Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Webová prezentace jako reklamní prostor

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Webová prezentace jako reklamní prostor"— Transkript prezentace:

1 Webová prezentace jako reklamní prostor
E-Marketing Webová prezentace jako reklamní prostor UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

2 Typy reklamních ploch E-Marketing Rozdělujeme: grafickou část,
textovou část Z tohoto vyplývá, že se zabýváme: bannery kontextovou reklamou Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

3 Co je to banner? E-Marketing
Banner je prostor, který je ve většině případů graficky publikovaný komunikát – ve většině případů komerční komunikát. Banner je nejznámější typem internetové reklamy, který je charakteristický právě striktně definovaným prostorem na webové stránce. Funkčnost banneru je reprezentována ve většině případů aktivním hyperlinkem (odkazem) na jinou webovou stránku. Použité technologie: statický banner – jpeg, gif dynamický banner animovaný gif flashový banner (Macromedia Flash) ostatní Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

4 Pozice banneru E-Marketing Co ovlivňuje:
zda-li bude viděn a zda-li upoutá pozornost návštěvníka cenu banneru účinnost banneru Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

5 Požadavky na zobrazování
E-Marketing Požadavky na zobrazování Možnosti zobrazování: ve striktně definovaný čas v časově definované úseky na stejném/různém místě v definovaném počtu impressions (zobrazování) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

6 Zacílení E-Marketing Banner lze zacílit podle následujících možností:
na základě specializace na základě dat získaných z prohlížeče na základě informací o návštěvníkovi zacílení s osobním limitem – restrikce počtu prezentací banneru jednotlivému uživateli Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

7 Statistiky měření E-Marketing Měření kampaně:
dotazníkem v cílové skupině měřením přímého efektu dané kampaně prostou statistikou zobrazení a prokliků Měření úspěšnosti: změnou prodeje produktu (služby/výrobku) – tržby, počty prodaných kusů, .. změnou postavení produktu (změna image) v cílové skupině změna znalosti značky/image Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

8 Využití internetu jako nástroje reklamy
E-Marketing Využití internetu jako nástroje reklamy Výhody možnost zacílení flexibilita interaktivita Nevýhody: limitované množství respondentů malé procento výdajů v celkovém propagačním budgetu snižující se click-rate softwarové limity Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

9 Typy bannerů E-Marketing Existují následující bannery:
full banner – 468x60 px square banner – 125x125 px skyscraper – 120x600 px a 160x600 px megabanner – 728x90 px roll-on-banner – 468x60 px -> 468x240 px a samozřejmě další Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

10 Typy bannerů E-Marketing
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

11 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
E-Marketing E-statistika UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

12 E-Statistika E-Marketing Účel:
Zastávat funkci zdroje dat pro vyhodnocování (nejen) kampaní Podoba: Prosté textové zpracování Grafické výstupy Základní zkratky/pojmy, které se užívají: IMP Visit P/V CPT CPC Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

13 E-Statistika E-Marketing Aplikace, které měří statistická data:
Na straně serveru Na straně „klienta“ Příklad aplikací na straně klienta: Google Analytics NetAgent Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

14 E-Statistika E-Marketing
Podíly jednotlivých reklamních prvků internetové reklamy Bannery Kontext Video Katalogy Celkem 2000 82%  5%  0%  13%  100%  2001 80%  15%  2002 73%  22%  2003 65%  30%  2004 52%  8%  40%  2005 32%  20%  48%  2006 31,8%  0,2%  2007 26%  22,5%  1,5%  50%  Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

15 E-Statistika E-Marketing Bannerová reklama je dlouhodobě na ústupu
je nahrazována: video-bannery direct ingem virálním marketingem PR zprávami Nejpoužívanější typy bannerů Fullbanner (468x60), Ahead (745x100, 750x100, nebo 890x100 – podle šířky stránky serveru) Skyscraper (120x600 nebo 160x600) Wide banner (490x310, 480x300, nebo 300x250) Square (250x250 nebo 300x300) Interstitial (800x600) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

16 E-Statistika E-Marketing
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

17 E-Statistika E-Marketing struktura českého internetu:
Populace České republiky: obyvatel Uživatelů českého internetu: 5,1 mil Průměrný čas strávený na internetu za týden: 3 hodin a 49 minut Věk % 14-19 33,7 20-29 27 30-39 20,6 40-49 16,3 50-59 11 60 a více 3,1 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

18 E-Statistika E-Marketing populace EU: 489.188.563 obyvatel
počet uživatelů internetu EU: penetrace internetu EU: 59,9% Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

19 E-Statistika E-Marketing
Internet Black Holes – místa, kde není Internet svobodný Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

20

21 E-Statistika E-Marketing
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

22 Top Worldwide Browsers, October 2006 Top U.S. Browsers, October 2006
E-Marketing E-Statistika Top Worldwide Browsers, October 2006 Rank Browser Usage Share (%) 1 Microsoft IE 85.85 2 Mozilla Firefox 11.49 3 Apple Safari 1.61 4 Opera 0.69 5 Netscape 0.12 Source: OneStat.com, 2006 Top U.S. Browsers, October 2006 Rank Browser Usage Share (%) 1 Microsoft IE 80.77 2 Mozilla Firefox 14.88 3 Apple Safari 3.41 4 Opera 0.61 5 Netscape 0.19 Source: OneStat.com, 2006 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

23 E-Statistika E-Marketing
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

24 E-Statistika E-Marketing
Vývoj reklamních příjmů medií v letech 2007 a 2009 podle monitoringu TNS Media Intelligence Medium 2007 2006 Poměr 2007/2006 Reklama v tis. Kč Podíl (%) Televize 46,1 47,0 102,9 Tisk 36,4 38,0 100,6 Internet 6,5 4,0 169,7 Rozhlas 6,2 6,4 102,4 Outdoor 4,4 4,2 109,5 Kina 0,4 96,0 Reklamní trh celkem 100,0 104,9 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

25 E-Statistika E-Marketing
Internet za rok 2007 inkasoval 2 miliardy korun od domácích zadavatelů reklamy Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

26 E-Statistika E-Marketing zdroj: UVDT (SVIT)
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

27 Top 10 produktových kategorií
E-Marketing Top 10 zadavatelů, produktových kategorií a skupin médií září 2008 Top 10 zadavatelů částka (miliony Kč) Top 10 produktových kategorií Vodafone 7,88 Automobily, motocykly 30,76 Sazka 7,48 Banky, spořitelny, invest. Fondy 27,92 Telefónica O2 Czech Republic 6,61 Realitní společnosti, dražby 20,77 T-Mobile Czech Republic 5,97 Mobilní komunikace 18,49 Česká Spořitelna 5,78 Loterie, soutěže 13,84 Škoda Auto 5,20 Divadla, koncerty, festivaly 11,26 Peugeot Česká republika 4,96 Výpočetní technika 10,88 Komerční banka 4,74 Letecká doprava 9,89 HP Tronic Zlín 4,53 Internet 9,03 Import Volkswagen Group 4,25 Pojišťovny 8,79 57,40 161,63 Skupiny médií Seznam.cz 98,35 Centrum Holdings 62,64 MAFRA 47,88 Ringier ČR 9,95 Economia 4,06 Internet Info 4,05 AliaWeb 3,49 AWD Česká republika 1,63 Computer Press 1,54 Business Media 0,80 Nezapojená média 9,74 244,13 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

28 E-Statistika E-Marketing Google Seznam.cz Vyhledávač Červenec 2006
Říjen 2006 Leden 2007 Říjen 2007 Seznam 61,10 % 63,39 % 62,53 % 62,30 % Google 23,48 % 23,85 % 24,75 % 28,87 % Centrum 5,37 % 4,72 % 4,84 % 3,39 % Atlas 2,86 % 2,38 % 2,58 % 1,53 % Jyxo 0,79 % 0,57 % 0,42 % 0,24 % Google Seznam.cz Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

29 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
E-Marketing SEM & SEO UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

30 SEO a SEM – co je to? E-Marketing
SEM je zkratka slov Search Engine Marketing. SEM je narozdíl od technologicky zaměřeného SEO ucelený přístup k celkovému „prodeji“ daného e-materiálu. Dříve tyto postupy byly nevhodně zahrnuty právě pod pojmem SEO. SEO vychází ze zkratky Search Engine Optimization. Jedná se víceméně o konkrétní úpravy e-materiálů a dal by se zařadit do podskupiny SEM. SEM je ucelená strategie, která je aplikována v oblasti typických fulltextových vyhledávačů, katalogizovaných portálů a pay-per-click reklam. Je základem pro další budoucí strategie komunikačních e-kampaní, které budou založené na stejném principu – tedy zobrazování relevantních reklamních komunikátů pouze daným členům specifikované cílové skupiny. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

31 SEM – Search Engine Marketing
Základním faktorem fungování strategie SEM je povědomí recipienta o daném produktu a rozhodnutí, co vlastně hledá. Kdo tedy může vyhledávat daný produkt? uživatel, který cíleně vyhledává daný produkt a informace o něm cíleně uživatel, který hledá náhodně a zkouší, co mu „trh“ nabídne Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

32 SEM – Search Engine Marketing
Toto se ovšem liší od celkové struktury uživatelů, kteří přistoupí na dané stránky produktu. Tito uživatelé přistupují na základě těchto podnětů: reagovali na nabídnutý výpis webových stránek ve vyhledávacím portálu, který mu byl nabídnut reagovali na kontextovou reklamu, která se jim na stránce s relevantním obsahem (kontextové reklamy) zobrazila klikli na reklamní banner odpověděli na adresný (rozesílaný direct mailingem) a klikli na odkaz v něm zadali přímo URL adresu ( do adresního řádku svého internetového prohlížeče (buď reagovali na reklamu z „kamenného“ světa – ať už na mediální reklamu, či na doporučení jiné osoby, či např. na zmínku v článku elektronického média). Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

33 SEM – Search Engine Marketing
Neustále stoupající počet stránek na Internetu vyvolává potřebu zvyšovat kvalitu i rozsah vyhledavačů. Díky tomuto je i vyšší šance uživatelů nalézt to, co hledají. Stejně rychle ale zároveň klesají šance provozovatelů webových stránek na to, že zrovna jejich stránky budou „samy“ objeveny. A právě pro potřeby majitelů stránek se postupně vyčlenila nová marketingová disciplína, marketing založený na vyhledavačích – Search Engine Marketing. Zabývá se tedy následujícími třemi typy internetových služeb: katalogové portály fulltextové vyhledávače PPC (pay-per-click) reklamy Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

34 SEM – Search Engine Marketing
Důležitým pojmem SEO a SEM je klíčové slovo. Co je tedy klíčové slovo? Lze jej definovat jako nejčastěji jedno či dvouslovný pojem, slovo, které reprezentuje daný obsah (propagovaného produktu). V případě cestovní kanceláře to bude například slovo „zájezd“ (a samozřejmě další). Klíčové slovo by mělo být především: obsahově relevantní – klíčové slovo musí co nejjasněji a nejlépe vystihovat obsah a význam daného propagovaného produktu, musí být srozumitelné a obvyklé co nejvíce frekvenčně vyhledávané – zvolit takové klíčové slovo, které patří mezi často hledaná slova konkurenceschopné – nachází-li se slovo v mnoha dalších stránkách, bude náročné (a nákladné) uspět s novou. Obecně platí, že málo konkurenční, ale přitom hodně frekventovaná slova mohou ukázat neobsazené místo na trhu – tržní niku. Pro hodnocení konkurenceschopnosti klíčového slova je využíván termín KEI (Keyword Effectiveness Index), který udává poměr četnosti hledání klíčového slova a mírou konkurečnosti (jak často je používáno jako klíčové slovo). Čím je tento index vyšší, tím samozřejmě lépe, protože je častěji hledané a méně využívané – ve finálním finančním výpočtu dojdeme tedy k závěru, že čím je KEI vyšší, tím levnější je využití daného klíčového slova. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

35 SEM – Search Engine Marketing
Pokud klíčové slovo definujeme jako nestandardní slovo, je třeba jeho akceptaci recipientem podpořit jiným komunikačním kanálem. Toto má svou stinnou stránku – vyšší náklady, ale ta světlejší je, že čím je slovo specifičtější, tím je jeho konkrétní nalezení (a následné nalezení propagovaného produktu) na webu pro uživatele jednodušší. Pokud stanovíme jako klíčové slovo například právě jméno produktu, je naprosto nutná znalost jeho existence v povědomí recipienta, což povede k vyšším nákladům na propagaci, ale ve finále je velmi vysoká šance (při úspěšné implementaci SEM), že jej uživatel najde ve vyhledávačích. Je tedy vhodné najít vyvážený poměr mezi zvolením stoprocentně specifického klíčového slova a slova s vysokou frekvencí používání. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

36 SEM - postup E-Marketing
Jaký je tedy postup? Je téměř totožný s klasickými marketingovými postupy: 1) definice problémů a cílů V případě SEM je problém definován již předem – uživateli není známa existence webové stránky, nebo pokud ano, není mu známo umístění (adresa). Cílem tedy je, aby uživatel internetu při hledání klíčového slova nalezl právě náš produkt, naši webovou stránku. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

37 SEM - postup E-Marketing
Jaký je tedy postup? Je téměř totožný s klasickými marketingovými postupy: 2) výzkum Problém je sice jasně daný, ale jsme si tím jisti pouze na základě subjektivních zjištění? Je třeba objektivně zjistit, zda-li se naše domněnky zakládají na „osobních pocitech“ či nikoliv. Existuje mnoho metod, které nabízí odborná literatura. Musíme též analyzovat, která klíčová slova jsou pro daný propagovaný produkt nejvhodnější – to nazýváme kvalitativní a kvantitativní analýza klíčových slov. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

38 SEM - postup E-Marketing
Jaký je tedy postup? Je téměř totožný s klasickými marketingovými postupy: 3) zpracování výzkumu a následně návrh řešení Zpracování dat získaných z výzkumu je základem pro následné navrhované řešení. Pokud bude řešení navrhováno bez předchozího výzkumu, jedná se pouze o subjektivní navrhované řešení, čímž je otevřena větší šance snížit účinnost navrhovaných řešení a celkových cílů. Předcházející výzkum nám podpoří – nebo omezí - naši kreativitu ve výběru klíčových slov tak, aby byly co nejvíce relevantní s danou obsahovou stránkou věci. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

39 SEM - postup E-Marketing
Jaký je tedy postup? Je téměř totožný s klasickými marketingovými postupy: 4) realizace navrhovaných řešení Dalším krokem je realizace navrhovaných řešení. Z dané specifikace SEM je tedy zřejmé, že můžeme působit tím, že: a) zařadíme webové stránky propagovaného produktu do katalogového portálu přesně dle kategorie, které je nejvíce relevantní s daným obsahem b) zajistíme, aby se webové stránky s propagovaným produktem dostaly do databází fulltextových vyhledávačů c) zadáme kampaň u PPC (pay-per-click) vyhledávačů Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

40 SEM - postup E-Marketing
Jaký je tedy postup? Je téměř totožný s klasickými marketingovými postupy: 5) vyhodnocení realizace a účinnosti navrhovaného řešení Každá marketingová či komunikační kampaň musí končit jejím vyhodnocením, ve kterém zjistíme, jak byla (byla-li) úspěšná. V případě webových stránek a problémů a cílů definovaných v případě směrování uživatelů na určité webové stránky je vyhodnocení jasné: a) komunikační cíle – došlo ke zvýšení povědomí o existenci propagovaného produktu (zvýšila se návštěvnost propagovaných webových stránek, a další) b) finanční cíle – došlo k navýšení prodeje propagovaného produktu (bylo-li cílem) Je důležité uvědomit si, že cílem nemusí být pouze finanční cíle, ale i komunikační cíle. V případě finančních cílů je pro společnost prvotním cílem daný produkt (výrobek nebo službu) prodat, a tím zvýšit příjmy společnosti. Ovšem v případě komunikačních cílů může být cílem například zvýšení volebních preferencí, změna veřejného mínění, informování v případě živelních pohrom, společenských krizí apod. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

41 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: a) katalogové portály V případě katalogových portálů je postup velmi jednoduchý – do předem definovaných katalogových portálů (vyhledávačů) je nutné zadat danou webovou stránku na základě katalogovým portálem definovaných kategorií. Výhody: uživatel, který hledá nové stránky na základě svých zájmů, postupuje na katalogových portálech podle kategorií ve většině případů je zdarma (ze strany katalogových portálů) Nevýhody: špatné zařazení do kategorie může vést k tomu, že uživatel hledající nové stránky nenajde náš produkt (webovou stránku) pokud je zařazena stránka v kategorii, která je ve stromové struktuře příliš vnořená, existuje riziko, že s každou další úrovní ztrácí uživatel entuziasmus stránku hledat Jak oznámí provozovatel webové stránky jejich existenci katalogovému portálu? Naprostá většina katalogových portálů nabízí administrátorům zdarma formuláře, pomocí nichž je tuto registraci možné provést. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

42 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: b) fulltextové vyhledávače Pro základní pochopení fulltextových vyhledávačů je explikace jejich funkcionality. Fulltextový vyhledávač pravidelně prohledává nové webové stránky, z nichž si do databáze umisťuje klíčová slova či rovnou celý obsah. Z toho vyplývá několik otázek: Jak fulltextový vyhledávač zjistí, že daná stránka existuje nově? Co způsobuje, že daná stránka je zobrazena ve výsledcích vyhledávání na vyšší či nižší pozici? Proč nejsou ve fulltextovém vyhledávači k nalezení dané stránky? Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

43 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: b) fulltextové vyhledávače Jak fulltextový vyhledávač zjistí, že daná stránka existuje nově? i. vyhledávací robot prohledává veřejně dostupné databáze registrátorů top-level domén (.cz, .com, a další) ii. vyhledávací robot prohledává pravidelně katalogové portály, které mohou být zdrojem nových webových stránek zvláště v případě, že nejsou stránky ve standardní „čisté“ podobě (např. „ apod.), ale jsou-li umístěny v adresářové struktury (například webů, které jsou poskytované zdarma, např. „sweb.cz/něco“). iii. naprostá většina fulltextových vyhledávačů má pro webové administrátory vlastní formuláře, pomocí kterých lze tomuto vyhledávači existenci této nové webové stránky „oznámit“ Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

44 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: b) fulltextové vyhledávače Co způsobuje, že daná stránka je zobrazena ve výsledcích vyhledávání na vyšší či nižší pozici? Toto je dáno tzv. „Page Rankem“ - evaluací dané stránky, které si vyhledávač sám stanoví, a to na základě několika kritérií: i. jak hodně je webová stránka navštěvována ii. jak často je webová stránka aktualizována iii. kolikrát je na danou stránku odkázáno z jiných webových stránek (a jaký page rank tyto stránky mají) iv. kvalita kódu webové stránky, jestli jsou v něm správným a vhodným způsobem implementována klíčová slova, zda-li jsou v záhlaví této stránky umístěny informace pro vyhledávače (tzv. „meta-tagy“). v. na základě vlastního (nutno podotknout svobodného) rozhodnutí administrátora fulltextového vyhledávače Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

45 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: b) fulltextové vyhledávače Proč nejsou ve fulltextovém vyhledávači k nalezení dané stránky? Důvodů může být hned několik: i. administrátor nezadal do fulltextového vyhledávače existenci stránek ii. stránky nemají vhodně upravený kód buď pro všechny, nebo jen pro tento jeden specifický fulltextový vyhledávač iii. stránky odporují obecným pravidlům daného vyhledávače, jejich obsah je závadný ať už morálně nebo ze zákonného hlediska Problém fulltextových vyhledávačů je v tom, že každý z nich aktualizuje své databáze ne ve stejném čase, proto ne každá změna dané webové stránky se projeví okamžitě. Navíc míra aktualizace dané stránky je daná i page rankem. Jistým dalším nešvarem může být například to, že fulltextový vyhledávač si může na základě vlastního rozhodnutí (například i díky „ekonomickému“ myšlení) rozhodnout, který odkaz bude na prvním místě ve výpisu výsledků vyhledávání. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

46 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: b) fulltextové vyhledávače Vynikajícím příkladem správné implementace SEM současné doby je politická kampaň proti poslanci a bývalému premiérovi ČR Jiřímu Paroubkovi. Ve významných vyhledávačích bylo zadán (5/10/2006) výraz „hovado“ (je možné polemizovat nad vulgárností výrazu) a u následujících vyhledávačů byla zobrazena jako výsledek vyhledávání stránka hovado.eu na následujících pozicích: Podotýkám že tento příklad není uveden z důvodu mých osobních politických preferencí a názorech, ale z toho důvodu, že dokonale dokládá funkčnost SEM, která v tomto případě byla naprosto výborně propracována, že klíčové slovo „hovado“ je nasměrováno nikoliv na zoologickou tematiku, či na výrobek typu insekticid, ale na úplně jiný obor. Webová stránka Pozice ve výpisu hledání fulltextu Google.cz 1. pozice Seznam.cz 2. pozice Centrum.cz Atlas.cz Yahoo.com Jyxo.cz Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

47 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: c) PPC (pay-per-click) reklama Hovoříme-li o PPC reklamě, hovoříme tedy převážně o: 1) kontextové reklamě Kontextová reklama je založena na principu zobrazení reklamy pouze na daném určeném místě stránky a pouze na dané (zadavatelem) určené stránce. 2) fulltextové reklamě Tato reklama je využívána převážně vyhledávači, kteří na základě vyhledávaných slov zobrazí reklamu přímo na stránce s výpisem nalezených relevantních stránek a odkazů. 3) zvýraznění klíčových slov Její funkce je prostá – do zdrojového kódu webové stránky se vloží kód zadavatele kontextové reklamy (bbKontext, bbText, eTarget, AdContext, AdFox a další), a tento kód potom v případě výskytu daného klíčového slova na stránce toto slovo zvýrazní nebo zobrazí na určitém místě na stránce. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

48 SEM - Realizace E-Marketing
Existují tedy 3 typy nástrojů, jak uplatnit SEM strategii: c) PPC (pay-per-click) reklama Tento princip je vhodný například pro zpravodajské servery, kde se vyskytují texty počínaje velmi úzkou oborovou specifikací, nebo texty s velmi širokým záběrem. Obecně se dá říci, čím větší množství textu, tím jsou větší šance na zobrazení kontextové reklamy. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

49 SEM – Clickfraud - podvody
E-Marketing SEM – Clickfraud - podvody Stále častěji se setkáváme s tím, že se zadavatelé se obávají, že jejich konkurence či provozovatelé webů budou záměrně klikat na jejich textovou reklamu. Pro tento typ podvodu se vžil název clickfraud. V případě page ranku stránky se může jednat o ten druh podvodu, že provozovatel webových stránek založí několik dalších, téměř nepoužívaných webových stránek s odkazem na svou, jen z toho důvodu, aby zvýšil hodnotu page ranku, a tím i pozici ve vyhledávačích. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

50 SEM – terminologie E-Marketing
Jen pro úplnost je třeba dodat, že v souvislosti s tímto druhem reklamy se používají standardizované a všeobecně zažité termíny: IMP – celkový počet impresí – zobrazení reklamních prvků Click – počet kliknutí na reklamní prvek Click Rate – česky řečeno „proklik“ – počet kliknutí v poměru s impresemi udávaný v procentech CPT – Cost per Thousand – cena za tisíc zobrazení CPC – Cost per Click – cena za jeden proklik Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

51 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
E-Marketing Sociální sítě a Web 2.0 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

52 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Co jsou to sociální sítě?
Rozhodně NEJSOU JEN „v podstatě ničím jiným než kombinací specializované webhostingové služby a specializovaného vyhledávače“ ( Sociální síť je společenské zřízení vytvořené z uzlů (kterými jsou obecně jednotlivci nebo organizace) spojených jednou či více vzájemnými závislostmi/vlastnostmi, jako jsou hodnoty, vize, ideje, finanční prospěch, přátelství, příbuzenství, nesnášenlivost, konflikt či obchod. V minulosti s daty, která dnes označujeme jako sociální sítě již v 18. století pracovali Émile Durkheim a Ferdinand Tönnies Tento pojem začal používat v roce 1954 J. A. Barnes jako souhrnné označení dvou tehdy zaběhlých pojmenování: Ohraničené skupiny (rodina, přátelé, ..) Sociální třídy (pohlaví, etnikum, ..) V následujících letech byl tento pojem rozšířen do dnešních podob další informace: Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

53 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Grafické znázornění sociálních sítí – Social Network Diagram V nejjednodušší formě můžeme sociální síti nazvat mapu všech relevantních vazeb mezi jednotlivými studovanými uzly (tzv. „nodes“) Grafické znázornění nám může pomoci určit sociální role daných jednotlivců Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

54 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Analýza sociálních sítí
Analýza sociálních sítí se skládá z klíčových technik z oborů sociologie, antropologie, sociolingvistika, geografie, psychologie, komunikační studie, informační vědy, společenské studie, ekonomie, a biologie. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

55 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Další pojmy užívané v analýze sociálních sítí Betweenness – relace „mezi“ Bridge – spojení Centrality – skládá se z Betweennes, Closeness a Degree Closeness - vzdálenost Clustering coefficient – určuje pravděpodobnost spojení dvou uzlů (nodů) Cohesion – soudržnost Degree – udává počet spojení s dalšími jednotlivci v síti (Individual-level) Density Flow betweenness centrality Eigenvector centrality – určuje důležitost jednotlivce v síti Local bridge Path Lenght – vzdálenost nodů Prestige – skládá se z Degree Prestige, Proximity Prestige a Status Prestige Radiality Reach Structural cohesion Structural equivalence Structural hole Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

56 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Social ware:
software užívaný k vytváření sociálních sítí. Můžeme hovořit kupříkladu i o webových serverech/aplikacích/portálech: Friendster.com LinkedIn.com Zorpia.com MySpace Flicker FaceBook MSN Spaces orkut.com ZYB.cz Spolužáci.cz Libimseti.cz Portály založené na fungování v rámci sociálních sítí jsou v roce 2008 (dle průzkumu prohlížeče Opera) ze 40% nejnavštěvovanějšími stránkami navštěvovanými z mobilních přístrojů Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

57 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Co mobilní zařízení?
Portály založené na fungování v rámci sociálních sítí jsou v roce 2008 (dle průzkumu prohlížeče Opera) ze 40% nejnavštěvovanějšími stránkami navštěvovanými z mobilních přístrojů Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

58 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Co jiné technolgie?
Dnes už jsou webové prohlížeče běžně integrovány do domácích multimediálních systémů Příklad níže: Wii Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

59 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Sociální sítě jako marketingový nástroj? Společnost DELL vytvořila speciální oddělení se 40 zaměstnanci, jejichž úkolem je firemní produkty propagovat na komunitních webech, blozích a webových stránkách třetích stran Podle jistého bloggera Davida Taylora je nejjednodušším a nejlevnějším způsobem, jak propagovat určitý produkt, jeho zapůjčení k testování. „Kritické hodnocení sice může být pro společnost nepříjemné, ale už jen tím, že se k zapůjčení odhodlala, si buduje dobrou pověst.“ Společnost Seagate se rozhodla sponzorovat bloggera Roberta Scoblea, který na oplátku testoval její zařízení. Detailní zhodnocení se poté objevovala na jeho populárním(?) blogu. Kromě toho Scoble také vystupoval na některých promo akcích společnosti. Seagate také aktivně využívá Facebook, Twitter a online fotogalerii Flickr. Snaha o co největší zviditelnění na sociálních sítích a blozích má i ekonomický podtext. Tento způsob je jednoduše levnější, než televizní nebo rozhlasové spoty či tištěné reklamy. Nehledě k tomu, že úspěšnost oslovení zákazníka tímto „staromódním“ způsobem bývá diskutabilní. Tyto nové způsoby propagace se tak uplatňují především dnes, kdy se prakticky všechny společnosti snaží co nejvíce snižovat náklady. 20/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

60 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Co je to Web 2.0?
Je tím (dnes) označován další vývoj webu, tedy včetně architektury a aplikací. Vyznačuje se: změnou z prostých stránek obsahujících informace a zdroje informací na plně funkční, dynamické webové aplikace určené pro koncového uživatele tvorba a distribuce webového obsahu je dostupná komukoliv, kdekoliv a téměř na „jakémkoliv“ zařízení užívané k prohlížení www stránek více organizovaný a roztříděný obsah s propracovanější hyperlinkovou strukturou zvýšení ekonomické hodnoty webu (vyšší návštěvnost, více zobrazené/“aktivované“ reklamy, placená účast atd.) zkráceně: web označitelný jako web 2.0 je takový web (portál, webové stránky, ..), který umožňuje návštěvníkům aktivně se podílet a spoluvytvářet jeho obsah Problém současnosti je v tom, že nikdo zatím nedokázal web 2.0 přesně definovat a defakto se nejedná vůbec o nic nového – jedná se tedy podle mnoha kritiků jen o jakousi „nálepku“, kterou vytvořili, aby byli slavní ;) doporučuji: Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

61 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing A co web 3.0 a další?
Termín Web 3.0 navazuje na termín Web 2.0, který označuje to, co někteří lidé považují za další fázi vývoje webu, včetně jeho architektury a aplikací. Termín Web 3.0 je poměrně nový a zatím nepanuje přílišná shoda v tom, co by měl označovat :) Měl by se vyznačovat: implikace prvků sémantického webu (web, kde jsou informace strukturovány a uloženy podle standardizovaných pravidel) mikroformáty (microformats.cz - způsob, jak do webových stránek ukládat strojově čitelné informace pomocí stávajícího HTML nebo XHTML – hCard, hCalendar, hAtom XFN pro vztahy v rámci sociální sítí) sdílené aplikace (např. GoogleDocs ) přístup na web skrz a aplikace pro různá zařízení (PC, PDA, mobilní telefon...) přizpůsobitelnost a personalizace aplikací větší interakce na softwarové úrovni (kdokoliv by měl být schopen vytvořit program) rozostření hranic profesionál/poloprofesionál/uživatel dotazování v přirozeném jazyce částečná umělá inteligence webu větší využití videa 3D prostředí webových prohlížečů (např. 3B) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

62 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Web 1.0 vs. Web 2.0 vs. Web 3.0
Web 1.0 – čtení 50 Kbit/s Web 2.0 – čtení, zápis 1 Mbit/s Web 3.0 – možnost měnit stránku jako takovou, její strukturu ad. 10 Mbit/s Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

63 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing XFN
zkratka XFN - XHTML Friends Network - je mikroformát pro sémantický zápis vztahů mezi lidmi (zej. v sociálních sítích) pomocí HTML nebo XHTML. Jedná se údajně o historicky první mikroformát, který se rozšířil zejména u blogerů <a href=" rel="contact met colleague co-resident spouse muse crush date sweetheart">Franta Kocourek</a> zdroj: Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

64 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Co sdílejí uživatelé sociálních sítí? Fotografie Videa Osobní informace Data (texty, software, ..) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

65 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Možnosti
vyjádřit své názory, pocity zveřejnit a sdílet svá díla a svoje práce komunikovat se svými současnými přáteli/známými/kolegy.. seznámit se (soukromě, profesionálně, ..) Rizika sdílení všeho, včetně nejintimnějších detailů přístup dětí k patologickým jevům, hodnotám, materiálu a společenským skupinám riziko zneužití těchto informací třetí osobou při nedostatečném nastavení těchto dat Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

66 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Jak lze předejít rizikům užívání webů založených na funkci sociálních sítí (nejen) u dětí? Zaveďte domácí pravidla pro využívání Internetu Ujistěte se, že děti dosahují věkové hranice požadované daným webem Získejte o příslušných webových stránkách co nejvíce informací Trvejte na tom, aby se vaše děti nezačaly osobně stýkat s osobou, se kterou dosud komunikovaly pouze online (pokud jej např. vy osobně neznáte), a naopak podporujte jejich socializaci s lidmi, které osobně znají Dbejte na to, aby vaše děti nepoužívaly úplná jména Ujistěte se také, aby v profilech dětí nebyly obsaženy další údaje umožňující jejich identifikaci Dávejte přednost webům, které nejsou příliš veřejné (mají možnosti omezovat zveřejňování informací na základě vámi stanovených bezpečnostních pravidel) Dobře si rozmyslete, zda a jaké fotografie je vhodné zveřejňovat Upozorněte své děti na nebezpečí přílišného odhalování emocí před cizími lidmi Komunikujte se svými dětmi o jejich zážitcích Odeberte (zrušte) stránku svého dítěte na daném webu (např. kontaktováním administrátora) 28/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

67 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Online agresoři
agresorem je člověk, který využívá anonymity, která v síti Internet napomáhá rychlému rozvoji důvěry a intimnějších vztahů online Jak „pracují“? navázání kontaktu s jedincem (tedy většinou dítětem) postupné získávání obětí pozorností, náklonností, laskavostí, eventuelně dárky (u dětí je to většinou nejnovější hudba, různé koníčky a někdy technické vymoženosti – mobily) naslouchání problémů, sympatizace s obětí možné uvolňování zábran u mladých lidí postupným zaváděním sexuálního obsahu do konverzace nebo ukazováním sexuálně explicitních materiálů. Někteří agresoři přechází na toto téma rychleji než jiní, někdy v první řadě. Součástí tohoto postupu může být obtěžování nebo slídění. Agresoři si také mohou vybrat některé děti, se kterými se přátelí online, k pozdějšímu fyzickému kontaktu. nový Trestní zákoník zavádí nový trestný čin – „stalking“ – patologické sledování. 28/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

68 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing Kteří mladí lidé jsou ohroženi?
Nejzranitelnější věkovou skupinou je dospívající mládež, na kterou se online agresoři nejvíce zaměřují. Mladí dospívající lidé zkoumají svou sexualitu, vymaňují se z dohledu rodičů a hledají nové vztahy mimo rodinu. Pod rouškou anonymity jsou ochotnější riskovat, aniž si plně uvědomí možné důsledky. nováčci v online aktivitách bez znalosti internetové etikety, aktivní uživatelé počítačů, typy hledající nové neotřelé životní zážitky, osoby aktivně hledající pozornost a náklonnost, rebelové, samostatní nebo osamělí, zvědaví, zmateni hledáním své sexuální identity/orientace, snadno podvedeni dospělými, přitahováni menšinami nezávislými na světě rodičů. Děti mají pocit, že jsou si vědomi nebezpečí agresorů, ale ve skutečnosti mají poměrně naivní představy o online vztazích. 28/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

69 Sociální sítě a Web 2.0 E-Marketing
Jak zjistit, že se na dítě zaměřil agresor? Dítě nebo dospívající tráví na Internetu množství času ;) V rodinném počítači najdete pornografické materiály Dítě nebo dospívající přijímá telefonní hovory od osob, které neznáte, nebo telefonuje na neznámá čísla Dítě nebo dospívající dostává dopisy, dárky nebo balíčky od neznámé osoby Dítě nebo dospívající se straní rodiny a přátel nebo rychle vypne monitor počítače či změní obrazovku, pokud do místnosti vstoupí dospělý Dítě používá online účet někoho jiného 28/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

70 A nakonec – co když vypne proud? :)
E-Marketing Sociální sítě a Web 2.0 Kdo nemá profil, neexistuje? Jaký bude vývoj? Kdo nemá profil, neexistuje? Budou existovat dále klasické vizitky? Co naše děti? V 11 blogují. Až jim bude 18, budou litovat, anebo bude společnost v takovém vývoji, že kdo neměl blog už v 11 je „nula“? Co mobilní technologie? A nakonec – co když vypne proud? :) 28/11/2008 Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

71 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
E-Marketing Provoz UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ

72 Co bude v této kapitole? E-Marketing
Jak vytěžit prezentaci – zvyšování návštěvnosti Výběr dodavatele - Web in house či Outsourcing? Růst firemního webu PR na webu E-Shopy, E-Commerce Marketing Mobilní marketing Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

73 Jak vytěžit prezentaci
E-Marketing Jak vytěžit prezentaci Svoji webovou prezentaci „živíte“ z několika důvodů: Považujete ji jako součást marketingového mixu Jako hlavní hlavního nositele propagačního sdělení Jako doplněk jiné propagační aktivity Ukládá vám to zákon Z jiného důvodu Považujete-li ji tedy za součást vašeho komunikačního mixu, je pro vás pravděpodobně nejdůležitější, aby byla co nejvíce navštěvována, pokud je tedy brána jako hlavní nositel propagačního sdělení. Je-li brána tedy spíše jako doplněk jiné propagační aktivity, počet návštěvníků pro vás již není tak strategickým číslem, jak by se mohlo zdát. Samozřejmě, může vypovídat o úspěšnosti propagační kampaně, ve které je www prezentována jako další zdroj informací. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

74 Jak vytěžit prezentaci?
E-Marketing Jak vytěžit prezentaci? Jak tedy můžeme zvýšit návštěvnost webové prezentace? V zásadě existuje několik způsobů: Propagací Podvodem Zcela jistě si pamatujete, že návštěvnost webu se udává ve dvou údajích: Unique Visit Visit Mezi další údaje například patří, jaký čas strávil návštěvník návštěvou vašich webových stránek, kolik stránek navštívil apod. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

75 Jak vytěžit prezentaci?
E-Marketing Jak vytěžit prezentaci? Mluvíme-li o propagaci, lze návštěvnost zvýšit: Reklama Uvedením v reklamním (radio či TV) spotu či přímo vystavit tento spot tak, aby www link byl hlavní informací Stejně tak i v tiskové propagaci Na internetu – reklamní banner Direct Marketing Lze též využít přímou propagaci webových stránek touto formou, ještě jsem se s ní ovšem nesetkal Osobní prodej Stejný případ jako Direct Marketing Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

76 Jak vytěžit prezentaci?
E-Marketing Jak vytěžit prezentaci? Mluvíme-li o propagaci, lze návštěvnost zvýšit: Podpora prodeje Lze mluvit např. o tužce s www linkem na danou webovou prezentaci a podobné záležitosti. Celkem hojně se setkáváme například s klíčenkami s www adresami apod. Sponzoring Celkem bez problému si dovedu představit sportovní zápas nazvaný „Seznam Beach Volley“ Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

77 Výběr dodavatele E-Marketing
Dobrá, naše společnost má v plánu vybudovat webovou prezentaci. Co dál? Nastává klasické dilema: Vytvořit ji vlastními silami – vlastními zdroji, nebo Si pronajmou externího dodavatele – outsourcovat? Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

78 WebInHouse nebo Outsourcing?
E-Marketing WebInHouse nebo Outsourcing? Toto jsme již probírali, ale pro jistotu, na co nezapomenout: Design – nechte si navrhnout několik designů na základě vámi zpracovaného briefu. Nikdy nehodnoťte a nepracujte pouze s jedním návrhem. Architektura a technologie – zamyslete se, zda-li chcete mít stránky statické nebo dynamické. Od toho se pak odvíjí, zda-li budete mít stránky v čistém HTML kódu nebo v PHP, PL, ASP a další. Také si ujasněte, zda-li vaše webová prezentace bude aktivně komunikovat s návštěvníkem či nikoliv. Také, bude-li mít redakční systém a další. Rozpočet – stanovte si, kolik chcete do webové prezentace investovat. To se odvíjí i od předcházejícího bodu. Stanovte si, kolik vás bude stát provoz, kolik vás budou stát aktualizace. Nezapomeňte na personálie. V případě outsourcingu – důležité jsou reference, klasický „kamarádšoft“ se tomto případě se to nevyplácí. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

79 Růst firemního webu E-Marketing
Bavíme-li se o růstu firemního webu, máme tím namysli následující: Zvětšování objemu dat Zvyšování známosti značky u cílových skupin a veřejnosti Zkvalitňování grafického layoutu Zvyšování návštěvnosti Zvyšování potřeby webové prezentace při komunikaci s okolním světem Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

80 E-Marketing PR na webu Webové prezentace jsou výborným nástrojem pro zdroj PR informací, což nám ostatně dokládá současná doba. Dnes společnost, firma či organizace, která nevydává-li tiskové zprávy, a neumisťuje tyto tiskové zprávy též na svých webových prezentacích, jako by neexistovala Webová prezentace společnosti (či soukromé osoby) může být tedy z hlediska PR vnímána jako: Místo, kde mohou být informace PR charakteru ukládány (pro další využití) Místo, kde mohou být informace PR charakteru zveřejňovány Také webová prezentace třetí osoby může být využita z hlediska PR jako nástroj pro zveřejňování informací PR charakteru. Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

81 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing
Webové stránky v zásadě můžeme dělit na tyto druhy: Webové prezentace služeb, výrobků, společností či osob Webové portály E-Shopy E-Shop je v podstatě webový portál, který je nástrojem obchodování s návštěvníkem této webové stránky – e-komerci. Hlavním důvodem přesouvání obchodních aktivit směrem na internet je nižší nákladnost vybudování virtuálního obchodního místa při vyšším potencionálním teritoriálním pokrytí, samozřejmě při akceptaci rizika bližší specifikace cílové skupiny (ovlivněné dostupností internetu v dané cílové skupině). Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

82 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing Základní modely:
1] B2C Business to Customer 2] B2B Business to Business Další modely: 3] C2C Customer to Customer 4] A2C Authority to Customer 5] E2E Exchange to Exchange Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

83 B2C – Business To Customer
E-Marketing B2C – Business To Customer Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

84 B2C – Business To Customer
E-Marketing B2C – Business To Customer Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

85 B2C – Business To Customer
E-Marketing B2C – Business To Customer Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

86 C2C – Customer To Customer
E-Marketing C2C – Customer To Customer Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

87 A2C – Authority To Customer
E-Marketing A2C – Authority To Customer Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

88 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing
Jsou tyto produkty vhodné pro e-obchodování? služby spojené s cestováním nákupy a rezervace letenek, vstupenek a lístků spotřební zboží (hudba, knihy, výpočetní technika, ...) obchodování s akciemi, burzy služby jako jsou překlady do/z cizích jazyků, úpravy softwaru módní zboží, obuv automobily kosmetika Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

89 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing E-obchod bude fungovat, když bude:
mít vhodně sestavenou strukturu přesně podle všech primárních a sekundárních cílových skupin vhodně technologicky vyřešen jeho provoz mít dobré zázemí dobře propagován Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

90 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing Zákazník bude tedy spokojen, když:
bude vědět, že se nezklame komunikace mezi ním a obchodním portálem bude rychlá, nebude váznout, a bude přehledná, jasná, stručná a neunavující dodáte-li mu objednaný produkt co nejdříve - nejlépe ještě dříve, než by to sám očekával když u něj vytvoříte pocit důvěry v tento e-shop budete-li se o něj vhodným způsobem starat – tak, aby ho tento váš zájem neotravoval jej budete považovat za „VIP zákazníka“ – bude mít pocit osobní komunikace v neosobním virtuálním světě – i když tuto komunikaci bude provádět software nabídnete-li mu možnost daný produkt v případě nespokojenosti navrátit použijete-li k vytvoření důvěry známou osobnost (korespondující alespoň s primárními cílovými skupinami) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

91 E-Shopy, E-Commerce E-Marketing Bezpečnost - je třeba zabezpečit:
nejen fyzicky, ale i softwarově zabezpečit server, kde je obchod provozován komunikaci se zákazníkem Platba za objednaný produkt bankovním převodem z účtu na účet poštovní dobírkou platba kreditní kartou elektronickou peněženkou GSM banking Při e-platbách se doporučuje: sledovat, zda-li je při komunikaci s daným subjektem používán protokol SSL ( platit pouze na serverech, které mají vybudované určité jméno a u nichž je předpoklad, že tato vaše data nezneužijí ověřit si, zda-li důvěryhodnost daného e-shopu dokazuje nějaký certifikát Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

92 E-Mail Marketing E-Marketing
Spam – nevyžádaná pošta – sdělení přijaté elektronickou poštou, které není vyžádáno, ale je pouze komerčního charakteru Junk – „odpadní“ pošta Autorizovaný – APM (Authorized Permission Mail) firemní bulletin zpravodajský bulettin čistě propagační sdělení Reklama v u: banner v bulettinu jako direct-mailing Výhody: nízké náklady rychlá odezva lepší měřitelnost dosahu a hloubky (Reach, Frequency) Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

93 E-Mail Marketing E-Marketing
Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,

94 E-Mail Marketing E-Marketing Proces:
sběr ových adres (nákup náhodných, cílených sběrů, soubory u z vlastních řad zákazníků hlavně B2B, webové prezentace společností, další – soutěže apod.) realizace ové kampaně návrh a plánování tvorba ové zprávy (text, HTML) testování ové zprávy realizace sledování průběhu (počet vrácených u vs. Delivered, počet čtenářů – Reach, kolikrát – Frequency, kolikrát zobrazena – Impressions, View Rate VR = Impressions / Delivered, Click-Throughs, CTR = Click-Throughs / Impressions, kolik objednávek – Sales) vyhodnocení Mgr. Štěpán Prachař, UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,


Stáhnout ppt "Webová prezentace jako reklamní prostor"

Podobné prezentace


Reklamy Google