Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"— Transkript prezentace:

1 Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0318 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Barokní malířství ve Francii Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Podoby barokního malířství ve Francii Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Baroko, malířství, Francie, Vouet, Brun, Rigaud La Tour, Poussin, Lorrain Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

2 BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ VE FRANCII

3 ÚVOD Výukový materiál Barokní malířství ve Francii obsahuje informace o dvou nejvýznamnějších podobách francouzského malířství 17. století. Cílem prezentace je seznámení studentů s díly Simona Voueta, Charlese le Bruna, Hyacinthe Rigauda, Georgese de La Tour, Nicolasse Poussina a Clauda Lorraina. Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 ÚVODNÍ TEZE Umění francouzského královského dvora
Vrchol za Ludvíka XIV. ( ) 1661 – Ludvík XIV. se ujímá moci Po smrti kardinála Mazarina Umění i styl dvora – výraz absolutní moci Jean Baptiste Colbert – ministr financí Vůdčí duch koncepce státního umění Spoluvedení Královské akademie malířství a sochařství 1666 – otevření Francouzské akademie v Římě Snaha umělecky soupeřit s italským uměním

5 V 17. stol. malířství zapojeno do služeb státu
Závislost umělců na královském dvoře Oslava absolutistické vlády krále Náboženské obrazy v menšině Neexistence mnoha různých uměleckých stylů Dva hlavní malířské styly Přísný klasicismus (výrazná většina malířů) Italsky barokní směr

6 Závěr 17. století – spor „poussinistů“ a „rubensistů“
Spory na královské akademii o koncepci umění Spory starých s moderními Poussinisté Hlavní výrazový prostředek – kresba Oceňování antiky (exaktní studium antiky) Hlavní představitel Charles le Brun Rubensisté Hlavní výrazový prostředek – barva Více orientováni na moderní umění Hlavní představitelé – Pierre Vignar, teoretik Roger de Piles Výsledkem kompromis – kresba i barva rovnocenné

7 Sluneční symbolika Thomaso Campanella – Sluneční stát (1638)
Již v 15. a 16. století u Habsburků Největší rozmach ve Francii za Ludvíka XIV. Příběh z Vergilia Narození dítěte (Apollona), které přinese nový, zlatý věk Thomaso Campanella – Sluneční stát (1638) Hymnus na narození zlatého dítěte Ludvíka XIV. Ztotožnění krále s Apollonem Versailles – Dům Slunce, Apollonův palác Sály zdobeny podle planet, ideovým centrem Apollonův sál

8 SIMON VOUET (1590-1649) Narozen pravděpodobně v Paříži
Vzdělání u otce (malíř) Dlouholetý pobyt v Itálii Do Itálie pozván jako portrétista ve 14 letech! Původně vliv Caravaggia Později ovlivněn Carraccim Povolán Ludvíkem XIII. do Francie Titul královský malíř Výzdoba královských sídel Reprezentativní dekorativní styl Učitel Charlese le Bruna Zemřel v Paříži

9 Simon Vouet – Alegorie bohatství
Cca , olej na plátně, 170 × 124 cm Louvre (Paříž) Simon Vouet – Aeneas s Anchísem a Ascaniem Cca 1635, olej na plátně San Diego Museum of Art

10 Čas poražený Láskou, Pravdou a Nadějí
Simon Vouet Čas poražený Láskou, Pravdou a Nadějí 1627, olej na plátně, 107 x 142 cm Prado (Madrid)

11 CHARLES le BRUN (1619 – 1690) Narození i smrt v Paříži
2. generace fr. barokních malířů Výsadní postavení mezi malíři Královský malíř v 18 letech Zakázky také od Richelieua Pobyt v Itálii Orientace na Carracciho styl Silně dekorativní styl Spoluzakladatel Královské akademie Práce pro Fouqueta na V.-le-Vicomte Návrhy interiérů pro Versailles

12 Charles le Brun Apoteóza Ludvíka XIV. 1677 Olej na plátně, 110 × 78 cm
Muzeum výtvarných umění (Budapešť)

13 Charles le Brun – Vjezd Alexandra Makedonského do Babylonu
Cca. 1664, olej na plátně, 450 x 707 cm, Louvre

14 Charles le Brun Portrét Ludvíka XIV. 1661 Olej na plátně
Zámek Versailles

15 Apollonova galerie v Louvru (výzdoba Charles le Brun)

16 HYACINTHE RIGAUD (1659-1743) 3. generace fr. barokních malířů
Narozen v Perpignanu (j. Francie) 3. generace fr. barokních malířů Portrétista Tvůrce reprezentativní podobizny Portréty vysoké aristokracie Precizní vypracovanost detailů Zemřel v Paříži

17 Hyacinthe Rigaud Ludvík XIV. 1701 Olej na plátně, 277 × 194 cm
Louvre (Paříž) Oficiální portrét Ludvíka XIV. Vzor pro panovniclé portréty

18 Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV. Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV.
1715, olej na plátně, 196 × 141 cm Metropolitan Museum of Art (NY) Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV. 1730, olej na plátně, 271 × 194 cm Zámek Versailles

19 GEORGES de La TOUR (1593-1652) Narozen ve Vic-sur-Seuille (Lotrinsko)
Po 1638 – dvorní malíř Ludvíka XIII. Námětem často chudí lidé Náboženská témata 1616 pobyt v Utrechtu – znalost utrechtských caravaggistů Často osvětlení prostoru svíčkou Zemřel v Lunévile (Lotrinsko)

20 Anděl se zjevuje sv. Josefovi
Georges de La Tour Anděl se zjevuje sv. Josefovi Olej na plátně, 93 × 81 cm cm Musée des Beaux-Arts (Nantes)

21 Georges de La Tour Sv. Josef ve své dílně 40. léta 17. stol.
Olej na plátně, 137 x 102 cm Louvre (Paříž)

22 Maria Magdalena se svíčkou
Georges de La Tour Maria Magdalena se svíčkou Cca 1640 Olej na plátně, 117 x 98 cm Los Angeles Mounty Museum of Art

23 Sv. Irena a zraněný sv. Šebestián
Georges de La Tour Sv. Irena a zraněný sv. Šebestián Cca 1640 Olej na plátně, 166 x 129 cm Gemäldegalerie Dahlem (Berlín)

24 NICOLAS POUSSIN (1594-1665) Nar. v Les Andelys (Normandie)
1612 – odchod do Paříže 1624 – odchod do Říma Nadšení pro antiku a mytologii Později i krajinomalba (c. obscura) Stafáž v krajině s iluzí hloubky Povolán Ludvíkem XIII. do Paříže Útěk zpět do Itálie Klidné, až sochařsky pojaté kompozice Typický francouzský klasicismus Zemřel v Římě

25 Nicolas Poussin Et in Arcadia ego 1637-1638
Olej na plátně, 87 × 120 cm Louvre (Paříž)

26 Nicolas Poussin Krajina za bezvětří Cca 1651
Olej na plátně, 99 x 132 cm Getty Centrum (Brentwood, USA)

27 Nicolas Poussin Zvěstování P. Marii 1655-1657
Olej na plátně, 105 x 103 cm Národní galerie (Londýn)

28 Nicolas Poussin Vraždění neviňátek 1625-1626
Olej na plátně, 118 x 179 cm Musé Condé (zámek. Chantilly)

29 Nicolas Poussin Útěk do Egypta 1657 Olej na plátně, 97 x 133 cm
Musée des Beaux-Arts (Lyon)

30 CLAUDE LORRAIN (1600-1682) Narozen v Chamagne (Lotrinsko)
Minimum informací o dětství Od 13 let v Římě Jeden z prvních moderních krajinářů Nezobrazoval reálné scenérie Idealizované krajiny Antické a renesanční stavby v krajině Setkávání bohů a lidí Harmonicky vyrovnané obrazy Zemřel v Římě

31 Claude Lorrain Krajina s pastýři 1644 Olej na plátně, 98 × 137 cm
Musée de Grenoble

32 Claude Lorrain Přístav při východu slunce 1674 Olej na plátně, 72 x 96 cm Alte Pinakothek (Mnichov)

33 Přístav s naloděním královny ze Sáby
Claude Lorrain Přístav s naloděním královny ze Sáby 1648 Olej na plátně, 149 x 196 cm Národní galerie (Londýn)

34 Claude Lorrain Krajina s Aeneem na Délu Olej na plátně, 100 × 134 cm Národní galerie (Londýn)

35 Claude Lorrain Krajina s tančící nymfou a satyrem 1641 Olej na plátně, 100 x 133 cm Muzeum umění (Toledo)

36 OTÁZKY A ÚKOLY Jaký byl ve Francii vztah umění a královského dvora?
Kdy došlo ve Francii k vrcholu barokního umění? Jmenujte dva hlavní umělecké styly ve Francii. Pojednejte o sporu „rubensistů“ a „poussinistů“. Pojednejte o sluneční symbolice na královském dvoře? Uveďte informace o životě a díle jednotl. malířů. Co ovlivnilo Georgese de La Tour v jeho tvorbě? Proč došlo k otevření Francouzské akademie v Římě?

37 POUŽITÉ ZDROJE 1. Simon Vouet – Autoportrét: [cit ] 2. Simon Vouet – Alegorie bohatství: [cit ] 3. Simon Vouet – Aeneas s Anchísem a Ascaniem: [vit ] 4. Simon Vouet – Čas přemožený Láskou, Pravdou a Nadějí: [cit ] 5. Nicolas de Largilliére – Portrét Charlese le Bruna: [cit ] 6. Charles le Brun – Apoteóza Ludvíka XIV.: [cit ] 7. Charles le Brun – Vjezd Alexandra Makedonského do Babylonu: [cit ] 8. Charles le Brun – Portrét Ludvíka XIV.: [cit ] 9. Apollonova galerie v Louvru (výzdoba Charles le Brun): [cit ] Hyacinthe Rigaud – Autoportrét v turbanu: [cit ] 11. Hyacinthe Rigaud – Ludvík XIV.: [cit ] 12. Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV. (1715): [cit ]

38 13. Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV. (1730): http://upload. wikimedia
13. Hyacinthe Rigaud – Ludvík XV. (1730): [cit ] 14. Nicolas Poussin – Autoportrét: [cit ] 15. Georges de la Tour – možný autoportrét: [cit ] 16. Georges de la Tour – Anděl se zjevuje sv. Josefovi: [cit ] 17. Georges de la Tour – Sv. Josef ve své dílně: [cit ] 18. Georges de La Tour – Maria Magdalena se svíčkou: [cit ] 19. Georges de La Tour – Sv. Irena a zraněný sv. Šebestián: [cit ] 20. Nicolas Poussin – Et in Arcadia ego: [cit ] 21. Nicolas Poussin – Krajina za bezvětří: [cit ] 22. Nicolas Poussin – Zvěstování Panně Marii: [cit ] 23. Nicolas Poussin – Vraždění neviňátek: [cit ] 24. Nicolas Poussin – Útěk do Egypta: [cit ] 25. Claude Lorrain – Portrét: [cit ] 26. Claude Lorrain – Krajina s pastýři: [cit ]

39 27. Claude Lorrain – Přístav při východu slunce: http://upload
27. Claude Lorrain – Přístav při východu slunce: [cit ] 28. Claude Lorrain – Přístav s naloděním královny ze Sáby: [cit ] 29. Claude Lorrain – Krajina s Aeneem na Délu: [cit ] 30. Claude Lorrain – Krajina s tančící nymfou a satyrem: [cit ]


Stáhnout ppt "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"

Podobné prezentace


Reklamy Google