Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 5/12 Sada: Československé dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Výběr některých uměleckých počinů v Čechách ve druhé půli 20
TÉMA: Výběr některých uměleckých počinů v Čechách ve druhé půli 20. století PŘEDMĚT: dějepis – moderní československé dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: Mánes, socialistický realismus, Konfrontace, poválečný surrealismus, explosionalismus, Trasa, UB 12, strukturální abstrakce, informel, imaginace, Jindřich Chalupecký, Vetřelci a volavky, Křižovatka, nová figurace, 12/15 Pozdě, ale přece, Tvrdohlaví, Měkkohlaví, Ztohoven, performance JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

3 Mánes založen r. 1887 Účelem bylo diskutovat a přednášet o umění; vydával časopisy Volné směry, Styl, umělecké publikace a pořádal výstavy. od února 1948 Mánes šikanován, v r násilně rozpuštěn

4 Funkcionalistická budova Mánesa, obr. 1

5 Socialistický realismus
importován ze SSSR (zde oficiálním uměním od r. 1932) oslava vládnoucí strany úspěchy režimu v reálném životě „obyčejných“ lidí venkov nebo továrny rolníci nebo dělníci, muž-hutník, žena-rolnice s atributy kladivo a srp dýmající továrny, snopy obilí a vlajky ČSSR a SSSR (pozn. 1 a 2)

6 Na základě zhlédnutého dokumentu charakterizuj plusy a minusy „socrealismu“. Co doporučuje Zdeněk Nejedlý výtvarným umělcům 50. let?

7 Konfrontace = výstavy zvané Konfrontace
příležitost představit (mnohdy jen v ateliéru nebo náhradním prostoru) privátní tvorbu zúčastněných výtvarníků obvykle v období politického útlaku chápány i jako konfrontace potlačovaného umění s panujícím režimem

8 Poválečný surrealismus
okruh kolem Znamení zvěrokruhu osobnost Mikuláše Medka skupina Ra (V. Zykmund, J. Zuska, …) Jak byl surrealismus chápán nacisty? Jak byl přijímán komunisty? Z hodin literatury si připomeň osobnostní vývoj Vítězslava Nezvala.

9 Eva a Jan Švankmajerovi
Emila a Mikuláš Medkovi Martin Stejskal Ladislav Novák František Muzika

10 Obr. 3 Obr. 2

11 Jaroslav Seifert se loučí s přítelem Františkem Muzikou
„Jaké štěstí bylo jít s Tebou Tvou velikou a strmou cestou z ticha zátiší k Malému a Velkému snu a k Tvým nezapomenutelným Ostrovům. Nebylo možné nejít. Síla Tvé fantazie nutila k cestě, která byla vroubena jakoby znameními divukrásných přeludů. Šel jsi za svým viděním a nespěchal jsi. Věděl jsi, kam jdeš. Viděli jsme svítit Tvá okna na větvích stromů. Tvá gesta byla vždycky úměrná a byla menší a menší, protože jich nebylo potřebí. Prošel jsi těsnou branou, za níž se vynořovaly Tvé nové a nové obrazy. Jako blesky světel ve tmě a jako zádumčivý stín v oslňující záři. Nenechával jsi odpočinout našim očím a naši zvědavost i úžas podpaloval jsi neustále svou neúnavnou fantazií…“ (Pozn. 3)

12 Explosionalismus a Vladimír Boudník (Něžný barbar Bohumila Hrabala)
vlastní umělecký směr V. Boudníka odstřižky plechu zlomené pilníky matky, šrouby, raznice, kusy litiny Vlisovával a vtloukal do plechových plátů, které pak propaloval autogenem. Škrábal do nich důlčíkem a rydlem a tloukl do nich kladivem. Tiskl své grafické abstrakce, které pak dotvářel.

13 Obr. 4

14 „Vladimír a Bondy a já jsme měli tak rádi pivo, že jak přinesli první sklenici na stůl, zděsili jsme všichni celou hospodu, nabírali jsme pěnu rukama, pomazávali si obličeje a vtírali pěnu do vlasů jako židé mazající si pejzy cukrovou vodou, při druhém pivě jsme si dali repete pomazání pěnou, takže jsme se leskli a voněli pivem na sto honů. Hlavně ale – byla to recese – byla to exprese nadšení pro pivo a nadšení mládím, které z nás hýřilo. Byli jsme pivní frajeři…“ (Pozn. 4)

15 „Vy všichni, kteří se díváte na Vladimírovy grafické listy, vězte, že Vladimír byl vyučený soustružník, že miloval všechny výrazové prostředky této práce a materiály, do kterých a s kterými se tvoří užitečné předměty a součástky, že Vladimír byl právě dokonalým poznáním všeho toho, co obsahuje pojem soustružnická dílna, že všechno dovedl v jistý čas tvořivě uplatnit ve své grafice tak, že žádný grafik na světě nestvořil tak posuvné a krásné a líbezné artefakty jako on. Jeho aktivní grafika dovede nadchnout jak výtvarného estetika, tak dělníka od černého řemesla…“ (Pozn. 5)

16 Skupina Trasa Nový figuralismus – např. Květa Válová: člověka chápala jako „kus zvrásněné lávy, v jejímž tvaru je napětí, žár, eruptivnost živlů, utajených v hlubinách neklidné země“. (Pozn. 6)

17 UB 12 podle původního počtu členů
přátelské uskupení blízkých osobností např. Adriena Šimotová, Vlasta Prachatická, Václav Boštík, Vladimír Janoušek, …

18 Obr. 5 Obr. 6

19 Strukturální abstrakce
použití netradičních materiálů písek, dřevo, papír, drátky , provázky nejčastěji používána metoda asambláže (podobné koláži – sestavování různých elementů)

20 Informel spontánnost projevu, svoboda
Na obrazech jsou použity silné vrstvy barev, ty jsou často doplněny štěrkem, pískem nebo sádrou. u nás nejvýznamnějším představitelem Mikuláš Medek (Pozn. 7)

21 Imaginace, fotky Karla Kuklíka
Zamořená krajina, obr. 7 Obr. 8

22 Uvolnění 60. let množství výstav, galerií, uměleckých studií, časopisů
kontakty se západními výtvarníky výtvarná skupina Trasa (O. Zoubek, Č. Kafka, …) skupina Máj (Z. Sekal, R. Fremund, …) UB 12 (V. Bartovský, A. Šimotová, …) Etapa (F. Ronovský, V. Kiml, …) Křižovatka

23 1969 – výstava Marcela Duchampa
v březnu a dubnu 1969 ve Špálově galerii kurátorem Jindřich Chalupecký Obr. 9 Obr. 10

24 Jindřich Chalupecký „Umění objevuje skutečnost, vytváří skutečnost, odhaluje skutečnost, ten svět, v němž žijeme, a nás, kteří žijeme. Neboť nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každodenní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti: drama záhady čelící zázraku. Nebude-li toho moderní umění schopno, bude zbytečné.“ (Pozn. 8)

25 Cena Jindřicha Chalupeckého
cena založena r z iniciativy Václava Havla, Jiřího Koláře a Theodora Pištěka udělována každoročně mladým umělcům do 35 let

26 „Čtyřprocentní“ zákon – 1965
Nařizoval při realizaci veřejných zakázek uplatnit 1–4 % rozpočtu na realizaci umění. Tyto zákony platí v řadě západních států dodnes (Nizozemí, některé státy USA). Práci tak má velký počet umělců. Je kultivován veřejný prostor. O uměleckých realizacích rozhodovaly soutěže (avšak často byl výběr motivován spíše politicky a realizace procházely přísnými ideologickými kritérii a komisemi). (Pozn. 9)

27 Pavel Karous: Vetřelci a volavky
výstavy a monografie na základě mnohaletého výzkumu a dokumentace 60.–80. léta Dnes často mizí pod záminkou revitalizace sídlišť mnohdy kvalitní díla (s poukazem na to, že vznikla „za minulého režimu“).

28 Skupina Křižovatka založena na podzim 1963 v Praze
Hledali konfrontací odlišných výtvarných projevů. otevřenost světu moderní civilizace vlivy světového umění Hlásili se k dynamice moderní doby, technickým vynálezům… Vladimír Burda, Běla a Jiří Kolářovi, Karel Malich, … (Pozn. 10)

29 Nová figurace nový vztah skutečnosti a člověka
reakce na neosobní abstraktní umění – zdůraznění lidské postavy a emocí Věra Janoušková – sochařka, autorka figurálních papírových koláží, (Dokumentární pořad: Věra Janoušková, sochařka, pozn. 11) Tři unavené hlavy na sudu, obr. 11

30 Eva Kmentová Brána snů, 1966, obr. 13 List v pohybu, 1973, obr. 12

31 Jiří Kolář: Prométheova játra
Nemám už opravdu žádnou naději Nevím kde bych ji vzal A také mi ji nemá kdo dát A přeci bych chtěl pracovat Ještě víc než to činím Psát A dokonce Odvážím-li se něco z toho co mi dala noc Přečíst těm pěti nebo šesti přátelům Neboť dnes večer nebo zítra Nevím Může přijít pán s odznakem nebo v kožáku A učiní všemu konec --- Mejla Hlavsa: Básníci ticha, pozn. 12 Kavárna Slávia, obr. 14

32 Olbram Zoubek „Do té pochmurné atmosféry toho ohýbání se a zapomínání a přizpůsobování přišel ten čin Jana Palacha jako záblesk, zázračnej, pro mě ohromně silnej. Tak jsem po zprávě o jeho činu chodil po bytě a přemýšlel jsem, jak budu žít dál, že to přece nemůžu dost dobře nechat jen tak. Ale že bych měl odvahu to zopakovat, to teda ne. Myšlenky se mi ale hodily hlavou vážný... ale napadlo mě, že mu můžu poskytnout službu, kterou neuměl každý – sejmout mu posmrtnou masku, abych se alespoň nějakým smítečkem, nějakým vláskem mohl podílet taky.“ (Pozn. 13) Obr. 15

33 Obr. 17 Obr. 16 Obr. 18 Obr. 19

34 Karel Malich sochař, malíř
Obr. 20 sochař, malíř práce s plexisklem, dráty; kresba pastelem, krajinomalba, … Krásný ztráty (pozn. 14):

35 1970: „Pán Bůh připoutal člověka k zemi tím, že mu dal schopnost plodit pokračování sebe sama. Těm několika z mnohých ponechal možnost uvidět a pochopit nicotu všeho. Tuto nicotu změnil v energii, která těm, co ji spatřili a uvědomili si ji, dává možnost tvořit. V tvorbě pak na tuto nicotu chvíli zapomenou a vytvářejí svou představu o světě.“ (Pozn. 15)

36 Adriena Šimotová (Pozn. 16) zájem o nitro člověka Různými technikami zpracovává papír a textil (mačkání, prořezávání, vrstvení, otisky rukou, nohou, …), frotáž a perforace. manželka malíře Jiřího Johna Obr. 21

37 Bohumil Zemánek, sochař
vliv amerického pop-artu, nová figurace, groteska Obr. 23 Obr. 22

38 významný český malíř, grafik a vysokoškolský pedagog
Jiří Načeradský Jiří Sopko (Pozn. 17) významný český malíř, grafik a vysokoškolský pedagog lidské tělo a lidské postavy, někdy i s erotickým a sexuální podtextem malíř, grafik, sochař vliv fauvismu Zopakuj znaky fauvismu. Obr. 24

39 Kurt Gebauer Obr. 26 sochař, pedagog Obr. 25 Obr. 27

40 12/15 Pozdě, ale přece skupina založená v červnu 1987
jako reakce na skupinu Tvrdohlaví členové: J. Sopko, K. Gebauer, … Snažili se navzájem respektovat jiné výtvarné tendence svých kolegů.

41 Tvrdohlaví umělecká skupina působící v l. 1987–2001
Václav Marhoul – manažer skupiny Následují někteří členové skupiny: Obr. 28

42 Jiří David malby, fotografie, instalace
„Nevím, co jsem; nevím, co znamenám; nevím, proč a pro koho dělám; neznám smysl ani důvod původu mých, mnohdy recyklovaných prací. Podezřele méně a méně je pro mne podstatné, kdo a jak porozumí smyslu mých prací, a to včetně mne samého; jsem svým vlastním cizincem. Po patnácti letech intenzivní, profesionální práce v oblasti umění, někde uprostřed Evropy, jsem ztratil jakoukoliv koherentní identitu. Pomalu a nejistě dospívám k závěru, že to pro mě není negativní, i když nevím, co s tím.“ (Pozn. 18) Obr. 29

43 Obr. 30

44 Jaroslav Róna sochař, malíř, keramik, umělecký sklář, grafik, amatérský herec, literát Pravidelně vystupuje v Divadle Sklep. Artprofil na ČT24: (Pozn. 19) Na plovárně: (Pozn. 20) Obr. 31

45 Obr. 32 Obr. 33

46 Michal Gabriel bývalý děkan Fakulty výtvarných umění VUT v Brně
sochař, vysokoškolský učitel Obr. 35 Obr. 34

47 David Černý tvůrce kontroverzních a provokativních plastik
Růžový tank – 1991 Kůň (Svatý Václav sedící na břiše svého mrtvého koně – 1999) Miminka na žižkovském vysílači – 2000 Obr. 36

48 Obr. 37 Obr. 39 Obr. 38 Obr. 40

49 Petr Nikl malíř, hudebník, fotograf, divadelník decentní barevnost
zvláštní zvířata (Pozn. 21) Obr. 41

50 Měkkohlaví skupina vznikla v 80. letech
Autodafé – pálení vlastních uměleckých děl na vrchu Zebíně nedaleko Jičína v době jarního slunovratu 1989 Miloš Šejn, Petr Kvíčala, Václav Malina, … Miloš Šejn, Zelený muž, obr. 42

51 Ztohoven performance, mediální objekty 20–100 umělců
otazník nad Pražským hradem: r z neonového růžového svítícího srdce Jiřího Davida na 10 minut svítící otazník Znásilněný podvědomí: Výstava ve vestibulu metra Dejvická (ve schránkách na reklamu) – druhý den pracovníky metra odstraněna, ale na vernisáž se přišly podívat stovky lidí. na skupinu podáno trestní oznámení

52 „Možná si myslíte, že Vás se to netýká. Reklama ale postupně a nenápadně znásilňuje podvědomí každého z nás. Proto si bereme slovo. Zneužíváme reklamu, které zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží. Překrucujeme ji, pozměňujeme ji, přetváříme ji tak, aby alespoň jeden den mluvila řečí umění. Vytváříme jiné reklamy, takové, které nemůžete přejít bez povšimnutí, takové, které vzbuzují neklid, takové, které se nesnaží vplížit do vaší mysli bočním vchodem podvědomí.“ (Pozn. 22)

53 Experiment: Občan K. Občan K.: 12 členů Ztohoven se nechalo podobně ostříhat, vyfotografovali se a snímky pak upravili morphingem, který ze dvou tváří vytvoří obličej jeden, na němž jsou ale rozeznatelné rysy obou původních podob, a zažádali o občanský průkaz na jméno kolegy. 6 měsíců žili pod cizí identitou, s kterou se někteří členové účastnili voleb, cestovali do zahraničí, získali zbrojní pas či se oženili. Představení expozice s názvem Občan K. se odehrálo 18. června 2010. Policie České republiky následně falešné občanské průkazy zabavila a zadržela Romana Týce. dokumentární film Občan K.

54 Non multi sed multa 28. kříž na Staroměstském náměstí
červen 2011 – 27 křížů v dlažbě Staroměstského náměstí v Praze doplněno o další kříž – k uctění památky neprávem opomíjeného Martina Fruweina z Podolí (Ten před popravou zřejmě spáchal sebevraždu a 21. června 1621 byla proto sťata už jen jeho mrtvola.) Po tři dny si nikdo změny nevšiml.

55 Morální reforma 5. června 2012: Skupina během schůze Poslanecké sněmovny rozeslala poslancům a novinářům stovky SMS zpráv (tvářily se, že pochází od samotných poslanců – zmatek). „… název parlamentní inscenace vyjadřující ideální stav vztahů v politické sféře, utopistickou vizi smířlivé komunikace mezi politiky všech stran, různých názorů a přesvědčení. Záměrně naivní zpracování plné patosu a citů ukazuje, jak důležité je navrátit do politické kultury lidský rozměr a morální hodnoty.“ Součástí bylo zveřejnění telefonních čísel ministrů, poslanců i prezidenta v průběhu akce v DOX.

56 Mediální realita  – atomový výbuch v pořadu Panorama: Výstup na jeden z vysílačů používaných Českými radiokomunikacemi a napíchnutí se na jednu z kamer používanou pro živý přenos z Krkonoš – v ranním vysílání se tak na v pořadu Panorama (ČT2) odvysílal fiktivní výbuch atomové bomby s panoramatem Krkonoš na pozadí. „hacking do vysílání České televize“ Podáno trestní oznámení pro šíření poplašné zprávy, což ovšem soudce nepotvrdil (obžaloba nenašla žádného svědka, kterého by akce vystrašila). Za tento počin byla skupina oceněna významnou cenou Národní galerie – NG 333. (Pozn. 23) (Pozn. 24)

57 Roman Týc Svoji tvorbu prezentuje ve veřejném prostoru.
Obr. 43 –45 Svoji tvorbu prezentuje ve veřejném prostoru. alternativní kultura Není co slavit: ironicky poupravil pomník 17. listopadu 1989. Nad rokem 1939 ruce hajlují, nad rokem 2009 se tyčí „fuckující“ prostředníčky.

58 Milan Knížák výtvarník, hudebník, performer
Od r vede atelier na AVU. 1999–2011 – ředitelem Národní galerie kontroverzní osobnost Obr. 46

59 Obr. 47 Obr. 48

60 Performance představení
V tomto umění nejsou žádné rozdíly mezi uměním a životem. pevný scénář Je plánovaným mechanismem vnímání, které je směřované k divákům. Názorová pluralita, kterou dekóduje performer a nabízí jí divákům. Nedílnou součástí jsou samotní diváci a jejich reakce.

61 Český sen Obr. 49

62 (Pozn. 25) Obr. 50

63 Český sen – 31. 5. 2003 dokumentární film – premiéra: únor 2004
O přípravě reklamní kampaně a otevření hypermarketu, který ve skutečnosti neexistoval. Filip Remunda a Vít Klusák si najali reklamní agenturu, aby pro ně udělala reklamu nového hypermarketu pod názvem Český sen. Obsahem dokumentu je příprava a průběh kampaně i dav asi 3000 zákazníků. Letňany – manažeři hypermarketu přivítali zákazníky, přestřihli pásku, ochranka odstranila kovové zábrany a lidé se rozběhli po louce ke kulise čelní stěny hypermarketu – zklamání, vztek, smích, … agrese, … v médiích diskuze o smyslu akce

64 Pokus se najít typické znaky moderního českého umění
Pokus se najít typické znaky moderního českého umění. Porovnej s uměním socialistického realismu. Lze ve výtvarném umění striktně odlišovat oficiální a neoficiální umělce? Co je to „umění pro umění“? Jak si představuješ „uměleckou svobodu“? Jakou roli má v současném umění provokace a nadsázka? Který z citovaných umělců Tě nejvíce zaujal a čím?

65 Literatura: JANKOVIČOVÁ, Sabina. Vetřelci a volavky: atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968–1989) = Aliens and Herons: a guide to fine art in the public space in the era of normalisation in Czechoslovakia (1968–1989). Vyd. 1. Řevnice: Arbor vitae, 2013, 459 s. ISBN

66 Poznámky: Pozn. 1: Retro: Socialistický realismus. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 2: Šimíček, P.: ZDENĚK NEJEDLÝ - O VÝTVARNICTVÍ, HUDBĚ A POESII (1952). [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 3: Tetiva, Vlastimil a Koubská, Vlasta (2012). František Muzika.Gallery Praha, 267. ISBN Pozn. 4: HRABAL, Bohumil. Něžný barbar: pedagogické texty. Praha: Odeon. S. 30. ISBN Pozn. 5: HRABAL, Bohumil. Něžný barbar: pedagogické texty. Praha: Odeon. S ISBN Pozn. 6: Wikipedie: Květa Válová. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 7: Galerie Rudolfinum: Mikuláš Medek. [online]. [ ]. Dostupné z: Pozn. 8: Wikipedie: Jindřich Chalupecký. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 9: Ladislav Zikmund-Lender: Umění šedé zóny. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 10: Galerie Art: Jiří Kolář. [online]. [ ]. Dostupné z: Pozn.11: J. Chytilová: Věra Janoušková, sochařka. [online] [ ]. Dostupné z:

67 Pozn. 12: Mejla Hlavsa: Básníci ticha. [online]. 20. 11
Pozn. 12: Mejla Hlavsa: Básníci ticha. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 13: Viktor Portel: Příběh Olbrama Zoubka. Post Bellum. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 14: J. Lacina: Krásný ztráty. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 15: Karel Malich. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 16: mis: Menší ohlédnutí Adrieny Šimotové. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 17: Jiří Načeradský. [online] [ ]. Dostupné z: Pozn. 18: OKO: Jiří David. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 19: ARTPROFIL: Jaroslav Róna. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 20: Marek Eben: Na plovárně s Jaroslavem Rónou. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 21: Petr Nikl: Vizuální umělec a výtvarník. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 22: Adis: Znásilněný podvědomí. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 23: Lukáš Slovák: Atomová bomba na ČT2. [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 24: Lukáš Slovák: Atomová bomba na ČT2 – ztohoven – exkluzivní video 2 [online] [2014–02-01]. Dostupné z: Pozn. 25: Vít Klusák: Český sen. [online] [2014–02-01]. Dostupné z:

68 Obrázky: Obr. 1: Che. Philafrenzy. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 2: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 3: Homeless14. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 4: Šjů. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 5: Vladimír Janoušek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 6: Jindřich Nosek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 7: Karel Kuklík. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 8: Karel Kuklík. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

69 Obr. 9: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 10: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 11: Věra Janoušková. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 12: Jindřich Nosek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 13: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 14: Corradox. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 15: Jindřich Nosek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 16: Aldo Ardetti. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 17: Ludek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 18: Christof Halbe. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 19: Luděk Kovář. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

70 Obr. 20: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 21: Jiří Jiroutek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 22: Bohumil Zemánek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 23: Bohumil Zemánek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 24: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 25: Kenyh Cevarom. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 26: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 27: Gampe. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 28: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 29: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 30: M. Rejha. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 31: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

71 Obr. 32: Myrabella. [cit. 2014-02-01]
Obr. 32: Myrabella. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 33: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < Obr. 34: Ing.Mgr.Jozef Kotulič. Doko. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 35: Jirka Borovy. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 36: Jindřich Nosek. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 37: Norbert Požár. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 38: Prazak. Zp. Evrik. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 39: Aktron. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 40: Matěj Baťha. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 41: NoJin. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 42: Sejn. Timichal. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 43: ŠJů. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <

72 Obr. 44: Pastorius. [cit. 2014-02-01]
Obr. 44: Pastorius. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 45: ŠJů. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 46: Che. Gepetito. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 47: Percy31. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 48: che. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 49: Víklub. Julo. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: < Obr. 50: Víklub. Julo. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google