Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015."— Transkript prezentace:

1 Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015

2 Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: struktura mysli Es: nevědomí SuperEgo: NE >vědomé Ich: vědomé+NE (vč obran) (zkušenost v obou) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí +Tělo EROS × THANATOS

3 Celoživotní nevědomý boj
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese fantazie, přání, myšlenky chování touha ukojení × PRAVIDLA K O N F L I K T Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Celoživotní nevědomý boj

4 DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…
SPOLEČNOST PRAVIDLA Freud: 2 zákl. hybné síly (t. j. podstata, instinkty, motivace) život-sex + smrt-agrese fantazie, přání, myšlenky chování ZÁKL. ŽIV. MOTIVACE × stabilita rodiny a společnosti K O N F L I K T OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS DYNAMICKÉ POJETÍ – DYNAMICKÁ ROVINA …interakce psych. sil…

5 NEVĚDOMÉ OBRANY SPOLEČNOST OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: Vědomí
PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit neničíme, neznásilňujeme Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEVĚDOMÉ OBRANY

6 Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI
SPOLEČNOST PRAVIDLA OBRANY na NEVĚDOMÉ úrovni: neuvědomujeme si touhu znásilňovat a ničit neničíme, neznásilňujeme (tedy ne „přímo“) uspokojení pro spol přijatelným způs. spol. fční jedinci spokojení (necítí se VINNI) Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS Nechceme být ZLÍ, chceme aby nás měli rodiče rádi, nechceme být VINNI

7 NEURÓZA: přehrada před protržením
SPOLEČNOST PRAVIDLA konflikt, KONFLIKT palčivé omezení OBRANAmi ↓ neurotický symp Vědomí Předvědomí aneb myšlenku předchází gesto Nevědomí Tělo EROS × THANATOS NEURÓZA: přehrada před protržením

8 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE VĚK

9 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Orální Anální Falické Latence Genitální Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE Vývojový × Kalendářní

10 Spol. nároky (pravidla) na osobnost různé Nároky pudů (úzkosti) na osobnost různé
Orální Anální Falické Latence Genitální Každé vývojové obd. = spec. nároky na osobnost Podm. Postupu v ONTOGENET HIEARCHII NESPLNĚNÍ = DLUH Freud × Erikson Vnější nároky (společnost/rodiče) Vnitřní nároky (pudy, touhy, úzkosti) ZÁVISLÉ NA ŽIVOTNÍM STÁDIU VÝVOJE

11 Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra – přijetí světem Anální autonomie – rce. na svět Fali/Oidi iniciativa – prosadit se ve sv. Latent. seberealizace – koop+komp Genit. identita – úloha ve světě @ intimita – místo ve světě @ tvořivost – odkaz světu @ integrita - opuštění světa

12 Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem 1.r 3.r 5.r 12 24 ?? I II III IV V VI VII VIII Orální zákl. důvěra × nedůvěra Anální autonomie × pochybnost Fali/Oidi iniciativa × vina Latent. snaživost × méněcennost Genit. identita × konfuze rolí @ intimita × izolovanost @ tvořivost × stagnace @ integrita × zoufalost, zahořk

13 Erikson Nedůvěra Ke Světu Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem Vytvořili rodiče bezpečný domov? Role MATKY: Ochrana před prvními NEPŘÁTELSTVÍMI hlad, opuštění, bolest 1.r Nedůvěra Ke Světu

14 Freud Touha pasivně přijímat agresivně si brát Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE ústa – u(spo)kojení při přisátí - pasivní – instiktivní - aktivní – agresivní Dospělost: „francouzák“, „laskání prsů při sexu“ 1.r Touha pasivně přijímat agresivně si brát

15 Freud fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“ Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I Orální zákl. důvěra – přijetí světem NALÉHAVOST dítěte × rce. RODIČE optimismus/pesimismus naivita/podezíravost povýšennost/podcenění manipulátor/pasivní obdivující/závistivý 1.r fixace ve std Deprivace × „Rozmazlení“

16 Freud *separace *projekce *popření *inkorporace Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem I PASIVNĚ PŘIJÍMAT/AGRESIVNĚ SI BRÁT …nezralost… Dítě je ve svých potřebách závislé na rodiči Dospělý se bojí samoty (za to „jak sobecký je“) Dítě vyplivne, co mu nechutná × Dospělý se vidí tak, jak jej vidí jiní Dítě raději zavře oči a usne × Dospělý bagatelizuje závažnou situaci Tak jak dítě hltavě saje z prsu Tak dospělý přijímá představy jiných *separace *projekce *popření *inkorporace

17 Erikson STUD Pochybnost Mravní čistota Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět Schopnost akt. reagovat na okolní svět? Schopnost ovládnout vlastní tělo? 1. imperativ MATKY: řád čistoty = hodnocení! Základ MORÁLKY (vnější) 3.r STUD Pochybnost Mravní čistota

18 *přílišný důraz na vzhled a časnost
Freud Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. na svět Děti si chtějí hrát s konečníkem/fecies... ...a rodiče jim to nedovolí ŘÁD ČISTOTY × anální erotika dětí 3.r *přílišný důraz na vzhled a časnost Dítě se raději omluví a pyká (než riskovat konfrontaci) Stud dospělých – negování inkontinence u lékaře (kontience – trospium × demence – AChEI rivastigmin)

19 Kontrolující × benevolentní Freud Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem II Anální autonomie – rce. Na svět AUTONOMIE dítěte × nároky RODIČE Lakota/marnotratnost Uzavřenost/výbušnost Tvrdohlavost/povolnost Pořádek/bordelář Čistotnost/špindíra Preciznost/povrchnost 3.r Kontrolující × benevolentní

20 Erikson VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa - Podnikavost: idea-cesta-cíl! Prosadit se × REPRESE OKOLÍ Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA

21 Freud VINA Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa ; (též Oidipovské) Zaujetí genitálem, masturbace dětí Matka sex. obj, otec sokemkastrační cplxidentifikace s otcem Matka nedala penis závist penisu (feminist. kritika) „hraní na doktory“, Vina – nevhodné prosazení 5.r VINA

22 Vina/ pýcha Freud Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem III Falické iniciativa ; (též Oidipovské) INICITIVA; rce rodiče na INCESTNÍ touhu domýšlivost/sebenenávist, méněcen. pyšnost/skromnost stylizovanost/otevřenost koketnost/stydlivost společenskost/izolovanost neomalenost/ostýchavost 5.r Vina/ pýcha

23 Feminismus Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem III
Falické iniciativa ; (též Oidipovské) 5.r kastrovaný muž slabší morálka motivace: žárlivost+závist ovládány pudy služebníci mužů Deutsh, Klein (1./2 20. st): ex- Millet (1971): konzervativní viktoriániský patriarcha idealizující si ženy jako pečující anděly ; šovinista; nejsilnější kontrarevoluční síla Appinanesi (2000): žena není zmrzačený muž Goldman (1909): přiznání sexuality ženám Formulace sexuality žen bez teologického moralizování Mitchell (1973): závist penisu jako symbol touhy po rovnoprávnosti: sociální kastrace

24 Erikson Měně-cennost Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Seberealizace, kompetice, kooperace, know-how 12 Měně-cennost

25 Freud Klid před bouří Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem IV Latence zákl. důvěra – přijetí světem Vytěsnění genitálních tužeb (až do puberty) 12 Klid před bouří

26 Erikson Konfuze rolí Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem V Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: vzory, identifikace, symboly, iedologie, fascinace=zamilovanost 24 Konfuze rolí

27 Freud analysa Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem V
Genit. Identita – úloha ve světě Identita, volby (sex-parner, zaměstn.) Hledání se: nikdo nevstpuje Zdráv, každý nějaký konflikt 24 analysa

28 Erikson samota Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem
VI Intimita - sdílení intimního teritoria s životním partnerem (sebepřesah) Raná dospělost ? samota

29 Erikson stagnace Hra o 8 dějstvích, Hra o 8 levelech s časovým limitem
VII Kreativita tvořivost+plodivost Odkaz světu (další generací, Celoživotním dílem) Zralá dospělost ? stagnace

30 Erikson Promarněný život Hra o 8 dějstvích,
Hra o 8 levelech s časovým limitem VII Iintegrita – dosažení smíření se světem Stáří Promarněný život

31 Partnerský vztah PŘENOS PŘENOS REGRES PACIENT KLIENT LÉKAŘ
TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU Úzkost × Nenaplnitelné naděje První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) × nedůvěra ve vztahu PŘENOS VZORCŮ RCÍ-CHOVÁNÍ Z minulých vztahů s prim. obj. REGRES Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] I vědomá -- racionální = známé důvody návštěvy Racionální řešení problému = terapeut == odborník × II nevědomá -- emocionální = pocit, afekt, fantazie, přání Přenos vz. minulého (nedůvěra)

32 ×!DEVALVACE Platsebo Pozitivní přenos PŘENOS PŘENOS
PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU První léčitel = rodič (MATKA) Zákl. důvěra (E I-orální °) Lékař ochotný, empatický, zájem PROUHLOUBENÍ ZÁKL. VZTAHU Důvěrná ochotná spolupráce Společné řešení nemoci Lékař/Terapeut/zdr. Sestra NEREALISTICKÉ PŘEDSTAVY NÁHRADOU PEČUJÍCÍHO RODIČE „VĚDOUCÍ“ „OMNIPOTENTNÍ“ „SILNÉ OSOBNOSTI“ O NEMOCNÉHO-DÍTĚ: „SLABÝ“ „NEJISTÝ“ „OHROŽENÝ“ „ÚZKOSTNÝ“ ×!DEVALVACE Platsebo

33 pomluvy Zůstat nad věcí Negativní přenos PŘENOS PŘENOS
PACIENT KLIENT LÉKAŘ TERAPEUT Vývoj struktury vztahu Nenaplnění pozitivního očekávání (ta často nereálná) DEVALVACE Nedůvěra, ODPOR, vzdor  BEZ př. konfrontace  nerespekt. plánu = Ohrožená – komplikovaná spolupráce anon. pomluvy Zlost, zášť, závist, strach, ponížení, žárlivost, utrpení, trauma, stud Lékař/Terapeut/zdr. Sestra (špatné jednání, arogance) negativní vztah rcí (NENÍ přenosem) pomluvy Zůstat nad věcí

34 Prim léčitel = matka REGRESE Down-grade Návrat na minulý vývojový °
OTEC DÍTĚ Prim léčitel = matka

35 Vysvětlit, že škodí víc sobě
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [1] VZDORNÝ typ přenosu Př. Svlečené dítě stojící na hanbě ↓ (~~~ANÁLNÍ) Vyšetření = stud-ponížení = trest Lékař = autoritářský otec Nutnost podrobení se lékaři-otci pacient Autoterapie vzdorem volby: Model malířům Vysvětlit, že škodí víc sobě

36 Nevychovávat, nenadávat
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [2] Př. Dítěti vyčítána odp. za nemoc ↓ (~~~FALICKÉ) Nemoc = odplata = pocit viny Očekávání trestu od otce-lékaře pacient Nevychovávat, nenadávat

37 Přesvědčit o dobrých úmyslech
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [3] paranoidněpersekuční Dítě nevěří matce, nebezpečný sv ↓ (~~~ORÁLNÍ) Lékař–panická úzkost–monstrum Očekávání toho nejhoršího pacient Přesvědčit o dobrých úmyslech

38 Dodržovat etiku × risk pomsty
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [4] SVÁDIVÝ přenos incestní touhy dítěte/svádivý rodič ↓ (~~~FALICKÉ) Sexuální fantasie o lékaři (strach) Nařknutí lékaře z harašení/zneužití pacient Dodržovat etiku × risk pomsty

39 Stanovit hranice-vymezit čas porad
REGRESE NEMOC Potřeba uspokojení dětských potřeb Opakování dětských traumat Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [5] SYMBIOTICKÝ přenos Separační úzkost ↓ (~~~ORÁLNÍ) Strach ze samoty Touha splynout se silnou osobností pacient Stanovit hranice-vymezit čas porad

40 Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat
REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [6] SADOMASOCHISTICKÝ Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ (~~~ORÁLNÍ) Nemoc = odměna (MOCNÉ dítě) ZISK ZE SOMAT ONEM: PÉČE OKOLÍ, ODPLATA TRIUMF NAD AUTORITOU MANIPULACE S AUTOR. NELÉČITELNOST…NELÉČITELNOST pacient Nenechat se vyprovokovat, zmanipulovat

41 Status qou Moratorium REZISTENCE PSYCHOSOMATIKA
NEGATIVNÍ TERAPEUTICKÁ RCE. Pacient se nemůže vyléčit z φ příč! Lékař Terap. Úrovně struktury vztahu PŘENOS VZTAHU MINULÉHU [-] somatizace Př. Pozornost k dítěti jen v onem ↓ somatizace Nemoc = odměna = odložení sporů v rodině = odložení rozhodnutí ZISK ZE SOMAT ONEM pacient Status qou Moratorium

42 PROTIPŘENOS TERAPEUTA
etické kodexy:pozitivní přenos Identifikace s pečovatem-pomoc bezmocným Často motiv v omnipotentních rodičích Snaha o rozluštění vlastních přenosů Lékař Terap. pacient Přísní rodičejsem autoritářský? perfekcionista? tlačím do terapie? Vyvarovat se přesouvání afektů PROTIPŘENOS TERAPEUTA nekorigovaná negativní rce. na pacientův přenos Sadomasochistický pac. se „nechce vyléčit“ zlost terapeuta „ničí mě“ zlost na sebe, že měl zlost lze korigovat a využít k rozklíčování púvodního

43 Zdroje: FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Vyd. 1. Překlad Eva Klimentová. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN PROCHASKA, James O a Mary TARGET. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. 1. vyd. Překlad Eva Klimentová. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN ŠEBEK, Michael. Amireport: Přenos a protipřenos ve vztahu lékaře a pacienta PŘÍHODA, Petr: Etika-didaktický text ŠEBEK, Michael. Kurz Lékařské psychologie a etiky (2014), 2.LF UK ŠEBEK et al.: VP Psychosomatika (2015), 2.LF UK Freudův strukturální model volně upraven podle PhDr. ŠEBKA CSc.


Stáhnout ppt "Pár poznámek o psychoanalýze Kec 2015."

Podobné prezentace


Reklamy Google