Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc."— Transkript prezentace:

1 FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc. ÚČJF MFF UK Praha Úvodní stránka

2 Několik informací o FyzWebu úvodem
Co je FyzWeb? fyzikální web na KDF MFF UK Cíle FyzWebu informace o fyzice a její výuce popularizace fyziky pro studenty, učitele i všechny zájemce o fyziku shromažďování původních textů i odkazů nabídnout možnost diskutovat, ptát se a prezentovat

3 Předchůdce FyzWebu z roku 2000
Podoba FyzWebu od jara 2001

4 Rozdělení FyzWebu Index − přehled o dění, upoutávky, pozvánky
Zajímavosti − aktuální informace, fyzikální novinky FyzInfo − tabulky, konstanty, převody, základní vztahy Knihovna − původní texty a seznam odkazů Dílna – návody na fyzikální pokusy, sbírky úloh a seznam internetových apletů Odpovědna − odpovědi na různorodé fyzikální otázky WWW − odkazy na stránky týkající se fyziky FyzForum − místo pro diskuze čtenářů

5 Vstupní stránka FyzWebu − Index
Co je nového − chronologický přehled dění na FyzWebu Upoutávky − upozornění na nové články a příspěvky Pozvánky − výstavy, přednášky, dny otevřených dveří Čas: cca 2−3 hodiny týdně

6 Vyhledání tématu, překlad,
Zajímavosti Novinky − zajímavé články o aktuálním dění ve fyzice Vyhledání tématu, překlad, doplnění informací, sepsání článku, konzultace, povolení pro zveřejnění ilustrací... Čas: jeden článek cca 1-2 odpoledne

7 Čas: 2-3 odpoledne měsíčně
Kalendář Přehled o fyzikálně zajímavých akcích (výstavy, přednášky, dny otevřených dveří, semináře, soutěže, tábory, přírodní úkazy atd.). Rok 2003 2004 2005 (1. čtvrtletí) Akcí 120 133 108 Čas: 2-3 odpoledne měsíčně Tab. 1: Počet událostí v Kalendáři FyzWebu Hravá fyzika Komentované fotografie zachycující zajímavé jevy kolem nás. Čas: sepsání článku 1-2 odpoledne, vytvoře- ní fotografie záleží na šikovnosti a štěstí 

8 Výstavy a dny otevřených dveří
Semináře a konference Zajímavé knihy Diskuzní fóra Výstavy a dny otevřených dveří Různé Čas: podle potřeby a možností

9 FyzInfo Zatím pouze odkazy na tabulky vlastností prvků, převodníky jednotek, základní konstanty a vztahy apod. Připraveny interaktivní tabulky a výkladový slovník pro ZŠ, SŠ i VŠ. Na plnění obsahu se můžete podílet také!

10 Knihovna Články Čas: napsání 1 článku − několik odpolední
Podrobnější články o jednotlivých oblastech fyziky. Čas: napsání 1 článku − několik odpolední

11 Dělení odborných odkazů
Odkazy Dělení odborných odkazů Astronomie Atomová, jaderná a částicová fyzika Elektronika Elektřina a magnetismus Mechanika Meteorologie Teorie relativity Kvantová fyzika Vlnění Optika Komentované odkazy na české i zahraniční stránky o fyzice Rubriky Časopisy Encyklopedie Historie Odborné odkazy Čas: podle možností redaktora

12 Dílna Návody na pokusy − jednotlivé pokusy i sady návodů řazené podle pomůcek nebo oborů fyziky Experimentování s mlžnou komorou a suchým ledem

13 Úlohy a příklady − náměty na úlohy (některé s řešením,
nápovědou, ilustrací...) Počítačové programy Čas: 1-2 hodiny týdně aktualizace, nové příspěvky dle možností Vyrobte si sami Fyzikální soutěže

14 Čas: kontrola odkazů několik hodin měsíčně, nové aplety podle možností
Desítky apletů rozdělených podle oborů Mechanika Molekulová fyzika Vlnění Elektřina a magnetismus Optika Jaderná a částicová fyzika Relativita Kvantová mechanika Čas: kontrola odkazů několik hodin měsíčně, nové aplety podle možností

15 Čas: 1-2 hodiny měsíčně aktualizace, podle možností nové odkazy
Školy a instituce zabývající se výukou fyziky Katedry vzdělávající učitele fyziky Stránky učitelů fyziky Výrobci fyzikálních pomůcek Hvězdárny a planetária Technická muzea Instituce zabývající se fyzikou Webkamery Čas: 1-2 hodiny měsíčně aktualizace, podle možností nové odkazy

16 Čas: nutná pravidelná kontrola příspěvků (aspoň jedenkrát týdně)
FyzForum Diskuzní forum pro čtenáře rozdělené na oblasti: FyzForum, Pokusy, Učitelé učitelům, Odkazy Čas: nutná pravidelná kontrola příspěvků (aspoň jedenkrát týdně)

17 Odpovědna interaktivní část FyzWebu
více než 700 odpovědí rozdělených podle témat fulltextové vyhledávání v archivu

18 Administrační prostředí Odpovědny
Seznam „odpovídačů“ Prof. RNDr. Jan Bednář, CSc.; doc. RNDr. Josef Brechler, DrSc.; Jana Burešová; doc. RNDr.Pavel Cejnar,Dr.; RNDr. Jiří Dolejší, CSc.; doc. RNDr. Miroslav Doložílek, CSc.; Mgr. Josef Ďurech; RNDr. Petr Harmanec, DrSc.; Jan Houštěk; doc. RNDr. Antonín Havránek, CSc.; doc. RNDr. Vladimír Karas, Mgr. Jaromír Kekule; DrSc.; doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.; Mgr. Pavel Krtouš, Ph.D.; prof. RNDr. Jan Kvasil, DrSc.; Mgr. Jiří Kvita; Ing. Petr Lapačka; Mgr. Alexandr Malijevský; doc. RNDr. Petr Malý, DrSc.; doc. RNDr. Pavel Moravec, CSc.; RNDr. Petr Němec, Ph.D.; doc. RNDr. Oldřich Novotný, CSc.; doc. RNDr. Jan Obdržálek, CSc.; Mgr. Jana Olejníčková; doc. RNDr. Jiří Podolský, Csc.; Mgr. Petr Pudivítr; doc. RNDr. Milan Rojko, CSc.; doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.; RNDr. Ondřej Santolík, Dr.; prof. RNDr. Milan Tichý, DrSc.; doc. RNDr. Jiří Toušek, CSc.; RNDr. František Trojánek, Ph.D.; MUDr. Oldřich Truska, D.Av.Med.; Mgr. Michaela Urbanová; doc. RNDr. David Vokrouhlický, DrSc., a RNDr. Peter Žilavý, Ph.D.

19 Jaké dotazy do Odpovědny přicházejí?
1. Otázky studentů hledajících zdroje k referátům nebo domácím úkolům. Eliášův oheň Potreboval by som na fyzikálny projekt do školy akékolvek spracovatelné informácie na tému: CORONA − ELIAŠOV OHEN. Mohli by ste mi, prosím, poradit dostupnú literatúru (som z Banskej Bystrice), prípadně, čo by som asi radšej uvítal, webovú stránku − prehladnu a, co je najpodstatnejšie, detailnú. (Luke)

20 2. Žádosti učitelů o pomoc s určitým tématem.
Umělé družice 3 Dobrý den, chtěl bych pro své studenty na střední škole udělat jednu hodinu o družicích. Již jsem našel pár informací, ale chtěl jsem požádat, zda nemáte nějaký typ na zajímavé stránky o této problematice, které bych mohl využít pro větší zajímavost. Mnohokrát děkuji (Josef Horalek) 3. Otázky týkající se standardních fyzikálních jevů. Piezoelektrický jev Co je to piezoelektrický jev? (Matěj Sprinzel)

21 4. Dotazy na nezvyklé jednotky nebo měřící přístroje
Látro Rada by som vediela čo znamená v češtine výraz "starozemská látra". Má to mať súvislosť s fyzikou. Ďakujem (Lenka) 5. Populární témata moderní fyziky (teorie superstrun, černé díry, Velký třesk, relativistické paradoxy a další). Co je to hyperprostor? Co je to hyperprostor? (Petr Jedlička)

22 6. Pavědecké teorie, dotazy na sestrojení fungujícího perpeta mobile, souvislost astrologie s fyzikou nebo fyzikální principy různých zařízení čerpajících energii z vakua apod. Síťová frekvence a telepatie Je možné, aby elektřina, která je všude okolo nás, způsobovala telepatii? Slyšel jsem názor, že střídavé napětí, které je synchronní ve všech místech ČR (Evropy?) působí na lidi a „slaďuje jejich mozky na stejné frekvence“ a vyvolává telepatii? Prý stačí například světlo z žárovky, které v rytmu střídavého napětí kolísá, vibrace z motorů a transformátorů nebo jen elektrické pole. Mě se to nějak nezdá, ale je to zajímavá myšlenka. Co si o tom myslíte vy? (Dan)

23 7. Žádosti o vysvětlení jevů z běžného života.
Proč se zdá letadlo na obloze černé? Potřebovala bych vysvětlit pro úroveň 8. třídy ZŠ, proč letadlo, když ho na obloze vidíme daleko, se zdá černé a čím blíže, tím lépe jsou vidět barvy. Předem děkuji za odpověď. (Lucka Vaňková) Poslední typ dotazu vede někdy k malým experimentům, které mají ověřit nebo vyvrátit platnost našich teorií. Stejně jako následující dotaz. Řešíme doma v rodině jeden problém. Hádáme se o to, zda je úspornější ohřívat vodu v hrnci (např. na polévku) s pokličkou nebo bez pokličky. Proto Vás prosíme, zda byste nás mohli rozsoudit. (Milan Soukup)

24 Proměření závislosti hmotnosti odpařené vody na teplotě.
Vaření bez pokličky? − Experimentální odpověď Proměření závislosti hmotnosti odpařené vody na teplotě.

25 Návštěvnost FyzWebu (1. čtvrtletí 2005)
Měsíc IP Návštěv Stránek Leden 11085 24896 130078 Únor 9677 22130 112201 Březen 10877 26894 129419 Měsíční průměr 10546 24640 123899 Denní průměr 352 821 4130

26 Další aktivity kolem FyzWebu
Propagace FyzWebu Technické zabezpečení FyzWebu Spolupráce (redaktoři, učitelé, studenti, organizátoři...) Další rozvoj (softwarový projekt, další rozšiřování obsahové i tematické) atd....

27 Fermilab

28 Fermilab Fermiho národní laboratoř je centrem částicové fyziky v USA
(urychlovač Tevatron dosahuje nejvyšších energií na světě). Na výzkumu se podílejí fyzikové z celého světa, od roku 1996 i z České republiky.

29 vzdělávací centrum, které je iniciátorem mnoha aktivit.
Lederman Science Center Součástí Fermilabu je vzdělávací centrum, které je iniciátorem mnoha aktivit.

30 Co nabízí Ledermanovo centrum?
interaktivní expozice pro veřejnost výukové materiály pro přírodovědné předměty (učebnice, populární knihy, software, videokazety) semináře o inovaci výuky předmětu Science několikadenní dílny pro učitele zaměřené na jedno téma prázdninové programy pro mladé „vědce“ ze základních škol projekt Quarknet, Eisenhower Clearing House bohatá webová prezentace na adrese

31 Učitelská verze všech materiálů!
Sady učebnic fyziky pro střední školy Vlastní učebnice s výukovými texty Cvičebnice Pracovní sešit CD-ROM Internetová podpora... Učitelská verze všech materiálů!

32 Překlady Text o historii i současnosti výzkumu ve Fermilabu „Hledání základních stavebních kamenů hmoty“ Doprovodný text a ilustrace k výstavě uspořádané ve Fermilabu po objevu nejtěžšího kvarku − t kvarku. Výukový materiál o elementárních částicích Náměty a úkoly pro studenty ze středních škol. Jedná se převážně o rozšiřující materiál pro zájemce o částicovou fyziku. Přílohou jsou studentské pracovní listy ke 4 úkolům.

33 Webová prezentace Hledání nejmenších stavebních kamenů hmoty

34 Výukový materiál − Standardní model

35 Jeden z úkolů pro studenty: objevit základní útvary, z nichž se skládají předložené obrazce, a pak také pravidla, podle nichž se skládají základní útvary k sobě. Přípustné tvary respektující pravidla Tvary vzniklé nepřípustným spojováním základních tvarů

36 Řešení Základní útvary jsou trojúhelníky a čtverce.
2 pravidla pro spojování základních útvarů: trojúhelníky se mohou dotýkat dalších útvarů právě jednou stranou čtverce se mohou dotýkat sousedních útvarů právě dvěma stranami

37 Více najdete v mé diplomové práci...
...a hlavně na adrese

38 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google