Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas"— Transkript prezentace:

1 89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas ty my způsob oznamovací on čas minulý ono ona číslo jednotné čas přítomný vy ony číslo množné čas budoucí ona způsob rozkazovací způsob podmiňovací oni Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Pavlína Sirová

2 89.2 Co už víš? slovesa patří mezi slovní druhy ohebné, mění svůj tvar
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.2 Co už víš? slovesa patří mezi slovní druhy ohebné, mění svůj tvar jsou to slova, která vyjadřují děj říkají, co osoby, zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje u sloves určitých určujeme osobu, číslo, způsob a čas slovesa časujeme OSOBA číslo jednotné číslo množné JÁ MY TY VY ON, ONA, ONI, ONY, ONO ONA Způsob oznamovací – děj se uskutečňuje (Plaval jsem v moři.) rozkazovací – děj má někdo uskutečnit (Plav pomaleji.) podmiňovací – děj by se uskutečnil (Plaval bych v moři.) ČAS přítomný – děje se právě nyní (běžím, skáču) minulý – děj už proběhl (běžel, skákal) budoucí – děj se stane (budu běžet, budu skákat) ČÍSLO jednotné – (běžíš, skáčeš) množné – (běžíme, skáčeme)

3 89.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 89.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? ZPŮSOB OZNAMOVACÍ ZPŮSOB ROZKAZOVACÍ ZPŮSOB PODMIŇOVACÍ PŘIKAZUJEME CO BY SE DĚLO? UPOZORŇUJEME ŽÁDÁME CO SE DĚJE? ZAKAZUJEME VYZÝVÁME

4 89.4 Co si řekneme nového? Slovesný způsob podmiňovací
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.4 Co si řekneme nového? Slovesný způsob podmiňovací Děj, který by se (ne)uskutečnil za určitých podmínek, se vyjadřuje různými tvary v podmiňovacím způsobu. TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU 1. os. – šel bych, nesmál bych se, všiml bych si číslo jednotné os. – šel bys, nesmál by ses, všiml by sis 3. os. – šel by, nesmál by se, všiml by si 1. os. – šli bychom, nesmáli bychom se, všimli bychom si číslo množné os. – šli byste, nesmáli byste se, všimli byste si 3. os. – šli by, nesmáli by se, všimli by si Podmiňovací způsob obsahuje dva složené tvary: příčestí činné tvary slovesa být (šel,…) (bych,…) Spojky kdyby, aby se spojují s tvary slovesa: BÝT kdy bych = kdybych aby bych = abych

5 89.5 Procvičení osoba číslo způsob čas zůstal by prohlédni si
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.5 Procvičení 2. Doplň tvar slovesa být v podmiňovacím způsobu. 1. Urči mluvnické kategorie sloves. Kam (ty) __________ odnesl ty věci? Přišli (my) ___________ k vám na návštěvu. Uvařila (ty) ___________ mi polévku? Vrátil (já) _______ už všechno. Závodili (oni) _____ v běhu. Rozbourali (my) ___________ vám stavbu z kostek. Kam (vy) __________ to dal? Upletla (já) ________ ti dlouhou šálu. Snědl (já) ________ dobrý oběd. Použili (my) _________ vaše řešení. osoba číslo způsob čas zůstal by prohlédni si uspořádali jsme 3. Napiš slovesa v podmiňovacím způsobu podle zadání. (chtít) 3. os. č. mn. _________________ psa. (jít) 1. os. č. mn. _________________ k babičce. (pracovat) 1. os. č. j. _________________ na zahradě. (potřebovat) 3. os. č. mn. _________________ nářadí.

6 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.6 Něco navíc pro šikovné 2. Napiš určité slovesné tvary podle následujících zadání. 1. os. č. j. zp. ozn. čas přít. - ____________ 2. os. č. j. zp. ozn. čas min. - ____________ 3. os. č. j. zp. ozn. čas bud. - ____________ os. č. mn. zp. roz. - ________________ 2. os. č. mn. zp. roz. - _________________ 1. os. č. mn. zp. podmiň. min. ___________ 2. os. č. mn. zp. podmiň. přít. - _________ 1. Doplň slovesné tvary tak, aby vyjadřovaly podmiňovací způsob. podmiňovací způsob přítomný podmiňovací způsob minulý myslet (1. os. č. j.) přemýšlet (2. os. č. j.) vědět (3. os. č. j.) zvítězit (1. os. č. mn.) přísahat (2. os. č. mn.)

7 Peter will draw a picture.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.7 CLIL čas přítomný čas minulý čas budoucí Sara reads a book. Sara read a book. Sara will read a book. Peter draws a picture. Peter drew a picture. Peter will draw a picture.

8 89.8 Test znalostí c a b U sloves určujeme? osobu, číslo, pád
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.8 Test znalostí U sloves určujeme? osobu, číslo, pád osobu, číslo, čas osobu, číslo, způsob, čas neurčujeme nic 3. Slovesný způsob obsahuje dva složené tvary? příčestí trpné + podstatné jméno příčestí činné + tvary slovesa být neobsahuje žádné tvary nepříčestí + být 2. U podmiňovacího způsobu? by se děj uskutečnil děj má někdo uskutečnit děj se uskutečňuje slovesa nemají podmiňovací způsob Vyznač tvary podmiňovacího způsobu. šla jsem, kreslí, skočím šla bych, kreslil by, skočil bych šel, bude kreslit, skáče jde, kreslím, skáčete Správné odpovědi: c a b

9 89.9 Použitá literatura, zdroje
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.9 Použitá literatura, zdroje POUŽITÁ LITERATURA: Pracovní sešit k Českému jazyku 5 – 1.díl , Alter 2006 Český jazyk 5 – pracovní sešit – Hana Mikulenková, Prodos 2008 Český jazyk pro 5.ročník základní školy – 1.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1998 Český jazyk pro 5.ročník základní školy – 2.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1999 Český jazyk pro 4.ročník základní školy – 1.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1996 Český jazyk pro 4.ročník základní školy – 2.část – L.Konopková, V.Tenčlová, Fortuna 1997 Pětiminutovky pro ZŠ, Český jazyk – 5.třída- Věra Matzenauerová, Fragment 2008 ZDROJE: Obrázky z databáze Klipart

10 89.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 01 – 06/2013 Ročník
Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 89.10 Anotace Autor Mgr. Sirová Pavlína Období 01 – 06/2013 Ročník 5. ročník Klíčová slova Slovesa, osoba, číslo, čas, slovesný způsob Anotace Prezentace popisující slovesa. Příklady a procvičování


Stáhnout ppt "89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas"

Podobné prezentace


Reklamy Google