Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Já mám stránku, ty máš stránku… Totiž webovou!

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Já mám stránku, ty máš stránku… Totiž webovou!"— Transkript prezentace:

1 Já mám stránku, ty máš stránku… Totiž webovou!
Kateřina Hubertová Knihovna města Hradce Králové Knihovnická dílna Praha

2 Ne nutně samostatnou webovou stránku pro knihovnu!
Odkaz na webu zřizovatele úplně stačí. Začněte se základní informací. Později můžete rozšiřovat a doplňovat. První fáze je čistě myšlenková. S nohama nahoře dobře promyslíme, co je podstatné, co teď a co potom…

3 Co není na internetu, neexistuje.

4 Knihovny na web! Pomocí zřizovatele Regionání knihovna Karviná
BiblioSet Knihovna města Hradce Králové Šablona webu pro malou knihovnu Svépomocí

5 Čím začít… Brouzdejte internetem a nechte se inspirovat…
Internet Vás tlačí a internet Vám taky pomůže. Brouzdejte, hledejte, kritizujte… Během poměrně krátké doby zjistíte, co se Vám líbí, co nevyhovuje…

6 Zvažte své možnosti Jak často budete moci stránku aktualizovat?
Jak široké služby Vaše knihovna nabízí? Počítačová zdatnost knihovníka? Nejenom grafická stránka Vašeho budoucího webu a její obsah je nutné dobře promyslet a zvážit…

7 Zřizovatel Požádejte obecní úřad o pomoc ve snaze dostat knihovnu na internet. Předložte písemně možné konkrétní řešení webové stránky knihovny. Vyjednejte pro knihovnu nejlepší umístění odkazu na obecních webových stránkách! Svého chlebodárce vždy uvádějte!

8 Požádejte obecní úřad o pomoc ve snaze dostat knihovnu na internet.
Předložte písemně možné konkrétní řešení webové stránky knihovny. Knihovna je zřizována obecním úřadem. O pomoc ho požádat vlastně nejenom můžete, ale i musíte. Nechoďte tam ale s „mělo by se“ nebo „nemohli bychom“.- Přijďte s konkrétním návrhem „Starosto situace je taková a taková, musíme s tím něco dělat. Nechci s tím OU přidělávat práci. Podívej tady jsem to na zkoušku vypracoval, co si o tom myslíš? A nechybí mi tam ještě něco, nemám něco doplnit? Nebo má OU lepší návrh či variantu…?

9 Důležité – nepřehlédněte!
Snažte se přesvědčit obecní úřad, aby odkaz na knihovnu umístila samostatně přímo na úvodní stránku a neskrývala ho za např. kulturu, instituce, obecní zařízení a pod… Budete mít pocit, že toto není důležité. Ale není to pravda! Kdybyste se tématu chvíli věnovali, zjistili byste, že toto je snad nejdůležitější bod pro knihovnu! Našli jsme odkaz na knihovnu i v místech, kde byste ji ani vy určitě nehledali. Ukrývala se za „obecními dokumenty“, „sportem“ , „informace OU“… Návštěvník webových stránek má většinou omezený čas a věřte, nebude prohledávat celou webovou obecní prezentaci 15 minut jen proto, aby zjistil, kdy má knihovna otevřeno! Musíte mu vše potřebné přistrčit před nos!

10 Nevýhody Pravděpodobně nedostanete samostatný přístup k editaci stránky Bude existovat jakýsi prostředník mezi Vámi a informacemi na stránkách Schopnost úspěšné komunikace Časová prodleva Chyby a omyly

11 Než to „hodíte“ na papír…
Webová stránka musí být v první řadě funkční! Vyberte podstatné a závažné informace. Nic komplikovaného – jednoduše a srozumitelně. Dlouhé věty zdržují – body a tabulky jsou přehlednější. Dobře informace rozčleňte. Na začátku jsme zmiňovali brouzdání po internetu. Teď se Vám získané zkušenosti mohou hodit. Držte se jednosduchých pravidel…

12 Co tedy na web… Zřizovatel Kontakty Výpůjční doba Služby a ceník
Aktualizace První základní informační verze Vašeho webu by měla obsahovat tyto údaje. Další pak na ně můžeme (ale také nemusíme) nabalovat… K těmto základním údajům se za chvíli vrátíme a budeme se věnovat každému zvlášť trochu podrobněji…

13 … a další! Odkazy Seznamy knih či on-line katalogy
Přehled odebíraných časopisů Statistické údaje Historie Akce aktuální a archív minulých Další jako jsou například… To je právě o šíři nabízených služeb, rozsahu provozní doby knihovny, finanční situaci v obci, nadšení …

14 … a pro zdatnější… Cizojazyčné verze
On-line rezervace a práce se čtenářským účtem Další služby – jako je „Ptejte se knihovny“ E-soutěže pro děti Literární tvorba čtenářů Fotodokumentace Plus co kdo vymyslí…. To už je velká dokonalost, pro Vás ještě velmi daleko a nenechte se tím odradit! V každé obci je situace naprosto jiná a nikdo nechce, aby Vaše weby byly podobné jak vejce vejci… Vložte do toho fantazii.

15 Zřizovatel Uvádět ho nebývá úplnou samozřejmostí…
Poslední slovo má vždy starosta… a ten drží klíče od pokladny…. Je dobré řídit se heslem: „Koho chleba jíš, toho píseň zpívej!...“ Tak jsme zpět u základních údajů… Udržovat dobré vztahy s OU je pro knihovny naprostou nutností. Jistě si vzpomenete, že toto Vám opakuji na každém podobném setkání jako je to dnešní. A pravidlo je to zlaté a platí stále!

16 Kontakty Adresa Umístění knihovny Jméno knihovníka
Telefon (event. i mobil knihovníka) Adresa a číslo popisné určitě. Ale neméně důležité je například uvést: V budově obecního úřadu 1.patro nebo na návsi za třetí lípou doprava! Jméno knihovníka – osoba k toho, kdo Vás v knihovně očekává bývá často anonymní a bez znalosti místní situace se dál nedopátráte. Přimlouvám se za zveřejnění této informace! A pěji chválu na mobilní telefony, protože se spíš dovolám…

17 Výpůjční doba Kdy? Je rozděleno pro děti a dospělé?
Má internet (pokud je…) zvláštní provozní dobu? Zvlášť u internetu je dobré uvést ještě případnou variantu „na telefon“ pro urgentní případy tzn. „kdykoliv“. Jednoduchá přehledná tabulka výborně poslouží. Výpůjční doba slovo od slova opsaná v textu (někdy i poměrně dlouhém) není nejšťastnější nápad…

18 Služby a ceník Co návštěvník může očekávat? Zda a kolik za to zaplatí?
Půjčování knih – beletrie a naučná literatura Půjčování časopisů a novin Cizojazyčná literatura MVS Internet Kopírování Atd… Zda a kolik za to zaplatí? Ne všechny knihovny samozřejmě nabízejí takto široké spektrum služeb…. Velké profesionální knihovny naopak nabízejí i další služby (rešerše, zaškolovací lekce, exkurze…) , specializované fondy a elektronické služby… Vy uvedete na své stránky pochopitelně jen to, co opravdu poskytujete a zač…  Kolik korunek si má případný uživatel přinést s sebou je také dobré vědět, zvláště potěší, když jsou nabízené služby poskytovány zdarma.

19 „Přejeme všem čtenářům veselé vánoce!“
Aktualizace Datum, kdy byla stránka aktualizována. Čím častěji, tím lépe. U malých obecních knihoven by 1x ročně stačilo, pokud… Pokud poskytované informace budou platné… Pokud se vyvarujete sdělení: „Přejeme všem čtenářům veselé vánoce!“ Pouze datum, kdy byla stránka vytvořena je zavádějící. Osoba odpovědná za obsah. Strávili jsme u internetu už hodně času… Aktualizace stránek je velmi závislá na jejím obsahu. To jsem na začátku prezentace zdůraznila jako bod nutný k promyšlení. Pokud bude web obsahovat jen stručné info o otevírací době a adrese, nemusíte obsah aktualizovat, dokud knihovnu nepřestěhujete nebo nezačnete místo v pátek půjčovat ve středu! Nedostatek info, kdy byla aktualita vlastně aktuální, nám už přivodil alergii… Žádná aktualita je lepší, než zasmrádlá!

20 Web přístupný všem http://www.pravidla-pristupnosti.cz
Tvoříme přístupné webové stránky/ David Špinar. -- Vyd  Brno : Zoner,   360 s. : il. ; 23 cm.

21 Webové stránky obecně Webové stránky sdělují informace jednoduchým jazykem a srozumitelnou formou. Úvodní stránka jasně popisuje smysl a účel webu. Název webu či jeho provozovatele je zřetelný. Webová stránka uvádí svá hlavní sdělení na svém začátku. Rozsáhlejší textová sdělení jsou rozděleny do menších výstižně nadepsaných celků. Ovládání webu je jasné a pochopitelné. Název webové stránky má smysluplný název, vystihující její obsah. Navigace po stránkách musí být jasná, srozumitelná a intuitivní a nemísí se s obsahovým sdělením stránky. Každá následující webová stránka musí mít odkaz na úvodní www stránku. MI ČR vytvořilo pro uživatele (hlavně z okruhu veřejné správy) praktická pravidla pro tvorbu přístupného webu. Před sebou vidíte základní body materiálu. Myslím, že jsou i pochopitelná…

22 Obsah stránky se mění jen když uživatel aktivuje nějaký prvek
Obsah stránky se mění jen když uživatel aktivuje nějaký prvek. Akci, která je k takové změně jasným impulsem. Pohyb kurzoru takovou akcí není. Práci s webovou stránkou vždy řídí uživatel. Tady jeden nešvar webových stránek… Slovy je zde popsána situace, kdy VY hledíte na webovou stránku, cosi si čtete, lehce hnete myší( aniž si to uvědomíte) a PC provede načtení dalšího okna, popřípadě rozběhne text kamsi, nebo tím nevědomky iniciujete jakoukoliv jinou zpravidla viditelně pohyblivou akci… A netušíte, která bije… a původní text máte ještě stále nedočtený…. Takže… Změna vzhledu stránky se uskuteční pouze tehdy, když cíleně provedete akci – kliknutí- výběr-…, která má ke změně cílit… To jenom popis toho, co bychom na Vašich webech vidět nechtěli..

23 Přeloženo do lidštější podoby…
V jednoduchosti je síla… Nepřekombinovávat… Vítězí stručnost, přehlednost a srozumitelnost. Nepoužívat víc jak 2 druhy písem. Pohyblivé obrázky uchvátí jen ty nejmenší dětičky… Pokud bude rozsah Vašich stránek větší, promyslete důkladně strukturu, logiku a návaznost poskytovaných informací… Nezapomeňte na možnost návratu na hlavní menu z jakéhokoliv bodu Vaší prezentace. Pozor na barevnost. No a ministerskou teorii jsem Vám zde ještě trochu zestručnila……………….. Barevností se budeme zabývat ještě na dalším obrázku…

24 Barevnost Vzorek na pozadí zhoršuje čitelnost a odvádí pozornost od obsahu. Barvy pozadí a písma musí být dostatečně kontrastní. Obecně je lépe čitelné černé písmo na bílém podkladě, než bílé písmo na černém podkladě. A i tady zlaté pravidlo, že „leckdy je méně, rozhodně více…“.

25 Technické provedení Pokud nejste
programátor, počítačový technik, … jinými slovy odborník na tento problém, …neřešte to… Obecní úřady musí své obecní weby „nějak“ spravovat, mají k tomu člověka či firmu a pokud jim dojde, že jste „jejich“…, řešení najdou… K technickému provedení snad jen to, že opravdu NIKDO po Vás nechce, abyste to byl právě kniovník, kdo stránky samotné vytvoří… Musíte to být ale knihovník, kdo to budete iniciovat, kdo myšlenku OU vnukne (když na to nepřišli do dnes…) stát u zrodu, dohlížet, tlačit…

26 Aby Vás bylo možno najít…
Zkontrolujte si dostupnost z běžných vyhledávačů! Můžete mít tu nejkrásnější a nejlepší stránku na světě a svět to nebude vědět… Tak zde jsme již v situaci, kdy nějakou webovou prezentaci máme hotovou, vystavenou NĚKDE na internetu…. Je třeba si uvědomit, že internet je opravdu OHROMNÝ … Běžný uživatel internetu bude hledání stránek (i zcela konkrétních o kterých bude vědět, že existují) věnovat jen omezenou dobu – do cca 15 minut. Pak logicky ztrácí zájem. Musíte mu ty své stránky nabídnout, podstrčit… Běžným vyhledávačem rozumíme např. SEZNAM, ATLAS, VOLNY. GOOGLE…

27 …a dál… Práce na webu nikdy nekončí.
Internet je také rozsáhlým hřbitovem kdysi nadějných pokusů… Závěr nezávěr… Vystavením webové prezentace to celé nekončí…. Alespoň čas od času je nutné ji oprášit, opravit, zaktualizovat, vylepšit… Je to velmi dlouhodobý úkol…

28 Práce knihovníka nikdy nekončí…
Odpovědnost za aktuálnost Zajistit další propagaci webové prezentace knihovny Informovat především své zřizovatele Informovat své i potenciální uživatele o nové službě pro ně a to elektronické! Je Váš web dostupný pomocí běžných vyhledávačů?

29 Kvalitní web Dobré lákadlo pro potencionální čtenáře.
Může rozhodovat o tom, zda se čtenářem stane. Obsahuje to, co zajímá uživatele – ne to, co je se zdá zajímavé jeho tvůrci! Oboustranné zlepšení komunikace.

30 Kvalitní web Příjemný design - funkčnost - ne umělecké dílo.
Hodnotný obsah – přehledné informace na „správném“ místě. Aktuální – neodradit již získané pravidelné zákazníky. Co nelze najít logicky a rychle neexistuje.

31 Rozsáhlejší textová sdělení…
je lépe rozdělit do menších výstižně nazvaných celků je možno k webu připojit jako samostatný dokument ***** Je důležité promyslet dopředu strukturu, logiku a návaznost poskytovaných informací.

32 Naše řešení Vlastníme konkrétní nástroj, jak pomoci malým knihovnám ke vstupu do virtuálního světa! S nulovými náklady S minimálními znalostmi S nepatrnou námahou

33 Knihovna roku 2007 4.10.2007 byla udělena
Knihovně města Hradce Králové v kategorii Informační počin hlavní cena za projekt Šablona webu pro malé knihovny.

34 Ve spolupráci Univerzity Hradec Králové,
Studijní a vědecké knihovny Hradec Králové a Knihovny města Hradce Králové byla panu Milanu Komadovi studentovi Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové zadána závěrečná bakalářská práce …

35 ŠABLONA WEBU PRO MALOU KNIHOVNU.
Na téma: ŠABLONA WEBU PRO MALOU KNIHOVNU. Cílem měl být jednoduchý systém pro vytváření www stránek knihoven v obcích do cca 1500 obyvatel obsluhovatelný knihovníky se základními znalostmi informačních technologií. Podmínkou byla i finanční náročnost . Součástí práce je i uživatelská příručka.

36 Průběh „akce“ Červen 2005 – zadání práce a první setkání
Červenec 2005 – návštěva knihoven pilotní skupiny Říjen 2005 – první verze testovaná na metodickém oddělení KMHK Listopad 2005 – předváděčka šablony v KMHK – testování a připomínkování na 5 knihovnách okresu Červen 2006 – první předvedení veřejnosti – porada ředitelů v SVKHK Září 2006 – prezentace projektu na konferenci Knihovny současnosti Seč Pak smršť! 

37 v různé fázi zpracování.
…k máme cca 440 šablon v různé fázi zpracování.

38 Mapa rozšíření

39 Šablona se šíří…

40

41

42 Šablona Je umístěna na „webu zdarma“. (Doména 3. úrovně, poskytuje pro web prostor 50 MB a 5 MB pro a box.) Vyřešily se tím zcela případné finanční náklady.- platba je uskutečněna umístěním reklamního proužku… Knihovník je zároveň administrátorem svého webu, má k němu manuál a přístupové heslo. Na základě licenční smlouvy má KMHK na šablonu veškerá práva, může ji jakkoliv upravovat a šířit mezi další zájemce.

43 Požadavky Prohlížeč Internet Explorer 6,0 a vyšší
Povolené zobrazování jazyka Java

44 Práce se šablonou Zkouška na http://www.knihovnametodika.wz.cz/
Součástí šablony je JEDNODUCHÝ textový editor.

45 2. verze šablony…

46

47 Textový editor Není to Word…
Texty psát vždy v šabloně, nelze kopírovat od jinud. Nejprve text, pak s ROZMYSLEM formátovat Pozor na barevnost! Maximálně 2 druhy písma! Barvy pozadí a písma musí být dostatečně kontrastní.

48 Chvála tabulkám. – Jsou jasné a přehledné
Chvála tabulkám! – Jsou jasné a přehledné! (různé seznamy, přehledy výpůjční doba…) Fotografie a obrázky rozhodně ano, ale ne na úkor informací! Informace jsou důležitější!

49

50

51

52

53

54

55 Všechny domény mají webovou adresu podle schématu
nebo (místo XXX nutno dosadit název konkrétní obce) KMHK má na šablonu licenční smlouvu a může s ní nakládat podle svého uvážení. Pracujeme i na vylepšování šablony (změna barvy a umístění loga knihoven).

56

57 Logo Je nutno zaslat elektronicky do KMHK na jandl@knihovnahk.cz .
V jakém formátu a rozlišení se dozvíte i z manuálu. Pro šablonu je lepší logo spíš širší než vyšší. Prakticky lze cokoliv…  Jindřichovice pod Smrkem Ostroměř Rosice Všechovice

58

59 Katalog knihovny? Chotýšany – odkaz na ON-LINe katalog Městské knihovny v Benešově a jejího regionálního fondu Kostelec na Hané – odkaz na vlastní katalog firmy LANius, umístěný na webu města Újezd u Brna Komárno Vratislavice nad Nisou

60 Připojené dokumenty Dokumenty ve Wordu najdete velmi často – např. Dobřenice, Smidary, Malechov. Vratislavice – pozvánka na akci v Power Pointu. Malechov – seznam knih od obce v tabulce Excel.

61 Ukázky zpracování šablony
Smidary Malechov – hypertextové odkazy Dobřenice Rosice – šablona použita pouze pro dětské oddělení knihovny. Městská knihovna Rosice má samostatný web a na šablonu pouze odkazuje. Hlušice – fotoreportáž o knihovně Jindřichovice pod Smrkem Předměřice nad Labem

62

63

64

65 Při problémech… Vznikají prakticky vždy při neschopnosti správně formátovat text. Nedělat ENTER, když chci další řádek, ale až když chci další odstavec. Nedělat 20 mezer, ale zarovnat či změnit odsazení…. Nejprve celý text bez formátování, přidat obrázky a S ROZMYSLEM části zvýraznit. Méně je někdy více.

66 Přínos  Knihovník je zároveň administrátor stránek…
Maximum základních informací rychle a jednoduše… Konkrétní pomoc knihovnám a knihovníkům…

67 Student vždy na všechny připomínky reagoval obratem a snažil se maximálně vyhovět. dokázal přizpůsobit svůj slovní projev i vypracování manuálu knihovníkům s minimálními znalostmi ICT a jejich možnostem vnímání technických problémů. volil takové grafické pojetí webu, že všichni zainteresovaní byli mile potěšení jeho vizuálním dojmem i barevným cítěním.

68

69 Pro zájemce Vše na http://www.knihovnahk.cz/
podlicenční smlouva registrace nové domény předání administrátorského manuálu a hesla Šablona je poskytnuta ZDARMA. Nový uživatel šablonu naplní a zajistí další propagaci.

70 Seznam webů knihoven vytvořených
pomocí šablony a další informace najdete i na webu Knihovny města Hradce Králové

71 Údaje pro objednání šablony
podlicenční smlouvu požaduji napsat na (zaškrtněte vybrané) na zřizovatele knihovny na knihovnu celý název knihovny jméno knihovníka poštovní adresa PSČ telefon kraj okres zřizovatel jméno odpovědné osoby jednající za zřizovatele (starosta, ředitel…)

72 Šablona splnila naše očekávání a jsme s ní spokojeni.
Na základě licenční smlouvy má KMHK na šablonu veškerá práva a může jí dál šířit mezi ostatní zájemce. Šablona je pro knihovny k dispozici zdarma.

73 Dotazy na

74 Budoucnost? 3.verze barevný výběr 2 různá schémata statistika přístupů
2.pololetí 2008 barevný výběr 2 různá schémata statistika přístupů zobrazení webu pro admina logo vkládá admin

75

76

77

78

79

80

81 Webová prezentace knihovny
Není grafomanským snem knihovníka… Není blog – internetový deníček… - méně je v mnoha případech více! Je to nutná moderní vizitka dnešní knihovny!

82 Knihovna města Hradce Králové
Děkuji za pozornost!  Kateřina Hubertová metodické oddělení Knihovna města Hradce Králové


Stáhnout ppt "Já mám stránku, ty máš stránku… Totiž webovou!"

Podobné prezentace


Reklamy Google