Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006"— Transkript prezentace:

1 Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2006 Multimediální svět Projekty SIPVZ

2 Název prezentace : „ Společenská etiketa. Jak se co jí. “
Vzdělávací obor : Rodinná výchova Ročník : 7. ročník Autor prezentace : Mgr. Lenka Golová Název prezentace : „ Společenská etiketa. Jak se co jí. “

3 Zdroje informací OPLETALOVÁ, S. O slušném chování a věcech souvisejících. Olomouc: Rubico, ISBN BRÁZDOVÁ, D. Zásady společenského chování.Praha: Road, ISBN

4 Společenská etiketa JAK SE CO JÍ

5 OPAKOVÁNÍ . . . Látkový ubrousek Papírový ubrousek Přerušení jídla
Zopakuj si použití ubrousků připravených na stole a načrtni obrázek, jak dáš číšníkovi najevo, že jsi jídlo pouze přerušil nebo již ukončil. Látkový ubrousek rozprostřeme na kolena, po skončení večeře odložíme vedle talíře. Papírový ubrousek slouží k otírání úst a na závěr jej zmačkaný položíme do talíře. Přerušení jídla příbory položíme do talíře křížem přes sebe. Ukončení jídla příbory srovnáme rovnoběžně k pravé straně talíře.

6

7 JAK SE CO JÍ Nevím, jestli je mezi vámi někdo, kdo snídá kaviár, obědvá langusty a večeří ústřice, ale v každém případě se všichni můžete dostat do situace, kdy na podobné pochoutky budete mít nejen chuť, ale navíc i možnost si je objednat. Tato kapitola společenského chování je malým průvodcem, nejen co se týče neznámých a trochu exotických jídel, ale částečně i jídel běžných.

8 Exotika u stolu Francouzské jídlo:
V Paříži by se majitel restaurace cítil dotčen, kdybyste o výběru jídla alespoň deset minut nediskutovali. „Čerstvé ústřice - vybraná lahůdka. Ústřici vezmeme do levé ruky, otevřeme, pokud již není otevřená, pokapeme citrónovou šťávou a zcela v souladu s pravidly etikety vysrkneme.“ ústřici otevřeme pokapeme citrónem … a vysrkneme

9 Exotika u stolu Italské jídlo:
Číšník: „Máte vybráno?“ Ital: „Ano mám. Antipasto, neboli předkrm, si dnes nedám. Dám si rovnou il primo, první chod, a to budou spaghetti al tonno, neboli špagety s tuňákem. A jako hlavní chod, il secondo, agnello alla Romagna, neboli jehněčí po římsku.“ Pro Italy nejsou těstoviny hlavním chodem, ale po předkrmu, neboli antipasto, přicházejí jako první chod, proto primi piatti. „Pokud vám číšník nabídne ke špagetám lžíci, nevracejte mu ji, určitě se vám bude hodit. Vidličku držíme v pravé ruce a lžící v levé ruce přidržujeme neposedné špagety tak, aby nám neskončily například na kravatě, že ano. Ovšem Italové, považují za pravé mistrovství, když jí špagety pouze pravou rukou, tedy jen vidličkou.“

10 A TO JSTE VĚDĚLI ? KREVETY: ŠNECI: KAVIÁR: koneček můžeme odkousnout
Krevetě vidličkou a nožem oddělíme hlavu a odloupneme krunýř, pak jíme. ŠNECI: Se šneky zásadně neklepeme o stůl. Použijeme šnečí vidličku, kterou zastrčíme do ulity a tahem masíčko vysvobodíme na světlo. To je celé. KAVIÁR: Kaviár nabíráme lžičkou a buď přímo jíme, nebo dáme kopeček na toast s máslem a rozetřeme nožem. koneček můžeme odkousnout ulitu uchopíme do kleští a vidličkou vytáhneme masíčko

11 BĚŽNÁ JÍDLA. . . BRAMBORY: DRŮBEŽ: OLIVY:
Brambory, které by měly být alespoň částečně pokrájené, se nemají krájet nožem, ale vidličkou. DRŮBEŽ: Drůbež jíme příborem, začneme nejlépe na vnější straně a pokračujeme směrem ke kosti. Rozhodně nedržíme stehýnko v ruce po celou dobu jídla, i když je možné jej krátce v prstech přidržet a ukousnout, pokud nejme ve zvláště vybrané společnosti. Prsty si poté utřeme do ubrousku.Vždy se ovšem raději snažíme použít nůž a vidličku. OLIVY: Olivy buď napichujeme na speciální napichovátko, nebo jíme kávovou lžičkou. Případné pecky přemístíme nejdříve na lžičku, kterou si přidržíme přímo u úst, poté na talířek.

12 BĚŽNÁ JÍDLA. . . KUKUŘICE: RYBY:
Při zpracování kukuřice jsou všechny možnosti otevřeny:můžeme ji jíst ve speciálním držáku, v ubrousku, v ruce bez ubrousku, nebo vylupovat zrna na talíři. RYBY: Ryby jíme příborem (jak jinak než rybím, kde má nůž tupé ostří, protože se jím maso z kosti spíš oškrabuje než krájí). Nejjednodušší je rybu připravovanou vcelku opatrně rozpůlit, vyjmout celou kostru a odložit ji na talířek k tomu určený. Pak už můžeme směle konzumovat. Případné kosti a kostičky tenké jako vlásek nevyplivujeme ani nelovíme prsty, ale opět přemístíme na vidličku a odložíme do talířku, kde už je rybí páteř. příbor na ryby

13 A TEĎ NĚCO SLADKÉHO… MOUČNÍK: ZMRZLINA:
Na moučník (typu dortu) se nejlépe hodí moučníková vidlička. Na moučník typu palačinek se zmrzlinou použijeme dezertní vidličku a lžičku, přičemž vidlička patří do levé ruky, lžička do pravé. Vidličkou přidržujeme zákusek, aby nám nevyklouzl z talíře, lžičkou pak ukrajujeme sousta. (Podle libosti však lze použít jenom vidličku nebo lžičku). ZMRZLINA: Na zmrzlinu použijeme zmrzlinovou lžičku, která má hranatý (ne oblý) tvar.

14 Dokážeš správně pojmenovat?
1- lžíce moka 2- lžíce na kávu 3- lžíce dezertní 4- lžíce jídelní 5- vidlička na moučník 6- vidlička jídelní 7- vidlička dezertní 8- nůž dezertní 9- nůž na ryby 10- nůž jídelní

15

16 A CO OVOCE ? PECKOVICE: JABLKA a HRUŠKY: MELOUN a ANANAS: BANÁN:
Velké peckovice se jedí rukou, pecku se ovšem snažíme odstranit již předtím stlačením rukou na talířku, nebo pomoci vidličky. JABLKA a HRUŠKY: Jablka a hrušky předepisuje etiketa jíst čtvrcené a oloupané, což už zřejmě platí jen u tabulí velmi oficiálních. MELOUN a ANANAS: Meloun a ananas se jedí lžičkou, servírované v plátcích. BANÁN: Kultivované pojídání banánu spočívá v ukrojení špičky nožem, oloupání a následném odkrajování. Banán lze rovněž jíst příborem: naříznout a slupnout slupku a krájet ho na kolečka

17 NA ZÁVĚR . . . Otázka k zamyšlení:
Dali byste si k jídlu exotický pokrm, u něhož nevíte, jak se jí? Zkuste odpovědět, proč. Shrnutí: Dostanete-li se do situace, kdy nebudete vědět, jak se co jí, buď můžete sledovat ty, kteří „vědí„ , nebo požádáte o pomoc obsluhující personál.

18 Poznámky k prezentaci Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu. Do výuky si učitel (po domluvě mohou i žáci) donese názorné ukázky (ovoce, různé druhy příboru,…), aby si žáci některé věci mohli vyzkoušet i prakticky.


Stáhnout ppt "Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006"

Podobné prezentace


Reklamy Google