Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

18.1 Čeští hudební velikáni

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "18.1 Čeští hudební velikáni"— Transkript prezentace:

1 18.1 Čeští hudební velikáni
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.1 Čeští hudební velikáni BEDŘICH SMETANA ANTONÍN DVOŘÁK BOHUSLAV MARTINŮ LEOŠ JANÁČEK Autor: Mgr. Drahomíra Párová

2 18.2 Co už víš? ČÍM SE ČEŠI PROSLAVILI VE SVĚTĚ? SPORT MODELKY VĚDA
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.2 Co už víš? ČÍM SE ČEŠI PROSLAVILI VE SVĚTĚ? SPORT MODELKY VĚDA prof. Otto Wichterle oční kontaktní čočky TURISTICKÉ ZNAČENÍ HUDBA SKLÁŘSKÉ VÝROBKY

3 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Bedřich Smetana 2. března 1824 Litomyšl – 12. května 1884 Praha český hudební skladatel, zakladatel české národní školy cyklus symfonických básní Má vlast Vyšehrad Vltava Šárka Z českých luhů a hájů Tábor Blaník opery Libuše, Prodaná nevěsta období romantismu Antonín Dvořák 8. září 1841 Nelahozeves – 1. května 1904 Praha nejhranější český hudební skladatel uznávaný dirigent ředitel konzervatoře v New Yorku Novosvětská symfonie ( zazněla na Měsíci) Slovanské tance opery Rusalka, Čert a Káča období klasicko-romantické syntézy

4 18.4 Co si řekneme nového? Bohuslav Martinů
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.4 Co si řekneme nového? Bohuslav Martinů 8. prosince 1890 Polička – 28. srpna 1959 Liestal, Švc. světově proslulý český hudební skladatel představitel hudební moderny 20. století – prolnutí klasické hudby s jazzem dětství prožil ve věži balet Špalíček opery Julietta Řecké pašije kantátový cyklus Otvírání studánek Leoš Janáček 3. července 1854 Hukvaldy – 12. srpna 1928 Ostrava světově uznávaný český hudební skladatel, dirigent použil nápěvkovou metodu (intonace řeči) nezvyklá melodika v jeho díle vychází z lidové hudby moravských regionů (Slovácko a Lašsko) orchestrální skladba Sinfonietta opery Její pastorkyňa Výlety pana Broučka Věc Makropulos Příběhy lišky Bystroušky Z mrtvého domu

5 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.5 Procvičení a příklady 3 + 1 (z daného řádku vyškrtni jeden výraz, který se zbylými třemi nemá nic společného) Bedřich Smetana Antonín Dvořák František Škroup Bohuslav Martinů Fidlovačka Kde domov můj Chtíc, aby spal Josef Kajetán Tyl Libuše Má vlast Dalibor Hubička Vltava Rusalka Z nového světa Slovanské tance Hradec Králové Nelahozeves New York Vysoká u Příbrami klavírista učitel dramaturg dirigent Dráteník zpěvohra pobyt v Americe

6 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.6 Něco navíc pro šikovné B. Smetana – Má vlast – Šárka Poslechněte si třetí symfonickou báseň Šárka z cyklu symfonických básní Má vlast a sledujte pomocí následujících nápověd výrazové prostředky hudby. 0.01. Zuřivě – smyčce – dívky mají v rukách meče a luky, chtěly získat ztracenou moc, stojí proti sobě muži vedeni Ctiradem a dívky vedeny Vlastou, Šárka je nastražena ke stromu jako past. 1.17. Klidným pochodem – melodie dechy – ve dvou taktech: Přijíždí Ctirad s družinou. 2.55. Melodie – samotný dechový nástroj. Velitelské gesto zastaví pochod, kdesi za skalou je slyšet nářek, podívají se dolů a vidí u stromu přivázanou dívku, která naříká. 3.40. Dvě smyčcové sekce – Pohledy z očí do očí, beze slov proudí milostné vyznání, hlava se točí závratí. 1. vyvrcholení. 5.22. Smyčce – Láskou zmámený Ctirad, medovina, bujarý tanec celé družiny 7.42. Dechový nástroj – sólo. Tábor usnul, nastala chvíle odplaty, Šárka troubí znamení zrady, avšak myšlenka špatného svědomí se také objevuje.  8.28. Rozčileně – smyčce + dechy. Zkázonosná bouře, žene se houf ozbrojených dívek, zní hlas odplaty. Závěrečné vyvrcholení B. Smetana – Má vlast – Vltava Poslechněte si druhou symfonickou báseň Vltava z cyklu symfonických básní Má vlast a správně seřaďte části programu této skladby. Rej rusalek Široký tok řeky (hlavní téma) – 2x zazní Motiv Vyšehradu Svatojánské proudy Venkovská svatba Prameny Vltavy Lesní honba – lov zvěře

7 18.7 CLIL Bedřich Smetana Antonín Dvořák Leoš Janáček Bohuslav Martinů
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Music 18.7 CLIL SUITCASE Bedřich Smetana Antonín Dvořák Leoš Janáček Bohuslav Martinů Má vlast Rusalka Z nového světa Libuše Sinfonietta Otvírání studánek Prodaná nevěsta Šárka My Country, From the New World, The Opening of the Wells, The Bartered Bride

8 18.8 Test znalostí c d a Kdo nepatří mezi české hudební velikány?
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí Kdo nepatří mezi české hudební velikány? a/ Bohuslav Martinů b/ Leoš Janáček c/ František Škroup d/ Antonín Dvořák Skladba Má vlast je: a/ symfonie b/ sonáta c/ opera d/ symfonická báseň 2. K nejvýznamnějším operám A. Dvořáka patří: a/ Šárka b/ Libuše c/ Rusalka d/ Bludička Bohuslav Martinů se narodil v: a/ Poličce b/ Nelahozevsi c/ Litomyšli d/ Hukvaldech Správné odpovědi: c d a Test na známku

9 Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.9 Použité zdroje, citace ( slide č.1) ( slide č.1) ( slide č.1) ( slide č.1) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č.2) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č. 3) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.4) ( slide č.5) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.6) (slide č.7)

10 18.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Hudební výchova 18.10 Anotace Autor Mgr. Drahomíra Párová Období 01 – 06/2012 Ročník 7.,8.,9. ročník Klíčová slova B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček, B. Martinů, opera, symfonie, symfonická báseň, národní škola, nápěvková metoda, balet, kantátový cyklus Anotace Prezentace popisující život a dílo nejvýznamnějších českých hudebních skladatelů.


Stáhnout ppt "18.1 Čeští hudební velikáni"

Podobné prezentace


Reklamy Google