Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Český jazyk (sloh) – 8. ročník

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Český jazyk (sloh) – 8. ročník"— Transkript prezentace:

1 Český jazyk (sloh) – 8. ročník
VYPRAVOVÁNÍ Český jazyk (sloh) – 8. ročník Mgr. Iva Jakubcová

2 Co si lidé nejčastěji vypravují?
Co sami nezažili – příběhy, které viděli v kině, v televizi, četli… = reprodukovaný děj zážitky ( co se nám přihodilo), události

3 Na co bychom si měli dát pozor:
Každé vypravování by mělo mít svou stavbu : Úvod ( seznámení s dějem, jeho otevření) Zápletka Vyvrcholení Rozuzlení ( uzavření děje, dojmy, poučení…) Přečti si začátek následujícího vypravování. Co je špatně?  „Jeníček s Mařenkou šli do lesa. Šli na jahody. Otec šel na dřevo a oni šli sbírat do džbánku. Stmívalo se a otec stále nešel. Šli lesem a zabloudili. Jeníček vylezl na strom a uviděl světýlko. A tak šli za tím světýlkem, až došli k chaloupce. …

4 UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ
SPRÁVNĚ! V příběhu by se neměla opakovat stále stejná slova! Zkus nahradit slova slovy stejného významu (synonymy): UTÍKAT NEMLUVIT BÝT (na nějakém místě) SEBRAT KOUKAT ZVÍTĚZIT PĚKNÝ PRAŠTIT OTEC RACHOT BĚŽET MLČET NACHÁZET SE VZÍT DÍVAT SE VYHRÁT HEZKÝ BOUCHNOUT TÁTA HLUK

5 Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno!
Ve vypravování jsou často přesné výpovědi jednotlivých postav. Ty se zapisují jako přímá řeč pomocí uvozovek „ Např.: Maminka řekla: „ Karkulko, doneseš dnes babičce něco dobrého.“ Zkus doplnit uvozovky do vět: Kohout kokrhal: Kykyryký, dobré ráno! Pes mu odpověděl: Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa? Výborný nápad, řekl kohout. Kohout kokrhal: „ Kykyryký, dobré ráno!“ Pes mu odpověděl: „Dobré ráno, kamaráde. Dnes je krásně, nevyrazíme do lesa?“ „Výborný nápad,“ řekl kohout.

6 Ve vypravování také často používáme PŘIROVNÁNÍ
 Když někoho (něco) k někomu (něčemu )přirovnáváme, protože se mu něčím podobá ( barvou, velikostí apod.) Vymysli přirovnání: Plave jako ryba. Spí jako dudek. Má zrak jako ostříž. Zpívá jako slavík. Mračí se jako čert. Drží se něčeho jako klíště. Krade jako straka.

7 A teď si přečti začátek následujícího vypravování a doplň správně I/Y:
B__l jednou jeden ob__čejný kluk. Jmenoval se M__rek a b__dlel v Děč__ně nedaleko škol__. Chodil do 8. tříd__. Jednou ráno se Mirek probudil, nasn__dal se a v__raz__l do škol__. V__šel z domu. Najednou uv__děl na chodníku ležet barevné skl__čko. Zvedl ho a ……………………………… .

8 Správně: Byl jednou jeden obyčejný kluk. Jmenoval se Mirek a bydlel v Děčíně nedaleko školy. Chodil do 8. třídy. Jednou ráno se Mirek probudil, nasnídal se a vyrazil do školy. Vyšel z domu. Najednou uviděl na chodníku ležet barevné sklíčko. Zvedl ho a …………………………………… Do sešitu zkus dokončit příběh. Použij některá z těchto slov: nápad peřina pohádka deštník zmrzlina kolotoč kouzlo

9 Nakonec si přečteme , jak vypravování pokračovalo. Kdo má nejlepší?
   Ohodnoť svoji práci.

10 Prameny: Obrázky Klipart Z. Krausová – Český jazyk pro 6. ročník ZŠ (Fraus 2003)


Stáhnout ppt "Český jazyk (sloh) – 8. ročník"

Podobné prezentace


Reklamy Google