Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých"— Transkript prezentace:

1 Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí Čtvrtá mezinárodní konference k finanční gramotnosti „Finanční gramotnost jako součást občanské gramotnosti“ Praha, 11. listopadu 2011

2 Potřebujeme finančně gramotné občany?
cíl OSFT: spotřebitel přijímá odpovědná rozhodnutí (samo) regulace  informovanost a práva finanční vzdělávání  schopnost této (samo)regulace využít anebo jinak: FG občan ví a zná, dovede a také skutečně dělá / se chová

3 Jsou občané finančně gramotní?
stížnosti, média, statistiky finančního trhu… objektivní ověření - výzkum Měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace (2010) společný projekt MF a ČNB 1005 respondentů, 80 otázek, 6 tématických okruhů OECD Core Questions – ČR první pilotní zemí od rozpočtu a rezerv přes produkty a po inflaci, smlouvy a stížnosti plné znění na webu MFČR – sekce finanční trh – finanční vzdělávání

4 I. Domácí finance – rozpočet a plán
Měření FG – vybrané závěry I. Domácí finance – rozpočet a plán 92 % má alespoň hrubou představu o tom, kolik má aktuálně k dispozici vlastních peněz 37 (45) % sestavuje rozpočet - jen 77 % z nich sleduje jeho dodržování - 64 % z nich plánuje své výdaje alespoň na měsíc dopředu 77 % ví, jak dlouho by bylo schopno pokrýt životní náklady po ztrátě příjmu - 43% je zajištěno na dobu 3 měsíců a více % na alespoň 1 měsíc - 14 % ani po dobu 1 měsíce % respondentů nedokázalo odpovědět

5 Měření FG – vybrané závěry
II. Vytváření rezerv 60 % si vytváří nějakou rezervu ze svých příjmů a na co je taková rezerva určena?

6 Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu
Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv pro případ ztráty příjmu 35% odkládá část příjmu jako rezervu pro případ ztráty příjmu

7 Vytváření rezerv na stáří
Měření FG – vybrané závěry Vytváření rezerv na stáří 60 % odkládá část příjmu jako rezervu na stáří 59 % již přemýšlelo o tom, jak se zajistit na stáří

8 Měření FG – vybrané závěry
III. Finanční produkty Finančně gramotný občan (mimo jiné) při výběru finančního produktu zvažuje - v 30 až 50 % občanů více nabídek a - v 90 % se rozhoduje podle více zdrojů informací zná základní finanční produkty - např. platební karty - jen 25 % skutečně zná rozdíl mezi kartou debetní a kreditní - „na kreditní kartě si mohu spořit“ 85 % ví, co dělat, když dojde k odcizení či ztrátě platební karty ví, podle čeho si vybírat finanční produkty, např. spotřebitelský úvěr …

9 Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr
Měření FG – vybrané závěry Podle čeho si vybírat – spotřebitelský úvěr 58 % splátka i RPSN 80 % splátka 71 % úroková sazba 61 % RPSN

10 IV. Chování a zvyklosti ve světě financí
Měření FG – vybrané závěry IV. Chování a zvyklosti ve světě financí 65 % platí své účty včas 51 % dotazovaných sleduje svoji finanční situaci 54 % dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit 64 % by informovalo věřitele o své neschopnosti splácet

11 V. Znalosti ze světa financí
Měření FG – vybrané závěry V. Znalosti ze světa financí Finančně gramotný občan (mimo jiné) 81 % ví, že jsou vklady v bankách pojištěny 60 % rozumí tomu, co inflace znamená v praktickém životě 28 % zná přibližnou výši inflace jen 16 % ví, co znamená p.a a p.m. a jak je to s tou RPSN?

12 Měření FG – vybrané závěry
RPSN 32 % tvrdí, že ví, co znamená zkratka RPSN 17 % dotazovaných z celkového počtu zná skutečný obsah = význam sdělení, které se za zkratkou RPSN skrývá

13 Měření FG – vybrané závěry
VI. Smlouvy a stížnosti 36 % dotázaných smlouvu na místě pečlivě pročte

14 www.mfcr.cz sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání
Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání


Stáhnout ppt "Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých"

Podobné prezentace


Reklamy Google