Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Gymnázium, Broumov, Hradební 218

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Gymnázium, Broumov, Hradební 218"— Transkript prezentace:

1 Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Tematická oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: EU050105 Název: Les a organizmy – 1. část Autor: Mgr. Lenka Radochová Ročník: první osmiletého gymnázia Doporučený čas: 25 – 30 minut Stručná anotace Materiál slouží k objasnění vztahů mezi organizmy. Formou doplňování, výběru a přiřazování pojmů k opakování učiva o fotosyntéze, potravních vztazích a potravních řetězcích. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Gymnázium Broumov“ v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, reg. č. CZ.1.07/1.5.00/

2 VZTAHY MEZI ORGANIZMY V EKOSYSTÉMU - I. část
LES A ORGANIZMY VZTAHY MEZI ORGANIZMY V EKOSYSTÉMU - I. část

3 les a organizmy les je životním prostředím pro mnoho organizmů – rostliny, živočichové, houby, mikroorganizmy mezi nimi různé, často velmi složité vzájemné vztahy nejčastějším vztahem – vztah predátor – kořist - 1 organizmus je potravou jiného - můžeme zakreslit pomocí potravních řetězců

4 neústrojné (anorganické)
zelené rostliny stojí na počátku potravních řetězců říkáme jim producenti – dokážou si sami vytvořit (produkovat) ústrojné (organické) látky provádí fotosyntézu Co je to fotosyntéza? Pokuste se sami doplnit text: Fotosyntéza je děj, při kterém rostliny přeměňují látky (oxid uhličitý, vodu) na látky (cukry). Využívají k tomu energii z  Při fotosyntéze se uvolňuje do ovzduší Fotosyntéza probíhá pouze v  částech rostlin, k zachycení energie slouží části buňky, kterým říkáme obsahující barvivo neústrojné (anorganické) ústrojné (organické) slunečního záření kyslík zelených chloroplasty chlorofyl

5 Zkuste ještě doplnit správně obrázek.
Do rámečků doplňte tyto pojmy SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ, CHLOROPLAST, KYSLÍK, VODA, CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY), OXID UHLIČITÝ OXID UHLIČITÝ SLUNEČNÍ ZÁŘENÍ CHLOROPLAST KYSLÍK CUKRY (ORGANICKÉ LÁTKY) VODA

6 živočichové organické látky si neumí sami vytvořit
– musí je přijímat z potravy říkáme jim konzumenti = jedí (konzumují) jiné organizmy

7 býložravci – živí se rostlinami
masožravci – živí se masem – tedy jinými živočichy všežravci – živí se rostlinami i živočichy

8 Zakroužkujte černě býložravce, červeně masožravce a modře všežravce:
VOSA RYS KRÁLÍK REJSEK DATEL MEDVĚD  HRABOŠ KUNA ČLOVĚK VLK KŘÍŽÁK SLIMÁK STŘEVLÍK MRAVENEC ROPUCHA UŽOVKA KÁNĚ KACHNA SRNA BABOČKA NETOPÝR 

9 rozkladači (destruenti, dekompozitoři)
získávají organické látky z mrtvých organizmů rozkládají těla mrtvých organizmů až na minerální látky – ty jsou využívány rostlinami jsou velmi důležití pro koloběh látek v přírodě žížala bakterie dřevokazná houba hrobařík chrobák

10 potravní řetězec pomocí něho můžeme zjednodušeně zakreslit potravní vztahy mezi druhy v ekosystému tedy který druh je potravou pro druh následující na počátku potravních řetězců jsou rostliny – producenti důležitou součástí jsou také rozkladači minerální látky různí rozkladači

11 Z následujících organizmů se pokuste sestavit různé potravní řetězce
Z následujících organizmů se pokuste sestavit různé potravní řetězce. Komu z vás se podaří sestavit nejdelší smysluplný řetězec? Všimněte si, kdo většinou stojí na konci potravních řetězců.

12 Na konci potravních řetězců jsou velcí predátoři
Potravních řetězců jste mohli vytvořit mnoho – tady je jeden příklad Na konci potravních řetězců jsou velcí predátoři (liška, jestřáb, člověk)

13 zdroje obrázky , , , ,

14 ostatní fotografie – archiv autora
ostatní fotografie – archiv autora


Stáhnout ppt "Gymnázium, Broumov, Hradební 218"

Podobné prezentace


Reklamy Google