Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronické aukce jako on-line výběrová řízení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronické aukce jako on-line výběrová řízení"— Transkript prezentace:

1 Elektronické aukce jako on-line výběrová řízení
Představení společného projektu Hospodářské komory s firmou Český trh, a.s. pro veřejnou správu

2 E-bizové technologie a nákup
v 80. letech se objevil jako fenomén marketing nákupu v 90. letech se součástí marketingu nákupu stávají e-technologie největší pozornost na sebe v dalších letech strhly B2B tržiště B2B tržiště postupně ztrácejí dynamiku a začnou sloužit spíše jako zdroj marketingových informací jednotlivé potencionální služby B2B tržišť se začnou profilovat samostatně nejakčnějšími se stávají on-line výběrová řízení na dodavatele, tzv. e-aukce v současnosti e-aukce nabízejí multikriteriální výběrové systémy

3 Nástroje on-line výběrových řízení
B2B elektronická tržiště Sběr nabídek od dodavatelů „Neomezený“ počet dodavatelů Obecná poptávka Delší časové období Nemá přímý vliv na cenu eAukce Nutnost přesně definovat poptávku Dopředu znám počet dodavatelů Omezené čas - v hodinách Výrazně ovlivňuje cenu

4 Co je to aukce? Elektronická reverzní aukce, jako součást výběrového nebo poptávkového řízení je speciální postup, umožňující případným dodavatelům stlačovat proti sobě cenu směrem dolů v reálném čase. Nástroj pro anonymní, legitimní tržní boj Prostředek pro zvýšení efektivity nákupu „Hřiště“ pro taktické schopnosti dodavatelů Moderní komunikační vazba mezi odběratelem a příp. dodavateli Výběrové řízení s nejvyšší mírou transparentnosti (evidence všech událostí) Nástroj k nejlepšímu pasivnímu marketingovému průzkumu možností dodavatelů trhu konkrétních komodit Prostředek k certifikaci a hodnocení dodavatelů Základ dobrých férových obchodních vztahů Argument nákupčích pro odmítnuté dodavatele „Adrenalinový“ sport nákupčích a příčinou infarktových stavů dodavatelů

5 Požadavky na aukční systém
On-line systém fungující na běžně dostupných platformách Funkčnost systému v jazykových mutacích Intuitivní uživatelské prostředí Stabilita systému v průběhu samotné aukce Multikriteriální vyhodnocení Přehledné a rychlé zpracování výstupů Zpětná dohledatelnost a prokazatelnost veškerých kroků Otevřenost systému ke změnám Grafické zpracování Cena

6 Jak to funguje?

7 Průběh aukce Zadání poptávky na InMP Výběr dodavatelů
Vyplnění formulářů položek aukce (očekávané ceny) Nadefinování dodavatelských podmínek Termín konání Výběr dodavatelů Automatické obeslání vybraných dodavatelů - popř. „veřejná aukce“ Zájemci potvrdí svou účast a souhlas s podmínkami akce a obdrží detailní popis poptávaného zboží a služeb (elektronicky k dispozici na aukčním serveru) V rámci tzv. zadávacího kola vyplňují vstupní ceny ke všem položkám seznamu poptávaného zboží a služeb. Do konce zadávacího kola mohou ceny libovolně měnit. Začátkem soutěžního kola aukce končí zadávací kolo. Všichni účastníci vidí tzv. ideální ceny, což je výběr nejlepších cen od všech dodavatelů v jednotlivých položkách. Aukce má stanovený pevný konec, který je možno automaticky prodloužit o stanovený čas v případě tzv. „nabídky na poslední chvíli“. Ihned po ukončení má vyhlašovatel k dispozici protokoly a historii celého průběhu aukce.

8 Výhody e-Aukcí nákup za objektivizovaných tržních cen
modulárně nastavitelný proces kontroly podle potřeb zadavatele transparentnost celého procesu výběrového řízení mimořádně silný protikorupční nástroj významné zkrácení času potřebného pro výběrová řízení snížení transakčních nákladů o více než 50 % snížení fixních (mzdových) nákladů u prvních nákupů skokové snížení cen přesahující 10 % protokol o celkovém průběhu e-aukce okamžitě po ukončení

9 Výsledky e-Aukcí struska 69,89 % kancelářské potřeby 58,05 %
motorové oleje 53,67 % auditorské služby 52,94 % dárkové předměty 51,31 % pracovní oděvy 51,07 % spojovací materiál 50,30 % ložiska 48,59 % plexisklo 48,54 % netkané geotextilie 47,40 %

10 Úspěch e-aukce zvýší: dostatečný objem poptávky
reálnost dodavatelských podmínek dostatečný počet dodavatelů dlouhodobost kontraktu finanční důvěryhodnost zadavatele

11 Nejčastější námitky k e-aukcím
„Jsme specifičtí“ Toto platí pouze v případě unikátních a monopolních dodavatelů „Nákup funguje a my budujeme dlouhodobé dodavatelské vztahy, které e-aukce naruší“ Závislost na stávajících dodavatelích - STAGNACE „Nezáleží na ceně, mnohem důležitější je kvalita a spolehlivost“ Řešení je multikriteriální hodnocení nabídek „Vybraná firma nedodrží podmínky“ Seznam“kvalifikovaných dodavatelů“ „Dodavatelé nejsou technologicky připraveni“ Potřebné znalosti a vybavení na vlastní účast jsou minimální Ohrožení manažera nákupu Dříve nebo později to přijde a lépe je být u toho jako autor procesních změn

12 Kolik to teda vlastně stojí?
Fixní sazba za aukci Cena za výběr dodavatelů

13 Kdo jsme? Projekt ČESKÝ TRH vznikl jako elektronické tržiště, které bylo zřízeno v zájmu efektivního vynakládání finančních prostředků na základě usnesení vlády České republiky ze dne 26. června 2002 č. 683 ČESKÝ TRH působí jako poradenská společnost v oblasti nákupu a nákupních procesů.

14 Naše služby Naše společnost poskytuje zadavateli řadu služeb, které jsou spojeny s pořádáním výběrových řízení a nákupních aukcí. Jde zejména o: poradenství s vhodností komodit pro typ aukce poradenství s přípravou aukce a aukčního řádu podpora při jednání s dodavateli příprava podkladů pro dodavatele poskytnutí vzorů smluv a právní podpora pro smluvní jednání poskytnutí aplikací formou outsourcingu podpora při průběhu aukce školení dodavatelů

15 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Elektronické aukce jako on-line výběrová řízení"

Podobné prezentace


Reklamy Google