Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Značka jako součást marketingu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Značka jako součást marketingu"— Transkript prezentace:

1 Značka jako součást marketingu
Kateřina Čadilová Asociace regionálních značek, o.s. Křtiny, 16. března 2011

2 Obsah prezentace Co je to regionální značka Co je marketing
Co dělat, aby značka fungovala Příklady dobré praxe

3 Co je to regionální značka?
vizuální označení = logo, grafická značka záruka původu = původ z přesně vymezeného území záruka kvality = předem stanovená kritéria

4 Vizuální podoba značek v Nizozem-
sku

5 Projekt Evropské značky venkovské kvality
Rural Quality je souběžná evropská značka pro venkovská území, která již mají svou vlastní územní značku a identitu, a funguje na principech sociální a environmentální identity u jejich produktů a služeb. Podniky a subjekty, které tvoří tuto značku, spolupracují způsobem, který umožňuje spravedlivý, solidární a environmentálně udržitelný rozvoj venkova. Jedná se o nové pojetí kvality, které spojuje 23 území ve Španělsku, Francii, Itálii a Řecku a které se formalizovalo v září 2007 při vytvoření European Teritorial Quality Mark (Evropské Známky teritoriální kvality), což je vlastník značky Rural Quality. Rural Quality je "značka značek" pro území, která sdílejí sociální odpovědnost. Rural Quality zahrnuje široký okruh odvětví ve venkovských oblastech, od výroby potravin, cestovního ruchu, uměleckého řemesla po kulturu a památky. S touto evropskou značkou kvality získává každá z členských značek a tím i každý z jejich produktů a služeb nový význam a stává se konkurenceschopnější, protože má převahu a může se tak snadněji dostat ke spotřebitelům.

6 Asociace regionálních značek, o.s.

7 Asociace regionálních značek
15 členských regionů cca 350 platných certifikátů podobné principy značek - jednotný základ – pravidla, kritéria - detaily přizpůsobeny regionům propojení na národní úrovni - národní koordinátor - společná setkání – sdílení zkušeností, rozvíjení pravidel značení - společné aktivity, fundraising jednotná propagace, prezentace, grafický styl otevřená novým regionům

8 Další značky Tradice Bílých Karpat – historicky první značka u nás, partner značení v Beskydech, první přeshraniční značka, území CHKO Bílé Karpaty Regionální produkt Český ráj – vznikla ve spolupráci s prvními regiony ARZ s vlastním vizuálním stylem Regionální produkt Jizerské hory – projekt MAS Mikroregionu Frýdlantsko Vyrobeno na venkově v roce 2010, podobná kritéria jako Český ráj

9 Značka jako záruka původu – dříve samozřejmost, dnes „příležitost“
kvality = kritéria pro udělování; ta v celoevropském měřítku obdobná: šetrnost k životnímu prostředí maximální podíl místních surovin a ruční práce jedinečnost ve vztahu k regionu, obnova nebo tvorba tradice, výjimečné vlastnosti

10 Charakteristika regionálních značek
venkovské regiony: nejen tradiční turistické regiony, často včetně chráněného území; nejsou vyloučena ani města produkty vhodné pro značení: řemeslné (průmyslové) výrobky, potraviny, zemědělské a přírodní produkty, případně služby (v cestovním ruchu)

11 Přínos regionálních značek
producenti – zvýšení obratu spotřebitelé (turisté, lidé z regionu) – uspokojení poptávky region – podpora místní ekonomiky, zachování vazeb v regionu zavedení značky (společná práce) - správa a udílení značky stát – zmírňování negativních strukturálních jevů, zachování kulturní paměti, potenciál pro rozvoj turismu

12 Co je marketing? Proces plánování, identifikace, stanovení ceny, prodejní podpory a distribuce produktu za účelem vytvoření směny, která uspokojí cíle jedince nebo organizace.

13 Co je marketingový plán?
Situační analýza - marketingový výzkum => SWOT analýza (silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby) Marketingové cíle - zvýšení výroby, prodeje, rozšíření sortimentu, získání nového trhu Marketingová strategie - 4 P (Product, Place, Price, Promotion) Akční plán - jaká aktivita, její cíl, odpovědnost, časový plán, náklady Rozpočet - náklady (na aktivity) x tržby (např. prodej reklamního prostoru) Systém měření a kontroly

14 Značka jako marketingový nástroj
Značka v rámci marketingového mixu: produkt = záruka kvality price = cenové srovnání podobných produktů, zdůvodnění vyšší ceny place = oficiální prodejní místa, prodej přes internet, spolupráce s prodejními řetězci promotion = jednotné kanály značky x vlastní potenciál značky, nejen reklama, ale také vzdělávání

15

16 Přidaná hodnota kdo kupuje regionální produkty, hledá jedinečnost, nevšednost, poctivost turisté (suvenýr) - místní obyvatelé (originální dárek) značka tyto hodnoty garantuje - váha: potvrzení nezávislým orgánem váhu značky je třeba znásobit argumenty a příběhem - čím si výrobek značku zasloužil? - co je na něm zajímavého, nevšedního? - váže se k němu nebo k výrobci zajímavý / vtipný příběh? - buďte upřímní, přidejte něco ze sebe, něco osobního

17 Aby značka fungovala umisťovat značku - na výrobky – viditelnost, adekvátní velikost - na vlastní materiály, na webové stránky... - na auto, vývěsní štít, stánek pro jarmarky... chlubit se značkou - před zákazníky - před prodejci (svými odběrateli) - před pořadateli akcí - před médii používat (rozdávat) tiskoviny - katalogy, noviny (společné i vlastní)

18 Příklady z praxe marketing turistického produktu – Hadrianův val
marketing zemědělských produktů – Nizozemsko marketing území – údolí Barycze

19 Hadrian’s Wall Heritage
značení v šíři 10 mil od valu bez certifikace, pozornost soustředěna na propojování aktivit, (rodina značek – pěší stezka, cyklostezka, turistický autobus, dobrovolnictví ) Systém místních výrobků Systém místních produktů od Hadriánovy zdi – obchodní trhy, vývoj produktů, propagace značky Firmy mají příležitost stavět na tom, že jsou v blízkosti světové historické památky a na Hadriánovy zdi „vydělávat“. Příprava pozoruhodných, nápaditých a profesionálně navržených materiálů pro prodejní místa Naším cílem je zajistit kvalitní produkty, které budou v nepřehledném maloobchodním prostředí převyšovat všechny ostatní Podpora dalších podnikatelských aktivit zahrnujících místní produkci a budování ubytovacích kapacit Povzbuzování místních zákazníků k tomu, aby podporovali ekonomiku svého regionu, a ostatních zákazníků k tomu, aby si odnesli něco na památku. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi funguje od roku Pozoruhodná a nápaditá značka zajišťuje, že produkty mají na maloobchodní sféru vliv. Systém dává producentům příležitosti, např. spolupracuje s partnery, kteří mohou poskytovat poradenství v oblasti podnikání a rozvoje. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi je uznávanou značkou. Výrobci i obchodníci se velmi chtějí do systému zapojit, propagovat tak ryzí chuť tohoto regionu a umožnit svým zákazníkům koupi dárků, které jim budou tento kraj připomínat. To vše patří k zážitkům návštěvníka. Značka místních produktů od Hadriánovy zdi se může používat na produktech od výrobců, kteří sídlí v okruhu do 10 mil od zdi. Výrobci, kteří mají sídlo do 50 mil od této památky, mohou značku používat jen v případě, že je produkt spojen s římskou nebo hadriánskou tématikou. Existující firmy 125 výrobců v systému Výrobci v letech 2007 – 2010 Od fotografie až po hrnčířství Od čokolády až po pečivo Nově založené firmy Obchodníci v letech 2007 – 2010 Turistická informační centra Obchodní domy 35 obchodníků Galerie Supermarkety Pro výrobce zapojené do systému existuje mnoho příležitostí. Např. jeden velký obchodní dům věnoval ve svém obchodě celou sekci i výlohu právě místní produkci z oblasti kolem Hadriánovy zdi. Turistická infocentra, kavárny a galerie vystavují mnoho místních výrobků z celého tohoto regionu. Nové příležitosti V posledních třech letech toto probíhá společně s distribucí turistických letáků, které přitahují majitelům ubytovacích zařízení větší klientelu, jež si bere tyto letáky pro nadcházející turistickou sezónu. Jako startovací místo pro nové produkty lze využít obchodní trhy a veletrhy. Ty jsou fantastickou příležitostí pro vytváření sítí mezi stávajícími a novými firmami. Veletrhy navštěvují kupující a obchodníci z celého regionu Hadriánovy zdi. Vzdělávání a rozvoj Společnost Hadrian´s Wall Heritage pracuje se svými partnery na tom, aby se výrobcům maximálně zvýšily příležitosti a přínosy. Před obchodním veletrhem se např. konal seminář o prodeji a marketingu, který výrobce seznámil s tipy a triky, jak prodloužit svá nejlepší léta i jak dospět k úspěchu. Každoročně více než 70 stánků, distribuční den, poradenství a další pomoc Obchodní veletrh Systém má svůj spravedlivý podíl i na cenách, které vyhrávají např. fotografové. I to je známkou kvality členů zapojených do tohoto systému. Národní stezka podél Hadriánovy zdi znamená mnoho příležitostí pro podnikatele, např. výrobce triček, protože se neustále zvyšuje počet lidí, kteří se vydají na pěší túru a rozšiřují tak příležitosti pro podnikání. Partnerské akce Problémy s financováním budou znamenat změny ve způsobu, jakým bude systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi řízen. Bude se vyvíjet spolu s místními producenty a to by mohlo znamenat větší zapojení některých z nich, aby se systém pohnul dopředu. Z hodnocení všech akcí je naprosto zřejmé, že výrobci, obchodníci i nakupující by si všichni přáli pokračovat. Hodnocení Systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi pořádá velmi úspěšné akce nazvané „Setkání s výrobcem“. Mnoho podnikatelů se zúčastnilo exkluzivních turné vítězným autobusem AD122 po celém regionu kolem Hadriánovy zdi. Kuchaři, majitelé hotelů a kaváren navštívili výrobce ze svého prostředí – např. výrobce sýrů, farmáře chovající neobvyklá zvířata či specialisty na zvěřinu nebo ryby. Setkání s výrobcem Ukázkové firmy Tento projekt dává firmám příležitost ukázat to nejlepší ze své nabídky. Objížďkové trasy po producentech v oblasti Hadriánovy zdi se ukázaly jako hodnotný čas věnovaný tvorbě sítí (networkingu). Místní šéfkuchaři se také zapojili do hodnocení v soutěži místních potravin. Výrobci dokážou odborně poradit ohledně sezónnosti produktů, vhodné doby jejich využití i typů na vaření. Setkání s producenty v jejich prostředí První a doufejme, že nikoli poslední, turné po malých pivovarech slavilo velký úspěch. Šéfkuchaři, majitelé kaváren a další zájemci navštívili místní pivovary, kde měli příležitost se setkat s pivovarníky, prohlédnout si jejich provozy a vidět přímo výrobu. Seznámili se podrobně s výrobními postupy a měli možnost ochutnat skvělé místní pivo. Turné po malých pivovarech Toto turné bylo ideální příležitostí, jak se seznámit se škálou lokálních pivovarnických produktů a vytvářet cenné kontakty. Rozvoj a uvádění nových produktů Historie je „potravou budoucnosti“. Místní producent Doddington, který je zapojen do systému místní produkce z regionu kolem Hadriánovy zdi, spolupracoval se společností Hadrian´s Wall Heritage (HWH) na vývoji různých zmrzlin s římskou tématikou. Společně vyvinuli příchutě, které vycházely z informací na vindolanských tabulkách. Tyto tabulky vyprávějí příběh vojáků, kteří psali domů, aby jim poslali ta nejlepší jablka. Výrobky se pak poprvé prezentovaly na regionálním veletrhu a společnost Hadrian´s Wall Heritage spolu s Doddingtonem zajistila rozsáhlou propagaci těchto produktů. Zmrzliny měly příchuť jablka a skořice, třešní a medu. „Legenda říká, že když se v Británii vydáte po starých římských cestách, poznáte je podle planých třešní. Římští legionáři totiž na svých cestách po celé zemi plivali pecky z třešní.“ Skořici si Římané velmi považovali a medem se sladilo úplně všechno. Zmrzlina inspirovaná Římany Poradenství a vedení pro nové výrobce Noví výrobci mohou získat radu i určitou sebedůvěru, když navštíví regionální trh. Např. úplně nová společnost Northumbrian Candleworks si zde s úspěchem zajistila objednávky od 3 muzeí. Firma nyní expanduje i prostřednictvím webových stránek a na celostátních obchodních přehlídkách. Zástupce firmy také pomáhá ostatním novým firmám – vypráví jim o své cestě od samého počátku a ostatní se mohou poučit z jejích zkušeností. Hadriánova zeď byla prohlášena první památkou světového historického dědictví, první britskou turistickou stezkou a mezinárodní zónou, která získala status Fair Trade v rámci kampaně Fair Trade Fortnight Kampaň, jejímž cílem bylo propojení všech měst Fair Trade v regionu kolem Hadriánovy zdi trvala něco přes rok. Fair Trade Kampaň Hadrian´s Wall Fair Trade nyní podporuje 125 firem a všech 11 místních samospráv se zavázalo k této podpoře také. Mnoho firem i dalších organizací již v minulosti nabízelo svým zákazníkům nebo zaměstnancům výrobky Fair Trade. Cílem kampaně však bylo ještě více posílit Fair trade a zapojit mnohem více lidí. Celá skupina pak svůj úspěch oslavila 22. února s Krishnanem Sainathanem, manažerem obchodu s bavlnou indické Fair Trade společnosti Agrocel.

20 Systém místních výrobků
Systém místních produktů od Hadriánovy zdi – obchodní trhy, vývoj produktů, propagace značky Firmy mají příležitost stavět na tom, že jsou v blízkosti světové historické památky a na Hadriánovy zdi „vydělávat“. Příprava pozoruhodných, nápaditých a profesionálně navržených materiálů pro prodejní místa Naším cílem je zajistit kvalitní produkty, které budou v nepřehledném maloobchodním prostředí převyšovat všechny ostatní Podpora dalších podnikatelských aktivit zahrnujících místní produkci a budování ubytovacích kapacit Povzbuzování místních zákazníků k tomu, aby podporovali ekonomiku svého regionu, a ostatních zákazníků k tomu, aby si odnesli něco na památku. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi funguje od roku Pozoruhodná a nápaditá značka zajišťuje, že produkty mají na maloobchodní sféru vliv. Systém dává producentům příležitosti, např. spolupracuje s partnery, kteří mohou poskytovat poradenství v oblasti podnikání a rozvoje. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi je uznávanou značkou. Výrobci i obchodníci se velmi chtějí do systému zapojit, propagovat tak ryzí chuť tohoto regionu a umožnit svým zákazníkům koupi dárků, které jim budou tento kraj připomínat. To vše patří k zážitkům návštěvníka. Značka místních produktů od Hadriánovy zdi se může používat na produktech od výrobců, kteří sídlí v okruhu do 10 mil od zdi. Výrobci, kteří mají sídlo do 50 mil od této památky, mohou značku používat jen v případě, že je produkt spojen s římskou nebo hadriánskou tématikou. Existující firmy 125 výrobců v systému Výrobci v letech 2007 – 2010 Od fotografie až po hrnčířství Od čokolády až po pečivo Nově založené firmy Obchodníci v letech 2007 – 2010 Turistická informační centra Obchodní domy 35 obchodníků Galerie Supermarkety Pro výrobce zapojené do systému existuje mnoho příležitostí. Např. jeden velký obchodní dům věnoval ve svém obchodě celou sekci i výlohu právě místní produkci z oblasti kolem Hadriánovy zdi. Turistická infocentra, kavárny a galerie vystavují mnoho místních výrobků z celého tohoto regionu. Nové příležitosti V posledních třech letech toto probíhá společně s distribucí turistických letáků, které přitahují majitelům ubytovacích zařízení větší klientelu, jež si bere tyto letáky pro nadcházející turistickou sezónu. Jako startovací místo pro nové produkty lze využít obchodní trhy a veletrhy. Ty jsou fantastickou příležitostí pro vytváření sítí mezi stávajícími a novými firmami. Veletrhy navštěvují kupující a obchodníci z celého regionu Hadriánovy zdi. Vzdělávání a rozvoj Společnost Hadrian´s Wall Heritage pracuje se svými partnery na tom, aby se výrobcům maximálně zvýšily příležitosti a přínosy. Před obchodním veletrhem se např. konal seminář o prodeji a marketingu, který výrobce seznámil s tipy a triky, jak prodloužit svá nejlepší léta i jak dospět k úspěchu. Každoročně více než 70 stánků, distribuční den, poradenství a další pomoc Obchodní veletrh Systém má svůj spravedlivý podíl i na cenách, které vyhrávají např. fotografové. I to je známkou kvality členů zapojených do tohoto systému. Národní stezka podél Hadriánovy zdi znamená mnoho příležitostí pro podnikatele, např. výrobce triček, protože se neustále zvyšuje počet lidí, kteří se vydají na pěší túru a rozšiřují tak příležitosti pro podnikání. Partnerské akce Problémy s financováním budou znamenat změny ve způsobu, jakým bude systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi řízen. Bude se vyvíjet spolu s místními producenty a to by mohlo znamenat větší zapojení některých z nich, aby se systém pohnul dopředu. Z hodnocení všech akcí je naprosto zřejmé, že výrobci, obchodníci i nakupující by si všichni přáli pokračovat. Hodnocení Systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi pořádá velmi úspěšné akce nazvané „Setkání s výrobcem“. Mnoho podnikatelů se zúčastnilo exkluzivních turné vítězným autobusem AD122 po celém regionu kolem Hadriánovy zdi. Kuchaři, majitelé hotelů a kaváren navštívili výrobce ze svého prostředí – např. výrobce sýrů, farmáře chovající neobvyklá zvířata či specialisty na zvěřinu nebo ryby. Setkání s výrobcem Ukázkové firmy Tento projekt dává firmám příležitost ukázat to nejlepší ze své nabídky. Objížďkové trasy po producentech v oblasti Hadriánovy zdi se ukázaly jako hodnotný čas věnovaný tvorbě sítí (networkingu). Místní šéfkuchaři se také zapojili do hodnocení v soutěži místních potravin. Výrobci dokážou odborně poradit ohledně sezónnosti produktů, vhodné doby jejich využití i typů na vaření. Setkání s producenty v jejich prostředí První a doufejme, že nikoli poslední, turné po malých pivovarech slavilo velký úspěch. Šéfkuchaři, majitelé kaváren a další zájemci navštívili místní pivovary, kde měli příležitost se setkat s pivovarníky, prohlédnout si jejich provozy a vidět přímo výrobu. Seznámili se podrobně s výrobními postupy a měli možnost ochutnat skvělé místní pivo. Turné po malých pivovarech Toto turné bylo ideální příležitostí, jak se seznámit se škálou lokálních pivovarnických produktů a vytvářet cenné kontakty. Rozvoj a uvádění nových produktů Historie je „potravou budoucnosti“. Místní producent Doddington, který je zapojen do systému místní produkce z regionu kolem Hadriánovy zdi, spolupracoval se společností Hadrian´s Wall Heritage (HWH) na vývoji různých zmrzlin s římskou tématikou. Společně vyvinuli příchutě, které vycházely z informací na vindolanských tabulkách. Tyto tabulky vyprávějí příběh vojáků, kteří psali domů, aby jim poslali ta nejlepší jablka. Výrobky se pak poprvé prezentovaly na regionálním veletrhu a společnost Hadrian´s Wall Heritage spolu s Doddingtonem zajistila rozsáhlou propagaci těchto produktů. Zmrzliny měly příchuť jablka a skořice, třešní a medu. „Legenda říká, že když se v Británii vydáte po starých římských cestách, poznáte je podle planých třešní. Římští legionáři totiž na svých cestách po celé zemi plivali pecky z třešní.“ Skořici si Římané velmi považovali a medem se sladilo úplně všechno. Zmrzlina inspirovaná Římany Poradenství a vedení pro nové výrobce Noví výrobci mohou získat radu i určitou sebedůvěru, když navštíví regionální trh. Např. úplně nová společnost Northumbrian Candleworks si zde s úspěchem zajistila objednávky od 3 muzeí. Firma nyní expanduje i prostřednictvím webových stránek a na celostátních obchodních přehlídkách. Zástupce firmy také pomáhá ostatním novým firmám – vypráví jim o své cestě od samého počátku a ostatní se mohou poučit z jejích zkušeností. Hadriánova zeď byla prohlášena první památkou světového historického dědictví, první britskou turistickou stezkou a mezinárodní zónou, která získala status Fair Trade v rámci kampaně Fair Trade Fortnight Kampaň, jejímž cílem bylo propojení všech měst Fair Trade v regionu kolem Hadriánovy zdi trvala něco přes rok. Fair Trade Kampaň Hadrian´s Wall Fair Trade nyní podporuje 125 firem a všech 11 místních samospráv se zavázalo k této podpoře také. Mnoho firem i dalších organizací již v minulosti nabízelo svým zákazníkům nebo zaměstnancům výrobky Fair Trade. Cílem kampaně však bylo ještě více posílit Fair trade a zapojit mnohem více lidí. Celá skupina pak svůj úspěch oslavila 22. února s Krishnanem Sainathanem, manažerem obchodu s bavlnou indické Fair Trade společnosti Agrocel.

21 Podpora nového podnikání
svíčky ze sojového vosku chov alpak na vlnu Systém místních výrobků Systém místních produktů od Hadriánovy zdi – obchodní trhy, vývoj produktů, propagace značky Firmy mají příležitost stavět na tom, že jsou v blízkosti světové historické památky a na Hadriánovy zdi „vydělávat“. Příprava pozoruhodných, nápaditých a profesionálně navržených materiálů pro prodejní místa Naším cílem je zajistit kvalitní produkty, které budou v nepřehledném maloobchodním prostředí převyšovat všechny ostatní Podpora dalších podnikatelských aktivit zahrnujících místní produkci a budování ubytovacích kapacit Povzbuzování místních zákazníků k tomu, aby podporovali ekonomiku svého regionu, a ostatních zákazníků k tomu, aby si odnesli něco na památku. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi funguje od roku Pozoruhodná a nápaditá značka zajišťuje, že produkty mají na maloobchodní sféru vliv. Systém dává producentům příležitosti, např. spolupracuje s partnery, kteří mohou poskytovat poradenství v oblasti podnikání a rozvoje. Systém místních produktů od Hadriánovy zdi je uznávanou značkou. Výrobci i obchodníci se velmi chtějí do systému zapojit, propagovat tak ryzí chuť tohoto regionu a umožnit svým zákazníkům koupi dárků, které jim budou tento kraj připomínat. To vše patří k zážitkům návštěvníka. Značka místních produktů od Hadriánovy zdi se může používat na produktech od výrobců, kteří sídlí v okruhu do 10 mil od zdi. Výrobci, kteří mají sídlo do 50 mil od této památky, mohou značku používat jen v případě, že je produkt spojen s římskou nebo hadriánskou tématikou. Existující firmy 125 výrobců v systému Výrobci v letech 2007 – 2010 Od fotografie až po hrnčířství Od čokolády až po pečivo Nově založené firmy Obchodníci v letech 2007 – 2010 Turistická informační centra Obchodní domy 35 obchodníků Galerie Supermarkety Pro výrobce zapojené do systému existuje mnoho příležitostí. Např. jeden velký obchodní dům věnoval ve svém obchodě celou sekci i výlohu právě místní produkci z oblasti kolem Hadriánovy zdi. Turistická infocentra, kavárny a galerie vystavují mnoho místních výrobků z celého tohoto regionu. Nové příležitosti V posledních třech letech toto probíhá společně s distribucí turistických letáků, které přitahují majitelům ubytovacích zařízení větší klientelu, jež si bere tyto letáky pro nadcházející turistickou sezónu. Jako startovací místo pro nové produkty lze využít obchodní trhy a veletrhy. Ty jsou fantastickou příležitostí pro vytváření sítí mezi stávajícími a novými firmami. Veletrhy navštěvují kupující a obchodníci z celého regionu Hadriánovy zdi. Vzdělávání a rozvoj Společnost Hadrian´s Wall Heritage pracuje se svými partnery na tom, aby se výrobcům maximálně zvýšily příležitosti a přínosy. Před obchodním veletrhem se např. konal seminář o prodeji a marketingu, který výrobce seznámil s tipy a triky, jak prodloužit svá nejlepší léta i jak dospět k úspěchu. Každoročně více než 70 stánků, distribuční den, poradenství a další pomoc Obchodní veletrh Systém má svůj spravedlivý podíl i na cenách, které vyhrávají např. fotografové. I to je známkou kvality členů zapojených do tohoto systému. Národní stezka podél Hadriánovy zdi znamená mnoho příležitostí pro podnikatele, např. výrobce triček, protože se neustále zvyšuje počet lidí, kteří se vydají na pěší túru a rozšiřují tak příležitosti pro podnikání. Partnerské akce Problémy s financováním budou znamenat změny ve způsobu, jakým bude systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi řízen. Bude se vyvíjet spolu s místními producenty a to by mohlo znamenat větší zapojení některých z nich, aby se systém pohnul dopředu. Z hodnocení všech akcí je naprosto zřejmé, že výrobci, obchodníci i nakupující by si všichni přáli pokračovat. Hodnocení Systém místních výrobků z regionu kolem Hadriánovy zdi pořádá velmi úspěšné akce nazvané „Setkání s výrobcem“. Mnoho podnikatelů se zúčastnilo exkluzivních turné vítězným autobusem AD122 po celém regionu kolem Hadriánovy zdi. Kuchaři, majitelé hotelů a kaváren navštívili výrobce ze svého prostředí – např. výrobce sýrů, farmáře chovající neobvyklá zvířata či specialisty na zvěřinu nebo ryby. Setkání s výrobcem Ukázkové firmy Tento projekt dává firmám příležitost ukázat to nejlepší ze své nabídky. Objížďkové trasy po producentech v oblasti Hadriánovy zdi se ukázaly jako hodnotný čas věnovaný tvorbě sítí (networkingu). Místní šéfkuchaři se také zapojili do hodnocení v soutěži místních potravin. Výrobci dokážou odborně poradit ohledně sezónnosti produktů, vhodné doby jejich využití i typů na vaření. Setkání s producenty v jejich prostředí První a doufejme, že nikoli poslední, turné po malých pivovarech slavilo velký úspěch. Šéfkuchaři, majitelé kaváren a další zájemci navštívili místní pivovary, kde měli příležitost se setkat s pivovarníky, prohlédnout si jejich provozy a vidět přímo výrobu. Seznámili se podrobně s výrobními postupy a měli možnost ochutnat skvělé místní pivo. Turné po malých pivovarech Toto turné bylo ideální příležitostí, jak se seznámit se škálou lokálních pivovarnických produktů a vytvářet cenné kontakty. Rozvoj a uvádění nových produktů Historie je „potravou budoucnosti“. Místní producent Doddington, který je zapojen do systému místní produkce z regionu kolem Hadriánovy zdi, spolupracoval se společností Hadrian´s Wall Heritage (HWH) na vývoji různých zmrzlin s římskou tématikou. Společně vyvinuli příchutě, které vycházely z informací na vindolanských tabulkách. Tyto tabulky vyprávějí příběh vojáků, kteří psali domů, aby jim poslali ta nejlepší jablka. Výrobky se pak poprvé prezentovaly na regionálním veletrhu a společnost Hadrian´s Wall Heritage spolu s Doddingtonem zajistila rozsáhlou propagaci těchto produktů. Zmrzliny měly příchuť jablka a skořice, třešní a medu. „Legenda říká, že když se v Británii vydáte po starých římských cestách, poznáte je podle planých třešní. Římští legionáři totiž na svých cestách po celé zemi plivali pecky z třešní.“ Skořici si Římané velmi považovali a medem se sladilo úplně všechno. Zmrzlina inspirovaná Římany Poradenství a vedení pro nové výrobce Noví výrobci mohou získat radu i určitou sebedůvěru, když navštíví regionální trh. Např. úplně nová společnost Northumbrian Candleworks si zde s úspěchem zajistila objednávky od 3 muzeí. Firma nyní expanduje i prostřednictvím webových stránek a na celostátních obchodních přehlídkách. Zástupce firmy také pomáhá ostatním novým firmám – vypráví jim o své cestě od samého počátku a ostatní se mohou poučit z jejích zkušeností. Hadriánova zeď byla prohlášena první památkou světového historického dědictví, první britskou turistickou stezkou a mezinárodní zónou, která získala status Fair Trade v rámci kampaně Fair Trade Fortnight Kampaň, jejímž cílem bylo propojení všech měst Fair Trade v regionu kolem Hadriánovy zdi trvala něco přes rok. Fair Trade Kampaň Hadrian´s Wall Fair Trade nyní podporuje 125 firem a všech 11 místních samospráv se zavázalo k této podpoře také. Mnoho firem i dalších organizací již v minulosti nabízelo svým zákazníkům nebo zaměstnancům výrobky Fair Trade. Cílem kampaně však bylo ještě více posílit Fair trade a zapojit mnohem více lidí. Celá skupina pak svůj úspěch oslavila 22. února s Krishnanem Sainathanem, manažerem obchodu s bavlnou indické Fair Trade společnosti Agrocel.

22 Nizozemsko

23 Nizozemsko Vývoj zdola, více než 50 regionálních iniciativ
Každá iniciativa má vlastní charakteristiky a identitu Těžiště = potraviny a turistika

24 Nizozemsko Zkracování cesty od produkce ke spotřebiteli
- obchody na farmách - zásobování regionálních supermarketů - centralizované zpracovatelské a zásobovací řetězce

25 Nizozemsko Případ texelského jehněčího
Ostrov Texel – vyhlášená turistická destinace, texelské jehněčí jako typický produkt, ale v posledních letech vytlačené dovozem z Nového Zélandu Původně prodávané hlavně na ostrově Farmáři se spojili s místním řezníkem (provozovatelem jatek a vytvořili značku „Pravé texelské jehněčí“ Podpora MAS z Leaderu (ale pouze 50 %) Zapojení do regionální značky Waddengoud Celkem: 26 producentů jehněčího – tj. cca 3000 jehňat ročně; jedny jatky, 2 zpracovatelské firmy, 36 restaurací, místní turistická agentura Prodej: 36 certifikovaných restaurací, 3 řezníci na pevnině, dodávky do domu Dobrým příkladem aktivit organizace Waddengoud je rozvoj tzv. Texelských jehněčího. Texel je největší ostrov v regionu a jméno Texel je celosvětově známé lokálním chovem ovcí. Až do současnosti je Texel vyloženě ovčím ostrovem. Nicméně ještě před několika lety byla převážná většina ovcí, které se na ostrově prodávaly, levně importována z Nového Zélandu. V téže době měli ostrovní farmáři problém s prodejem svých produktů a místní jatka byla málem zavřena kvůli nedostatku příjmů. V roce 2003 odstartoval projekt ‘pravá ovečka z Texelu’ pod záštitou značky Waddengoud. Smyslem projektu bylo vytvořit trh pro skopové masa z ostrova a tím poskytnout farmářům, restauracím a místním řeznictvím a jatkám lepší příjmové možnosti. Pouze ovce splňující kritéria SPN jsou certifikovány a nesou regionální značku Waddengoud. Certifikace zapojuje do lokálního dodavatelského řetězce všechny partnery: farmáře, jatky, řeznictví i participující restaurace. Spolu s místní turistickou základnou a místní správou a za podpory provinčních samospráv a též programu Leader+ jsou připravovány různé reklamní aktivity a kampaně, jako například každoroční kulinářská ovčí slavnost. V současnosti se na projektu ‘pravé jehněčí z Texelu’ podílí 28 ovčích farem spolu s jedním řeznictvím a jatky, 2 zpracovatelské firmy, které připravují místní speciality jako např. jehněčí krokety, a dále 36 certifikovaných restaurací na ostrově. Kromě restaurací jsou produkty prodávány i v místním řeznictví, v místním supermarketu, u řezníků a v restauracích na pevnině a prostřednictvím internetu se doručuje přímo do domu v polystyrenových krabicích. Případ Texelského jehněčího nám ukazuje, jak regionální značka poskytuje nejenom garanci původu produktu, a neslouží pouze jako nástroj pro komunikaci a propagaci, ale poskytuje i dobrý rámec pro regionální rozvojové aktivity. Regionální značení je jinými slovy řečeno hlavně regionální rozvojová strategie. Z tohoto úhlu pohledu jsou výsledky projektu ‘pravá ovečka z Texelu’ přesvědčivé. Na základě vyhodnocení provedeného v rámci programu Leader+, který spolufinancoval tento projekt, můžeme shrnout, že projekt ‘pravá ovečka z Texelu’ posílil místní podnikavost i zaměstnanost. V roce 2008 bylo celkem 300 ovcí certifikováno značkou Waddengoud a prodáno na ostrově nebo prostřednictvím dalších obchodních cest. To přineslo na ostrov mimořádnou přidanou hodnotu v částce eur, což je ekvivalent jedenácti nově vytvořených pracovních míst nebo záchrana 26 pracovních míst v zemědělství. Ale nejen to. Tento projekt měl významně pozitivní efekt i na turistiku na ostrově a motivoval farmáře k ochraně a údržbě charakteristické krajiny na ostrově s pro ni tak typickými ovčími přístřešky (schapenboeten) a dalšími krajinnými prvky.

26 Spolupráce na místní úrovni
Propagace místní turistickou agenturou, kulinářská akce vždy v červenci, cyklostezka po ostrově, 2 farmy s možností prohlídky s průvodcem, podpora místních samospráv, Leader+ Výsledky Zvýšení obratu € 11 nových pracovních míst zachování 26 pracovních míst v zemědělství pozitivní vliv na turismus

27 Dolina Barczy Poleca 8 měst, která spojuje řeka Barycz 7000 ha rybníků
jedinečná příroda Rozvoj turistického image údolí Barycz = nabídnout návštěvníkům víc mimořádně krásnou přírodu ; životaschopné místní produkty a služby => kultivace místních tradic, propagace regionu, kulturního a kulinářského dědictví a rozvoj nabídky ekologicky šetrné turistiky Nalezení spojenců pro zachování údolí Značka Údolí Barycz doporučuje je výsledkem mnoha let práce několika nevládních organizací usilujících o zachování jedinečného prostředí v regionu a stimulaci lokálních, ekologicky šetrných ekonomických aktivit. Tváří v tvář rostoucí nezaměstnanosti v zemědělství a v souvislosti s poklesem rybolovu i dalších důležitých odvětví vznikla potřeba vytvořit alternativní zdroje příjmů na základě vyrovnaného a dlouhodobého využívání místních zdrojů. Vzhledem k tomu, že údolí Barycze má jak místně tak i na národní a mezinárodní úrovni postavení ekologicky důležité oblasti, si nevládní organizace stanovily dvě hlavní priority, které měly pomoci ochránit nejcennější zdroje regionu: 1) Rozvoj turistického image údolí Barycz. Záměrem bylo nabídnout návštěvníkům více než jen mimořádně krásnou přírodu. Také komerčně životaschopné místní produkty a služby by měly sloužit ke kultivaci místních tradic, k propagaci regionu, kulturního a kulinářského dědictví a rozvíjet nabídku ekologicky šetrné turistiky. 2) Nalezení spojenců pro zachování údolí. Pokud by výrobci a poskytovatelé služeb měli ze svých místních provozů ekonomický prospěch, měli by mít i motivaci k práci na zachování přírodní a kulturní krajiny v údolí Barycz. Práce na značce „Údolí Barycze doporučuje“ začaly v roce 2007, kdy nadace Údolí Barycz stanovila obecné zásady pro systém, který by měl podporovat kvalitní produkty a služby: • Výrobci a poskytovatelé služeb budou žádat o právo používat značku na ročním základě. (Bylo zjištěno, že certifikace by měla zůstat v platnosti pouze jeden rok, aby byli poskytovatelé motivováni nadále zlepšovat své produkty a služby.) • Služby by měly nabízet návštěvníkům možnost vychutnat si přírodu, kulturu a historii regionu. • Místní výrobky by měly být vyrobeny z běžně dostupných, ale zjevně místních zdrojů. • Od uživatelů značky se očekává, že budou vzájemně spolupracovat, zapojí se do společných propagačních aktivit, do vzdělávání spotřebitelů, jakož i do propagace přírodních hodnot regionu. Zájem o značku rychle roste na straně výrobců a poskytovatelů služeb, i na straně spotřebitelů a návštěvníků údolí. Zatímco v roce 2008 bylo k užívání značky oprávněno 15 původních výrobců, o rok později se rozsah programu více než zdvojnásobil a zahrnoval celkem 35 výrobců a poskytovatelů služeb. Dnes již využívá značku údolí Barycz doporučuje, která je registrovanou ochrannou známkou, 46 výrobců a poskytovatelů služeb. Podpora uživatelům značky přichází jak z nadace Údolí Barycz tak i z Partnerství pro údolí Barycz, místní akční skupiny, a to formou společných vzdělávacích a propagačních programů. Školení, studijní cesty a semináře slouží ke vzdělávání uživatelů značky a integrují skupinu jako celek. Nadace i místní akční skupina zveřejňují propagační letáky, brožury, katalogy a mapy, které jsou distribuovány na akcích pořádaných v údolí Barycz a též na veletrzích a akcích mimo region. K dispozici jsou také propagační webové stránky Zboží a služby z údolí Barycz se v tomto regionu stávají velmi známými a vyhledávanými. Dnes má téměř polovina výrobců pravidelné zákazníky, kteří nakupují výrobky na plánovaných akcích nebo přímo v údolí Barycz. Někteří výrobci, kteří kdysi před vstupem do programu značky uvažovali o ukončení své živnosti, se dnes snaží rozšířit své podnikání a snaží se zajistit další financování prostřednictvím programu LEADER osy 4. Produkty, které by bez lokální značky možná nikdy neexistovaly. Tři příklady. Miliczský kapr Kapr je chován v údolí Barycz již více než 700 let. Čisté životní prostředí, přírodní obiloviny používané pro krmení i tradiční výrobní postupy přinášejí vysoce kvalitní produkty. Dnes jsou však extenzivní metody produkce kapra nejen časově náročné (výroba se rozkládá na celý tříletý cyklus), ale tržní cena je nakonec vyšší než u ryby chované ve slané vodě nebo ryby chované ve sladké vodě, ale pomocí intenzivních chovných metod. Na rozdíl od svých protějšků z jiných zemí EU, nedostává podle současného polského práva místní chovatel kaprů žádné státní dotace ani odškodnění za přírodní pohromy (včetně zničení krmiv či kaprů dravci), což vede k dalšímu stlačení trhu. Ve snaze zajistit si obživu a kompenzovat ztráty začali místní výrobci udit neprodané kapry pomocí tradičních metod. A tento postup se ukázal jako velmi šťastný. Uzený kapr z údolí Barycz získává na popularitě. Spotřebitelé již nyní pravidelně cestují na velké vzdálenosti, jen aby si mohli tuto lahůdku koupit. Výrobek byl oceněn na národní soutěži známé jako „Naše kulinářské dědictví“. V roce 2008 získal uzený kapr nejvyšší ocenění na zemědělském veletrhu POLAGRA v Poznani. Větší propagace kaprů a dalších sladkovodních ryb v údolí Barycz přilákaly i místní restaurace a ty zařadily rybí produkty do svých nabídek. Kozí sýr Před několika lety se Paweł Chudziński chystal zrušit své stádo koz. Silný zápach z kozího masa odháněl jeho zákazníky. Teprve poté, co prodal pětidenní nabídku svého zboží za jedno odpoledne na ekotržišti sponzorovaném neziskovými organizacemi, které se konalo v polské Vratislavi, musel pan Chudziński své záměry přehodnotit. Dnes nabízí široký sortiment sýrů, jakož i nové druhy jogurtů a kefírů. Zvětšil svá stáda a dnes je jeho hlavním problémem jak uspokojit rostoucí poptávku. Pan Chudziński se svými sýry opakovaně vyhrál soutěž 'Naše kulinářské dědictví'. V současné době plánuje přistavět nové skladovací prostory a také vytvořit nové produkty pro své věrné zákazníky. Konzervované ovoce Rodina Łaniaksových pracuje na svých zahradách a sadech už 12 let. Až do nedávné doby prodávali čerstvé maliny pro přímou spotřebu nebo do zpracovatelských závodů. Aby minimalizovali ztráty, začali doma konzervovat neprodané ovoce, nejprve pro vlastní potřebu. Povzbuzeni zpětnou vazbu od přátel se Łaniaksovi rozhodli nejprve vyzkoušet prodej svého sirupu na místních trzích v údolí, ale cena byla příliš vysoká. Později byli Łaniaksovi osloveni nevládní organizaci podporující eko tržnici ve Vratislavi, kde byly jejich výrobky pozitivně přijaty bohatší klientelou. Dnes mají Łaniaksovi své pravidelné, loajální zákazníky a jejich nabídka zahrnuje širokou škálu šťáv a džemů. Všechny produkty Łaniaksových jsou vyráběny na jejich farmě, s využitím jejich vlastního ovoce nebo ovoce vypěstovaného u jejich sousedů. Výhled do budoucna Nová značka pro místní produkty mobilizovala místní výrobce a nabídla jim alternativní zdroje příjmů. Jednou ze současných výzev je jak uřídit rychlý rozvoj nových značek. Jako další krok se jeví (a sami uživatelé značky to nedávno navrhli) vytvoření nového sdružení, které by pomohlo získat finanční prostředky, poskytovalo profesionální marketingové služby a nabízelo nové příležitosti pro vzdělávání i zlepšování produktů. Jsou zde také ke zvážení nabídky ke spolupráci z vnějšku. Dolnoslezská Kulinářská asociace z Vratislavi plánuje zavedení značkových výrobků z údolí Barycz do špičkových restaurací. Tato iniciativa představuje vynikající příležitosti i novou výzvu: jak udržet lokální a řemeslný charakter produktů tváří v tvář rostoucí poptávce?

28 Dolina Barczy Poleca znovuzrozené produkty:
kapři, kozí sýry, konzervované ovoce podařilo se vytvořit nové společenství, nový „region“ Značka Údolí Barycz doporučuje je výsledkem mnoha let práce několika nevládních organizací usilujících o zachování jedinečného prostředí v regionu a stimulaci lokálních, ekologicky šetrných ekonomických aktivit. Tváří v tvář rostoucí nezaměstnanosti v zemědělství a v souvislosti s poklesem rybolovu i dalších důležitých odvětví vznikla potřeba vytvořit alternativní zdroje příjmů na základě vyrovnaného a dlouhodobého využívání místních zdrojů. Vzhledem k tomu, že údolí Barycze má jak místně tak i na národní a mezinárodní úrovni postavení ekologicky důležité oblasti, si nevládní organizace stanovily dvě hlavní priority, které měly pomoci ochránit nejcennější zdroje regionu: 1) Rozvoj turistického image údolí Barycz. Záměrem bylo nabídnout návštěvníkům více než jen mimořádně krásnou přírodu. Také komerčně životaschopné místní produkty a služby by měly sloužit ke kultivaci místních tradic, k propagaci regionu, kulturního a kulinářského dědictví a rozvíjet nabídku ekologicky šetrné turistiky. 2) Nalezení spojenců pro zachování údolí. Pokud by výrobci a poskytovatelé služeb měli ze svých místních provozů ekonomický prospěch, měli by mít i motivaci k práci na zachování přírodní a kulturní krajiny v údolí Barycz. Práce na značce „Údolí Barycze doporučuje“ začaly v roce 2007, kdy nadace Údolí Barycz stanovila obecné zásady pro systém, který by měl podporovat kvalitní produkty a služby: • Výrobci a poskytovatelé služeb budou žádat o právo používat značku na ročním základě. (Bylo zjištěno, že certifikace by měla zůstat v platnosti pouze jeden rok, aby byli poskytovatelé motivováni nadále zlepšovat své produkty a služby.) • Služby by měly nabízet návštěvníkům možnost vychutnat si přírodu, kulturu a historii regionu. • Místní výrobky by měly být vyrobeny z běžně dostupných, ale zjevně místních zdrojů. • Od uživatelů značky se očekává, že budou vzájemně spolupracovat, zapojí se do společných propagačních aktivit, do vzdělávání spotřebitelů, jakož i do propagace přírodních hodnot regionu. Zájem o značku rychle roste na straně výrobců a poskytovatelů služeb, i na straně spotřebitelů a návštěvníků údolí. Zatímco v roce 2008 bylo k užívání značky oprávněno 15 původních výrobců, o rok později se rozsah programu více než zdvojnásobil a zahrnoval celkem 35 výrobců a poskytovatelů služeb. Dnes již využívá značku údolí Barycz doporučuje, která je registrovanou ochrannou známkou, 46 výrobců a poskytovatelů služeb. Podpora uživatelům značky přichází jak z nadace Údolí Barycz tak i z Partnerství pro údolí Barycz, místní akční skupiny, a to formou společných vzdělávacích a propagačních programů. Školení, studijní cesty a semináře slouží ke vzdělávání uživatelů značky a integrují skupinu jako celek. Nadace i místní akční skupina zveřejňují propagační letáky, brožury, katalogy a mapy, které jsou distribuovány na akcích pořádaných v údolí Barycz a též na veletrzích a akcích mimo region. K dispozici jsou také propagační webové stránky Zboží a služby z údolí Barycz se v tomto regionu stávají velmi známými a vyhledávanými. Dnes má téměř polovina výrobců pravidelné zákazníky, kteří nakupují výrobky na plánovaných akcích nebo přímo v údolí Barycz. Někteří výrobci, kteří kdysi před vstupem do programu značky uvažovali o ukončení své živnosti, se dnes snaží rozšířit své podnikání a snaží se zajistit další financování prostřednictvím programu LEADER osy 4. Produkty, které by bez lokální značky možná nikdy neexistovaly. Tři příklady. Miliczský kapr Kapr je chován v údolí Barycz již více než 700 let. Čisté životní prostředí, přírodní obiloviny používané pro krmení i tradiční výrobní postupy přinášejí vysoce kvalitní produkty. Dnes jsou však extenzivní metody produkce kapra nejen časově náročné (výroba se rozkládá na celý tříletý cyklus), ale tržní cena je nakonec vyšší než u ryby chované ve slané vodě nebo ryby chované ve sladké vodě, ale pomocí intenzivních chovných metod. Na rozdíl od svých protějšků z jiných zemí EU, nedostává podle současného polského práva místní chovatel kaprů žádné státní dotace ani odškodnění za přírodní pohromy (včetně zničení krmiv či kaprů dravci), což vede k dalšímu stlačení trhu. Ve snaze zajistit si obživu a kompenzovat ztráty začali místní výrobci udit neprodané kapry pomocí tradičních metod. A tento postup se ukázal jako velmi šťastný. Uzený kapr z údolí Barycz získává na popularitě. Spotřebitelé již nyní pravidelně cestují na velké vzdálenosti, jen aby si mohli tuto lahůdku koupit. Výrobek byl oceněn na národní soutěži známé jako „Naše kulinářské dědictví“. V roce 2008 získal uzený kapr nejvyšší ocenění na zemědělském veletrhu POLAGRA v Poznani. Větší propagace kaprů a dalších sladkovodních ryb v údolí Barycz přilákaly i místní restaurace a ty zařadily rybí produkty do svých nabídek. Kozí sýr Před několika lety se Paweł Chudziński chystal zrušit své stádo koz. Silný zápach z kozího masa odháněl jeho zákazníky. Teprve poté, co prodal pětidenní nabídku svého zboží za jedno odpoledne na ekotržišti sponzorovaném neziskovými organizacemi, které se konalo v polské Vratislavi, musel pan Chudziński své záměry přehodnotit. Dnes nabízí široký sortiment sýrů, jakož i nové druhy jogurtů a kefírů. Zvětšil svá stáda a dnes je jeho hlavním problémem jak uspokojit rostoucí poptávku. Pan Chudziński se svými sýry opakovaně vyhrál soutěž 'Naše kulinářské dědictví'. V současné době plánuje přistavět nové skladovací prostory a také vytvořit nové produkty pro své věrné zákazníky. Konzervované ovoce Rodina Łaniaksových pracuje na svých zahradách a sadech už 12 let. Až do nedávné doby prodávali čerstvé maliny pro přímou spotřebu nebo do zpracovatelských závodů. Aby minimalizovali ztráty, začali doma konzervovat neprodané ovoce, nejprve pro vlastní potřebu. Povzbuzeni zpětnou vazbu od přátel se Łaniaksovi rozhodli nejprve vyzkoušet prodej svého sirupu na místních trzích v údolí, ale cena byla příliš vysoká. Později byli Łaniaksovi osloveni nevládní organizaci podporující eko tržnici ve Vratislavi, kde byly jejich výrobky pozitivně přijaty bohatší klientelou. Dnes mají Łaniaksovi své pravidelné, loajální zákazníky a jejich nabídka zahrnuje širokou škálu šťáv a džemů. Všechny produkty Łaniaksových jsou vyráběny na jejich farmě, s využitím jejich vlastního ovoce nebo ovoce vypěstovaného u jejich sousedů. Výhled do budoucna Nová značka pro místní produkty mobilizovala místní výrobce a nabídla jim alternativní zdroje příjmů. Jednou ze současných výzev je jak uřídit rychlý rozvoj nových značek. Jako další krok se jeví (a sami uživatelé značky to nedávno navrhli) vytvoření nového sdružení, které by pomohlo získat finanční prostředky, poskytovalo profesionální marketingové služby a nabízelo nové příležitosti pro vzdělávání i zlepšování produktů. Jsou zde také ke zvážení nabídky ke spolupráci z vnějšku. Dolnoslezská Kulinářská asociace z Vratislavi plánuje zavedení značkových výrobků z údolí Barycz do špičkových restaurací. Tato iniciativa představuje vynikající příležitosti i novou výzvu: jak udržet lokální a řemeslný charakter produktů tváří v tvář rostoucí poptávce?

29 Dolina Barczy Poleca marketingové nástroje – služby pro udržitelný turismus + místní hospodářství Značka Údolí Barycz doporučuje je výsledkem mnoha let práce několika nevládních organizací usilujících o zachování jedinečného prostředí v regionu a stimulaci lokálních, ekologicky šetrných ekonomických aktivit. Tváří v tvář rostoucí nezaměstnanosti v zemědělství a v souvislosti s poklesem rybolovu i dalších důležitých odvětví vznikla potřeba vytvořit alternativní zdroje příjmů na základě vyrovnaného a dlouhodobého využívání místních zdrojů. Vzhledem k tomu, že údolí Barycze má jak místně tak i na národní a mezinárodní úrovni postavení ekologicky důležité oblasti, si nevládní organizace stanovily dvě hlavní priority, které měly pomoci ochránit nejcennější zdroje regionu: 1) Rozvoj turistického image údolí Barycz. Záměrem bylo nabídnout návštěvníkům více než jen mimořádně krásnou přírodu. Také komerčně životaschopné místní produkty a služby by měly sloužit ke kultivaci místních tradic, k propagaci regionu, kulturního a kulinářského dědictví a rozvíjet nabídku ekologicky šetrné turistiky. 2) Nalezení spojenců pro zachování údolí. Pokud by výrobci a poskytovatelé služeb měli ze svých místních provozů ekonomický prospěch, měli by mít i motivaci k práci na zachování přírodní a kulturní krajiny v údolí Barycz. Práce na značce „Údolí Barycze doporučuje“ začaly v roce 2007, kdy nadace Údolí Barycz stanovila obecné zásady pro systém, který by měl podporovat kvalitní produkty a služby: • Výrobci a poskytovatelé služeb budou žádat o právo používat značku na ročním základě. (Bylo zjištěno, že certifikace by měla zůstat v platnosti pouze jeden rok, aby byli poskytovatelé motivováni nadále zlepšovat své produkty a služby.) • Služby by měly nabízet návštěvníkům možnost vychutnat si přírodu, kulturu a historii regionu. • Místní výrobky by měly být vyrobeny z běžně dostupných, ale zjevně místních zdrojů. • Od uživatelů značky se očekává, že budou vzájemně spolupracovat, zapojí se do společných propagačních aktivit, do vzdělávání spotřebitelů, jakož i do propagace přírodních hodnot regionu. Zájem o značku rychle roste na straně výrobců a poskytovatelů služeb, i na straně spotřebitelů a návštěvníků údolí. Zatímco v roce 2008 bylo k užívání značky oprávněno 15 původních výrobců, o rok později se rozsah programu více než zdvojnásobil a zahrnoval celkem 35 výrobců a poskytovatelů služeb. Dnes již využívá značku údolí Barycz doporučuje, která je registrovanou ochrannou známkou, 46 výrobců a poskytovatelů služeb. Podpora uživatelům značky přichází jak z nadace Údolí Barycz tak i z Partnerství pro údolí Barycz, místní akční skupiny, a to formou společných vzdělávacích a propagačních programů. Školení, studijní cesty a semináře slouží ke vzdělávání uživatelů značky a integrují skupinu jako celek. Nadace i místní akční skupina zveřejňují propagační letáky, brožury, katalogy a mapy, které jsou distribuovány na akcích pořádaných v údolí Barycz a též na veletrzích a akcích mimo region. K dispozici jsou také propagační webové stránky Zboží a služby z údolí Barycz se v tomto regionu stávají velmi známými a vyhledávanými. Dnes má téměř polovina výrobců pravidelné zákazníky, kteří nakupují výrobky na plánovaných akcích nebo přímo v údolí Barycz. Někteří výrobci, kteří kdysi před vstupem do programu značky uvažovali o ukončení své živnosti, se dnes snaží rozšířit své podnikání a snaží se zajistit další financování prostřednictvím programu LEADER osy 4. Produkty, které by bez lokální značky možná nikdy neexistovaly. Tři příklady. Miliczský kapr Kapr je chován v údolí Barycz již více než 700 let. Čisté životní prostředí, přírodní obiloviny používané pro krmení i tradiční výrobní postupy přinášejí vysoce kvalitní produkty. Dnes jsou však extenzivní metody produkce kapra nejen časově náročné (výroba se rozkládá na celý tříletý cyklus), ale tržní cena je nakonec vyšší než u ryby chované ve slané vodě nebo ryby chované ve sladké vodě, ale pomocí intenzivních chovných metod. Na rozdíl od svých protějšků z jiných zemí EU, nedostává podle současného polského práva místní chovatel kaprů žádné státní dotace ani odškodnění za přírodní pohromy (včetně zničení krmiv či kaprů dravci), což vede k dalšímu stlačení trhu. Ve snaze zajistit si obživu a kompenzovat ztráty začali místní výrobci udit neprodané kapry pomocí tradičních metod. A tento postup se ukázal jako velmi šťastný. Uzený kapr z údolí Barycz získává na popularitě. Spotřebitelé již nyní pravidelně cestují na velké vzdálenosti, jen aby si mohli tuto lahůdku koupit. Výrobek byl oceněn na národní soutěži známé jako „Naše kulinářské dědictví“. V roce 2008 získal uzený kapr nejvyšší ocenění na zemědělském veletrhu POLAGRA v Poznani. Větší propagace kaprů a dalších sladkovodních ryb v údolí Barycz přilákaly i místní restaurace a ty zařadily rybí produkty do svých nabídek. Kozí sýr Před několika lety se Paweł Chudziński chystal zrušit své stádo koz. Silný zápach z kozího masa odháněl jeho zákazníky. Teprve poté, co prodal pětidenní nabídku svého zboží za jedno odpoledne na ekotržišti sponzorovaném neziskovými organizacemi, které se konalo v polské Vratislavi, musel pan Chudziński své záměry přehodnotit. Dnes nabízí široký sortiment sýrů, jakož i nové druhy jogurtů a kefírů. Zvětšil svá stáda a dnes je jeho hlavním problémem jak uspokojit rostoucí poptávku. Pan Chudziński se svými sýry opakovaně vyhrál soutěž 'Naše kulinářské dědictví'. V současné době plánuje přistavět nové skladovací prostory a také vytvořit nové produkty pro své věrné zákazníky. Konzervované ovoce Rodina Łaniaksových pracuje na svých zahradách a sadech už 12 let. Až do nedávné doby prodávali čerstvé maliny pro přímou spotřebu nebo do zpracovatelských závodů. Aby minimalizovali ztráty, začali doma konzervovat neprodané ovoce, nejprve pro vlastní potřebu. Povzbuzeni zpětnou vazbu od přátel se Łaniaksovi rozhodli nejprve vyzkoušet prodej svého sirupu na místních trzích v údolí, ale cena byla příliš vysoká. Později byli Łaniaksovi osloveni nevládní organizaci podporující eko tržnici ve Vratislavi, kde byly jejich výrobky pozitivně přijaty bohatší klientelou. Dnes mají Łaniaksovi své pravidelné, loajální zákazníky a jejich nabídka zahrnuje širokou škálu šťáv a džemů. Všechny produkty Łaniaksových jsou vyráběny na jejich farmě, s využitím jejich vlastního ovoce nebo ovoce vypěstovaného u jejich sousedů. Výhled do budoucna Nová značka pro místní produkty mobilizovala místní výrobce a nabídla jim alternativní zdroje příjmů. Jednou ze současných výzev je jak uřídit rychlý rozvoj nových značek. Jako další krok se jeví (a sami uživatelé značky to nedávno navrhli) vytvoření nového sdružení, které by pomohlo získat finanční prostředky, poskytovalo profesionální marketingové služby a nabízelo nové příležitosti pro vzdělávání i zlepšování produktů. Jsou zde také ke zvážení nabídky ke spolupráci z vnějšku. Dolnoslezská Kulinářská asociace z Vratislavi plánuje zavedení značkových výrobků z údolí Barycz do špičkových restaurací. Tato iniciativa představuje vynikající příležitosti i novou výzvu: jak udržet lokální a řemeslný charakter produktů tváří v tvář rostoucí poptávce?

30 Děkuji za pozornost! Asociace regionálních značek, o.s.
kancelář: Senovážná 2, Praha 1 Kateřina Čadilová tel.: mobil:


Stáhnout ppt "Značka jako součást marketingu"

Podobné prezentace


Reklamy Google