Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

2 LIDSKÁ SEXUALITA 1 ANEB CO JE TO LÁSKA?
POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/11 VZ AUTOR: Mgr. Stanislava KRPCOVÁ

3 Lidská sexualita aneb Co je to láska?
Úvod: Odlišení významu „sex“ a „sexualita“ SEX = 1. z lat. sexus=pohlaví hovorově jako synonymum pro erotiku, zvláště pohlavní styk SEXUALITA = 1. soubor vlastností vyplývajících z pohlavních rozdílů uspokojení a psychická slast spojená se sexuálními aktivitami ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

4 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Žena & Muž Diskuse: Jak chápete uvedený citát? Dva lidé jsou vždy dva extrémy Hebbel (německý dramatik) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

5 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
1. úkol Popište všechny rozdíly tělesného vývoje chlapců a dívek. Jak nazýváme období, ve kterém se tyto změny nejvíce projevují? Rozdíly ve vývoji dívek a chlapců lze pozorovat již od útlého věku. Např. již v mateřské škole děti řeší, proč děvčátka na WC sedí a chlapečci stojí. Společně ve dvojicích se zamyslet nad všemi rozdíly, především v dospívání. Pak diskutovat ve čtveřicích, nakonec společná kontrola. Při práci lze použít pracovní list z programu O dospívání a menstruaci: Změny ženského a mužského těla během puberty. Údaje lze doplnit - čerpat z programu O dospívání a menstruaci: kapitola IV. Od dětství k dospělosti - Dospívání ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

6 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Chlapci Změny hlasu Ochlupení Muskulatura a nárůst váhy Akné, tělesný zápach Velikost a plodnost varlat Růst penisu Fáze vývoje: I = cca 3 roky – 3cm II = cca 9 let – 3cm III = cca 11let – 6cm IV = cca 13 let – 10cm V = cca 15 let – cca 15cm Autor: Michal Komorniczak (Poland) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

7 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Dívky Tělesný tvar Rozložení tuku Ochlupení Růst prsou Menstruace Růst dělohy i vaječníků Doplnění k obrázku: jednotlivé fáze vývoje – individuální, zhruba lze říct: Předpubertální fáze Období asi 10 – 11 let Období asi 11 – 12 let Závěrečné období puberty Dospělost Autor: Michal Komorniczak (Poland) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

8 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Období změn PUBERTA aneb DOSPÍVÁNÍ Je to období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo fyzicky dospělého člověka schopného se rozmnožovat. Motivace: citát Marka Ebena Puberta Možná, že puberta je jeden z nástrojů, jak příroda pečuje o lidský rod, aby nevyhynul. Protože člověk by asi nikdy dobrovolně neopustil to bezpečí vlastní rodiny, kde je o něj postaráno milujícími rodiči a rodiče by asi těžko přenesli přes srdce, že to rozkošné a bezproblémové dítě najednou odchází. Ale pak přijde spásná puberta a z toho rozkošného dítěte se stane nesnesitelný jedinec, který opovrhuje svými rodiči, jejich hudbou, jejich oblečením, jejich životním stylem, takže nakonec jednou, když praští dveřmi a odejde, rodiče to jakž takž přežijí. A co je zajímavé, že hned venku na toho nesnesitelného jedince čeká jiný nesnesitelný jedinec, ovsem opačného pohlaví, který také před chvílí někde praštil dveřmi a ti dva nesnesitelní pocítí k sobě tak neuvěřitelnou náklonnost, ze spojí své životy a stanou se z nich ti báječní milující rodiče, od kterých by žádné dítě neodešlo, nebýt puberty. Je to podle mě velmi rozumné a co příroda dělá, dobře dělá. Tak přežij! Diskuze: nejen fyzické, ale i psychické změny v období puberty V období dospívání si člověk začne uvědomovat svou osobnost. Napodobuje myšlenky, které jsou charakteristické pro jeho dobu nebo napodobuje nějaký svůj idol. Bouří se proti autoritám, obzvlášť proti rodičům. Člověk začne navazovat a poznávat přátelství a lásku a v tomto věku pozná také násilí a zklamání. Neustále pozoruje své tělo a jeho změny... Puberta je složité období během něhož se propracujeme od kakaa k pivu (neznámý autor) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

9 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Co je to láska? 2. úkol: Pokuste se zapsat, co všechno vás napadne, když se řekne LÁSKA. 3. úkol: Pokuste se výtvarně ztvárnit slovo LÁSKA. Aktivity žáků: dvojice – skupiny – jednotlivci (cca 10 minut) Následná diskuse, shrnutí, možný zápis na tabuli. Co je to výprask, ví každý z nás dost přesně, ale co je to láska, to nikdo pořádně neví. Heine (německý básník) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

10 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Co je ti nejbližší? Láska je … jako lítání v oblacích Láska je … jako pohled na svět přes skla růžových brýlí Láska je … jako hudba zvonků štěstí Láska je … jako procházka rájem Láska je … jako totální vymazání mého mozku Aktivita (cca 5 min): Rozdělit třídu podle názoru – 4 rohy třídy + střed Názorně lze pozorovat, kdo má jaký názor a co je komu blízké. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

11 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Zamilovanost & Láska 4. úkol: Je mezi těmito pojmy rozdíl? Pokud ano, jaký? Aktivita (cca 5 min) – jednotlivci či dvojice Žáci dobrovolně sdělí svůj názor, nikoho nenutíme! Následná diskuse. Shrnutí na následujících snímcích. Zamilovaní jsou blázni. Plautus (římský dramatik a básník) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

12 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Zamilovanost Jedná se o první cit, který se mezi chlapcem a dívkou vytváří. Během dospívání se většina z nás zamiluje několikrát. Znaky zamilovanosti: - vidíme partnera „růžovými brýlemi“ - posíláme si milostná psaníčka - důvěrně si povídáme - vodíme se za ruce - první nesmělé pusy - touha trávit spolu každou volnou chvíli - hlazení, mazlení, doteky a líbání Souhlasíte? Které další znaky zamilovanosti dokážete uvést? ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

13 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Láska Jedná se o nejhlubší cit v lidském životě, kterým se člověk odlišuje od zvířat. Je to silný, kladný emocionální vztah k jiné osobě, ale i věci, myšlence, k sobě samému. Má mnoho podob – partnerská, mateřská, k vlasti, … Možné další aktivity a doplnění: Dokážete jinak vyjádřit co je to láska? Pokuste se vyjádřit jednou větou. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

14 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Láska v jedné větě... Láska prochází žaludkem. Láska je soubor chemických reakcí v těle. Láska je pouze reprodukční akt. Láska je prostě ten největší dar v životě člověka. My říkáme láska, ale on je to celý zástup citů, ani je v tom houfu nemůžeme všechny rozeznat. Karel Čapek ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

15 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Závěr Láska kvete v každém věku. Láska se nemá uspěchat. Je krásné prožívat ji krok za krokem. Je potřeba se lásce učit, abychom ji mohli dále rozvíjet a hledat i jiné podoby lásky. Shrnutí a diskuse: Láska v každém věku – malé děti, dospívající, dospělí, staří lidé ... Láska u lidí, u zvířat, láska ke zvířatům, k věcem a předmětům, láska k vlasti,... Rozdílné pojetí lásky v odlišných kulturách – křesťané, muslimové, Evropa, Střední a Dálný východ,... Láska, to je štěstí, které si dáváme navzájem. Sandová (francouzská spisovatelka) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

16 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Pokládám lásku za jednu z nejdůležitějších věcí v lidském životě. Láska je mnohem víc než touha po pohlavním styku, je hlavním východiskem z osamělosti. Russel (anglický matematik a filozof) Citát k zamyšlení. Další možné aktivity k tématu: Esej na téma „Co je to láska“ Vyhledání hudebních děl, písní ztvárňujících podoby lásky. Skládání básní, písní o lásce. Vytvoření comicsu na téma „Co je to láska“. Vysvětlení rozdílů mezi láskou a vášní. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

17 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Zdroje ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín


Stáhnout ppt "Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google