Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305 Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305 Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305."— Transkript prezentace:

1 Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305
Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna U10-305

2 Osnova přednášky Ekonomický systém Směna Poptávka Výrobek
Proces řízení

3 Klasifikace věd Živá příroda – zoologie, biologie, botanika
Neživá příroda – fyzika, chemie Duchovědné – teologie, estetika Společenskovědní – ekonomie, sociologie, psychologie

4 Ekonomický koloběh výdaje firem příjmy firem produkce investice
FIRMY příjmy firem výdaje firem produkce investice ZBOŽÍ (STATKY) VÝROBNÍ FAKTORY Tržní hospodářství je složitý systém, v němž fungují miliony lidí a kde každodenně probíhají miliony směnných transakcí. Nejjednodušším modelovým příkladem ekonomického systému je ekonomika skládající se jen ze dvou sektorů – sektorů domácností a sektoru firem. Jednotlivci rozhodují především o tom, kdy, kde, kolik a co si koupí. Jejich rozhodování je determinováno jejich cíli v podobě chutí, přání nebo preferencí. Někteří autoři preferují používání pojmu domácnost. Jednotlivce chápeme jako subjekt rozhodující o sobě, své rodině nebo domácnosti. spotřeba práce spotřební výdaje DOMÁCNOSTI důchody domácností

5 - Úvod do ekonomie Ekonomický systém

6 Současná situace Příležitosti
Evropská integrace – největší společný trh východní Evropa - vznikající a slibný trh rozvoj asijských ekonomik nové technologie Internet Problémy kvalita životního prostředí přírodní zdroje hlad, nemoci negramotnost vysoké vnitřní i zahraniční zadlžení některých zemí rozvírající se nůžky mezi chudobou a bohatstvím

7 Jak si lidé opatřují výrobky – to co potřebují?
Samovýrobou? Krádeží? Žebráním?

8 Směna, transakce, vztahy
vždy musí existovat nejméně dvě strany každá ze stran musí disponovat hodnotou pro druhou stranu (transakce = obchod s hodnotami) každá ze stran je schopná komunikovat a předávat každá ze stran má svobodu nabídku ke směně přijmou nebo odmítnout každá strana věří, že je žádoucí s druhou stranou jednat

9 Potřeby, požadavky,poptávka
Potřeba je pocit nedostatku základního uspokojení Požadavek je touha po specifickém uspokojení těchto potřeb Poptávka je souhrn požadavků po specifických produktech, které jsou podloženy schopností a ochotou si je koupit za co nejnižší cenu Nabídka je množství zboží, které prodávající nabízí na trhu za co nejvyšší cenu

10 Stavy poptávky Negativní poptávka Nulová poptávka Latentní poptávka
negativní vztah k výrobku (očkování), zákazník by i zaplatil, aby se mu vyhnul Nulová poptávka spotřebitele výrobek nezajímá anebo o něm neví Latentní poptávka vždy existuje trh lidí, jejichž potřeby nebyly naplněny Klesající poptávka úbytek zájmu o výrobek, pokles prodeje Nepravidelná poptávka sezónnost (doprava během dne, Vánoce, svátky, počasí) Plná poptávka ideální stav, rovnováha nabídky s poptávkou Nadměrná poptávka o výrobek je větší zájem než je možné uspokojit, uplatňovat tzv. demarketing Nezdravá poptávka vnímáno společností (lidmi) odradit od spotřeby

11 Výrobek cokoliv, co může být nabízeno někomu proto, aby uspokojil svou potřebu nebo požadavek hmotný statek, služba, myšlenka, která sestává předmětem směny na trhu Zboží - automobily, MWh elektřiny, benzín, obilí, chléb, pivo, dům, pitná voda, diamant, mobilní telefon, kB dat, noviny, kniha, oděvy, umělecká díla, CD, mp3, software, technologie, pozemek atd. Služby – kadeřnictví, zdravotní péče, poradenství, vzdělávání, obsluha v restauraci, hotely, právníci, letecké společnosti, zajištění zájezdu, průvodcovství, tlumočnictví, finanční asistence atd.

12 Marketingové pojetí výrobku
Komplexní výrobek souhrn všech fyzických i psychologických vlastností, jejichž prostřednictvím dochází k uspokojování potřeb služby záruka JÁDRO VÝROBKU cena servis kvalita značka balení dodací podmínky

13 Hodnota, náklady uspokojení
Hodnota je zákazníkův odhad celkové vlastnosti výrobku uspokojovat jeho potřebu. Každý výrobek představuje náklady,které jsou základem ceny výrobku. Každý výrobek představuje určitou míru uspokojení dané potřeby. Cena – cenový systém - Příběh tužky

14 Proces řízení „Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace.“ (Kotler, Marketing management)

15 Rozvinutý vs. nerozvinutý trh
Rozvinutý svět fungující svobodné tržní prostředí dostatečná kupní síla velká výrobní kapacita trh, který „má potřeby“ Nedostatečně rozvinutý svět nemá kupní sílu má mnoho „neuspokojených potřeb“ Kdy má marketing šanci na úspěch? na trhu s dostatečnou kupní sílou na trhu, který má potřeby

16 Marketing filozofie koncepce podnikatelská vize orientace disciplína
Podnik musí vždy myslet a jednat se zřetelem na zákazníka i budoucího spotřebitele. Podnik musí přijmout chování, potřeby a požadavky trhu jako východisko při svém rozhodování.

17 Čím se marketeři zabývají?
Výrobky – od špendlíku po lodní hřídel Služby – od údržbáře k právníkovi Události – od mysliveckého bálu k olympiádě Zážitky – od koloběžky k výstupu na Mount Everest Osoby – od Madonny k premiérovi („Myslím to upřímně…“) Místa – od Punkvy k Velkému kaňonu Majetek – od chaty k podílu v Microsoftu Informace – od katalogu k lékařské zprávě Ideje – od kožešin k radaru Firmy – „Krematorium Klimkovice, Váš přítel ve chvílích nejtěžších…“

18 Nástroje marketingu – Marketingový mix
Soubor nástrojů, jimiž firma může působit na své mokolí a jejichž pomocí uskutečňuje své záměry. Boučková J. Marketing Product / Price / Promotion / Place/ (Process) / (People)


Stáhnout ppt "Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305 Úvod do marketingu Ing. Daniel Konczyna konczyna@fmk.utb.cz U10-305."

Podobné prezentace


Reklamy Google