Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vztahy mezi žáky ve třídě - realita, ideál a cesty k jeho naplnění
Mgr. Petr Spurný RESOCIA o.s. SVP Kelč
2
Vstupování Dobrý den milé kolegyně a kolegové, 40 min.
Téma vztahy mezi žáky Petr Spurný lektor, psychoterapeut, etoped
3
Vztahy mezi žáky – téma? Prostředek výchovy Faktor vzdělávání
Faktor evaluace pedagogické práce Složka efektivní prevence soc.pat.jevů (zvl. šikanování) rizikové chování Implemantace komunitních principů Forma inkluzivního vzdělávání
4
Souvislosti Výsledek sociálního učení = výchovy
Různost chování jedinců vyplývá z osobnostních dispozic a rodinné výchovy Výchova je forma sociální kontroly, pracuje s nestejností pozic, mocí, manipulací Cílový stav: žádoucí chování žáků vůči sobě navzájem, vůči instituci a nabídkám, které instituce žákům předkládá chování, které je v souladu s žádoucím chováním definovaným školou – tolerance jinakosti, spolupráce, akceptace druhých, neužívání násilí, omezování a zneužívání, solidarizace a pomoc slabším, čestné a mravné chování, atd.
5
Souvislosti Prostředky – pravidelná strukturovaná tematizovaná
skupinová setkávání zaměřená na: tvorbu pravidel soužití jejich pravidelnou průběžnou reflexi a inovaci trénink a zažívání pozitivních modelů vztahů formou na sebe navazujících a provázaných sociálně psychologických skupinových her a cvičení Prostředečný cíl = uvědomění blízkosti jedinců přes jejich individuální různosti (PI) Orientace na proces Na počátku stojí cíl, cíl ovlivňuje prostředky
6
Pedagog Jaké jsou moje profesní hodnoty a zásady? IDENTITA
Jak mě vidí kolegové, žáci, rodiče? IMAGE Kde se tu vzala instituce? Jaký má její existence smysl? POSLÁNÍ Za čím jde, jak naplňuje své poslání? CÍLE Jaký je sen instituce? VIZE
7
Praxe Aktivity na sebeprezentaci na poznávání druhých, na navazování kontaktu, spolupráce, na „my“ zážitek Aktivity na tvorbu, reflexi a inovaci pravidel Aktivity na relaxaci, ventilaci napětí, abreakci, na prožitek, na sebepoznání, sebevyjádření, sebeaktualizaci – arteterapeutické činnosti Aktivity relaxační, uvolňovací, ventilační – krátké uvolňovací činnosti a odlehčené programy (kluby) Aktivity na skupinovou spolupráci, na společné řešení problémových situací, na rolové chování – viz skupinové pozice a role Aktivity na skupinový zážitek (encounter)
8
Společná struktura sociálně psychologických aktivit
Úvod, vysvětlení cílů lekce, délka lekce, obecná orientace v programu Motivace – získat pozornost, vzbudit zvědavost Pravidla, v průběhu identifikace případných porušení Rozehřívací aktivita, Icebreaker, stmelovací aktivita Vlastní aktivita, facilitace, monitoring pravidel, usměrňování odklonu pozornosti, aktivity, spolupráce Reflexe aktivity – pocitová, poté kognitivní – racionální, viz roviny CZV Kdykoliv možná edukace (pokud aktivita sleduje i edukativní cíle) Ocenění, přiměřené posílení účastníků, případné obecné pojmenování nespolupráce či agování Závěr
9
Skupinové interakce - Zkušenosti
možnost odsunout nespolupracující či agující žáky vedení v tandemu práce s prostorem nehodnotící akceptující přístup vždy prostor na ventilaci pocitů aktivita je pouze technikou, pomůckou, nenese v sobě automaticky žádný výchovný či léčebný potenciál vždy umožnit neúčastnit se aktivně příjemné prostředí část zodpovědnosti za průběh a obsah lekce předat účastníkům
10
Komunitní kruh společné pravidelné setkání zúčastněných osob (žáků s min. třídním učitelem) zaměřené na reflexi společného života Smysl, cíl – reflexe uplynulého období, hodnocení zapojení, aktivity, činnosti jednotlivých členů, pochvaly, varování a sankce, zpětné vazby, fixace pravidel, tvorba nových pravidel, plánovaní dalšího období, potvrzení a fixace žádoucích vzorců chování, reflexe momentálního naladění, podávání aktuálních informací, řešení organizačních a provozních záležitostí
11
Komunitní kruh Prostředky – skupinové interakce, edukace, zpětné vazby, pozitivní a negativní sankcionování, vedení Zásady – kruhové uspořádání, vedení v tandemu, pevná struktura – ritualizace, tradice, pravidla a tlak na jejich dodržování – viz, formy vedení viz, demokracie – diskuze, stejná práva, stejné role (mimo role vedoucího), uměřenost Řádná (pravidelná) x mimořádná komunita Organizační komunita x tématická (terapeutická, výchovná) komunita
12
Komunitní kruh Struktura
Úvod, přivítání, ritualizace (píseň, heslo, hymna, vlajka, atd.) Rozehřívací technika, ice breaking Případné představení nových Reflexe minulého období – krátké vstupy jednotlivých členů Hodnocení chování – ze strany formálních autorit Zpětné vazby na jednotlivé členy ze strany dalších členů Plánování budoucnosti Případné rozloučení s odcházejícími Závěr – ritualizace
13
Motivace účastníků Téma –smysl – účast
Osobnost pedagoga, jeho přístup a role Atmosféra instituce Míra spoluzodpovědnosti účastníků Zkušenosti vedoucích Pravidelnost Neformálnost Supervize
14
Evaluace Na straně vedoucího: Metodické vedení Peer counsulting
Intervize Supervize
15
Evaluace Na straně žáků: Pravidelná okamžitá reflexe
Formální reflexe (dotazník) Déledobější perspektiva projevů chování ve skupině Reflexe sociálního okolí žáka
16
Závěr Děkuji za pozornost Čtení na závěr: Ostření pily
Představte si, že v lese narazíte na někoho, kdo usilovně kácí strom. „Co to děláte“, zeptáte se. „Cožpak to nevidíte?“ zní nevrlá odpověď. „Kácím strom.“ „Vypadáte vyčerpaně!“ zvoláte. „Jak dlouho to už děláte?“ „Víc než pět hodin,“ odpoví „a jsem úplně uondaný. Je to těžká práce.“ „Tak proč si neuděláte na pár minut přestávku a nenaostříte si pilu?“ ptáte se. „Určitě by to potom šlo rychleji.“ „Nemám čas na ostření pily,“ odpoví muž důrazně. „Musím kácet!“ Udělejte si čas na ostření pily Petr Spurný
17
Kontakt Petr Spurný RESOCIA o.s. Domaželice 36, 751 15 Domaželice
Tel
18
Nabídky DVPP Studium k výkonu specializovaných činností – prevence sociálně patologických jevů Běh V. 2010/2011 Pozitivní vztahy mezi žáky a vedení komunitního kruhu Běh 7. Sociálně psychologické vzdělávání běh podzim 2009 Řešení negativních a problémových projevů žáků Běh 1. Specifické programy na konkrétní témata pro celé pedagogické sbory (Sborovny)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.