2.bmp Otevřeme Anaglyph Maker a načteme levý a pravý obrázek (Load Left Image a Load Right Image) 62
63
3D struktura Označíme Anaglyph Red-blue Make 3D image vytvoří se anaglyph Poté uložíme jako jpg. 63
64
3D struktura Red-blue ethan 64
65
65 3D struktura Red-blue D-glukosa
66
66 ANP Sacharidy 66D-fruktóza
67
67 ANP Sacharidy 67Sacharóza
68
68 3D struktura Red-blue bicyklo[4.2.1]nonan
69
69 Vitamin B5 – 3D (panthothenová kys.)
70
70 Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Buriánek Ing. Tomáš Buriánek burianek@spschbr.cz burianek@spschbr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.