Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB"— Transkript prezentace:

1 Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB
Přístup mladých k penězům očima dětí, studentů a jejich rodičů listopadu 2011 Výzkum TRU (výzkum segmentu) = více než 1800 respondentů let, od červen 2011, výzkum bude probíhat min. do června 2012 Výzkum děti a rodiče – Omnibus na 1000 respondentů, našemu zadání odpovídalo 253 rodičů, realizovala agentura Factum Invenio, červenec 2011 Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB

2 Jací jsou čeští teenageři
Na rozdíl od generace svých rodičů a prarodičů nevnímají svět buď / nebo Nemají potřebu „chodit“ na barikády Jejich největší silou je internet, jsou informovaní Jejich největší touhou je začlenit se Chtějí vše rychle, nebojí se změn Rádi a často jezdí do zahraničí Zatímco předchozí generace mladých lidí se snažily vymezovat vůči moci, revoltovaly, usilovaly o lepší svět a chodily kvůli tomu na „barikády“, dnešní mladí lidí nevnímají současnou společnost jako špatnou, volající po změně Nepotřebují se srocovat v ulicích a demonstrovat, neboť se srocují a projevují své názory v „alternativním“ světě internetu Sdružují se na něm a díky jeho masivní oblibě vytvářejí na společnost neviditelný tlak Touží po absolutní dokonalosti a všeobecné oblibě. To je však – a je otázka, zda je to dobře či nikoliv – zbavuje touhy být výjimečný, ale začlenit se, splynout s davem dokonalých V potřebě „být jako oni“ se pak nechají snadno ovlivnit a propadají stádnosti Kdykoliv vznikne nový trend, který se vylučuje, je okamžitě „znásilněn“ ve prospěch většiny, která z něj učiní diktát pro daný okamžik

3 Populace mladých Kolik jich je?
Věk 12 – 17 let: Věk 18 – 26 let: Po ukončení učiliště nebo střední odborné školy či gymnázia postupuje na vysokou školu na 60 % dětí Ostatní (cca 200 tisíc ročně) nastupuje do zaměstnání Chtějí si užívat, budovat kariéru, rodinu odsouvají ke třicítce Přesto se v ČR se každoročně narodí na 2 tisíce dětí matkám ve věku do 18 let - V roce 2009 se ve více než sto případech narodilo matkám do 18 let věku již druhé dítě, a ve čtrnácti případech dokonce třetí potomek Zdroj: ČSÚ

4 Peníze jako pán nebo sluha?
Peníze považují za prostředek Mladší je považují za výtah k dospělosti Starší si uvědomují závislost na nich Ačkoliv utrácejí spíše za drobné věci, hlídají si slevy Vztah k majetku je spotřební Jejich cílem je však být bohatý, mít dům a auto Zatímco rodiče dnešních dětí vyrůstali v době před sametovou revolucí, kdy peněz bylo méně a možností vydělat si také, pročež si jich více váží a neodmítají možnost přivýdělku, děti možnost brigády odmítají s lehkým srdcem, pokud právě peníze nepotřebují. Staví se k nim stylem „až je budu potřebovat, nějak si je seženu“ Mladší děti (do 17 let) vnímají peníze jako prostředek ke svobodě, který jim umožní dělat si a koupit si, co chtějí Starší (do 20 let) si už uvědomují, že nezbytnost vydělávání peněz je svazující a omezuje touhy člověka Přestože teenageři nečastěji kupují drobné věci (pitím, svačiny, oblečení…), ve chvíli, kdy nakupují za své, hlídají si slevové akce (slevové portály, facebookové stránky…) Vztah k majetku je ryze spotřební, nikoliv emocionální. Dnes mám tenhle telefon, zítra si pořídím ten, který „pofrčí“ Mobil má dnes 99 % mladých lidí, z toho třetina vlastní smartphone a čtvrtina si ho plánuje v nejbližší době koupit Co od života očekávají? Peněz na rozhazování, rodinný dům a automobil. Rodina a spokojený partnerský život je až za tím

5 Účet jako krok k dospělosti
Hlavním důvodem pro zřízení vlastního konta je potřeba vlastního hospodaření s penězi Mít svoje konto je symbolem dospělosti Studenti při škole často pracují, konto je pro ně nezbytností pro vyplácení peněz Pomyslný přechod z prasátka k vlastnímu účtu vnímají mladí jako krok do dospělosti Chtějí mít peníze, které dostanou nebo si vydělají, pod vlastní kontrolou Čtvrtina mladých chce mít účet, aby jim rodiče nedávali kapesné v hotovosti (uvědomují si, že hotovost se snadněji utratí) Třetina mladých pak uvádí jako důvod zřízení účtu potřebu vlastnit platební kartu (ta je jakousi známkou dospělosti)

6 Sám nebo s pomocí? Ačkoliv vlastní konto je znakem samostatnosti, nechává si třetina mladých s jeho výběrem poradit od rodičů Dívky přitom dají na názor rodičů více než chlapci Ti si raději zjistí vše sami nebo na internetu Studenti se nechají ovlivnit svými kamarády jen v omezené míře Zajímavostí též je, že s rodiči se o volbě konta radí více starší děti (42 %) než ti mladší (28 %) Na kamarády a na reklamu dají při výběru osobního účtu jen 3, resp. 4 % mladých

7 Placení jako rituál Sáhnout do kapsy pro hotovost je pro studenty každodenní samozřejmost Využívaní platební karty roste s věkem Dárkové poukázky nejčastěji využívají studenti mezi 12 a 17 lety Kreditní kartu využívají především starší studenti, kteří mají pravidelný příjem Především mladší mají placení hotovostí tak v oblibě, že místo aby platili kartou, raději si vyberou z ATM Na rozdíl od světa je v ČR zanedbatelné placení prostřednictvím mobilního telefonu // to se však nejspíš brzy změní s rozmachem chytrých telefonů Kreditní kartu využívají starší studenti, využijí ji především během cestování.

8 Kolik studenti týdně utratí?
Oblečení a doplňky 243 Kč (12-17), 505 Kč (18-26) Doprava 579 Kč (18-26) Průměrná týdenní útrata studentů ve věku 12 – 26 let je korun Ovšem zatímco mladí ve věku 12 – 17 let utratí týdně cca 296 korun, ti ve věku 18 – 26 let nečekaných korun Platby za mobil 135 Kč (12-17), 310 Kč (18-26) Restaurace 187 Kč (18-26)

9 Internet je nejlepší „obchoďák“
Studenti nejčastěji nakupují na internetu a platí dobírkou Správa peněz přes internet je pro ně samozřejmostí Nejčastěji pracují s IB jednou měsíčně

10 Když dojdou peníze… … nejčastěji si studenti půjčí u rodičů
Někteří si půjčovat nechtějí vůbec Pokud by si vzali půjčku, tak u banky, ale ne u nebankovní instituce Všimněte si reakce mladých na půjčky u přátel – k této možnosti se kloní jen 9 % dotázaných // důvodem může být, že si vzájemně peníze vracejí s velikým zpožděním a často na tom jejich kamarádské vztahy ztroskotají Děti získávají peníze z několika zdrojů – tím nejčastějším je kapesné a občasný finanční příspěvek od prarodičů. Děti uvádějí, že měsíčně od rodičů dostanou 443 korun, mladí korun Jak středoškoláci, tak vysokoškoláci jsou připraveni si přivydělat brigádami, prací na částečný nebo plný pracovní úvazek Vysokoškoláci pak průměrně čerpají více než 3 tisíce měsíčně ze státní podpory

11 Co musí banka nabídnout?
Studenti si konto vybírají podle balíčku služeb, ne podle jednorázových akčních dárků, které při otevření konta dostane Pokud obsahuje zdarma služby, které studenti potřebují a chtějí, studenti jsou spokojeni Ocení rovněž možnost kontokorentu či dalších úvěrových a investičních produktů Studenti nad správou svých financí přemýšlí studenti mají zájem o úvěrové a investiční produkty Mladí lidé rovněž ocení nabídku čerpat slevy u obchodníků s různorodým sortimentem

12 Kapesné v nikoliv závratné výši
Čím starší, tím větší kapesné Rodiče nechávají děti postupem času samostatně řešit platby, proto jim dávají více 40 % dětí na prvním stupni nedostává žádné kapesné, 21 % do 100 korun; nejvíce pak dostanou kapesné do 700 korun dětem na druhém stupni rodiče nedávají kapesné v 27 % případů, nejčastěji pak dávají měsíční kapesné mezi 200 – 300 korunami; nejvíce pak do 1 tisíce nedat kapesné středoškolákovi si troufnou jen necelá 4 % rodičů, téměř polovina jim dává 300 – 700 korun; nejvíce pak do 3 tisíc na VŠ už rodiče v 18 % kapesné nedávají, protože si jejich potomek vydělává na brigádách díky částečnému úvazku; nejčastěji VŠ dostávají kapesné ve výši 700 – tisíc (19,6 %) a 1500 – 2 tisíce (16,8 %)

13 Peníze za známky a za pomoc?
Jen desetina rodičů považuje finanční odměnu za dobré známky a pomoc v domácnosti za vhodnou motivaci Většina je toho názoru, že jde o povinnost dětí a že by je peněžní odměna „zkazila“ Na finanční odměnu za dobré známky a pomoc v domácnosti nepanuje mezi rodiči jednotný názor. Někteří v ní vidí jedinou motivaci dnešních dětí, jiní jsou toho názoru, že si děti zvyknou dostávat za všechno odměny, což jim ztíží hladký vstup do dospělého života a pošramotí jejich vnímání hodnoty peněz Přestože k odměnám za dobrý prospěch a pomoc v domácnosti panuje spíše negativní vztah, čtvrtina rodičů připouští, že za větší „výkony“ dětem nějakou odměnu dají U žáku 1. stupně jde nejčastěji o částky mezi 50 a 100 korunami (35 %), u 2. stupně 20 % rodičů dětem dá 100 – 200 korun U středoškoláků se odměna pohybuje ve 32 % případů mezi 50 – 100 korunami, ale vysokoškolákům dává 18 % rodičů 500 korun a více (zde však nejde o odměnu za složení jedné zkoušky, ale například za úspěšné ukončení semestru

14 Rodinné hovory o penězích
Většina rodičů se domnívá, že nemá smysl děti zatěžovat problematikou peněz příliš brzy Ačkoliv SŠ a VŠ již mají přehled o rodinných příjmech a výdajích, rodiče se snaží je tím nezatěžovat Podle poloviny rodičů je zbytečné děti na prvním stupni zasvěcovat do příjmů a výdajů rodiny, mají si užít bezstarostné dětství Necelá polovina všech rodičů je ale toho názoru, že by děti na všech úrovních vzdělání měly mít základní přehled o rodinných financích, aby věděly, jaké jsou možnosti rodiny a navykly si přemýšlet o penězích jako o něčem, co není samozřejmé Pravidelně však rodinné finance s dětmi řeší převážně rodiče vysokošláků (42 %)

15 Kapesné ano, ale od kdy? Alespoň základní kapesné by měly děti dostávat podle 40% rodičů už od nástupu do školy Třetina rodičů se přiklání k vyplácení kapesného od druhého stupně Pětina od SŠ či učení 4 % by nedávaly kapesné vůbec Kapesné je všeobecně vnímáno jako pozitivní věc, která pomáhá dítěti naučit se zacházet rozumně s penězi Nesmí se to však přehánět s jeho výší; všeobecně se doporučuje dětem na 1. stupni dávat do 50 korun měsíčně (a diskutovat s ním o každém výdaji, který chce učinit) a do 100 korun měsíčně na druhém stupni (pokud si dítě kupuje například mléko v automatu či je nucené koupit si svačinu)

16 Motivace k výdělku Tři čtvrtiny rodičů jsou pro to, aby se vstupem na SŠ děti chodily na brigády Považují to za důležité pro jejich zdravý postoj k penězům Ačkoliv většina rodičů se staví za to, aby jejich děti od střední školy chodily na brigády a naučily se vydělávat si peníze, aby věděly, že nic v životě nedostanou zadarmo a na všechno, co chtějí, si budou muset vydělat Téměř 10 % jich připouští, že se jejich dětem nebude na brigádu chtít, že budou muset bojovat s jejich leností či pohodlností

17 Příspěvek na domácnost
Zatímco dříve byl trend co nejrychleji se osamostatnit, dnes děti zůstávají bydlet u rodičů často do třicítky Příspěvek na domácnost rodiče vyžadují až od jejich nástupu do prvního zaměstnání Jen 5 % rodičů se domnívá, že potomek by měl na domácnost přispívat už na vysoké škole, pokud má stálý zdroj příjmu Jen 4 % rodičů je toho názoru, že by jim děti neměly na domácnost přispívat vůbec

18 Děti a peníze očima rodičů
Polovina rodičů si myslí, že dnešní děti neumějí s penězi zacházet Jen třetina se domnívá, že jsou schopné rozumného hospodaření Jen 2 % rodičů říkají, že děti s penězi zacházet dokáže

19 ČSOB produkty pro mladé
Počet studentů mezi klienty ČSOB stále roste Tvoří zhruba 20% klientů banky - fyzických osob Studenti jsou s ČSOB Studentským kontem Plus spokojeni. Obsahuje totiž balíček přesně takových služeb, které chtějí a potřebují, oceňují široké množství služeb zdarma. Pro mladší má ČSOB Dětské konto, které je možné otevřít od narození. Při dosažení 15 let věku automaticky přechází na studentské Po ukončení studia automaticky student přechází na další produkty Více informací: Nejčastěji si v ČSOB mladí zakládají konto mezi 18 a 19 lety, po ukončení SŠ Více informací na

20 ČSOB – kampaň a novinky Každý nový klient, majitel ČSOB Studentského konta Plus, získá do konce listopadu image kartu zdarma Student má čas doložit potvrzení o studiu až do svých 21 let Na probíhá soutěž o výhru 11 x Kč Na podzim mohou studenti v ČSOB získat nově úvěrový produkt, jako je kreditní karta či úvěr Povolené přečerpání je běžnou součástí studentského konta Studenti preferují platby na internetu Ty jsou díky službě ČSOB Bezpečná platba ještě bezpečnější, neboť každou platbu je nutné potvrdit SMS Studenti mají možnost získat výhodné penzijní spoření, a to ještě před penzijní reformou - Na jaře měla nabídka image karty mezi studenty úspěch

21 ČSOB a finanční gramotnost dětí
ČSOB podporuje projekty přispívající k dlouhodobému udržitelnému rozvoji společnosti Cílem CSR programu je prevence a „léčba“ nízké finanční gramotnosti u nízkopříjmových skupin obyvatelstva a podpora rozvoje finanční gramotnosti u dětí Projekty ČSOB ČSOB finančně podpořila divadelní představení Poslední mince a Výlet. Obě jsou určena pro žáky základních i středních škol a děti z dětských domovů a interaktivní formou motivují děti k odpovědnějšímu vztahu k financím V rámci ČSOB Nadačního programu vzdělání jsme letos vyhlásili 2. ročník grantového řízení na téma „finanční gramotnost“, kde rozdělujeme 1 milión korun mezi nejzajímavější projekty. Mezi vítěznými projekty se nejčastěji objevovaly kurzy finanční gramotnosti pro handicapované a pomoc dětem z DD

22 ČSOB a finanční gramotnost dětí
Soutěž Finanční gramotnost – celoškolská soutěž pro ZŠ a SŠ, v roce 2012 již III. ročník, soutěžících v prvních dvou ročnících Peníze trochu jinak – staňte se jedničkou ve světě svých financí elektronický kurs finanční gramotnosti pro ZŠ a SŠ rodinné hospodaření a kalkulačka Spotřebitelský institut SOS publikace Finanční gramotnost přehled o světě financí ve třech částech – peněžní, cenové a rozpočtové gramotnosti kniha je určena pro studenty, odbornou veřejnost, ale i pro každého, kdo se potřebuje zodpovědně pohybovat ve světě financí. text doplňují kontrolní otázky a praktická cvičení Už nikdy dlužníkem je poutavým vyprávěním Lucie Vrbkové o tom, jak je možné dostat se do dluhové pasti a jak z ní ven vyšlo již ve třech vydáních v nákladu výtisků

23 ČSOB a finanční gramotnost dětí
Ve spolupráci s občanským sdružením Múzy dětem ČSOB připravuje novou hudebně-strategickou počítačovou hru Život nanečisto: RockStar Hra je primárně určena klientům dětských domovů, kteří se chystají vstoupit do samostatného života, ale je vhodná pro všechny děti Cílem hry je projít si nástrahami, které v sobě skrývá začínající kariéra hudební hvězdy Děti si tak díky počítačové hře vyzkouší, že i zdánlivě přitažlivá práce může být pěkná dřina, a že umět ovládat své finance je pro život klíčová záležitost

24 Kontakty Pavlína Folovská manažerka společenské odpovědnosti mobil:


Stáhnout ppt "Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB"

Podobné prezentace


Reklamy Google