Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Automobily 2.ročník autoelektrikář

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Automobily 2.ročník autoelektrikář"— Transkript prezentace:

1 Automobily 2.ročník autoelektrikář
„Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ Automobily 2.ročník autoelektrikář Mgr.Bc. František Fliegel, č.58

2 Kapalinové (hydraulické brzdy)
Téma : Kapalinové (hydraulické brzdy)

3 Opakování Brzdy vozidel

4 Charakteristika - brzdy
Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla; patří mezi základní bezpečnostní konstrukční prvky vozidel; vysoké požadavky na účinnost a provozní spolehlivost; u většiny osobních a dodávkových vozidel brzdy kapalinové.

5 Princip Kapalinových brzd
Sešlápnutím brzdového pedálu se vytvoří tlak; tlak působí na píst v hlavním brzdovém válci; tlak přenese pomocí brzdové soustavy do brzdových válečků; brzdová kapalina přenáší tlak v celé soustavě.

6 bubnové - kotoučové brzdy; nádobka na brzdovou kapalinu;
konstrukce Hlavní brzdový válec; posilovač brzd; rozvodné trubičky; bubnové - kotoučové brzdy; nádobka na brzdovou kapalinu; brzdový pedál.

7

8 Hlavní brzdový válec

9 Hlavní brzdový válec Účel: Vytvořit tlak v každém brzdovém okruhu;
změnit objem kapaliny v závislosti na změně teploty; umožnit rychlé snížení tlaku v systému při uvolnění brzdového pedálu.

10 Klidová poloha; brzdění; rychlé odbrzdění. Hlavní brzdový válec
Činnost: Brzdový válec může pracovat ve tří režimech: Klidová poloha; brzdění; rychlé odbrzdění.

11 Posilovače brzd Vyrovnávací nádobka Hlavní brzdový válec
Posilovač brzd

12 Podtlakový posilovač Konstrukce: Z podtlakové a pracovní komory;
podtlaková komora je připojena k sacímu porubí; pracovní komora je střídavě propojena s atmosférou, nebo podtlakovou komorou; ventil je ovládán posuvem tlačné tyčky pedálem brzdy.

13 Elektronicky řízený podtlakový posilovač brzd
Zařízení se skládá z elektronické řízené jednotky; jednotka zajišťující stav nouze pomocí snímače polohy pístu posilovače brzd; elektronická jednotka v případě vyhodnocení kritické situace řídící jednotka aktivuje; elektromagnetický ventil zavzdušní pracovní komoru posilovače (zablokování kol zabrání ABS); po odbrzděni je přerušen přívod proudu do elektromagnetického ventilu a systém se okamžitě vypne.

14 Hydraulický posilovač brzd
Využití tlaku oleje k posílení brzdného účinku; při poruše motoru stačí tlak oleje v zásobníku; při poklesu tlaku v zásobníku zůstávají brzdy v činnosti, ale bez posilovacího účinku.

15 Kotoučové brzdy S vnitřním chlazením Náboj kola Brzdové destičky
Bez vnitřního chlazení Brzdový segment

16 Kotoučové brzdy Použití hlavně na přední nápravě, v mnoha případech také na nápravě zadní; brzdy jsou účinnější než brzdy bubnové; s pevným třmenem; s plovoucím třmenem.

17 Kotoučové brzdy se provádějí ve dvou provedení
S pevným třmenem - při brzdění přitlačují pístky brzdové destičky na brzdový kotouč z obou stran. S plovoucím třmenem - jeden váleček, ve kterém se pohybuje píst, který přitlačuje brzdové destičky na kotouč pouze z jedné strany (moderní automobily).

18 Vlastnosti kotoučové brzdy
Brzdy jsou málo citlivé na teplo; seřízení vůle mezi kotoučem a obložením je samočinné (automatické); brzdové obložení se rychleji opotřebovává; kontrola a výměna obložení je jednoduší; vzniká nebezpečí vytvářená parných bublin v brzdové kapalině.

19 Bubnové brzdy Kolový brzdový váleček Brzdový buben Brzdové čelisti

20 Bubnové brzdy Nejsou tak účinné jako brzdy kotoučové; brzdový buben bývá vyroben z šedé litiny (lupínkový grafit); brzdový buben se otáčí spolu s kolem.

21 Nejdůležitější části bubnových brzd
Brzdový buben; brzdové čelisti; rozpěrné zařízení; vratné pružiny; štít brzdy.

22 Jednonáběžná (simplex); dvojnáběžná (duplex);
Druhy bubnových brzd Podle ovládání a uložení brzdových čelistí rozlišujeme brzdy: Jednonáběžná (simplex); dvojnáběžná (duplex); dvojnáběžné obousměrné (duoduplex); brzda se spřaženými čelistmi (servo).

23 Brzdové obložení

24 Třecí materiál vytváří velké tření;
Brzdové obložení Třecí materiál vytváří velké tření; u bubnových brzd je obložení nalisované, nebo nalepené na čelistech; u kotoučových brzd je obložení slepené s ocelovým nosičem.

25 Požadavky na materiál brdových obložení
Velká odolnost proti vysokým teplotám; velká mechanická odolnost; necitlivost proti vodě a nečistotám.

26 Brzdová kapalina

27 Brzdová kapalina Přenáší tlak v celé soustavě; vysoký bod varu; odolnost proti stárnutí; nesmí způsobovat korozi; mazivost – vizkozita; chemickou stálost proti oxidaci; minimální odpařivost.

28 tématu-kontrolní test Dotazy žáků Úkol na příští hodinu
Závěr: Shrnutí probraného tématu-kontrolní test Dotazy žáků Úkol na příští hodinu

29 Kontrolní test: Jaké dva druhy kotoučových brzd známe?
S pevným třmenem S plovoucím třmenem Hlavní části bubnové brzdy? brzdový buben brzdové čelisti rozpěrné zařízení vratné pružiny štít brzdy

30 Kontrolní test: K čemu slouží brzdy?
Slouží ke zpomalení nebo zastavení vozidla. Z jakých komor se skládá posilovač? Podtlaková komora Pracovní komora Jaké jsou požadavky na materiál brzdových obložení? Velká odolnost proti vysokým teplotám. Velká mechanická odolnost. Necitlivost proti vodě a nečistotám.

31 Seznam použité literatury
Pabst.J., Pilárik M. : Automobily, Praha 2002, Informatorium, ISBN Posta J.: Opravárenství a diagnostika, Praha 2002, Informatorium, ISBN


Stáhnout ppt "Automobily 2.ročník autoelektrikář"

Podobné prezentace


Reklamy Google