Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Psaní i/y v koncovkách sloves

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Psaní i/y v koncovkách sloves"— Transkript prezentace:

1 Psaní i/y v koncovkách sloves
Rozhoduješ, kterou koncovku zvolit? Zkontroluj, že se jedná o koncovku slovesa a vyber další postup z nabídky. Na správnou klikni. Ano, doplňuji koncovku slovesa. Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Viz. Metodický pokyn - snímek 37 Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.

2 Čas budoucí Čas přítomný Čas minulý
Pracuješ tedy se slovesem. Postupuj dál a urči jeho čas. Klikni na jednu z možností. Čas budoucí Čas přítomný Čas minulý Pokud se nejedná o sloveso, klikni sem. Pokud se nejedná o koncovku, klikni sem.

3 Sloveso je v budoucím čase.
V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o budoucí čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

4 Nejedná se o sloveso. Toto není náplní našeho cvičení.
Rozhodni se Určuji koncovku Určuji jinou část než koncovku Zpět na začátek

5 Nejedná se o koncovku. Toto není náplní našeho cvičení.
Vyjmenované, nebo odvozené slovo Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Klikni na jednu z možností. Není vyjmenované,nebo odvozené slovo Zpět na začátek

6 Slovo patří mezi vyjmenované, nebo je odvozené od vyjmenovaného slova
Píšeme vždy -y, -ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

7 Slovo nepatří mezi vyjmenované
Píšeme vždy -i, -í Je snad slovo vyjmenované? Zde klikni a oprav se. Zpět na začátek

8 Doplňuji koncovku jiného slovního druhu než slovesa
Doplňuji koncovku jiného slovního druhu než slovesa. Toto není náplní našeho cvičení. Přiřaď slovo ke správnému vzoru. Ten Tě navede ke správné koncovce. Pokud neurčuješ koncovku, klikni zde a oprav se. Zpět na začátek

9 Sloveso je v minulém čase.
Urči číslo tohoto slovesa. Vyber z možností a klikni. Jednotné číslo Množné číslo Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se Zpět na začátek

10 Sloveso je v minulém čase.
Poznej podmět a rozhodni, zda je jednoduchý, nebo několikanásobný. Co je podmět? Pro nápovědu klikni na piráta . Jednoduchý (Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na čerta.) Několikanásobný (Pokud nevíš, jak ho poznáš, klikni na upíra.) Pokud se nejedná o minulý čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

11 Podmět (i přísudek) je v jednotném čísle Urči rod podmětu vyber koncovku.
koncovka -a Rod ženský Kytara hrál-a. nulová koncovka Rod mužský Král hrál-. koncovka -o Rod střední Dítě si hrál-o. Pokud podmět (i přísudek) není v jednotném čísle, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

12 Podmět je v množném čísle Urči rod podmětu
Rod ženský Rod mužský životný neživotný Rod střední Pokud se jedná o podmět několikanásobný, klikni sem a oprav se Je podmět v jednotném čísle? Oprav se Zpět na začátek

13 Podmět je v mužském rodě
Vrať se zpět a urči gramatickou životnost. Pro návrat klikni na obrázek. Zpět na začátek

14 Rod ženský - číslo množné
Pokud je podmět ženského rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - y (Kočky si hrály s myškami. Pračky vypraly prádlo. Zvonice se ozvaly.) Podmět je ženského rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není ženského rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

15 Rod střední - číslo množné
Pokud je podmět středního rodu množného čísla, v přísudku píšeme vždy koncovku - a (Koťata si hrála. Zařízení byla rozbita.) Podmět je středního rodu, ale není v množném čísle. Klikni zde a oprav se Podmět není středního rodu, ale je v množném čísle. Klikni a oprav se. Zpět na začátek

16 Podmět je životný V koncovce je vždy -i (Chlapci hráli. Psi štěkali.
Představitelé rozhodli.) Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Pokud se nejedná o podmět životný, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

17 -y Podmět je neživotný V koncovce je vždy (Hrady stály na skále.
Stoly byly opravené.) Pokud podmět není mužského rodu, klikni sem a oprav se. Pokud se nejedná o podmět neživotný, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

18 Urči rod všech výrazů v podmětu. Vyber a klikni.
Výrazy v podmětu neobsahují žádné podstatné jméno v rodě mužském životném. Urči rod všech výrazů v podmětu. Vyber a klikni. podstatné jméno rodu mužského V podmětu je neživotného. alespoň jedno rodu ženského. podstatná jména V podmětu jsou rodu středního. jen Výrazy v podmětu obsahují podstatné jméno mužské životné. Chci se opravit. Zpět na začátek

19 Jaké je mluvnické číslo výrazů ve středním rodě? Klikni na výběr.
Podmět několikanásobný obsahuje jen výrazy středního rodu. Urči jejich mluvnické číslo. Jaké je mluvnické číslo výrazů ve středním rodě? Klikni na výběr. Všechny výrazy jsou v množném čísle. je v jednotném čísle. Alespoň jeden z výrazů V podmětu nejsou jen výrazy středního rodu. Chci se opravit. Zpět na začátek

20 Mezi podměty je alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného.
Rod mužský má v češtině přednost. V takovém případě píšeme vždy -i Pokud mezi podměty není alespoň jedno podstatné jméno rodu mužského životného, klikni na Marka a oprav se. Příklad: Na schůzku přišli maminky i tatínkové. Jana, Lenka, Lucka, Jarka a Marek se mnou slavili narozeniny. Zpět na začátek

21 Podmět obsahuje alespoň jeden výraz rodu mužského neživotného bez ohledu na mluvnické číslo.
V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu mužského neživotného, klikni na motocykl a oprav se. Příklad: Jabloně a ořešák již kvetly. Jabloň i ořešáky již kvetly. Motocykly, auta i kola byly opraveny novým robotem. Zpět na začátek

22 Všechna podstatná jména v podmětu jsou rodu středního v množném čísle.
V takovém případě píšeme vždy -a Pokud všechna podstatná jména v podmětu nejsou rodu středního v množném čísle, klikni na kuře a oprav se. Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovatá koťata utíkala k miskám. Slůňata i kůzlata se narodila letos. Zpět na začátek

23 Všechny výrazy jsou rodu středního, ale alespoň jedno z nich je v jednotném čísle.
V takovém případě píšeme vždy -y Žádný výraz není v jednotném čísle? Klikni na kotě a oprav se. Příklad: Kuřata, housata, kachňata a mourovaté kotě utíkaly k miskám. Slůňata i kůzle se narodily letos. Zpět na začátek

24 Co je podmět? Podmět je základní větný člen.
Ptáme se na něj 1. pádem (Kdo, co?) Příklad: Pirát má zraněnou ruku. Lékař ji nahradil hákem. Klikni na piráta a přiřaď podmět k jedné z možností. Zpět na začátek

25 Nejedná se o koncovku Rozhodni, zda je slovo vyjmenované, nebo odvozené. Vyber jednu z možností. Slovo je vyjmenované, nebo odvozené. Slovo nepatří mezi vyjmenované a není odvozené od vyjmenovaného slova.

26 Slovo je vyjmenované, nebo odvozené od vyjmenovaného slova
Píšeme vždy -y,- ý Slovo není vyjmenované? Zde se oprav. Zpět na začátek

27 Sloveso je v přítomném čase.
V koncovce je vždy -i, -í Pokud se nejedná o přítomný čas, klikni sem a oprav se. Zpět na začátek

28 Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. V tomto případě je stejné i mluvnické číslo přísudku. Klikni na správný výběr. Slovo ve funkci podmětu je jednotného čísla. Slovo ve funkci podmětu je množného čísla. Zpět na začátek

29 -a Podmět v ženském rodě Koncovka
Je podmět jiného rodu? Klikni na kartu a oprav se. Lenka hledala. Fenka hlídala. Karta se roztrhla. Zpět na začátek

30 - Podmět v mužském rodě Nulová koncovka
Je podmět jiného rodu? Klikni na hrad a oprav se. Petr hledal-. Pes hlídala-. Hrad se zřítil-. Papír se roztrhl-. Zpět na začátek

31 Podmět ve středním rodě
Koncovka -o Je podmět jiného rodu? Klikni na štěně a oprav se. Dítě hledalo. Štěně hlídalo. Moře začalo bouřit. Zpět na začátek

32 Podmět jednoduchý Je tvořen jen jedním výrazem ve funkci podmětu.
Klikni na čerta a přiřaď podmět k jedné z možností. Příklad: Petr přišel do školy. Malý psík okusuje kost. Pacienti se setkali před ordinací. Zpět na začátek

33 Podmět několikanásobný
Je tvořen jen více výrazy ve funkci podmětu. Klikni na upíra a přiřaď podmět k jedné z možností. Příklad: Petr a Jarda přišli do školy. Pacienti a lékař se setkali před ordinací. Zpět na začátek

34 Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu
Podmět je jednoduchý Urči mluvnické číslo podmětu. Vyber jednu z možností a klikni. Mluvnické číslo Jednotné Množné Zpět na začátek Podmět je několikanásobný. Chci se opravit

35 Podmět několikanásobný
Podmět několikanásobný. Urči rod všech výrazů v podmětu a vyber jednu z možností. Obsahují výrazy v podmětu slovo rodu mužského životného? rodu mužského životného. Mezi výrazy v podmětu je alespoň jedno podstatné jméno není žádné Podmět není několikanásobný. Chci se opravit. Zpět na začátek

36 Podmět obsahuje alespoň jedno podstatné jméno rodu ženského bez ohledu na mluvnické číslo.
V takovém případě píšeme vždy -y Pokud podmět neobsahuje podstatné jméno rodu ženského, klikni na růže a oprav se. Příklad: Pampelišky a růže již kvetly. Motorky a kola zastavily na semaforu. Vidličky, lžíce i nůž byly připraveny na stole. Zpět na začátek

37 Metodický pokyn: Prezentace by měla být využívána v učebně IT, kdy každý žák pracuje na vlastním PC a řídí se pokyny v algoritmu.


Stáhnout ppt "Psaní i/y v koncovkách sloves"

Podobné prezentace


Reklamy Google