Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Jana Hlistová Průřezové téma Gramatika Člověk v demokratické společnosti Informační a komunikační technologie Tematický celekNěmecký jazyk Ročník4. Datum tvorby Datum a místo ověření – německý jazyk 4. L Druh učebního materiálu Prezentace Pracovní list

2 Anotace DUM přináší přehled užití podmiňovacího způsobu s příklady, dále dva způsoby tvorby podmiňovacího způsobu přítomného podle druhu slovesa a časování konjunktivu préterita. V pracovní části žáci procvičují vyjádření zdvořilé prosby, doporučení k zdravému životnímu stylu, formulují přání, či co by kdo dělal raději. Inovativní je spojení výpočetní techniky se slovem učitele, žáci mají více prostoru na procvičení. Klíčová slova Podmiňovací způsob přítomný, konjunktiv préterita, kondicionál přítomný. Metodický pokyn Určeno k výkladu a práci v hodině i k samostudiu a procvičení doma. Některá cvičení nebo jejich části je dobré použít jako domácí úkol. Dle úrovně skupiny mohou žáci pracovat v plénu, ve dvojicích nebo nejprve v plénu a pro upevnění znovu ve dvojicích, trénovat ústní i písemný projev, přičemž v hodině by měl dominovat projev ústní. Možno využit i pro opakování nebo výklad na VOŠ. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

3 Prezentace, cvičení

4 Užití podm. způsobu  Zdvořilá prosba → Könnten Sie bitte das Fenster zumachen?  Přání → Jetzt hätte ich gern mein Handy. Wenn ich mehr Zeit hätte. (Kéž bych …)  Rada, doporučení → Du solltest dich gesunder ernähren.  Návrh → Morgen könnten wir tanzen gehen.  Možnost → Wir würden lieber mit dem Zug fahren.

5 Překlad podm. způsobu přítomného do NEJ Konjunktiv préterita Kondicionál přítomný (= würde + infinitiv)  Slovesa pomocná: haben, sein, werden  Slovesa způsobová: dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen, wissen  Některá slovesa silná: gehen, kommen, bleiben, lassen, ….  Ostatní slovesa - slabá = pravidelná - většina silných = nepravid.

6 Tvoření a časování konjunktivu préterita sein → ich war ich wär – ewir wär - en du wär – estihr wär - et er wär – esie wär – en → Préteritní kmen + koncovky konjunktivu: -e, -est, -e, -en, -et, -en → Samohlásky schopné přehlásky (a, o, u) ve všech osobách přehlasují

7 Konjunktiv préterita dalších sloves haben → ich hätte = měl bych werden → ich würde = stal bych se dürfen → ich dürfte = směl bych können → ich könnte = mohl bych, uměl bych mögen → ich möchte! = rád bych, chtěl bych müssen →ich müsste = musel bych sollen → ich sollte! = měl bych (něco udělat) wollen → ich wollte! = chtěl bych wissen → ich wüsste! = věděl bych

8 gehen → ich ginge = šel bych kommen → ich käme = přišel/přijel bych bleiben → ich bliebe = zůstal bych lassen → ich ließe = nechal bych

9 Opisná forma = würde + infinitiv Např. sloveso kaufen → ich würde kaufen = koupil bych ich würde kaufenwir würden kaufen du würdest kaufenihr würdet kaufen er würde kaufensie würden kaufen → Konjunktiv préterita od werden (ich würde) + infinitiv význam. slovesa na konci věty

10 Cvičení I. Požádej/popros zdvořileji. 1. Kannst du mir helfen? 2. Darf ich Sie um die Antwort bitten? 3. Kommen Sie lieber morgen? 4. Geht es am Mittwoch um 9 Uhr? 5. Können Sie uns besuchen? 6. Sprichst du bitte langsam? 7. Haben Sie heute Zeit? 8. Was braucht ihr? 9. Können wir etwas fragen? + Schritte international 2, str. 128 cv. 17

11 II. Přelož 1. Mohla byste zaplatit ten účet? 2. Mohla byste napsat ten ještě dnes? 3. Koupila byste známky a papír? 4. Uvařila byste kávu? 5.Zavřel byste to okno? 6. Mohl bys to rádio vypnout? 7. Otevřel bys ty dveře? 8. Mohl bys zapnout počítač? 9. Rozsvítila bys? 10. Mohl byste mi vysvětlit tu cestu?

12 Řešení 1. Könnten Sie die Rechnung bezahlen? 2. Könnten Sie die noch heute schreiben? 3. Würden Sie Briefmarken und Papier kaufen? 4. Würden Sie Kaffee kochen? 5. Würden Sie das Fenster zumachen? 6. Könntest du das Radio ausmachen? 7. Würdest du die Tür aufmachen? 8. Könntest du den Computer anmachen? 9. Würdest du das Licht anmachen? 10. Könnten Sie mir den Weg erklären?

13 III. Dej rady/doporučení příteli k zdravému způsobu života. IV. Přání 1. Kéž by všechny děti byly šťastné. 2. Kéž by měly všechny děti domov. 3. Kéž by byl Petr zdravý. 4. Kéž bychom měli zítra volno. 5. Kdyby bylo pěkné počasí, …… 6. Kdybych měl více času, ……

14 Řešení - přání 1. Wenn alle Kinder glücklich wären. Wären alle Kinder glücklich. 2. Hätten alle Kinder zuhause. 3. Wäre Peter gesund. 4. Hätten wir morgen frei. 5. Wäre schönes Wetter, ……. 6. Hätte ich mehr Zeit, ……

15 V. Co by kdo dělal (raději) 1. Paul – spielen 2. Meine Schwester – schlafen. 3. Wir – ausgehen. 4. Ich – Deutsch lernen. 5. Du – Musik hören. 6. Ihr – ins Kino gehen. 7. Seine Freunde – Fußball spielen.


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší."

Podobné prezentace


Reklamy Google