Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem"— Transkript prezentace:

1 Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem
Vypracovaly: Benešová, Čermáková, Kopalová, Nemetzová Třída: II. C Datum:

2 Kerá makovica na to přišla ?!
Wankelův motor vymyslel Felix Heinrich Wankel ( – ) - syn lesnického úředníka - německý mechanik a konstruktér - po dokončení střední školy začal tiskem, pletením a prodejem vědeckých knih - po ztrátě zaměstnání si založil vlastní dílnu „Wankel- Versuchts-Werkstätten ( Wankelovy pokusné dílny) - v r zhotovil výkres "drehkolbenmaschine" - motor s rotujícím pístem a utěsněnými sekcemi - patent na tento motor obdržel v r. 1929 - zajímavostí je, že nebyl vyučen v tomto oboru a ani nikdy nevlastnil řidičský průkaz

3 Vo co GO ?? - Wankelův motor je spalovací motor s rotačním pístem
- základní myšlenka: nepřevádí se posuvná síla na rotační a nedochází tak k velkým mechanickým ztrátám - má stejný počet pracovních dob jako čtyřtakt, ale všechny 4 doby zvládá jeden píst za jednu otočku kolem své osy - u rotačního Wankelova motoru dojde k explozi směsi v každé komoře vždy při každé otáčce excentrické hřídele ( v klasickém pístovém motoru dojde k zapálení směsi ) a tudíž k výrobě síly v každém válci jednou za dvě otáčky klikové hřídele - výkon se přenáší z pístu přes excentrickou ( mimostřednou ) hřídel do dalších částí hnacího ústrojí automobilu

4 Jak vlastně fakčí ?! 1. Sání Komprese

5 3. Expanze Výfuk

6 Co se s ním dělo ?! - po objevení si licenci zakoupilo několik známých firem a začaly pracovat na jeho vývoji - motor splnil očekávání: byl podstatně menší a lehčí než motory stejného výkonu : bylo ho možno dokonale vyvážit - po určité době ovšem vypluly na povrch jeho nedostatky: : nadměrná spotřeba oleje : vyplývající nevýhodný spalovací prostor ( vinou sedel ) : nemožnost většího kompresního poměru - tvůrci Wankelova motoru se po prvních pokusech soustředili na provedení s třívrcholovým pístem - toto provedení navíc nevyžaduje ventily - má nekompaktní spalovací prostor s velmi špatným poměrem mezi povrchem a objemem, což má za následek ztrátu tepla a zvýšenou spotřebu

7 História v 60. letech 20. stol. se stal konkurencí klasickým pístovým motorům klidný chod a malé celkové rozměry byly příslibem, které stály za trochu vyšší spotřebu benzínu a oleje při cenách ropy před ropnou krizí sedmdesátých let

8 + a - - čistota výfukových plynů se na přelomu 60. a 70. let 20. stol. teprve začínala sledovat a byla značně liberální - nižší spalovací teploty ve Wankelově motoru byly příslibem nižších emisí Nox, které se jinak daly odstranit jen recirkulací výfukových splodin a tedy snížením výkonu - o karcinogenitě produktů vzniklých spalováním oleje se tehdy ještě nevědělo, a proto byl Wankelův motor příslibem i pro ekology - po růstu cen ropy v r a zjištění karcinogenitě spalovaného oleje pak firmy, investující do tohoto motoru (NSU a Citroen),krachovaly - karcinogenní emise je v případě Mazdy možné udržet pod požadovanou úrovní danou předpisy díky oxidačním katalyzátorům - v Rusku emise nikoho nezajímají

9 Klaďasi : plynulejší a vyrovnanější chod (nižší vibrace) : vyšší výkon při menší váze : méně částí, které se mohu poškodit : kompaktní rozměry : nízké těžiště a nižší váha

10 Záporáci : vyšší spotřeba benzínu i oleje ( kvůli mazání těsnících lišt ) – v minulosti : paradoxně nízká životnost ( problémy s utěsněním spalovacích prostorů, nízká životnost lišt – dnes již ne, př.: Mazda RX8) : vysoké otáčky (spotřeba oleje,vysoké emise,vysoká teplota spalin) : horší průběh točivého momentu : malá dosažitelná hodnota kompresního poměru a tepelná účinnost ( => velká měrná spotřeba ) : většina mechaniků nemá tušení jak je opravovat, i když je několik vysoce kvalifikovaných "rotačních" techniků roztroušených po Spojených státech a ve světě

11 Délka života ?! - dříve měl Wankelův motor velké problémy s životností
- v dnešní době díky intenzivnímu vývoji a výzkumu těchto motorů automobilkou Mazda nejsou s životností žádné problémy - důkazem toho je, že už před 10 lety Mazda se svým závodním automobilem ( +Wankelovým motorem ) vyhrála velice náročný 24 hodinový závod na spolehlivost a výkon v Le Mans : celkově patří Mazda se svými rotačními motory k nejúspěšnějším týmům soutěže

12 Kam ho narvali ??! Auta - NSU a Citroen pro jejich výrobu
založily i společný podnik pod názvem Comotor v Luxemburgu - Mercedes-Benz - Alfa-Romeo - Mazda ( hlavně ve sportovních automobilech, měla pokusy ho implantovat dokonce do letadla a povedlo se jí to! ) - Volkswagen - Citroen - Lada ( ve vozidlech ozbrojených složek Ruska ) : Mazda RX8 je jediná na našem trhu s Wankelovým motorem Motorky: - Hercules Wankel W 2000 ( 1.motorka ) - Firma Bortin - Suzuki - Wankelův motor se používal třeba i do motorových pil, lodních motorů, motorových vozítek - V Japonsku je tento motor více rozšířenější

13 Přežije nás ??!! - Wankelův motor je velmi dobrý a kvalitní motor
- má před sebou ještě velkou budoucnost, neboť je „mladý“ a zatím není moc zaběhnutý - čeká ho stejný vývoj jako klasické pístové motory - lidstvo není schopno ho ještě docenit, je příliš mladým nástupcem pístových motorů a není tak technologicky vyspělý

14 Obráááázečky

15

16

17

18

19

20

21

22


Stáhnout ppt "Wankelův motor Spalovací motor s rotačním pístem"

Podobné prezentace


Reklamy Google