Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_05_Linking words TEMA:Gramatika pro maturitní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_05_Linking words TEMA:Gramatika pro maturitní."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_05_Linking words TEMA:Gramatika pro maturitní přípravu ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 Anotace Materiál je určen žákům na úrovni B1,B2. V první části je koncipován jako stručné a přehledné opakování základních typů spojování slov a vět. Vzhledem k tomu, že jde o shrnutí a opakování známého, je materiál naplánován na jednu vyučovací hodinu. Materiál je plánován pro poslední ročník před maturitou ale může být použit dle potřeby při opakování probraného tématu i jindy. Slidy 3-6: Žáci si názorně zopakují znaky uvedené gramatické látky a známou slovní zásobu. V součinnosti s vyučujícím tvoří věty, které používají ve slidu uvedené linking words. Slidy 7-10:Uvedená cvičení slouží k procvičení a upevnění látky. 7+8: Žáci pomocí digitálního pera zašktnou nebo zakroužkují správná řešení do tabulek. 9+10: Žáci digitálním perem vpisují možné varianty do volných míst. Úlohy lze též provádět fixem, nebo křídou do slidu, promítnutého na bílou interaktivní tabuli. Vzhledem k početně malým jazykovým skupinám, lze užít materiál k samostatné práci v PC učebně. Shrnutí všech aktivit, včetně kontroly, musí být doplněno ve spolupráci s vyučujícím. Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 Linking words

4 Ways how to connect words and sentences: Examples: 1) conjunctions 2) prepositions (separated chapter) 3) particles in the role of conjunctions 4) adverbs and words with modal meanings

5 1) Conjunctions of many kinds: copulative: and, too, as well…. adversative: but, however ….. disjunctive: or, either…or, neither….nor… causative: because resultative: so, therefore… conditional: if, supposing, unless… of purpose: so that, in order that… concessive: although, even if, no matter (how…) (and many others)

6 3) Particles in the role of conjunctions: besides, neverthless, otherwise, moreover, or else, then, however, therefore, when, where, once, why….. 4) adverbs with modal meanings: certainly, undoubtedly, apparently, perhaps, surely, (un)fortunately, luckily, indeed, actually, obviously… ! This in only the theoretical classification. We have to know their meaning !

7 What is right? Our mum is angry obviously/however she doesn´t say anything. She is angry so/because you ´ve broken her favourite cup! I know cou didn´t want to neverthless/moreover you should appologize! At first/firstly I wanted to so/but I haven´t been given a chance! Do you love me? – Fortunately/of course I do! Hallo, Pete! – Hallo, actually/really my name is Gregory. A friend in need is a friend surely/indeed!

8 What is right? Our mum is angry obviously/however she doesn´t say anything. She is angry so/because you ´ve broken her favourite cup! I know cou didn´t want to neverthless/moreover you should appologize! At first/firstly I wanted to so/but I haven´t been given a chance! Do you love me? – Fortunately/of course I do! Hallo, Pete! – Hallo, actually/really my name is Gregory. A friend in need is a friend surely/indeed!

9 Complete the right conjunction: …….. The bus come later, we´d be late to work! He is very successful ………..no one knows why! Bring it ………on Saturday ……..on Sunday. We spoke slowly ……………..they could hear us better. They were able to get here……………how far it was. He´ll ring you up ………..he comes home. I want to go to England ………….. I´ve started saving money! The weather was rainy …………..we enjoyed our holiday a lot! I don´t have ……….brother…………..sister! We came late…………we had to return home!

10 Complete the right conjunction: IF The bus come later, we´d be late to work! He is very successful BUT no one knows why! Bring it EITHER on Saturday OR on Sunday. We spoke slowly SO THAT they could hear us better. They were able to get here NO MATTER how far it was. He´ll ring you up WHEN he comes home. I want to go to England THEREFORE I´ve started saving money! The weather was rainy HOWEVER we enjoyed our holiday a lot! I don´t have NEITHER brother NOR sister! We came late SO we had to return home!

11 Zdroje: Prezentace a úlohy - autor Slidy 5+6 klasifikace motivována: HAIS, Karel. Anglická mluvnice. Praha: SPN, 1991, ISBN


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Jana Neradová NÁZEV:VY_32_INOVACE_03B_05_Linking words TEMA:Gramatika pro maturitní."

Podobné prezentace


Reklamy Google